Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν/Κλ.7/164/2016

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δημοσιότητα-Προσήκον μέτρο.(...) Υπό τις περιστάσεις αυτές και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα: Η Δ.Ε.Υ….. προσέφυγε στη διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού  για την ανάθεση των ανωτέρω υπηρεσιών, καίτοι,  λόγω του προϋπολογισμού αυτών, μπορούσε να τις αναθέσει απευθείας. Και ναι μεν δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις για τον πρόχειρο διαγωνισμό δημοσίευση περίληψης της πρόσκλησης-προκήρυξης, εν τούτοις υπήρξε επαρκής δημοσιότητα αυτής με την ανάρτησή της τόσο στην ιστοσελίδα της Δ.Ε.Υ….., όσο και στους ιστοτόπους της Διαύγειας και της Υπερδιαύγειας για χρονικό διάστημα 15 ημερών  πριν  την ημερομηνία του διαγωνισμού αδιαφόρου όντος του γεγονότος ότι υπέβαλλε τελικά προσφορά μία μόνο ενδιαφερόμενη εταιρεία.(....) Ομοίως απορριπτέος, ως αόριστος, είναι και ο λόγος διαφωνίας περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου, όσον αφορά στην κοστολόγηση από την  Δ.Ε.Υ….. των ανωτέρω παραδοτέων υπηρεσιών, ενόψει  της  υπάρχουσας  οικονομικής  συγκυρίας  και  με  βάση  τα  διδάγματα της κοινής  πείρας  και  λογικής,  καθώς  εκφέρεται  απλώς  συμπερασματικά, χωρίς να προσδιορίζονται τα κριτήρια οριοθέτησης του προσήκοντος μέτρου. Ειδικότερα,  δεν  παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία σχετικά με αντίστοιχες - από πλευράς αντικειμένου και διάρκειας - συμβάσεις, ή οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο  στοιχείο, ικανό να αιτιολογήσει την επικληθείσα υπέρβαση, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση, εάν το ελεγχόμενο μέρος της δαπάνης της σύμβασης, σε εκτέλεση της οποίας εκδόθηκε το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, υπερβαίνει, κατά τις συναλλακτικές αντιλήψεις, το επιβαλλόμενο από τη φύση της προσήκον μέτρο (ενδεικτικά, Πράξη 384/2015 του Κλιμακίου τούτου)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν/Κλ.7/31/2016

Kαταβολή δαπάνης για την παράθεση δείπνων.(...)Οι αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας, οι οποίες έχουν ήδη αποτυπωθεί νομοθετικά (άρθρο 1 του ν. 2362/1995, Α΄ 247 όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 1 του ν. 3871/2010,  Α΄ 141, βλ. και άρθρο 37 παρ. 2 α του ν. 3801/2009, Α΄ 163) και διέπουν τη δράση και τη λειτουργία, μεταξύ άλλων, των Ο.Τ.Α., επιβάλλουν για την εξασφάλιση της δημοσιονομικής τους βιωσιμότητας την κάλυψη των αναγκών τους με την κατά το δυνατόν ελάχιστη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους. Προς το σκοπό αυτό οι δαπάνες που πραγματοποιούν πρέπει να ανταποκρίνονται στο ανάλογο ή προσήκον μέτρο, χωρίς να υπερβαίνουν τα εύλογα όρια που διαγράφονται από την αρχή της οικονομικότητας εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησης τους (βλ. Ε.Σ. Πρ. Κλ. VII Τμ. 57/2014, 23/2013, αποφ. VI Τμ. 678, 800, 3492/2012, 2754/2011, 3131/2009 κ.ά.). (...)Με τα δεδομένα αυτά, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου κατά τη διενέργεια της προκείμενης δαπάνης, πρέπει να απορριφθεί προεχόντως ως αορίστως προβαλλόμενος, καθόσον δεν προσδιορίζονται τα στοιχεία οριοθέτησης της αόριστης αυτής έννοιας. Συγκεκριμένα, ο λόγος διαφωνίας εκφέρεται συμπερασματικά, δίχως να παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία ως προς τα παρασχεθέντα είδη, την ποικιλία και την ποιότητα αυτών, την αγοραία τους αξία ή δαπάνες που να αφορούν παρόμοιες εκδηλώσεις ανάλογης επισημότητας, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν ο καθορισμός της αμοιβής της προμηθεύτριας εταιρείας υπερβαίνει το, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, προσήκον μέτρο (Ε.Σ. Κλ. VII Τμ. Πρ. 301/2014, κ.α.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/172/2013

