Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/1759/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Νομιμότητα σύμβασης καθαριότητας. ζητείται η ανάκληση της 282/2014 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας των κτηρίων της Πανεπιστημιούπολης του Πανεπιστημίου .... για ένα έτος, συμπεριλαμβανομένου δικαιώματος παράτασης..(..)Με τα δεδομένα αυτά και με βάση όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι o όρος της διακήρυξης, με τον οποίο τίθεται ως προϋπόθεση συμμετοχής η δραστηριοποίηση των υποψηφίων στο χώρο της καθαριότητας από 1.1.2008, δεν αντίκειται στις αρχές της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού.Η μακροχρόνια, δε, δραστηριοποίηση αυτή συνεπάγεται, παράλληλα, την ύπαρξη κατάλληλης οργανωτικής δομής και τη διασφάλιση της ορθολογικής αξιοποίησης των διατιθέμενων πόρων για την οικονομικά συμφέρουσα για την Αναθέτουσα Αρχή και τεχνικά άρτια εκπλήρωση των υποχρεώσεων της σύμβασης. Κατά συνέπεια, ο όρος αυτός είναι άμεσα συνδεδεμένος με το αντικείμενο του διαγωνισμού και τελεί σε σχέση αναλογικότητας με την εξυπηρέτηση του σκοπούμενου δημοσίου συμφέροντος,..Περαιτέρω, ως προς τον όρο του άρθρου 10.8 της διακήρυξης, το Τμήμα κρίνει ότι ο όρος αυτός κατά το μέρος που αφορά στην υποχρέωση του υποψηφίου αναδόχου να απασχολεί αποδεδειγμένα 100 άτομα εκ των οποίων τουλάχιστον 50 στην καθαριότητα στεγασμένων χώρων, συνιστά καταρχήν θεμιτό κριτήριο εξέτασης της τεχνικής καταλληλότητας των υποψηφίων, προβλεπόμενο άλλωστε ρητά από το άρθρο 46 του π.δ/τος 60/2007. Τούτου δοθέντος, ο κατά τα ανωτέρω όρος ως προς τον καθορισμό του ποσοστού σύμφωνα με το οποίο οι 50 από τους τουλάχιστον 100 εργαζόμενους σ’ αυτόν να έχουν εμπειρία καθαρισμού σε στεγασμένους χώρους παρίσταται δικαιολογημένος, καθώς με τον τρόπο αυτό παρέχεται επαρκές τεκμήριο για την δυνατότητα του υποψηφίου να οργανώνει, διευθύνει και ελέγχει μεγάλο αριθμό εργαζομένων, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική κινητοποίηση και εποπτεία του πολυάριθμου προσωπικού..(..)Ακολούθως, όμως, το Τμήμα κρίνει ότι ο ανωτέρω όρος πάσχει στο μέτρο που θέτει ως προϋπόθεση τεχνικής καταλληλότητας των υποψηφίων ότι οι εργαζόμενοι σε στεγασμένους χώρους πρέπει να έχουν απασχοληθεί για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας μόνο σε φορείς του δημόσιου τομέα.(..)Κατ’ ακολουθία αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν, εφόσον υφίσταται έστω και ένας βάσιμος λόγος μη νομιμότητας της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας ανάθεσης της επίμαχης σύμβασης, οι ένδικες αιτήσεις πρέπει να απορριφθούν και να μην ανακληθεί η 282/2014 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν.Τμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/6022/2015

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ κτιρίων Πανεπιστημίου:Ζητείται παραδεκτώς η αναθεώρηση της 1759/2015 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτή απορρίφθηκε αίτηση του ανωτέρω Πανεπιστημίου για την ανάκληση της 282/2014 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο επίμαχος πρόσθετος όρος τεχνικής καταλληλότητας περιορίζει το δικαίωμα πρόσβασης στη διαγωνιστική διαδικασία και παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, χωρίς να συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος, η δε προσβαλλόμενη απόφαση, με την οποία κρίθηκε ότι ο ανωτέρω όρος δεν είναι νόμιμος, είναι ορθή, ενώ οι προβαλλόμενοι λόγοι αναθεώρησης, οι οποίοι αποτελούν ως επί το πλείστον επανάληψη ομοίων λόγων που προβλήθηκαν με τις ασκηθείσες αιτήσεις ανάκλησης κατά της 282/2014 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου, έχουν ερευνηθεί και απορριφθεί με νόμιμη και επαρκή αιτιολογία από το VI Τμήμα.


