ΝΣΚ/145/2023
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται εάν οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), με τις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης στα διοικητικά όρια του Δήμου όπου έχουν εκλεγεί, ύστερα από αίτησή τους, υπαλλήλων που εκλέχθηκαν δημοτικοί σύμβουλοι, κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 104 του ν. 4764/2020 (Α΄ 256), σύμφωνα με τις οποίες, ύστερα από την παραίτηση από τα ένδικα μέσα και βοηθήματα που έχουν ασκηθεί από τον e- Ε.Φ.Κ.Α. κατά δικαστικών αποφάσεων και προσωρινών διαταγών, με τις οποίες διατάσσεται η παραμονή ή η επαναπρόσληψη εργαζομένων σε υπηρεσίες του e- Ε.Φ.Κ.Α., οι εργαζόμενοι καταλαμβάνουν ειδικά συστηνόμενες για τις ανάγκες της απονομής και εκκαθάρισης των συντάξεων προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες καταργούνται με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους και εάν η Υπηρεσία δύναται να απασχολεί την αναφερόμενη στο Ερώτημα εργαζόμενη, στο Γραφείο Κοινωνικής Ασφάλισης Σταυρού με αρμοδιότητες όπως προβλέπονται στο άρθρο 35 του π.δ. 8/2019 και στην υπ΄ αρ. 11592/8-2-2022 Απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β΄ 559).(…) Οι διατάξεις του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010 που παρέχουν τη δυνατότητα μετάθεσης ή απόσπασης, ύστερα από αίτησή τους, μεταξύ άλλων και υπαλλήλων υπηρετούντων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας σε ν.π.δ.δ., στα διοικητικά όρια του Δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί ως δημοτικοί σύμβουλοι, ρυθμίζουν διαφορετικά ζητήματα σε σχέση με εκείνα που ρυθμίζουν οι διατάξεις του άρθρου 104 του ν. 4764/2020, με τις οποίες δεν έρχονται σε αντίθεση, και πιο συγκεκριμένα διασφαλίζουν την ακώλυτη άσκηση των ιδιαίτερης σοβαρότητας και φύσης καθηκόντων της ως άνω κατηγορίας των (εκλεγμένων ως δημοτικών συμβούλων) υπαλλήλων, οι οποίοι, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης (του άρθρου 93 παρ. 7 του ν. 3852/2010), είναι δυνατό, εφόσον υπηρετούν στα διοικητικά όρια άλλου δήμου, να αποσπώνται, μετά από αίτησή τους, σε αντίστοιχη υπηρεσία ή θέση εντός των διοικητικών ορίων του δήμου στον οποίο έχουν εκλεγεί και αν δεν υπάρχει τέτοια (αντίστοιχη) υπηρεσία ή θέση, όμοια με αυτή που κατέχουν ήδη οι εν λόγω υπάλληλοι, να αποσπώνται στην πλησιέστερη υπηρεσία προς το δήμο όπου εξελέγησαν, αδιαφόρως των αρμοδιοτήτων οι οποίες έχουν ανατεθεί στην υπηρεσία αυτή, δυνάμενοι έτσι να απασχολούνται στην τελευταία αυτή υπηρεσία, έστω και με διαφοροποιούμενες, σε σχέση με εκείνες της προηγούμενης υπηρεσίας τους, αρμοδιότητες, ακόμη δηλαδή και εάν οι υπάλληλοι αυτοί προέρχονται από υπηρεσία του e-ΕΦΚΑ στην οποία έχουν καταλάβει προσωποπαγή θέση, ειδικά συσταθείσα για τις ανάγκες απονομής και εκκαθάρισης συντάξεων του φορέα αυτού (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ1/142/2007
Οι αθλητές που σημειώνουν μία από τις εξαιρετικές αγωνιστικές διακρίσεις του ν. 2725/1999 επιτρέπεται να διορίζονται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε κενές θέσεις φορέων του δημόσιου τομέα, ύστερα από αίτησή τους και εφόσον έχουν τα απαιτούμενα για την αιτούμενη θέση προσόντα. Το ως άνω ευεργέτημα χορηγείται σε όλους τους αθλητές που πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου και δεν περιορίζεται μόνο σε όσους πέτυχαν τη διάκρισή τους μετά τη δημοσίευσή του (βλ. 190/2005 πράξη I Τμ. Ε.Σ.).
