Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν/Κλ.Τμ.1/264/2013

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 26/2012

Εκλογική αποζημίωση.(...)Για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προκύπτουν κατά την προπαρασκευή και τη διεξαγωγή των εκλογών, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η απασχόληση των υπαλλήλων των Δήμων με την καταβολή αντίστοιχης αποζημίωσης. Περαιτέρω, με τις ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 131 παρ. 1 του π.δ. 96/2007, όπως ισχύει, παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών να καθορίσουν τον αριθμό των υπαλλήλων που θα απασχοληθούν κάθε φορά στην εκλογική διαδικασία, καθώς και το ύψος και τον τρόπο καταβολής της σχετικής αποζημίωσης. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η έκδοση της ανωτέρω Κ.Υ.Α. αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση, στη συνέχεια, της κατά τα ανωτέρω απόφασης του Δημάρχου και αποτελεί νόμιμο έρεισμα αυτής. Εξάλλου, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, οι ατομικές διοικητικές πράξεις δεν έχουν αναδρομική ισχύ, δηλαδή τα έννομα αποτελέσματά τους δεν μπορούν να ανατρέχουν σε χρόνο προγενέστερο από την έκδοσή τους ή από την κοινοποίησή τους, όπου αυτή απαιτείται. Για την ταυτότητα δε του νομικού λόγου, η ως άνω γενική αρχή καταλαμβάνει και τις σωρευτικές διοικητικές πράξεις, δηλαδή αυτές που αποτελούν σώρευση περισσότερων ατομικών διοικητικών πράξεων (βλ. Επ. Σπηλιωτόπουλο, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου, 2002, σελ. 113, σημ. 22). (…) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκ.II), το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ισχύς τόσο της 70/8.6.2012 όσο και των 76 και 77/25.6.2012 αποφάσεων του Δημάρχου ..... δεν επηρεάζεται από το γεγονός της παράλειψης ή της καθυστέρησης ανάρτησης αυτών στο διαδίκτυο. Πλην όμως, οι αποφάσεις αυτές δεν μπορούν να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την καταβολή στους φερόμενους ως δικαιούχους της ειδικής εκλογικής αποζημίωσης που καθορίστηκε με την Κ.Υ.Α. 23586/11.6.2012. Τούτο δε, διότι από τις ως άνω αποφάσεις, που αποτελούν σώρευση περισσότερων ατομικών διοικητικών πράξεων, η μεν 70/8.6.2012 απόφαση εκδόθηκε σε χρόνο κατά τον οποίο δεν είχε δημοσιευθεί η προαναφερόμενη Κ.Υ.Α., οι δε 76 και 77/25.6.2012 αποφάσεις, που εκδόθηκαν μετά την απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων, δεν μπορούν να αναπτύξουν τα έννομα αποτελέσματά τους σε χρόνο προηγούμενο της έκδοσής τους (25.6.2012). Συνεπώς, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη, προεχόντως για το λόγο αυτό, ο οποίος αν και δεν προβάλλεται ευθέως από τη διαφωνούσα Επίτροπο, εξετάζεται αυτεπαγγέλτως από το Κλιμάκιο, επειδή αφορά στη νομιμότητα της υπό κρίση δαπάνης και προκύπτει ευθέως από τα στοιχεία του φακέλου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΣΤΕ/2140/2013

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΑΡΧΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ:Εξάλλου, υποστήριξε ότι, ελλείψει ανακηρύξεως υποψηφίου σε μία εκλογική περιφέρεια, η έδρα θα μπορούσε να μη χάνεται, αλλά να δίνεται στην επόμενη εκλογική περιφέρεια, όπου ο συνδυασμός έχει το μεγαλύτερο αδιάθετο υπόλοιπο ψηφοδελτίων. Με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση κρίθηκε ότι «δεν τίθεται ζήτημα παραβιάσεως» των ως άνω συνταγματικών αρχών, διότι η προϋπόθεση υπάρξεως υποψηφίου στην περιφέρεια που ο συνδυασμός δικαιούται την έδρα «τίθεται στα πλαίσια των κανόνων κατανομής των εδρών μεταξύ των συνδυασμών, κατ' εφαρμογή της αρχής της δημοκρατικής νομιμοποιήσεως, στη συγκεκριμένη εκλογική περιφέρεια, η δε απόδοση της έδρας στην επόμενη εκλογική περιφέρεια θα περιόριζε το δικαίωμα στην κατάληψη των δικαιούμενων από άλλον συνδυασμό εδρών». Η κρίση αυτή της αναιρεσιβαλλομένης αποφάσεως, με την οποία απορρίφθηκε ο σχετικός λόγος της ενστάσεως, είναι, σύμφωνα με τα εκτεθέντα στις προηγούμενες σκέψεις, ορθή, ανεξαρτήτως των ειδικότερων αιτιολογιών της και, επομένως, ο ανωτέρω λόγος αναιρέσεως, με τον οποίο προβάλλονται τα αντίθετα, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος.(...)Απορρίπτει την αίτηση.


