Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν/κλ.7/301/2014

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Λειτουργικές δαπάνες-Προσήκον μέτρο(...)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι ανωτέρω δαπάνες είναι νόμιμες. Και τούτο διότι αν και δεν προβλέπονται ρητά από διάταξη νόμου, είναι σε κάθε περίπτωση λειτουργικές, καθόσον εξυπηρετούν τους σκοπούς του ανωτέρω νομικού προσώπου, προάγοντας τα κοινωνικά, πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των ηλικιωμένων μελών του. Ο δε προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας, περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου κατά τη διενέργεια της συγκεκριμένης δαπάνης, είναι απορριπτέος ως αόριστος, αφού δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για συμβάσεις, όμοιου ή συναφούς αντικειμένου, με εκείνα των επίμαχων συμβάσεων, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν ο καθορισμός της αμοιβής των ανωτέρω φερουμένων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο (πρβλ. Ελ. Συν. πράξ. Ι Τμ. 15/2012, IV Τμ. 93/2011, πράξ. Κλιμ. VII Τμημ. 185/2012, 60/2013). Απορριπτέος ως αβάσιμος είναι και ο λόγος περί του μη ορισμένου της αποτύπωσης των λογιστικών στοιχείων επί των προσκομισθέντων τιμολογίων, καθόσον από τα σώματα αυτών προκύπτουν όλα τα αναγκαία στοιχεία του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ούτως ώστε να καθίσταται ορισμένη η αντίστοιχη εντελλόμενη δαπάνη. Τέλος, ομοίως απορριπτέος είναι και ισχυρισμός ότι δεν προκύπτει ο αριθμός και η ιδιότητα των συμμετεχόντων στις ανωτέρω εκδηλώσεις, καθόσον, από τα στοιχεία του φακέλου, προκύπτει ο ακριβής αριθμών των ηλικιωμένων που συνολικά μετείχαν στις εκδηλώσεις αυτές (1.065 ηλικιωμένα μέλη του Κ.Α.Π.Η. μετείχαν στο γεύμα κατά την εκδήλωση της βασιλόπιτας 2009, 819 μέλη του Κ.Α.Π.Η. μετείχαν στο γεύμα στην εκδήλωση για την «Ημέρα των Ηλικιωμένων» έτους 2009 και 750 μέλη στην αντίστοιχη εκδήλωση του έτους 2010, ενώ περί τα 4.500 ηλικιωμένα μέλη των Κ.Α.Π.Η. Ευόσμου μετείχαν στις πολιτιστικές εκδηλώσεις που, κατά τα ανωτέρω, διοργάνωσε η ΔΗ.ΚΕ.Ε.).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Δ1α/ΓΠ.οικ.52543/2020

Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των δημοτικών Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (Κ.Α.Π.Η.).

Δ1α/ΓΠ.οικ. 60553/2020- ΦΕΚ: 4217/Β/29.9.2020 -Παράταση της υπό στοιχεία Δ1α/ΓΠ.οικ.52543/ 25.8.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των δημοτικών Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (Κ.Α.Π.Η.)» (Β’ 3521), έως τις 31.10.2020


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)57/2016

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ.Υπαλλήλων:Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης σε μέλη Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής (Τ.Δ.Ε.) Υποκαταστήματος ασφαλιστικού Ιδρύματος για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της Επιτροπής αυτής, διότι, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 21 του ν. 4024/2011 (ΦΕΚ Α΄ 226/2011), της ΚΥΑ 2/73813/0022/28.12.2011(τ. Υ.Ο.Δ.Δ. 486/2011) των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς και των ΚΥΑ 2/15092/0022/24.3.2003 (ΦΕΚ Β΄ 399, διόρθωση Β΄ 579) και 801/7016/16.1.1985 (ΦΕΚ Β΄ 61/1986), τα μέλη και ο γραμματέας της Τ.Δ.Ε. του Τοπικού Υποκαταστήματος του Ιδρύματος τα οποία μετείχαν στο σύνολο των συνεδριάσεων που επιτρέπεται να πραγματοποιεί μέσα σε ένα  μήνα η ανωτέρω Τ.Δ.Ε., δηλαδή σε εννέα (9) συνεδριάσεις βάσει της προμνησθείσας 801/7016/16.1.1985 Κ.Υ.Α., δικαιούνται την εκκαθαρισθείσα αμοιβή, που προβλέπεται για την Επιτροπή αυτή στην 2/15092/0022/24.3.2003 Κ.Υ.Α.,  ενώ τα μέλη της ίδιας Επιτροπής, τα οποία μετείχαν σε λιγότερες του ανώτατου επιτρεπόμενου αριθμού των εννέα συνεδριάσεων, δικαιούνται την ως άνω εκκαθαρισθείσα αμοιβή μειωμένη του προαναφερόμενου ποσού ανάλογα με τον αριθμό των συνεδριάσεων που μετείχαν. 


