Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/3245/2013

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 118/2007

Παράταση σύμβασης ταχυδρομικων υπηρεσιών.(..)ζητείται η ανάκληση της 114/2013 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την ως άνω πράξη κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας «...», για την τροποποίηση και παράταση επί εξάμηνο, ήτοι από 1.7.2013 έως και 31.12.2013, της από 21.12.2007 σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών διακίνησης αλληλογραφίας ..,(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η σύναψη της ως άνω νέας τροποποιητικής σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «...» πράγματι δεν προβλέπεται πλέον, μετά την από 25.1.2013 τροποποίηση της αρχικής, από 21.12.2007, σύμβασης, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου. Πλην όμως, το Δικαστήριο συνεκτιμώντας ότι: 1) Το συνολικό διάστημα των προβλεφθεισών παρατάσεων, συμπεριλαμβανομένης της ανωτέρω κριθείσας ως μη νόμιμης εξάμηνης παράτασης, ήτοι από 1.7.2013 έως 31.12.2013, δεν υπερβαίνει το χρόνο ισχύος της αρχικής σύμβασης, .. 2) Όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα ενώπιον του Τμήματος στοιχεία, οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, λαμβάνοντας υπόψη την 520/15.10.2012 γνωμοδότηση του Α΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία, προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η διακίνηση της αλληλογραφίας του Δημοσίου μετά την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς από 1.1.2013, δεν είναι πλέον επιτρεπτή άλλη παράταση της σύμβασης, αλλά πρέπει να διεξαχθεί δημόσιος διεθνής διαγωνισμός για το έργο της παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών, προέβησαν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, ήδη από τις αρχές του έτους 2013, προκειμένου να προκηρυχθούν και να ολοκληρωθούν εγκαίρως οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες..(..) κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του αιτούντος από συγγνωστή νομική πλάνη και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κρίσιμων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στην κατάρτιση και υπογραφή τροποποιητικής σύμβασης για την εκ νέου παράταση ισχύος της.Συγγνωστή νομική πλάνη- Ανακαλεί την  114/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/552/2012

Σύμβαση ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» μεταξύ ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. και Δημοσίου – Νομιμότητα συμβατικής δυνατότητας παροχής εκτυπωτικών υπηρεσιών από τα ΕΛ.ΤΑ. – Νομιμότητα παράτασης της σύμβασης σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4053/2012. α) Στην έννοια των ρητώς συμφωνηθεισών, με το άρθρο 13.4 της από 21-12-2007 συναφθείσας σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε., ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» περιλαμβάνονται και οι εκτυπωτικές υπηρεσίες για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. και συνεπώς επιτρέπεται η αξιοποίηση της δυνατότητας του όρου της σύμβασης «mail room» για την παροχή από τα ΕΛ.ΤΑ. εκτυπωτικών υπηρεσιών για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. (πλειοψ.) β) Δεν επιτρέπεται παράταση της σύμβασης, αλλά πρέπει να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νέο νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4053/2012, καθώς και των εν γένει ανωτέρω ισχυουσών αρχών της δι’ αυτού ενσωματούμενης 2008/6/ΕΚ οδηγίας. (ομοφ.)

ΕΛ/ΣΥΝ/ΤΜ.6/4923/2013

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:(...)Κατ΄ ακολουθίαν αυτών πρέπει να γίνει δεκτή η αίτηση ανάκλησης και να ανακληθεί η 224/2013 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω. Συνακόλουθα δύναται να υπογραφούν οι συμβάσεις μεταξύ του ΤΕΙ Κρήτης και της εταιρίας «......» υπό τον όρο της απάλειψης από τον όρο 2 της σύμβασης που αφορά στην εκμετάλλευση των εστιατορίων του ΤΕΙ Κρήτης  της φράσης «Η σύμβαση μπορεί να παραταθεί μετά από αιτιολογημένη πρόταση του Συμβουλίου της Σπουδαστικής Λέσχης και απόφαση του Συμβουλίου του ΤΕΙ Κρήτης» και από τον όρο 4 της σύμβασης που αφορά στην εκμετάλλευση των Κυλικείων αυτού της φράσης  «Η σύμβαση μπορεί να παραταθεί μετά από αιτιολογημένη πρόταση του Συμβουλίου της Σπουδαστικής Λέσχης και απόφαση της Συνέλευσης του ΤΕΙ Κρήτης».Ανακαλεί την 224/2013 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΝΣΚ/520/2012