ΔΔΘΕΚΑ Β 1048176 ΕΞ 2023

Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τον κατάλογο των προϊόντων τα οποία κατά την εισαγωγή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαλλάσσονται από δασμούς μέσω της εφαρμογής του δασμού ΜΕΚ και τα οποία μπορούν να υπαχθούν σε σώρευση στο πλαίσιο ορισμένων συμφωνιών οικονομικής εταιρικής σχέσης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών ΑΚΕ. ΑΔΑ:6ΟΙΕ46ΜΠ3Ζ-Χ0Μ


ΕΣ/Τ1/148/2007

Οι υπάλληλοι και λειτουργοί του δημόσιου Τομέα, που διορίζονται σε θέση Διοικητή του Ε.Κ.Α.Β. μπορούν να λαμβάνουν, κατ’ επιλογή τους, είτε τις αποδοχές της θέσης που κατείχαν πριν από το διορισμό τους, είτε τις αποδοχές της θέσης στην οποία διορίζονται, δικαιούμενοι καταρχήν να αλλάξουν την αρχική επιλογή τους κατά τη διάρκεια της θητείας τους, αλλαγή η οποία επιφέρει τα έννομα αποτελέσματά της από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και για το μέλλον, χωρίς να υφίσταται αναδρομική ισχύς


ΕλΣυν/Β Κλ/200/2011

Με βάση τα πραγματικά αυτά περιστατικά και όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά (βλ. ΙΙ και III), το Κλιμάκιο κρίνει ότι υφίσταται εν προκειμένω αδυναμία απόδοσης λογαριασμού των υπολόγων των ως άνω Χ.Ε.Π., δεδομένου ότι οι εκδοθείσες και αποσταλείσες από τα ΕΛ.ΤΑ. στη Νομαρχία καταστάσεις με τα ως άνω συγκεντρωτικά στοιχεία (αριθμό εκδοθεισών επιταγών, συνολικό ποσό, συνολικό αριθμό επιταγών και ποσών που πληρώθηκαν καθώς και αδιάθετο υπόλοιπο), δεν μπορούν να αποτελέσουν δικαιολογητικά απόδοσης λογαριασμού, αφού διαφέρουν των προβλεπομένων στο άρθρο 7 της 193/1979 Κ.Υ.Α. νομίμων δικαιολογητικών (βλ. ΙΙ). Περαιτέρω, η ως άνω αδυναμία απόδοσης λογαριασμού δεν οφείλεται σε πταίσμα των υπολόγων, αφού δεν συνέπραξαν με κανένα τρόπο στη σύναψη της ως άνω από 2.5.1996 σύμβασης, σε εκτέλεση της οποίας εκδόθηκαν οι ως άνω συγκεντρωτικές καταστάσεις αντί των προβλεπομένων στο άρθρο 7 της 193/1979 Κ.Υ.Α. νομίμων δικαιολογητικών. Επομένως, οι προαναφερθείσες απαλλακτικές εκθέσεις των οικονομικών επιθεωρητών αποτελούν, πληρουμένων των σχετικών προϋποθέσεων του άρθρου 41 παρ.7 του Κ.Δ.Λ. (βλ. III), παραστατικά δικαιολόγησης των δαπανών για την τακτοποίηση των εν λόγω χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής, θα πρέπει δε, με βάση τα ανωτέρω, να απαλλαγούν οι ως άνω υπόλογοι της ευθύνης τους από τη μη απόδοση λογαριασμού.