44512/2011
ΑΡΙΘΜ. ΕΓΚΤΚΛΙΟΥ: 49 ΘΕΜΑ: «Απόσπαση υπαλλήλων φορέων του δημοσίου που έχουν εκλεγεί σε δήμους, περιφέρειες και στα συμβούλια τους»
ΝΣΚ/100/2003
Χορήγηση ή μη της ειδικής άδειας του άρθρου 298 παρ.7 του ΠΔ 410/95 σε μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ, που έχουν εκλεγεί και Δήμαρχοι.(...)Τα μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ που έχουν εκλεγεί και Δήμαρχοι, δικαιούνται την ειδική άδεια του άρθρου 298 παρ.7 του ΠΔ 410/95 για όλο το διάστημα που ασκούν τα καθήκοντά τους, το δε ΑΕΙ στο οποίο ανήκουν υποχρεούται να την χορηγήσει.
ΝΣΚ/124/2019
Απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων συζύγων/συμβιούντων δημοσίων εκπαιδευτικών που υπηρετούν με απόσπαση σε Ευρωπαϊκά Σχολεία. Τα Ευρωπαϊκά Σχολεία προσλαμβάνουν τον οιονεί χαρακτήρα δημόσιας υπηρεσίας και πρέπει να θεωρηθεί ότι συνιστούν δημόσια υπηρεσία του εξωτερικού, κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 48 του ν. 4440/2016, που θεσπίστηκε με σκοπό τη διατήρηση της ενότητας της οικογένειας. Συνεπώς, οι δημόσιοι υπάλληλοι των οποίων οι σύζυγοι/συμβιούντες είναι εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι σε Ευρωπαϊκά Σχολεία δύνανται να αποσπώνται για συνυπηρέτηση, κατ’ εφαρμογή της διάταξης αυτής, σε υπηρεσία της πόλης ή της περιοχής στην οποία υπηρετεί ο σύζυγος/ συμβιών (ομόφ.).
2/56156/0022/2012
Παρέχονται πληροφορίες (Αναφορικά με την καταβολη υπερωριακής αμοιβής στους Προισταμένους Διεύθυνσης και Γενικης Διεύθυνσης, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί στις εν λόγω θέσεις ευθύνης ύστερα απο κρίση του υπηρεσιακού συμβούλιου ή με απόφαση του αρμόδιου προς τούτου οργάνου, καθώς και των Αναπληρωτών αυτών)
ΝΣΚ/138/2023
Ερωτήματα σχετικά με το «Αλληλοβοηθητικό Ταμείου Πρόνοιας Εργαζομένων ΑΤΕ»: 1) Είναι σύννομο, το «Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας Εργαζόμενων ΑΤΕ», που προέρχεται από μετατροπή, δυνάμει του άρθρου 6 παρ. 20 του ν.3029/2002, σε ν.π.ι.δ., του Κλάδου Πρόνοιας του πρώην ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Ταμείο Συντάξεων και Πρόνοιας Προσωπικού της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος» (Τ.Σ.Π.-Α.Τ.Ε.), να διαλυθεί και να τεθεί σε εκκαθάριση, χωρίς προηγούμενη έγκριση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Οικονομικών, οι οποίοι έχουν εγκρίνει την σύστασή του εν λόγω με την έκδοση ΚΥΑ(...)1)Το ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» δεν μπορεί να διαλυθεί και να τεθεί σε εκκαθάριση με απόφαση των μελών του, διότι για τα ζητήματα αυτά αρμόδιος αποκλειστικά είναι ο κοινωνικοασφαλιστικός νομοθέτης και όχι η κανονιστικώς δρώσα διοίκηση, καθόσον η δοθείσα σε αυτή νομοθετική εξουσιοδότηση, δεν περιλαμβάνει τα ως άνω ζητήματα. 2) Δε νοείται εκκαθάριση της περιουσίας του παραπάνω Ταμείου, διότι αυτό, ως φορέας ομόλογος προς δημόσιο φορέα υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, που άρχισε να λειτουργεί με περιουσιακά στοιχεία προερχόμενα από μεταφορά περιουσίας ν.π.δ.δ. σε ν.π.ι.δ. και με εισφορές των υποχρεωτικά υπακτέων σε αυτό προσώπων, δηλαδή με ασφαλιστικό κεφάλαιο προοριζόμενο για την εκπλήρωση του δημοσίου σκοπού της αλληλοβοήθειας , ο οποίος εμπίπτει στη συνταγματική προστασία του άρθρου 22 παρ. 5 Σ, δεν μπορεί να τεθεί σε εκκαθάριση με βάση τις ισχύουσες για τα λοιπά νομικά πρόσωπα διατάξεις του ΑΚ. Ως εκ τούτου, η διάθεση της όποιας περιουσίας του Ταμείου, μετά την τυχόν κατάργηση- διάλυσή του, εναπόκειται στη βούληση του νομοθέτη, ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος να ρυθμίσει τα της τύχης της. 3) Δεν είναι νόμιμος ο ορισμός των μελών του Δ.Σ. του Ταμείου ως εκκαθαριστών, οι οποίοι συνεχίζουν να ασκούν, με την ανωτέρω ιδιότητά τους (των μελών, δηλαδή, του Δ.Σ.) τη διοίκηση του Ταμείου μέχρι την λήξη της θητείας τους ή την με οποιονδήποτε τρόπο παύση τους. 4) Δεν είναι νόμιμη, τυχόν περιληφθείσα, με τροποποίηση του αρχικώς εγκριθέντος καταστατικού, διάταξη περί διανομής της περιουσίας του Ταμείου μετά την διάλυσή του και περιέλευση αυτής στα μέλη του ή στους νόμιμους κληρονόμους τους, όχι μόνο διότι, τέτοια διάταξη είναι ανίσχυρη σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν, αλλά και διότι, τα μέλη του Ταμείου έχουν δικαίωμα απόληψης, αποκλειστικά και μόνο, του χορηγούμενου εφάπαξ βοηθήματος με βάση τις προβλέψεις των άρθρων 2 και 15 του εγκριθέντος, με την Φ80000/23358/1107/31.12.2003 ΚΥΑ, Καταστατικού του (ομόφωνα).