520/2012 - Σύμβαση ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» μεταξύ ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. και Δημοσίου – Νομιμότητα συμβατικής δυνατότητας παροχής εκτυπωτικών υπηρεσιών από τα ΕΛ.ΤΑ. – Νομιμότητα παράτασης της σύμβασης σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 4053/2012.  α) Στην έννοια των ρητώς συμφωνηθεισών, με το άρθρο 13.4 της από 21-12-2007 συναφθείσας σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε., ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης αλληλογραφίας «mail room» περιλαμβάνονται και οι εκτυπωτικές υπηρεσίες για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. και συνεπώς επιτρέπεται η αξιοποίηση της δυνατότητας του όρου της σύμβασης «mail room» για την παροχή από τα ΕΛ.ΤΑ. εκτυπωτικών υπηρεσιών για λογαριασμό της Γ.Γ.Π.Σ. (πλειοψ.) β) Δεν επιτρέπεται παράταση της σύμβασης, αλλά πρέπει να τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νέο νομοθετικό πλαίσιο του ν. 4053/2012, καθώς και των εν γένει ανωτέρω ισχυουσών αρχών της δι’ αυτού ενσωματούμενης 2008/6/ΕΚ οδηγίας. (ομοφ.)

ΕΣ/ΚΛ.Ζ/324/2022

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ:«Υπηρεσίες τεχνικής και επιστημονικής υποστήριξης στο … για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και λειτουργία του Εθνικού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Αρχείων (ΕΑΟΑ)»(...)Δεδομένου, άλλωστε, ότι, σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, η παράταση δεν συνεπάγεται επαύξηση του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης, δεν απαιτείται να περιβληθεί τον τύπο της τροποποιητικής σύμβασης ... Ως εκ τούτου, απαραδέκτως υποβάλλονται για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας ενώπιον του Κλιμακίου,  τα προεκτεθέντα έγγραφα  για την παράταση της διάρκειας της από 9.10.2019 σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/952/2022

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:παράταση της διάρκειας της από 20.3.2020 σύμβασης με τίτλο «Μίσθωση μηχανημάτων για τον αποχιονισμό εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου Π.Ε. Χαλκιδικής για τα έτη 2020, 2021 και 2022»(...)Δεδομένου, άλλωστε, ότι, σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, η παράταση δεν συνεπάγεται επαύξηση του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ..., δεν απαιτείται να περιβληθεί τον τύπο της τροποποιητικής σύμβασης ... Ως εκ τούτου, απαραδέκτως υποβάλλεται για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας


ΕλΣυν/ΣΤ Κλιμ/50/2010

Το Κλιμάκιο απέχει του ελέγχου του υποβαλλόμενου σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης, με την οποία τροποποιούνται βασικοί όροι αρχικής σύμβασης, δοθέντος ότι δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Έλεγκτικού Συνεδρίου τροποποιητική σύμβαση, διαλαμβάνουσα όρους που τελούν σε άμεση συνάρτηση με συγκεκριμένους όρους της τροποποιούμενης και για το λόγο αυτό στερούμενης αυτοτέλειας σύμβασης, αφού ο έλεγχός της θα κατέτεινε, έστω και έμμεσα, στον έλεγχο της αρχικής σύμβασης, η οποία αν και συναφθείσα μετά την ισχύ του άρθρου 8 παρ.1 του ν.2741/1999, δεν υπήχθη στον έλεγχο αυτό, με συνέπεια να μην μπορεί ούτε τώρα να υπαχθεί στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ούτε η ίδια ούτε και η τροποποιητική αυτής.