ΕλΣυν.Τμ.7/39/2011

Καταβολή αμοιβής για τη διοργάνωση εκδρομών – μεταφορών για τα μέλη του ως άνω νομικού προσώπου. :Με δεδομένα τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά, το Τμήμα κρίνει τα εξής: α) Η πραγματοποίηση των προαναφερόμενων εκδρομών - μεταφορών από το Κ.Α.Π.Η. Δ.Δ. …δεν προβλέπεται μεν από διάταξη νόμου,  συντελεί, όμως, στην καλύτερη πραγματοποίηση των σκοπών που επιδιώκει το ως άνω νομικό πρόσωπο, καθώς η συμμετοχή των ηλικιωμένων, που είναι μέλη του εν λόγω Κ.Α.Π.Η., στις παραπάνω δραστηριότητες αναμφίβολα συμβάλλει στην ψυχαγωγία και την ψυχική ανάταση των ηλικιωμένων ατόμων, ώστε να παραμείνουν αυτόνομα, ισότιμα και ενεργά μέλη του κοινωνικού συνόλου, και συνεπώς η σχετική δαπάνη είναι λειτουργική, ενώ περαιτέρω η δαπάνη αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο είναι ο μοναδικός κοινωνικός φορέας στην κατηγορία του στο Δήμο … (βλ. και το 61/13.10.2010 έγγραφο του Προέδρου του Κ.Α.Π.Η.), με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες του να έχουν ως αποδέκτες τους ηλικιωμένους του Δήμου και όχι μόνο αυτούς που κατοικούν στην εδαφική περιφέρεια της έδρας του (Δ.Δ. …). β) Όσον αφορά στα δελτία κίνησης που όφειλε να εκδώσει, κατ’ εφαρμογή των αναφερόμενων ανωτέρω (βλ. σκέψη III) διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, το τουριστικό γραφείο πριν την εκκίνηση των λεωφορείων κατά τη διενέργεια των ως άνω συμφωνηθέντων δρομολογίων, αυτά προσκομίστηκαν από το νομικό πρόσωπο, με το 61/13.10.2010 έγγραφο του Προέδρου του, η δε αριθμητική ανακολουθία που υφίσταται μεταξύ δύο εξ αυτών, ήτοι των 97/23.8.2009 και 98/25.7.2009 δελτίων κίνησης, θα πρέπει να αποδοθεί σε παραδρομή του συντάξαντος αυτά και δεν επιδρά επί της νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης. γ) Η μη τήρηση από το Κ.Α.Π.Η. της διαδικασίας, που προβλέπουν οι διατάξεις της Υ.Α. 5100/1600/1984 για τη μίσθωση αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, δεν καθιστά, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη IV της παρούσας, την εντελλόμενη δαπάνη μη νόμιμη, ενόψει της σιωπηρής κατάργησης των διατάξεων αυτών από εκείνες των άρθρων 148 και 149 του Δ.Κ.Κ., οι οποίες ρυθμίζουν στο σύνολό τους το ζήτημα της διοικητικής εποπτείας επί των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού. δ) Για την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών διοργάνωσης εκδρομών – μεταφορών έπρεπε να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός, καθόσον η συνολική δαπάνη αυτών ανερχόταν στο ποσό των 20.299,40 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος Φ.Π.Α., υπερέβαινε δηλαδή το όριο των 15.000,00 ευρώ, πέραν του οποίου δεν επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση υπηρεσιών και συνεπώς, σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά στη σκέψη V της παρούσας, μη νομίμως ανατέθηκαν απευθείας από το Κ.Α.Π.Η. οι εν λόγω υπηρεσίες.


Δ1α/ΓΠ.οικ. 60553/2020

Παράταση της υπό στοιχεία Δ1α/ΓΠ.οικ.52543/ 25.8.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών «Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας των δημοτικών Κέντρων Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (Κ.Α.Π.Η.)» (Β’ 3521), έως τις 31.10.2020.