ΕΣ/Τμ.Ε/460/2014

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Συμπληρωματικές Συμβάσεις.Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών του έργου «Έργα υποδομής – Ανάπλαση – Ενοποίηση χώρων πρασίνου περιοχής ιστορικού κέντρου Δήμου …», καθόσον η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τη σύναψη αυτής, είναι μη νόμιμη, λόγω παράβασης ουσιώδους τύπου της διαδικασίας. Ειδικότερα, εφόσον για τη σύναψη αυτής έχει εκδώσει αρνητική σύμφωνη γνώμη η Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, ως αποφασίζον όργανο, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, την οποία διατυπώνει το άρθρο 20 παρ 2 του ν.2690/1999, κωλύετο να εκδώσει θετική για τη σύναψη της σύμβασης απόφαση και, για το λόγο αυτό, η εκδοθείσα με το παραπάνω θετικό περιεχόμενο απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι μη νόμιμη. ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕ.ΣΥΝΘ./6023/2015 


ΓΓΕ/1910/2013

Διευκρινιστική παρατήρηση στην Εγκύκλιο με θέμα «Καταχωρίσεις και Χορήγηση βεβαιώσεων από το Γ.Ε.ΜΗ-Σχέση με Επιμελητηριακά Μητρώα και Συνδρομές μελών στα Επιμελητήρια» ΑΔΑ ΒΛΩΧΦ-ΟΗΒ


ΕλΣυν/ΠΕΡΙΛ.ΝΟΜΟΛΟΓΙΑΣ/2014

Περιλήψεις νομολογίας Ελεγκτικού Συνεδρίου Επί θεμάτων  Προληπτικού Ελέγχου  Των Κλιμακίων Προληπτικού Ελέγχου Δαπανώνστο I, IV και VII Τμήμα και Προσυμβατικού Ελέγχου των Ε΄, Ζ΄ και ΣΤ΄ Κλιμακίων του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Το παρόν βοήθημα έγινε με την επιμέλεια των παρακάτω δικαστικών υπαλλήλων:

Χρυσούλας Νικολοπούλου Επιτρόπου, Εβελίνας Στοΐκοβα, Προϊσταμένης Τμήματος, Δήμητρας Αποστόλου, υπαλλήλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Γραμματειακή υποστήριξη: Αγγελική Κουσκουλή


ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)253/2014

Υπηρεσίες – εργασίες καθαρισμού: Μη νόμιμη καταβολή εντάλματος πληρωμής καταβολή στο φερόμενο ως δικαιούχο, …., της αμοιβής του για την παροχή υπηρεσιών καθαρισμού αυλάκων και τσιμενταυλάκων στη δημοτική ενότητα ……Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν προηγήθηκε της ανάθεσης των σχετικών εργασιών καθαρισμού αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 3979/2011, με την οποία να τεκμηριώνεται η αδυναμία εκτέλεσης των  ως άνω υπηρεσιών με ίδια μέσα του Δήμου και να καθορίζονται οι όροι παροχής των υπηρεσιών αυτών.


