ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/29/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. αμοιβή για την παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης για την «Καταγραφή Ηλεκτρομηχανολογικού (Η/Μ) Εξοπλισμού & Εγκαταστάσεων (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως ανατέθηκε στο φερόμενο ως δικαιούχο εκπαιδευτικό ίδρυμα η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών, καθόσον αυτές, όπως περιγράφονται ανωτέρω, δεν είναι, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ειδικής φύσης, ώστε η διεκπεραίωσή τους να απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία, αλλά ανάγονται στα πάγια και συνήθη καθήκοντα του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας και δη του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων, όπως αυτά προβλέπονται στον Οργανισμό του Νοσοκομείου, μη αποδεικνυομένης της αδυναμίας αυτού να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες με το υπάρχον προσωπικό του, ενόψει και του αριθμού των συνολικά προβλεπομένων θέσεων στη συγκεκριμένη Υπηρεσία, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Οργανισμού του. Ειδικότερα, εκ των 9 συνολικά προβλεπόμενων θέσεων της Τεχνικής Υπηρεσίας κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ κλάδου Μηχανικών, είναι στελεχωμένες οι 8. Λαμβανομένου, ωστόσο, υπόψη ότι μόνο 2 εκ των θέσεων αυτών αφορούν στο Τμήμα Η/Μ Εγκαταστάσεων, καθώς και της υποχρέωσης των ως άνω υπαλλήλων, παράλληλα προς τη διεκπεραίωση των λοιπών προβλεπόμενων στον Οργανισμό τακτικών εργασιών, της σύνταξης των απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών και συμβατικών τευχών για τη διενέργεια διαγωνισμών για τη συντήρηση των πεπαλαιωμένων εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου, οι οποίοι μάλιστα φέρονται ήδη ως εν εξελίξει ή ακόμη και ως ήδη περαιωθέντες ..., το Κλιμάκιο κρίνει ότι συγγνωστώς εν προκειμένω το Νοσοκομείο υπέλαβε ότι μπορούσε να προβεί νομίμως στην ανωτέρω ανάθεση των επίμαχων εργασιών και ως εκ τούτου το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικείο οικονομικό έτος.V. Κατόπιν αυτών, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συνδρομής συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2016.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.7/64/2012
Προμήθεια ειδών ιματισμού:Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι η Κ.Υ.Α. 53361/2.10.2006 δεν προβλέπει τη χορήγηση αυτού του είδους ατομικής προστασίας, όπως βασίμως προβάλλει η αναπληρώτρια Επίτροπος, τα συγκεκριμένα δε είδη δεν αποτελούν προσαρμογή των προβλεπόμενων στην Κ.Υ.Α. ειδών, όπως ισχυρίζεται ο Δήμος, αλλά εντελώς διαφορετικά είδη. Πλην, όμως, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, αλλά διότι συγγνωστώς, μετά και από το σχετικό έγγραφο του τεχνικού ασφαλείας, υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν στην προμήθεια των συγκεκριμένων ειδών ως μέσων ατομικής προστασίας, για την αποτελεσματικότερη προστασία της υγείας των εργαζομένων του, και ως εκ του λόγου αυτού το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, λόγω συγγνωστής πλάνης του διατάκτη, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2011, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.(συγγνωστή πλάνη)
EΣ/Τμ7(ΚΠΕ)/3/2014