ΕλΣυν.Τμ.7/301/2007

 Πολιτιστικές εκδηλώσεις Δήμων:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη, που αφορά στη φιλοξενία αντιπροσωπείας του εσωτερικού, δηλαδή των μελών της Εθνικής Ομάδας Άρσης Βαρών, που προπονήθηκαν στο ειδικών (ολυμπιακών) προδιαγραφών Γυμναστήριο του Δήμου … και συμμετείχαν σε κοινωνικές εκδηλώσεις του Δήμου.. και σε εκδήλωση – επίδειξη των ικανοτήτων τους που διοργάνωσε ο Δήμος για τους δημότες του, ενώ, εξάλλου, πληθώρα μέσων μαζικής ενημέρωσης αναφέρθηκαν στο θέμα αυτό κατά το διάστημα της παραμονής τους στο Δήμο .., είναι νόμιμη, καθόσον τα μέλη της Εθνικής Ομάδας Άρσης Βαρών συνέβαλαν κατά τον ως άνω τρόπο στην ανάπτυξη και προβολή του Δήμου, προάγοντας και τα αθλητικά ενδιαφέροντα των δημοτών του.


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)36/2016

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΟΥ:Mη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ν.π.δ.δ. Δήμου σε ιατρό ειδικότητας γενικής ιατρικής, ως αμοιβή της για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών στα μέλη του Κέντρου Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (Κ.Α.Π.Η.) του ιδίου Δήμου, σε εκτέλεση σχετικής σύμβασης μίσθωσης έργου, που συνήφθη δυνάμει του άρθρου 6 του ν. 2527/1997, καθόσον δεν είναι νόμιμη η ανωτέρω σύμβαση έργου, διότι η 31709/19.8.2014 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και η κατ’ επίκληση αυτής εκδοθείσα 61293/12762/19.9.2014 απόφαση του Αναπληρωτή Προϊσταμένου του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Νομικών Προσώπων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με την οποία εγκρίθηκε η πρόσληψη της ως άνω ιατρού, είναι νομικώς πλημμελής, καθότι δεν περιέχουν την προβλεπόμενη από την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (ΦΕΚ Α΄ 206/1997) αιτιολογία.(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/ΤΜ.7/231/2008

Προμήθεια προσκλήσεων για εκδηλώσεις.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον οι εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν από το Δήμο με αφορμή την παρουσίαση βιβλίων έχουν μεν πολιτιστικό χαρακτήρα, πλην όμως, όπως συνάγεται ευχερώς από τους οικείους τίτλους, αυτά δεν αναφέρονται στην πολιτιστική ή ιστορική ιδιαιτερότητα του Δήμου ..., η δε πραγματοποίησή των εν λόγω εκδηλώσεων, η οποία αναμφισβήτητα παρουσιάζει γενικότερο ενδιαφέρον για το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, δεν αποδεικνύεται ότι αποσκοπεί προεχόντως στην προαγωγή των πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών υπό την ανωτέρω εκτεθείσα έννοια της διασύνδεσης, δηλαδή, με την τοπική περιφέρεια του Δήμου. Ομοίως, όσον αφορά την εκδήλωση του Ευρωμερικανικού Συμβουλίου Γυναικών, το Τμήμα κρίνει ότι τόσο από τους ισχυρισμούς του Δήμου ... όσο και από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει το ακριβές αντικείμενο αυτής καθώς επίσης και το ιδιαίτερο στοιχείο τοπικού ενδιαφέροντος, στην προβολή του οποίου η εκδήλωση αυτή αποσκοπούσε, ούτε ο τρόπος κατά τον οποίο συνέβαλε στην πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου και συνεπώς, στην ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και επομένως το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν/Τμ.7(ΚΠΕ)183/2012

Οι δήμοι μπορούν, κατόπιν σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου τους και υπό την προϋπόθεση της ύπαρξης σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό τους, η οποία δεν υπερβαίνει το 1,5% των τακτικών εσόδων τους, να χορηγούν χρηματική ενίσχυση σε εκκλησιαστικά ν.π.δ.δ. που εδρεύουν εντός των διοικητικών ορίων τους, για την πραγματοποίηση, από τα εν λόγω ν.π.δ.δ., κοινωνικών εκδηλώσεων (βλ. Ελ.Συν., VII Τμήμ. πράξ. 111/2011, 332/2010, 271, 190, 105/2009, 388/2006). Εξάλλου, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, όπως αυτή συνάγεται από τη γραμματική ερμηνεία τους και τη ρητή ένταξη των εκκλησιαστικών ν.π.δ.δ. στα δικαιούμενα επιχορήγησης από τους δήμους νομικά πρόσωπα, σε συνδυασμό με την αποστολή, ως καθαρώς θρησκευτικών οργανισμών, των εκκλησιαστικών ν.π.δ.δ., οι πραγματοποιούμενες, απ' αυτά, «κοινωνικές εκδηλώσεις» που μπορούν να επιχορηγούν οι δήμοι πρέπει να αφορούν σε υλοποίηση δράσεων που σκοπό έχουν την επιδίωξη του συλλογικού οφέλους της οικείας τοπικής κοινωνίας και την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συμφέροντος των μελών της (πρβλ. Ελ.Συν., VII Τμήμ. πράξ. 377, 215/2010, 301, 60/2008).


ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/94/2019

Επιχορηγήσεις: Με τα δεδομένα αυτά, δε συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του ως άνω σωματείου από τον Δήμο ......, διότι δεν αποδεικνύεται ότι οι εκδηλώσεις για τις οποίες ζητείται η οικονομική ενίσχυση έχουν προεχόντως πολιτιστικό χαρακτήρα. Ειδικότερα, ούτε η εκδήλωση για την ιατρική ενημέρωση, με προφανή επιστημονικό σκοπό, ούτε η κοπή βασιλόπιτας, που συμβάλλει προεχόντως στην ψυχαγωγία και στη σύσφιξη των δεσμών μεταξύ των μελών του σωματείου, συνιστούν εκδηλώσεις με πολιτιστικό χαρακτήρα που ενισχύονται νομίμως από το δημοτικό ταμείο, ενώ, περαιτέρω δεν αποδεικνύεται το πολιτιστικό περιεχόμενο των υπό δημιουργία ημερολογίων. Επιπροσθέτως, δεν προκύπτει πολιτιστικός χαρακτήρας της επίδειξης μόδας, καθόσον από τα προσκομισθέντα στοιχεία δεν αποδεικνύεται ο συγκεκριμένος σκοπός που θα εξυπηρετηθεί από τα έσοδά της. 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/42/2018

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣΜε τα δεδομένα αυτά, ο προς ον η ελεγχόμενη επιχορήγηση σύλλογος περιλαμβάνεται μεταξύ των δυνάμενων, βάσει του άρθρου 202 Κ.Δ.Κ., να επιχορηγηθούν φορέων. Τούτο, διότι η δράση που αναπτύσσεται από αυτόν, σύμφωνα με το καταστατικό του (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 226, 128/2016, 127/2015), κατατείνει αφενός στην κοινωνική και πολιτιστική προσαρμογή και των μελών του και των παλιννοστούντων εν γένει και στην πνευματική ανάπτυξη των μελών του και αφετέρου στη μελέτη και επίλυση γενικώς προβλημάτων   της κοινωνίας της ....ς, στην ενημέρωση για τα δικαιώματα      των γυναικών και στην πνευματική σύνδεση των μελών του συλλόγου με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Πρόκειται, επομένως, για σύλλογο πολιτιστικού χαρακτήρα, προορισμένο να συνεργάζεται και με άλλους παρεμφερείς συλλόγους και να οργανώνει εκδηλώσεις σχετικές με θέματα τεχνών και πολιτισμού εν γένει, συναυλίες, αγώνες, εκδρομές κ.λπ. που στοχεύουν και στην επαφή και λοιπών πολιτών με τα πολιτισμικά στοιχεία των παλιννοστούντων (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 386/2016, 75/2015). Χαρακτήρα, άλλωστε τέτοιας εκδήλωσης είχε και  η εν προκειμένω χρηματοδοτηθείσα από τον ανωτέρω Δήμο, στην οποία είχαν προσκληθεί και τα παιδιά που φιλοξενούνται στο Παιδικό Χωριό SOS και επρόκειτο να συμμετάσχουν και μέλη δύο επιπλέον συλλόγων, ενώ δεν προκύπτει ότι επρόκειτο για εκδήλωση που στόχευε στην ικανοποίηση συγκεκριμένων,   μη πνευματικού - πολιτιστικού χαρακτήρα, συμφερόντων των μελών του συλλόγου, που θα καθιστούσαν μη νόμιμη την υπό κρίση δαπάνη (πρβλ. Ε.Σ. VII Τμ. Απόφ. 2187/2016, Πράξεις 155/2011, 347, 293, 140/2010, 235/2008, 395, 314, 108/2006, Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 127, 75/2015, 303, 224/2014), αλλά για εορταστικού και πολιτιστικού χαρακτήρα εκδήλωση, σχετική με την ανάπτυξη θρησκευτικού συναισθήματος και τη ενίσχυση των σχέσεων των μελών του συλλόγου με τα λοιπά μέλη της κοινωνίας. Συνεπώς, ο Δήμος ....ς είχε τη δυνατότητα να προβεί νομίμως στην ελεγχόμενη επιχορήγηση.