ΕΣ/Τ4/53/2007
Εντελλόμενη δαπάνη μη νόμιμη, δεδομένου ότι οι υπό κρίση κατασκευές κείνται στον κοινόχρηστο χώρο του αιγιαλού, εκτός της χερσαίας ζώνης του λιμένα , και ως εκ τούτου δεν μπορούν να εκτελεστούν με δαπάνες αυτού. Άλλωστε, οι κατασκευές αυτές έχουν χαρακτηριστεί αυθαίρετες και έχουν ήδη εκδοθεί τα σχετικά πρωτόκολλα κατεδάφισης, διοικητικής αποβολής και αποζημίωσης από την αρμόδια υπηρεσία Κτηματική Υπηρεσία εις βάρος του Λιμενικού Ταμείου
ΝΣΚ/589/2006
Οι ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς για την επίλυση του προβλήματος που δημιουργήθηκε από την ακύρωση τριών συμβάσεων παροχής υπηρεσιών είναι οι ακόλουθες: 1) Ανάκληση των πράξεων με τις οποίες ανακοινώνονται στους αναδόχους τα αποτελέσματα των διαγωνισμών και υποβολή αιτήματος στο αρμόδιο Τμήμα του Ε.Σ.Ρ. για τη διασταύρωση των στοιχείων των εταιρειών που έχουν αναδειχθεί μειοδότριες, 2) Μετά την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών από το Ε.Σ.Ρ., έκδοση από την αρμοδία υπηρεσία νέων πράξεων, με τις οποίες θα ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των διαγωνισμών στους αναδόχους και 3) Επικύρωση των ακυρωθεισών συμβάσεων με τους ίδιους αναδόχους, όπου θα ορίζεται, επιπλέον, ρητά και η εγκυροποίηση (έγκριση) των ήδη εκατέρωθεν εκτελεσθεισών (μερικώς) παροχών των ακύρων συμβάσεων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/171/2017
Διοικητική υπαγωγή της νήσου Άγιος Γεώργιος στα όρια συγκεκριμένου Δήμου. Επιρροή την οποία ασκεί επί της εν λόγω διοικητικής υπαγωγής η καταχώρηση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, μέσω των διενεργούμενών απογραφών, και από ΚΥΑ, με την οποία ρυθμίζονται ζητήματα δικαιούχων καταναλωτών Δήμων, στους οποίους λειτουργούν σταθμοί Α.Π.Ε., γεωγραφικής περιοχής σε άλλη διοικητική ενότητα από εκείνη στην οποία υπάγεται διοικητικά.Η νήσος Άγιος Γεώργιος υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Ύδρας. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν δύναται να επιφέρει μεταβολή στα όρια των Ο.Τ.Α., μέσω των διενεργούμενων απογραφών. Η υπ’ αριθμ. 11247/28.12.2012 απόφαση του Προέδρου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, με την οποία η νήσος Άγιος Γεώργιος καταχωρήθηκε στο Δήμο Λαυρεωτικής υπόκειται σε τροποποίηση, προκειμένου η ανωτέρω νήσος να καταχωρηθεί στο Δήμο της Ύδρας, στον οποίο υπάγεται διοικητικά. Η υπ’ αριθμ. ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.23840/2014 ΚΥΑ θα πρέπει να τροποποιηθεί, κατά τρόπον ώστε σ’ αυτή να οριστεί ότι ως διοικητικά όρια Δημοτικών ή Τοπικών Κοινοτήτων Δήμων λαμβάνονται τα εκάστοτε προσδιοριζόμενα, με βάση τις κείμενες διατάξεις, οι οποίες ρυθμίζουν τη διοικητική διαίρεση της χώρας. Το ζήτημα του εάν η Διοίκηση θα ανακαλέσει ή όχι τις πράξεις της, οι οποίες την εμφανίζουν ως υπαγόμενη στο Δήμο Λαυρεωτικής, θα κριθεί, κατά περίπτωση, με βάση τους κανόνες και τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/87/2023