ΕλΣυν.Τμ.6/216/2014

Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας:..επιδιώκεται η ανάκληση της 240/2013 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά, κατά τα ορθώς κριθέντα από το Κλιμάκιο, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι ο σχετικός όρος της διακήρυξης περί της δυνατότητας επαύξησης του συμβατικού αντικειμένου δεν έχει δημοσιευθεί νομίμως, διότι στο σημείο ΙΙ.2.2. του σχετικού τυποποιημένου εντύπου δεν αναφέρεται ότι η ελεγχόμενη σύμβαση περιλαμβάνει «δικαιώματα προαίρεσης» και, ως εκ τούτου, ο όρος πρέπει να απαλειφθεί.Περαιτέρω, ο περιλαμβανόμενος αφενός μεν στο άρθρο 19 παρ. 1 της διακήρυξης, αφετέρου δε στο άρθρο 2 του σχεδίου σύμβασης όρος περί της δυνατότητας του Νοσοκομείου να παρατείνει μονομερώς τη σύμβαση για ένα έτος, και, κατόπιν έγγραφης συναίνεσης του αναδόχου, για επιπλέον έξι μήνες, νομίμως δημοσιεύθηκε στην Ε.Ε.Ε.Ε., γενομένου δεκτού του σχετικού λόγου ανάκλησης. Τούτο δε, διότι στη δημοσιευθείσα περίληψη της διακήρυξης στην Ε.Ε.Ε.Ε. έχει αναγραφεί στο σημείο ΙΙ.2.3. η δυνατότητα ανανέωσης της σύμβασης, στο σημείο δε ΙΙ.2.1. του ως άνω εντύπου με τίτλο «Συνολική ποσότητα ή έκταση» της σύμβασης ορίζεται ρητά ότι πρέπει να παρατίθεται συνολικός προϋπολογισμός, συμπεριλαμβανομένων των τυχόν παρατάσεων ή ανανεώσεων. Εξ άλλου, στην προκήρυξη που δημοσιεύθηκε στην Ε.Ε.Ε.Ε. στις 19.12.2012 αναγράφεται τόσο το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όσο και η ηλεκτρονική διεύθυνση της αναθέτουσας αρχής, επομένως, κάθε υποψήφιος ανάδοχος που αμφέβαλλε σχετικά με τον αριθμό και την αξία των ανανεώσεων θα μπορούσε, επιδεικνύοντας εύλογο ενδιαφέρον, να επισκεφθεί την επίσημη ιστοσελίδα του Νοσοκομείου προκειμένου να ανατρέξει στο πλήρες κείμενο της διακήρυξης, σε κάθε δε, περίπτωση μπορούσε να επικοινωνήσει μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το Τμήμα Προμηθειών του Νοσοκομείου και να λάβει τις αναγκαίες πληροφορίες. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, και δοθέντος ότι δεν αναδείχθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη άλλος λόγος διακωλυτικός της υπογραφής του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, να ανακληθεί η 240/2013 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, να επιτραπεί η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ της αιτούσας ανώνυμης εταιρείας με το διακριτικό τίτλο «....» και του .. Νοσηλευτικού Ιδρύματος … για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του, υπό τον όρο να απαλειφθεί ο διατυπωθείς στο άρθρο 1 της Ενότητας Ι του Παραρτήματος Α της διακήρυξης όρος περί δυνατότητας ανάθεσης στον ανάδοχο πρόσθετων εργασιών πέραν των συμβατικών σε ποσοστό 30% για κάλυψη τυχόν εκτάκτων αναγκών που δεν μπορούν να προβλεφθούν, κατόπιν έγγραφης ειδοποίησης του αναδόχου εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος,..


Π.Δ.176/2014

Καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων άσκησης επαγγέλματος Λογοθεραπευτών.

Καταργηθηκε με το Π.Δ.49/2016 ΦΕΚ: 80/Α/05.05.2016


ΕλΣυν.Κλ.ΤΜ.4/151/2015

Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας: Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής προκύπτουν τα ακόλουθα: Κατόπιν της διενέργειας στις 8.10.2014 πρόχειρου διαγωνισμού, υπεγράφη η από 6.11.2014 σύμβαση μεταξύ του τοπικού υποκαταστήματος ..... του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και της ατομικής επιχείρησης του ..... για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας για ένα έτος (από 8.11.2014 έως 7.11.2015), αντί συμβατικού τιμήματος 18.597,60 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.. Περαιτέρω, δεδομένου ότι η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης δεν εκτελέστηκε εντός του οικονομικού έτους 2014, όφειλε ο αρμόδιος διατάκτης εντός του αυτού οικονομικού έτους, να προβεί στην έκδοση της σχετικής ανακλητικής απόφασης της αναληφθείσας υποχρέωσης για διαγραφή του ποσού της πιστώσεως, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 4 παράγραφος 5 του π.δ/τος 113/2010. Εν προκειμένω, εκδόθηκε η ΑΑΑΥ Μ109/31.12.2014 ανακλητική απόφαση περί ανάληψης υποχρέωσης, η οποία αναρτήθηκε στο διαδικτυακό πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (ΑΔΑ 7ΣΟΠ4691-Ψ5Φ) στις 26.2.2015, δηλαδή εντός της τασσόμενης προθεσμίας του τελευταίου εδαφίου της περ. α΄ του άρθρου 31 του ν. 4325/2015, η οποία ισχύει από 1.1.2015 και ρητώς ορίζει ότι για το τρέχον έτος (δηλαδή για το 2015) η προθεσμία ανάρτησης στο πρόγραμμα «Διαύγεια» των πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης παρατείνεται έως δέκα (10) ημέρες από τη δημοσίευση του παρόντος (ήτοι έως 25.5.2015) και συνεπώς ο μοναδικός λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.