ΕλΣυν/Κλ.1/203/2013

Πρόσληψη προσωπικού-Δημοσιότητα στο ΦΕΚ.(...)Η δημοσίευση δε της διοικητικής πράξης, όταν επιβάλλεται από το νόμο, αποτελεί αναγκαίο τύπο της δήλωσης της βούλησης του διοικητικού οργάνου και συστατικό στοιχείο της πράξης (ΣτΕ 4082/1987, 2999/1988, 3378/1995). Στην περίπτωση αυτή, χωρίς και έως τη δημοσίευση δεν υπάρχει διοικητική πράξη, αλλά ανύπαρκτη ή ανυπόστατη πράξη (ΣτΕ 4957/1987, 494, 3411/1995), η οποία δεν παράγει έννομα αποτελέσματα (πβλ. Ε.Σ. πράξ. Ι Τμ. 274-5/2011, 99/2012, 65/2012). Περαιτέρω, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, οι συστατικές ατομικές διοικητικές πράξεις δεν έχουν αναδρομική ισχύ, ήτοι τα έννομα αποτελέσματά τους δεν μπορούν να ανατρέξουν σε χρόνο προγενέστερο από την έκδοσή τους -η οποία, όταν πρόκειται για δημοσιευτέες πράξεις, συμπίπτει με τη δημοσίευσή τους-  εκτός εάν αυτό ρητά προβλέπεται από σχετική με την έκδοσή τους διάταξη νόμου ή σαφώς προκύπτει από αυτή, εάν εκδίδονται σε συμμόρφωση προς ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου ή σε περίπτωση ανάκλησης παράνομης ατομικής διοικητικής πράξης (πβλ. Ε.Σ. πράξ. Ι Τμ. 274-5, 99/2012, 65/2012). Ως εκ τούτου ατομική διοικητική πράξη, η δημοσίευση της οποίας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως προβλέπεται από ειδική διάταξη νόμου, παράγει τα έννομα αποτελέσματά της από τη δημοσίευσή της και δεν δύναται καταρχήν να έχει αναδρομική ισχύ.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι μη νομίμως οι φερόμενοι ως δικαιούχοι του υπό κρίση χρηματικού εντάλματος παρείχαν τις υπηρεσίες τους στο Νομικό Πρόσωπο Δήμου ........ κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα (15 έως 30.3.2013), δεδομένου ότι κατά το χρόνο αυτό η απόφαση του Προέδρου του νομικού προσώπου, με την οποία διορίστηκαν σ' αυτό, δεν είχε αποκτήσει ακόμη νόμιμη υπόσταση, αφού δεν είχε δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενώ τ' αποτελέσματα της εν συνεχεία δημοσιευθείσας αυτής απόφασης (στις 10.5.2013) δεν μπορούν ν' ανατρέξουν, εφόσον αυτό δεν προβλέπεται από τις σχετικές με την έκδοσή της διατάξεις, σε χρόνο προγενέστερο της δημοσίευσής της.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)82/2015

Μη νόμιμη η καταβολή ποσού Δημοτικού Βρεφοκομείου που αφορούσε στην καταβολή ποσών 4.362,18 και 6.682,75 ευρώ, αντίστοιχα, σε  σαράντα ένα (41) υπαλλήλους του ως άνω Νομικού Προσώπου, ως ειδική αποζημίωση λόγω υπερωριακής απασχόλησης τους κατά την προπαρασκευή, διεξαγωγή, συγκέντρωση, μετάδοση και έκδοση αποτελεσμάτων των εκλογών της 18ης  και 25ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη των αιρετών αρχών των Δήμων και Περιφερειών, καθώς και των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, μη νομίμως εκκαθαρίστηκαν οι εντελλόμενες δαπάνες για παρεχόμενη υπερωριακή εργασία των ως άνω υπαλλήλων του Δ.Β.Α.. Και τούτο δε προεχόντως διότι, όπως βασίμως προβάλλει η Επίτροπος, ουδόλως προβλέπεται από την κείμενη  εκλογική νομοθεσία και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτής, σύμφωνα με τα ανωτέρω, εκδοθείσες κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, η απασχόληση υπαλλήλων των Δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου στα ειδικά εκλογικά συνεργεία για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών κατά την προπαρασκευή και διεξαγωγή των ευρωβουλευτικών, δημοτικών και περιφερειακών εκλογών. Εξάλλου, η 267159/2.7.2014 απόφαση του Δημάρχου με την οποία ορίστηκαν ονομαστικά, μεταξύ άλλων, οι σαράντα ένα (41) υπάλληλοι του Δ.Β.Α., που συγκρότησαν τα ειδικά συνεργεία των επίμαχων εκλογικών εργασιών και η οποία αποτελεί σώρευση πολλών ατομικών διοικητικών πράξεων σε ένα ενιαίο κείμενο, δεν δύναται να αναπτύξει τα έννομα αποτελέσματά της σε χρόνο προγενέστερο της έκδοσής της, σύμφωνα με την γενική αρχή του διοικητικού δικαίου περί μη αναδρομικής ισχύος των διοικητικών πράξεων. Συνακόλουθα δε, μη νομίμως οι εντελλόμενες δαπάνες βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δ.Β.Α., αφού σύμφωνα με την κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών 19543/15.5.2014, οι δαπάνες  που αφορούν στην καταβολή εκλογικής αποζημίωσης του εν λόγω προσωπικού βαρύνουν τις πιστώσεις του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου Εσωτερικών (Κ.Α.Ε. 5262 του Ειδικού Φορέα 07-130), οικονομικού έτους 2014, ενώ, ο Δήμος όπως προκύπτει από το 410248/21.10.2014 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και το ΝοΩΩΒ9114 σχετικό Γραμμάτιο Είσπραξης, έλαβε ήδη, επιχορήγηση για την καταβολή εκλογικής αποζημίωσης στους υπαλλήλους του, ποσού ύψους 297.928,00 ευρώ. 