ΕλΣυν.Τμ.6/2971/2014

Παροχή υπηρεσιών παιδικών κατασκηνώσεων: ..ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 120/2014 Πράξεως του Ζ΄ Κλιμακίου..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα και με όσα έγιναν προηγουμένως δεκτά, αν και τα αναγραφόμενα στο προσκομισθέν απόσπασμα ποινικού μητρώου αδικήματα συνέχονται σαφώς με την επαγγελματική δραστηριότητα της επιχείρησης, η αιτιολογία της σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ..., με την οποία κρίθηκε ότι η προσφορά της επιχείρησης ... δεν πρέπει να αποκλεισθεί, όπως συμπληρώνεται από τα λοιπά στοιχεία, που κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, λήφθηκαν υπόψη για την έκδοσής της και από τα οποία προκύπτει ότι οι ως άνω καταδικαστικές αποφάσεις δεν πλήττουν, κατά το χρόνο της ανάθεσης, την επαγγελματική αξιοπιστία και φερεγγυότητά της, είναι νόμιμη. Κατά συνέπεια, η κρινόμενη αίτηση και η ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί κατά το μέρος αυτό η 120/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου, το δε σχέδιο σύμβασης μεταξύ του ... και της κατασκηνωτικής επιχείρησης ..., μπορεί να υπογραφεί, δοθέντος ότι δεν αναδείχθηκε με την ανακαλούμενη πράξη άλλος λόγος διακωλυτικός της υπογραφής του.          Ανακαλεί την 120/2014 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου​


ΕλΣυν.Τμ.6/7/2009

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:Με δεδομένα τα πραγματικά αυτά περιστατικά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη ΙΙΙ, το Τμήμα κρίνει ότι ορθά το Ζ΄ Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη Πράξη του αποφάνθηκε ότι, αφού η 6η Νομαρχιακή Επιτροπή άσκησε εν τοις πράγμασι χρέη επιτροπής διαγωνισμού παρά το γεγονός ότι προέβη στην έκδοση πράξης συγκρότησης επιτροπής για τη διενέργεια του διαγωνισμού και αξιολόγησης των προσφορών, παρακάμπτοντας κατ’ ουσίαν το γνωμοδοτικό στάδιο του διαγωνισμού, που αποτελεί ουσιώδη τύπο της διαδικασίας αυτού, υφίσταται ουσιώδης νομική πλημμέλεια της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας και συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.(..)Συνεπώς, πρέπει η υπό κρίση αίτηση να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 327/2008 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά τα προεκτεθέντα, μη υπάρχοντος δε άλλου λόγου που να κωλύει την υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης, πρέπει αυτή να υπογραφεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/98/2019

