ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1817/2021
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Μεταφορά πόσιμου νερού:Με τις προσφυγές επιδιώκεται η ανάκληση της 316/2021 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(....)Διενέργεια διαγωνισμού χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Πιστοποίηση όρων υγιεινής και καθαριότητας για τη μεταφορά ύδατος. Απαίτηση για επίκαιρες βεβαιώσεις υγειονομικής καταλληλότητας υδροφόρων πλοίων. Περίπτωση μη εκτέλεσης μη οριστικής απόφασης Τμήματος.Απορρίπτει τις προσφυγές ανάκλησης.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/311/2022
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/311/2022
Μεταφορά πόσιμου νερού...ζητείται η αναθεώρηση της 1817/2021 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος.(...)Με δεδομένα τα προεκτεθέντα, το Δικαστήριο κρίνει ότι η προσβαλλόμενη απόφαση ορθώς ερμήνευσε τις εφαρμοστέες στην κρινόμενη υπόθεση διατάξεις ως προς την υποχρέωση της προσφεύγουσας κοινοπραξίας να προσκομίσει τα πιστοποιητικά υγειονομικής καταλληλότητας που εκδίδονται από τη Διεύθυνση Υγειονομικού Ελέγχου και Περιβαλλοντικής Υγιεινής (Τμήμα Υγειονομικού Ελέγχου Λιμένος Πειραιώς) της Π.Ε. Πειραιώς για καθένα από τα προσφερόμενα υδροφόρα πλοία της. Όμως, μετά την έκδοση του 1022116/1.12.2021 πιστοποιητικού του αναπληρωτή Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά (Τμήμα Υγειονομικού Ελέγχου Λιμένος Πειραιά), με το οποίο βεβαιώνεται για το πλοίο «.. » η υγειονομική καταλληλότητα για την εναποθήκευση και μεταφορά πόσιμου νερού από αυτό, καλύπτεται πλέον η απαίτηση της υγειονομικής καταλληλότητας και για τα τρία πλοία, με τα οποία συμμετείχε η πρώτη προσφεύγουσα στον διαγωνισμό (βλ. και τα 901349/26.10.2021 και 901355/26.10.2021 πιστοποιητικά του αναπληρωτή Προϊσταμένου της άνω Διεύθυνσης). Για τους λόγους αυτούςΣυνεκδικάζει τις από 15.12.2021 (ΑΒΔ 12138/2021) και από 17.12.2021 (ΑΒΔ 12280/2021) προσφυγές αναθεώρησης της κοινοπραξίας με την επωνυμία «..» και του Δήμου Σπετσών, αντίστοιχα.Δέχεται τις προσφυγές αυτές.Αναθεωρεί την 1817/2021 απόφαση του Εβδόμου Τμήματος.Ανακαλεί την 316/2021 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1664/2021
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ-ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με την προσβαλλόμενη 51/2021 πράξη της Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας Αττικής κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του ήδη προσφεύγοντος, νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «…» (…) με αντικείμενο την «[π]ρομήθεια και εγκατάσταση απαραίτητων υλικών για τη στεγανοποίηση του Ολυμπιακού Γυμναστηρίου Άνω Λιοσίων», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 899.248,00 ευρώ (με ΦΠΑ 24%) και χρονικής διάρκειας δέκα ετών.(...)Συνεπώς και ανεξαρτήτως του ότι ορισμένες εργασίες που περιλαμβάνονται στην προγραμματική σύμβαση δεν μπορεί, ως εκ της φύσης τους, να θεωρηθεί ότι εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνον τις ανάγκες των αθλητικών Ομοσπονδιών και της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού (δαπάνες ελαιοχρωματισμού, προμήθεια ειδών αλουμινίου για τις θύρες, προμήθεια ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, εξοπλισμού WC κ.λπ.) χωρίς παράλληλα να ωφελούν και τη μισθώτρια, σε κανένα άρθρο της σύμβασης και του μνημονίου συνεργασίας δεν προβλέπεται ότι η παραχώρηση της χρήσης των χώρων του ΟΚΑΛ στους ως άνω φορείς γίνεται μετά την αφαίρεση του εγκατασταθέντος εξοπλισμού από τη μισθώτρια. Περαιτέρω, η απλή αντιστοίχιση των υποχρεώσεων που ανέλαβε η …., βάσει της σύμβασης μίσθωσης, με τις εργασίες της προγραμματικής σύμβασης καταδεικνύει ότι αυτές συμπίπτουν, σε αρκετές των περιπτώσεων ακόμη και λεκτικά(...)Αποφαίνεται ότι το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του … με αντικείμενο την «[π]ρομήθεια και εγκατάσταση απαραίτητων υλικών για τη στεγανοποίηση του Ολυμπιακού γυμναστηρίου Άνω Λιοσίων» δεν πρέπει να υπογραφεί.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜ/309/2022 ΚΑΙ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1020/2022.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2059/2022
Συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία και διάθεση ακαθάρτων.(....)Οι εργασίες αυτές δεν δύνανται να αποτελέσουν νομίμως αντικείμενο συμπληρωματικής σύμβασης, κατά την έννοια των άρθρων 132 και 156 του ν.4412/2016, συνιστούν ανεπίτρεπτη επέκταση του τεχνικού αντικειμένου της αρχικής σύμβασης, που δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των εργοληπτικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της εκτέλεσης του αρχικού έργου κατά την υποβολή της προσφοράς τους, και, ως εκ τούτου, δεν αποτέλεσαν τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου.Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει τις από 4.11.2022 και 9.11.2022 προσφυγές ανάκλησης και την από 21.11.2022 παρέμβαση.Δεν ανακαλεί την 828/2022 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΜΕΙΖΟΝΑ ΟΛΟΜ/551/2023
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1849/2022
KΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΟΔΟΓΕΦΥΡΑΣ.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Δικαστήριο κρίνει ότι νομίμως έγινε δεκτό με την προσβαλλόμενη Πράξη ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση διακήρυξης του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016. Ειδικότερα, μπορεί μεν οι σεισμοί της 3ης και 4ης Μαρτίου 2021 να συνιστούν γεγονός απρόβλεπτο για την αναθέτουσα Αρχή, μη οφειλόμενο σε δική της ευθύνη, πλην όμως, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ορθώς κρίθηκε ότι δεν συντρέχει η σωρευτικά απαιτούμενη προϋπόθεση της αδυναμίας της αναθέτουσας Αρχής να τηρήσει τις προθεσμίες των διαδικασιών με δημοσίευση, έστω συντομευμένων, λόγω επιτακτικής κατεπείγουσας ανάγκης. Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει την από 4.10.2022 (ΑΒΔ 7203/2022) προσφυγή ανάκλησης του Ν.Π.Δ.Δ.- O.T.A. Β΄ Βαθμού με την επωνυμία «ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ».Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/304/2023
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1415/2022
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ (...)Υπό τα ανωτέρω δεδομένα με την ελεγχόμενη συμπληρωματική σύμβαση συντελείται ανεπίτρεπτη επέκταση του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης, με την ανάθεση εκτέλεσης εργασιών, οι οποίες είτε διαφέρουν ουσιωδώς από τις αρχικά προσδιορισθείσες (τοποθέτηση φωτιστικών σωμάτων και υποσυστημάτων που αποκλίνουν από τα προβλεπόμενα στην αρχική μελέτη), είτε αφορούν σε εργασίες αποκατάστασης-συντήρησης και επισκευών που υπερβαίνουν τη συμβατική δαπάνη του έργου, η οποία επιφέρει επαύξηση του συμβατικού τιμήματος κατά ποσοστό 49,91%.Κατ’ ακολουθία δεν συντρέχει εν προκειμένω η σωρευτικά απαιτούμενη, με το άρθρο 156 παρ. 2 του ν. 4412/2016, προϋπόθεση της τεκμηρίωσης της απόλυτης ανάγκης εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών που να δικαιολογεί τη σύναψη της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης χωρίς νέα διαδικασία σύναψης σύμβασης, τα δε αντίθετα προβαλλόμενα με την κρινόμενη προσφυγή πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα.Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει την από 9.8.2022 (ΑΒΔ 6147/11.8.2022) προσφυγή ανάκλησης του Ελληνικού Δημοσίου, καιΔεν ανακαλεί την 4/2.8.2022 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Τομέα Πολιτισμού και Αθλητισμού.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2037/2022
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1605/2022
Ανάθεση των υπηρεσιών καθαριότητας χώρων ....επιδιώκεται η ανάκληση της 554/2022 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...) Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η ένδικη προσφυγή ανάκλησης να απορριφθεί, να γίνει δεκτή η ασκηθείσα υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης παρέμβαση και να απορριφθεί το επικουρικό αίτημα της παρεμβαίνουσας εταιρείας «...» περί καταδίκης της προσφεύγουσας στη δικαστική της δαπάνη (πρβλ. ΕλΣυν Εβδ. Τμ. 2442/2020). Μετά δε την απόρριψη της προσφυγής, πρέπει να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος από την προσφεύγουσα παραβόλου υπέρ του Δημοσίου (άρθρα 336 παρ. 1 και 310 παρ. 1 ν. 4700/2020). ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜ/110/2023