54567/2023

Καταβολή ειδικής εκλογικής αποζημίωσης σε δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς του Εφετείου Αθηνών (μέλη της Κεντρικής και των Ειδικών Εφορευτικών Επιτροπών του άρθρου 16 του ν. 4648/2019), για την πρόσθετη εκλογική εργασία, κατά τη διενέργεια των βουλευτικών εκλογών της 25ης Ιουνίου 2023.


43447/2023

Καταβολή ειδικής εκλογικής αποζημίωσης σε δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς του Εφετείου Αθηνών (μέλη της Κεντρικής και των Ειδικών Εφορευτικών Επιτροπών του άρθρου 16 του ν. 4648/2019), για την πρόσθετη εκλογική εργασία, κατά τη διενέργεια των βουλευτικών εκλογών της 21ης Μαΐου 2023. 


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/217/2014

Καταβολή σε χρήμα της αξίας του δικαιούμενου από αυτούς γάλακτος, ως μέσου ατομικής προστασίας (...) Όσον αφορά στον πρώτο λόγο διαφωνίας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι αναφερόμενοι ανωτέρω (υπό στοιχ. α΄ έως και ε) υπάλληλοι του Δήμου ... δεν δικαιούνταν την παροχή γάλακτος κι, επομένως, και την αποτίμηση αυτού σε χρήμα, αφού δεν περιλαμβάνονται μεταξύ των δικαιούμενων ειδών ατομικής προστασίας, που ορίζονται περιοριστικώς στην προαναφερόμενη Κ.Υ.Α. 53361/2.10.2006, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, καθώς, δεδομένου ότι από τα προσκομιζόμενα από το Δήμο στοιχεία, δεν προκύπτει ότι αυτοί απασχολούνταν σε μόνιμη και καθημερινή βάση, καθ’ όλη τη διάρκεια του ωραρίου τους στις εργασίες και τους χώρους που αυτή προβλέπει, η τυχόν δε περιστασιακή απασχόλησή τους στους εν λόγω χώρους και εργασίες δεν αρκεί για να τους καταστήσει δικαιούχους. Η πρόβλεψη δε ορισμένων εκ των προαναφερθεισών κατηγοριών υπαλλήλων, ως δικαιούχων ειδών ατομικής προστασίας, κατά την προϊσχύουσα Κ.Υ.Α. 2/12542/0022/ 20.3.2003 (ΦΕΚ Β΄ 441), δεν μπορεί να καταστήσει τη δαπάνη νόμιμη για τους υπαλλήλους αυτούς, αφού η εν λόγω Κ.Υ.Α καταργήθηκε με τη μεταγενέστερη και ισχύουσα κατά τον κρίσιμο χρόνο Κ.Υ.Α. 53361/2.10.2006. Τέλος, η προηγούμενη γνώμη του τεχνικού ασφαλείας δεν αρκεί για να καταστήσει νόμιμη την παροχή ειδών ατομικής προστασίας και σε μη δικαιούχους, κατά την προαναφερόμενη Κ.Υ.Α. 53361/2.10.2006, σε κάθε δε περίπτωση δεν αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση γάλακτος στους υπαλλήλους των Ο.Τ.Α.. 


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)35/2015

Νόμιμη η καταβολή μηνιαίων αποδοχών σε υπαλλήλους ι.δ.ο.χ. νομικού προσώπου Δήμου, καθόσον σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 67 παρ. 7 του ν. 4316/2014 (ΦΕΚ Α΄ 270/2014), η απόφαση του Προέδρου του ΔΣ του ανωτέρω νομικού προσώπου, με την οποία ανανεώθηκαν από 1.9.2014 οι συμβάσεις των ανωτέρω υπαλλήλων, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 16.10.2014 και διαλαμβάνει ρητώς στο δημοσιευμένο κείμενό της ότι αναπτύσσει τα έννομα αποτελέσματά της αναδρομικώς από τότε που ορίζεται σε αυτήν, δηλαδή από 1.9.2014.