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Μη νόμιμη η καταβολή ποσου που αφορούσε στη φερόμενη ως δικαιούχο αυτού εταιρεία «….», ποσού 23.900,00 ευρώ, για την πληρωμή του 1ου Λογαριασμού του έργου «….».Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι αβασίμως προβάλλεται ο πρώτος λόγος διαφωνίας, καθώς το γεγονός ότι η κατασκευή της περίφραξης είχε προβλεφθεί στη μελέτη και απετέλεσε αντικείμενο του έργου «….», δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα της εντελλόμενης εν προκειμένω δαπάνης, το δε σύννομο ή μη της επιλογής της μείωσης των προβλεπόμενων ποσοτήτων για την κατασκευή σιδηρού κιγκλιδώματος, προκειμένου να καλυφθεί η αστοχία της αρχικώς μελέτης (25/2010) αποτελεί ζήτημα που θα κριθεί κατά τον έλεγχο των δαπανών του προαναφερθέντος έργου. Μη νομίμως όμως εντέλλεται η συγκεκριμένη δαπάνη κατά τον βασίμως προβαλλόμενο δεύτερο λόγο διαφωνίας, διότι, εφόσον το κτίριο του βρεφονηπιακού σταθμού και το οικόπεδο επί του οποίου εκτελείται το κρίσιμο έργο ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα στο Δήμο … (βλ. την από 12.7.2013 βεβαίωση ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου ….και δεν προκύπτει η καθ’ οιονδήποτε τρόπο μεταβίβαση της κυριότητας αυτού στο οικείο Ν.Π.Δ.Δ., παρά μόνο η χρήση του, η εκτέλεση του έργου της περίφραξης του βρεφονηπιακού σταθμού, με δαπάνες του Ν.Π.Δ.Δ., επί αλλότριου ακινήτου, δεν προβλέπεται από τους καταστατικούς του σκοπούς ούτε ερείδεται σε διάταξη νόμου ενώ δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι εξυπηρετεί τη λειτουργική δραστηριότητα ή την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του. Πλην όμως, το Κλιμάκιο, εκτιμώντας το γεγονός ότι η «…» επρόκειτο να λειτουργήσει το βρεφονηπιακό σταθμό κατά το σχολικό έτος 2012 – 2013, μέσω του προγράμματος της ΕΕΤΑΑ, στη δράση «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», κρίνει ότι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα αρμόδια όργανα του Ν.Π.Δ.Δ. δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των εφαρμοστέων διατάξεων, αλλά διότι, συγγνωστώς υπέλαβαν, ότι οι δαπάνες του κρίσιμου έργου, που τελούσε σε άμεση συνάρτηση με τη λειτουργικότητα του παραχωρηθέντος στο νομικό πρόσωπο κτιρίου για την υλοποίηση του ως άνω προγράμματος, θα έπρεπε να βαρύνει τη χρήστη των εγκαταστάσεων «…...», στην οποία και ανήκε η ευθύνη της ασφάλειας των φιλοξενούμενων νηπίων και όχι τον ιδιοκτήτη των εγκαταστάσεων Δήμο. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν δεκτά, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, αυτό όμως θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2013, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/149/2018
Προμήθεια αυτόματων συρραπτικών(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες, ωστόσο ως προς τα είδη που αναφέρονται στη σκεψ. ΙΙΒ 1 συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη νομιμοποίηση των σχετικών δαπανών, ενώ ως προς τα είδη για τα οποία δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη νομιμοποίηση των δαπανών (σκεψ. ΙΙΒ2,3) συντρέχει περίπτωση συγγνωστής πλάνης των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου. Συνεπώς, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου έχει εκδοθεί.
ΕΣ/Τμ7(ΚΠΕ)47/2015
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ: Μη νόμιμη (...) Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, εν προκειμένω, συντρέχει η προβλεπόμενη από το άρθρο 51 παρ. 1 του ν. 3669/2008 προϋπόθεση της εγκατάστασης του αναδόχου στο χώρο του έργου για τη χορήγηση προκαταβολής για το έργο και ως εκ τούτου η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2014, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εντέλλεται η δαπάνη
ΕλΣυν/Κλ.1(ΚΠΕ)191/2015
ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ:Νόμιμη η καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης σε υπαλλήλους Δήμου, οι οποίοι τοποθετήθηκαν ως αναπληρωτές Προϊστάμενη Διευθύνσεων και Τμημάτων του Δήμου, καθόσον: α) δεν αμφισβητήθηκε η κατ΄ άρθρο 100 του ν.3584/2007 νομιμότητα της τοποθέτησης τους ως αναπληρωτών Προϊσταμένων, ενώ σε εύλογο χρόνο από τον ορισμό τους εκκίνησε η διαδικασία για την προκήρυξη πλήρωσης των σχετικών θέσεων, δεδομένου ότι το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από τη σύσταση των επίμαχων θέσεων (8.10.2014) έως και την έναρξη της αναπλήρωσης (27.3.2015), αλλά και την εκκίνηση των διαδικασιών προκήρυξης πλήρωσης των θέσεων (22.5.2015), δεν είναι ιδιαίτερα μακρύ, ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί ότι έχει σημειωθεί σημαντική καθυστέρηση στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο, η οποία θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να οδηγήσει σε καταστρατήγηση των διατάξεων του άρθρου 87 παρ.4 του ν.3839/2010.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/107/2019