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/316/2021
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της προηγηθείσας διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την παροχή υπηρεσιών με αντικείμενο «Μεταφορά πόσιμου νερού στη νήσο … με υδροφόρα πλωτά μέσα για χρονικό διάστημα τριών ετών και με δικαίωμα προαίρεσης δύο επιπλέον ετών», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.120.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της εκτιμώμενης δαπάνης για το δικαίωμα προαίρεσης, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.).(....)Κατά παράβαση των προβλεπομένων στα άρθρα 66 και 72 του ν. 3852/2010, ο ελεγχόμενος διαγωνισμός διενεργήθηκε χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου …, με την οποία να εκφράζεται η βούληση αυτού περί της αναγκαιότητας της εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου και διενέργειας του συγκεκριμένου διαγωνισμού.Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου … και της Κ/Ξ … για την «Μεταφορά πόσιμου νερού στη νήσο … με υδροφόρα πλωτά μέσα για χρονικό διάστημα τριών ετών και με δικαίωμα προαίρεσης δύο επιπλέον ετών»
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1817/2021.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1312/2021
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Ζητείται η ανάκληση της 316/2021 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση από τον Δήμο … της υπηρεσίας με τίτλο «Μεταφορά πόσιμου νερού στη νήσο … με υδροφόρα πλωτά μέσα για χρονικό διάστημα τριών ετών και με δικαίωμα προαίρεσης δύο επιπλέον ετών».(....)Αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης. Και Διατάσσει: α) τη συμπλήρωση των στοιχείων του φακέλου, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα στη σκέψη 20 της παρούσας, με επιμέλεια των προσφευγόντων και (β) με μέριμνα της Γραμματείας του παρόντος Δικαστηρίου, τον ορισμό νέας δικασίμου για τη συζήτηση των προσφυγών, την εγγραφή της υπόθεσης στο οικείο πινάκιο και τη νόμιμη και εμπρόθεσμη κλήτευση όλων των ενδιαφερομένων.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/534/2023
Αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (...)Ως εκ τούτου, ορθώς έγινε αποδεκτή κατά το στάδιο βαθμολόγησης των τεχνικών προσφορών, και ειδικότερα κατά την αξιολόγηση του κριτηρίου Κ1, η τεχνική προσφορά της αναδόχου του διαγωνισμού και είναι, εν προκειμένω, άνευ σημασίας εάν το παραβλεφθέν αυτό στοιχείο θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε επαύξηση της βαθμολόγησης της προσφοράς της συγκεκριμένης εταιρίας.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω πρέπει να γίνουν δεκτές οι προσφυγές ανάκλησης, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη 650/2022 Πράξης του Στ΄ Κλιμακίου
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1101/2023
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1443/2023
Επεμβάσεις Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο Οδικό Δίκτυο (...)Συνεπώς, πρέπει οι υπό κρίση προσφυγές ανάκλησης να γίνουν εν μέρει δεκτές, η προσβαλλόμενη Πράξη να ανακληθεί εν μέρει, να κριθεί ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης κατά το μέρος που αφορά στις αναφερόμενες στην προηγούμενη σκέψη υπό στοιχεία α΄, β΄, γ΄ και δ΄ εργασίες που κρίθηκαν νόμιμες, ενώ κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου αυτού κατά το μέρος που αφορά στις αναφερόμενες στην προηγούμενη σκέψη υπό στοιχεία α΄, β΄, γ΄ και δ΄ εργασίες που κρίθηκαν μη νόμιμες και κατ’ εκτίμηση των περιστάσεων να επιστραφεί στην δεύτερη προσφεύγουσα το παράβολο που κατέβαλε για την άσκηση της υπό κρίση προσφυγής (βλ. άρθρα 336 παρ. 1 και 310 παρ. 2 του ν. 4700/2020).Για τους λόγους αυτούς Δέχεται εν μέρει α) την από 14.9.2023 (ΑΒΔ 3024/15.9.2023) προσφυγή ανάκλησης του δευτεροβάθμιου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης με την επωνυμία «Περιφέρεια Κρήτης» και β) την από 15.9.2023 (ΑΒΔ 3031/15.9.2023) προσφυγή ανάκλησης της εταιρείας με την επωνυμία «…ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και τον διακριτικό τίτλο «…..A.». Ανακαλεί εν μέρει την 493/2023 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/Α΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/141/2024