Προμήθεια κεντρικού εξοπλισμού λειτουργίας πληροφοριακού συστήματος και εξοπλισμού ασφαλείας:..Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά στις νομικές σκέψεις της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, και οι δύο τροποποιήσεις της 59/2017 σύμβασης είναι ουσιώδεις, τούτο δε ανεξαρτήτως του ότι με αυτές δεν επέρχεται αύξηση του συμβατικού τιμήματος. Συγκεκριμένα, με την μεν πρώτη τροποποίηση (19/2018 σύμβαση) μεταβλήθηκε εκτεταμένως το φυσικό αντικείμενο της αρχικής σύμβασης (βλ. το από 2012.2018 μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας), όπως αυτό είχε διαμορφωθεί κατόπιν της προσφοράς της αναδόχου, με τη δε δεύτερη τροποποίηση (83/2018 σύμβαση) επιμηκύνθηκε σημαντικά -πολύ πέραν και της προβλεπόμενης από τη σύμβαση 3μηνης επιμήκυνσης- ο χρόνος παράδοσης των παραδοτέων του έργου, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η νόμιμη ανάθεση της σύμβασης στον συγκεκριμένο ανάδοχο, υπό την έννοια ότι, στην περίπτωση που οι ως άνω τροποποιήσεις είχαν γίνει ήδη κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού, είτε θα είχε γίνει δεκτή άλλη προσφορά, είτε θα είχε γίνει δεκτή η συμμετοχή στη διαδικασία και άλλων διαγωνιζομένων, είτε θα προσελκύονταν και άλλοι συμμετέχοντες στη διαδικασία σύναψης της σύμβασης (βλ. ΔΕΕ απόφαση της 7ης Σεπτεμβρίου 2016 επί της υπόθεσης C-549/2014 «Finn Frogne A/S», σκ. 28). Ενόψει δε του ότι οι ως άνω ουσιώδεις τροποποιήσεις δεν δικαιολογούνται αντικειμενικώς στην προκειμένη περίπτωση, αφού δεν προκύπτει να οφείλονται σε γεγονότα απρόβλεπτα, μη αναγόμενα στη σφαίρα ευθύνης της αναθέτουσας Αρχής, που έχουν επισυμβεί κατά την εκτέλεση της σύμβασης, πρέπει να γίνει δεκτό ότι αυτές έλαβαν χώρα μη νομίμως, κατά παράβαση των ενωσιακών αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, στις οποίες, εξάλλου, παραπέμπει και το άρθρο 19 της 59/2017 σύμβασης. Πιο συγκεκριμένα, ως προς την πρώτη τροποποίηση, πέραν του ότι τα σχετικά περί ραγδαίων τεχνολογικών και θεσμικών εξελίξεων που έχουν εμφιλοχωρήσει από τη διακήρυξη του οικείου διαγωνισμού έως και την υπογραφή της αρχικής σύμβασης προβάλλονται όλως αορίστως, σε κάθε περίπτωση, δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την κατά τα ανωτέρω τροποποίηση της σύμβασης, αφού αποτελούν γεγονότα γνωστά στην αναθέτουσα Αρχή πριν τη σύναψη της σύμβασης, η δε αναθέτουσα, δρώντας με τη δέουσα επιμέλεια, θα μπορούσε να έχει επικαιροποιήσει τη διακήρυξή της σύμφωνα με τις νέες πλέον ανάγκες της. Αναφορικώς δε με την δεύτερη τροποποίηση, το πρόβλημα της μη ηλεκτροδότησης του χώρου του computer room ανάγεται προδήλως στη σφαίρα ευθύνης του .., καθόσον ο τελευταίος, ως επιμελής αναθέτουσα Αρχή, όφειλε να έχει φροντίσει, ώστε ο επιλεγείς χώρος για τη στέγαση του computer room της σύμβασης να είναι καθόλα έτοιμος για την έγκαιρη εξυπηρέτηση των σκοπών της σύμβασης στο πλαίσιο του εκ των προτέρων γνωστού χρονοδιαγράμματος αυτής. Εξάλλου, βάσιμος είναι και ο συναφής λόγος της Επιτρόπου ότι οι ανωτέρω ουσιώδεις τροποποιήσεις της 59/2017 σύμβασης, η οποία ελέγθηκε προσυμβατικώς, δεν υπεβλήθησαν και οι ίδιες προς προσυμβατικό έλεγχο.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη για τους προβαλλόμενους από την Επίτροπο λόγους και, συνεπώς, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ(Δ΄ ΔΙΑΚΟΠΩΝ)/1242/2021

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Ζητείται η ανάκληση της 14/2021 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου του «Τομέα Υγείας» της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης για τη «Σίτιση ασθενών και εφημερεύοντος ιατρικού προσωπικού του Νοσοκομείου και των ασθενών του …».(....)Κατ’ ακολουθίαν αυτών, η ένδικη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να ανακληθεί εν μέρει η 14/2021 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου του «Τομέα Υγείας» της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης με τους ακόλουθους όρους: 1. Στο άρθρο 1, η συνολική αξία της σύμβασης να οριστεί στο ποσό που αντιστοιχεί στην αξία της σίτισης των ασθενών και των εφημερεύοντος ιατρικού προσωπικού του Νοσοκομείου και του … με ατομικά συσκευασμένα γεύματα κατά το χρονικό διάστημα από την υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης έως 13.10.2021, 2. Στο άρθρο 3 «ΧΡΟΝΟΣ ΙΣΧΥΟΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ», να οριστεί η  χρονική διάρκειά αυτής σε τόσους μήνες όσους αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υπογραφής της (χρόνος έναρξης ισχύος της τροποποιητικής σύμβασης) έως 13.10.2021 και 3. Να επισημανθεί ρητώς η υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας για την  προμήθεια ατομικά συσκευασμένων γευμάτων και να τροποποιηθεί, αντίστοιχα, η παράγραφος που αναφέρεται στην μεριδοποίηση των γευμάτων.Δέχεται εν μέρει την προσφυγή ανάκλησης.Ανακαλεί εν μέρει την 14/2021 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου του «Τομέα Υγείας» της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.