Ερωτάται ποιές είναι οι εφαρμοστέες διατάξεις (του προϊσχύοντος ή του ισχύοντος-τροποποιημένου) καταστατικού του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών (ΤΕΑΥΦΕ), αναφορικά α) με τη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), καθώς και β) της Ελεγκτικής Επιτροπής του ΤΕΑΥΦΕ, δεδομένου ότι η κατά εξάμηνο παραταθείσα θητεία του απερχόμενου Δ.Σ. λήγει στις 07.07.2023, μη δυνάμενη να παραταθεί έτι περαιτέρω κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 12 του καταστατικού του Ταμείου.(...)Α) Όσον αφορά στη σύνθεση και στη συγκρότηση του Δ.Σ. του ΤΕAΥΦΕ, εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις του καταστατικού του [Φ.51020/5352/121/13 (Β’ 412/22.02.2013) απόφαση του (τότε) Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας], όπως αυτές ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους στις 23.05.2023 με το ισχύον καταστατικό [Φ.51020/51088/23 (Β’ 3449/23.05.2023) απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων]. Κατ’ εφαρμογή των διατάξεων αυτών (άρθρο 13 του καταστατικού και άρθρο 1 σημείο 1.1.γ.γ. του Κεφαλαίου Δ΄ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΤΕAΥΦΕ, η συγκρότηση του Δ.Σ. αυτού ολοκληρώθηκε αφενός με το πέρας των αρχαιρεσιών στις 05.05.2023 και την ανακοίνωση στις 16.05.2023 της ανάδειξης των αιρετών μελών του (πέντε τακτικών και ισάριθμων αναπληρωματικών) και αφετέρου με τον ορισμό των υπολοίπων τεσσάρων μελών του Δ.Σ. όπως αυτά προτάθηκαν (υποδείχτηκαν) από τις οικείες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Ο απερχόμενος Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΤΕΑΥΦΕ οφείλει να συγκαλέσει εγγράφως σε πρώτη συνεδρίαση το συγκροτηθέν, κατά τα άνω, νέο Δ.Σ. (με την προβλεπόμενη -στις αρχικές και πριν την τροποποίησή τους στις 23.05.2023- διατάξεις του καταστατικού του Ταμείου, σύνθεσή του), προκειμένου το εν λόγω Δ.Σ. να εκλέξει με μυστική ψηφοφορία και απλή πλειοψηφία του συνόλου των μελών του τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο αυτού, κατά τα διαλαμβανόμενα στη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του προϊσχύοντος καταστατικού του Ταμείου. Στην περίπτωση αυτή είναι εφαρμοστέα και η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 13 του καταστατικού αυτού, σύμφωνα με την οποία στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα (εννοείται από την συγκρότησή του ως συλλογικού οργάνου με την εκλογή των αιρετών μελών και την υπόδειξη των λοιπών μελών του Δ.Σ.), μέχρι τη συ¬γκρότηση του νέου Δ.Σ. του Ταμείου σε σώμα με την εκλογή του Προέδρου και Αντιπροέδρου του και την παράδοση σε αυτό της διοίκησης και της διαχείρισης, παρατείνεται αυτοδίκαια η θητεία του απερχόμενου Δ.Σ. όχι πάντως για περισσότερο από δέκα (10) ημέρες. Έτσι, η θητεία του απερχόμενου Δ.Σ. θα λήξει πλέον, αντί για τις 07.07.2023, δέκα ημέρες αργότερα, στις 17.07.2023 (ομόφωνα). Β) Όσον αφορά στην Ελεγκτική Επιτροπή, εφαρμοστέες, ως προς την συγκρότησή της, είναι οι διατάξεις του άρθρου 19 του προϊσχύοντος καταστατικού του ΤΕΥΑΦΕ (δεδομένου ότι οι ρυθμίσεις του ισχύοντος καταστατικού δεν έχουν αναδρομική ισχύ), καθώς και του άρθρου 1 σημεία 1.1.γ.α και 1.1.ε. του Κεφαλαίου Δ΄ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΤΕAΥΦΕ. Συνεπώς και σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν, η συγκρότηση του οργάνου αυτού πρέπει να θεωρηθεί ότι ολοκληρώθηκε με το πέρας ως άνω αρχαιρεσιών στις 05.05.2023 και την ανακοίνωση στις 16.05.2023 της ανάδειξης των δύο αιρετών μελών (και του ενός αναπληρωματικού μέλους) και αφετέρου με τον ορισμό του ενός μέλους (και του αναπληρωματικού του) από την οικεία εργοδοτική οργάνωση (ομόφωνα).