Προμήθεια υλικών εκτέλεσης εργασιών επισκευής και συντήρησης λιμενικών εγκαταστάσεων.:Με δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον πληρούνται οι όροι του άρθρου 206 του ν. 4412/2016. Ειδικότερα, με την 1433/ 3.10.2018 απόφαση του Προέδρου του Δ.Σ. της Δ.Α.Ε.Α.Ν. εγκρίθηκε η χορήγηση της παράτασης και τα υλικά παρελήφθησαν σύμφωνα με τις τεχνικές προδια-γραφές τους, η αρχική δε ασυμφωνία, μεταξύ των επικαλούμενων από την ανάδοχο και την Επιτροπή παραλαβής της Δ.Α.Ε.Α.Ν. λόγων, για την αναγκαιό-τητα της παράτασης άρθηκε μετά την από την από 28.9.2018 εισήγηση της Επιτροπής που είναι ταυτόσημη κατά περιεχόμενο με την αίτηση περί παράτασης της αναδόχου. Ως εκ τούτων, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕλΣυν/Τμ.1/80/2011
Καταβολή αποζημίωσης σε αρχιτέκτονα-μηχανικό λόγω συμμετοχής του σε επιτροπή διαγωνισμού(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, ο φερόμενος ως δικαιούχος, ως ιδιώτης μέλος επιτροπής διαγωνισμού του ν. 3316/2005, δικαιούται αποζημίωση για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις της, ανεξάρτητα από το αν αυτές έλαβαν χώρα εντός του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών. Κατά συνέπεια η εντελλόμενη με το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκε, λόγω της λήξης όμως του εν λόγω οικονομικού έτους αυτό δεν μπορεί τελικά να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/25/2018
Επισκευή και συντήρηση των ψυκτικών μηχανημάτων: Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη για τους βασίμως προβαλλόμενους υπό στοιχεία β΄, δ΄ και ε΄ λόγους διαφωνίας, πλην όμως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/99/2019
Σύμβαση εκτέλεσης έργου:...Με τα δεδομένα αυτά η υπογραφείσα σύμβαση εκτέλεσης δημόσιου έργου μεταξύ της .... και της ως άνω αναδόχου κοινοπραξίας έπρεπε, ως εκ του ύψους του προϋπολογισμού της, που υπερέβαινε το ποσό των 200.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το αρμόδιο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Από τον έλεγχο όμως της διαδικασίας σύναψης της εν λόγω σύμβασης, όπως ανωτέρω εκτέθηκε, δεν διαπιστώνεται ουσιώδης πλημμέλεια που θα μπορούσε να δημιουργήσει κώλυμα για την υπογραφή της. Ενόψει αυτών τα αρμόδια όργανα παρέλειψαν να υποβάλουν την σύμβαση αυτή στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, αλλά από πλάνη, η οποία ενόψει και της νομιμότητας της διαδικασίας που προηγήθηκε της σύναψης της σύμβασης κρίνεται συγγνωστή (Ε.Σ. ΚΠΕΔ VII Τμ. 99/2018, 294, 212, 198, 25/2017). Συνεπώς, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018.
ΕΑΔΗΣΥ/226/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί στο σύνολό της η με αριθ. πρωτ. .../...-...-2022 και αριθ. .../.../2022 διακήρυξη, άλλως να ακυρωθούν οι επιμέρους προσβαλλόμενοι όροι της παραπάνω διακήρυξης για την ανάδειξη αναδόχου για τις υπηρεσίες συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων Η/Μ του … προϋπολογισμού 600.000,00€ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ για ένα έτος με δυνατότητα μονομερούς παράτασης για ένα (1) ακόμη έτος, επιπλέον δαπάνης 600.000,00€ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. (ΚΗΜΔΗΣ …/...-...-2022, ΕΣΗΔΗΣ …, ημερομηνία αποστολής για δημοσίευση στην ΕΕΕΕ ...-...-2022). Συγκεκριμένα -κατ΄ ορθή εκτίμηση του περιεχομένου του αιτήματος της προσφυγής- η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση του όρου 2.3.1 Α1 (κριτήριο ανάθεσης) της διακήρυξης.