υπόθεση C-115/2014

«Προδικαστική παραπομπή – Άρθρο 56 ΣΛΕΕ – Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών – Περιορισμοί – Οδηγία 96/71/ΕΚ – Άρθρο 3, παράγραφος 1 – Οδηγία 2004/18/ΕΚ – Άρθρο 26 – Δημόσιες συμβάσεις – Ταχυδρομικές υπηρεσίες – Νομοθετική ρύθμιση περιφερειακής αρχής κράτους μέλους η οποία υποχρεώνει τους προσφέροντες και τους υπεργολάβους τους να δεσμευθούν ότι θα καταβάλλουν έναν κατώτατο μισθό στο προσωπικό που απασχολείται στην εκτέλεση των παροχών που αποτελούν το αντικείμενο της δημόσιας συμβάσεως»   Διατακτικό 1)Το άρθρο 26 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 31ης Μαρτίου 2004, περί συντονισμού των διαδικασιών συνάψεως δημόσιων συμβάσεων, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) 1251/2011 της Επιτροπής, της 30ής Νοεμβρίου 2011, έχει την έννοια ότι δεν αντιτίθεται σε νομοθετική ρύθμιση περιφερειακής αρχής κράτους μέλους, όπως η επίμαχη στο πλαίσιο της κύριας δίκης, η οποία υποχρεώνει τους προσφέροντες και τους υπεργολάβους τους να δεσμευθούν, με γραπτή δήλωση επισυναπτόμενη στην προσφορά τους, ότι θα καταβάλλουν στο προσωπικό που θα απασχοληθεί στην εκτέλεση των παροχών που αποτελούν το αντικείμενο της οικείας δημόσιας συμβάσεως κατώτατο μισθό που καθορίζεται από την εν λόγω νομοθετική ρύθμιση.  2)Το άρθρο 26 της οδηγίας 2004/18, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό 1251/2011, έχει την έννοια ότι δεν αντιτίθεται σε νομοθετική ρύθμιση περιφερειακής αρχής κράτους μέλους, όπως η επίμαχη στο πλαίσιο της κύριας δίκης, η οποία προβλέπει τον υποχρεωτικό αποκλεισμό από τη συμμετοχή στη διαδικασία συνάψεως δημόσιας συμβάσεως των προσφερόντων και των υπεργολάβων τους οι οποίοι αρνούνται να δεσμευθούν, με γραπτή δήλωση επισυναπτόμενη στην προσφορά τους, ότι θα καταβάλλουν στο προσωπικό που θα απασχοληθεί στην εκτέλεση των παροχών που αποτελούν το αντικείμενο της οικείας δημόσιας συμβάσεως κατώτατο μισθό που καθορίζεται από την εν λόγω νομοθετική ρύθμιση.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/178/2013

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:Το σχέδιο σύμβασης και ο φάκελος της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την καθαριότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «…», καθώς και του Κέντρου Υγείας … και των κτιριακών εγκαταστάσεων των Περιφερειακών Ιατρείων …, …, …, …, …, …, …, …, … και …, για ένα έτος, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.869.919 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)(....)Εξάλλου,  αφενός μεν  δεν πληρούνται ούτε οι προϋποθέσεις που θέτει ο συγκεκριμένος όρος (πρόσθετες εργασίες, οφειλόμενες σε έκτακτες ανάγκες), αφετέρου δε, εφόσον θεωρηθεί ότι ο όρος αυτός  περιλαμβάνει και δικαίωμα της αναθέτουσας αρχής για κατακύρωση αυξημένης ποσότητας εργασιών, κατά το άρθρο 21 περ. α΄ του π.δ/τος 118/2007, το δικαίωμα αυτό δεν έχει δημοσιευτεί νομίμως ούτε στον εθνικό τύπο ούτε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα.Ενόψει των ανωτέρω δεν συντρέχει λόγος που να κωλύει την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, υπό τις εξής προϋποθέσεις: 1) να  απαλειφθεί ο όρος 2.1, κατά το μέρος που προβλέπει δυνατότητα μονομερούς παράτασης της σύμβασης για ένα έτος, 2) να απαλειφθεί ο όρος 1.2.1.2., που αφορά στην ανάθεση της υπηρεσίας καθαριότητας του Κέντρου Υγείας …  και των Περιφερειακών Ιατρείων …, …, …, …, …, …, …, …, … και …, έτσι ώστε να περιοριστεί το αντικείμενο της σύμβασης στην υπηρεσία καθαριότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Νοσοκομείου, για ένα έτος, έναντι τιμήματος 2.050.108,59 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και 3) να συμπληρωθεί στο σχέδιο σύμβασης ο αριθμός των αναλογούντων, σύμφωνα με την οικεία προσφορά, τετραγωνικών μέτρων καθαρισμού ανά άτομο. Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «…» και της εταιρείας «… ΕΠΕ» για την καθαριότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Νοσοκομείου, για ένα έτος, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται στη σκέψη V  της παρούσας πράξης.