Διοργάνωση Χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η διοργάνωση χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των λεσχών φιλίας του Δήμου .. συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου και ως εκ τούτου η σχετική δαπάνη είναι λειτουργική. Εξάλλου, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου είναι απορριπτέος ως αόριστος, καθόσον δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια οριοθέτησης του προσήκοντος μέτρου και ειδικότερα, ενόψει του ότι η δαπάνη που αφορούσε τη διοργάνωση της χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των Λεσχών Φιλίας κατά τα έτη 2007, 2008 και 2009..είχε εγκριθεί από την αρμόδια Επίτροπο, γεγονός που επισημαίνεται με το από 29.3.2013 έγγραφο του Διευθυντή Οικονομικών του Δήμου … και δεν αμφισβητείται από την αναπληρώτρια Επίτροπο, δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για άλλες συμβάσεις όμοιου ή συναφούς αντικειμένου με εκείνο της επίμαχης σύμβασης, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν η εντελλόμενη δαπάνη υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο..Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/60/2013

Προμήθεια φωτογραφικών λευκωμάτων(..)Με τα δεδομένα αυτά, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας, περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου κατά τη διενέργεια της συγκεκριμένης δαπάνης, θα πρέπει να απορριφθεί ως αόριστος, καθόσον δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια οριοθέτησης αυτού και ειδικότερα δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για συμβάσεις όμοιου ή συναφούς αντικειμένου, με εκείνο της επίμαχης σύμβασης, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν ο καθορισμός της αμοιβής της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο (πρβλ. Ελ.Συν. πράξ. Ι Τμ. 15/2012, IV Τμ. 93/2011, πράξ. Κλιμ. VII Τμημ. 185/2012). Όμως ως αόριστος πρέπει να απορριφθεί και ο δεύτερος λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου δεδομένου ότι δεν προσδιορίζονται αφενός οι ειδικότερες πλημμέλειες, οι οποίες καθιστούν μη νόμιμη την 20/26.4.2012 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του Πολιτιστικού Αθλητικού Οργανισμού του Δήμου ... ..., αφετέρου οι διατάξεις που απαιτούν την ύπαρξη βεβαίωσης για τον τρόπο και τα κριτήρια διάθεσης των 1000 αντιτύπων – φωτογραφικών λευκωμάτων.


ΕλΣυν/Τμ.7/15/2012

Καταβολή αμοιβής για την παροχή  υπηρεσιών «μεταφοράς ατόμων στο δημοτικό διαμέρισμα για τη διαφήμιση και προώθηση της  μουσικής.(...)Στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους αυτής, οι δήμοι δύνανται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, να διαθέτουν πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών, που  συνδέονται με την προαγωγή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών τους και την ανάδειξη του τοπικού πολιτισμού.  Οι δαπάνες όμως αυτές πρέπει να ανταποκρίνονται στο ανάλογο για τις περιστάσεις  μέτρο και  να μην υπερβαίνουν τα εύλογα όρια που διαγράφονται από την αρχή της οικονομικότητας. Η εκτίμηση δε του  ανάλογου  ή προσήκοντος  μέτρου  της  δαπάνης περιλαμβάνει αξιολόγηση της προσφορότητάς της να συμβάλλει στην επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού, ενώ για την ανεύρεση της συμβατότητάς της με την αρχή της οικονομικότητας εκτιμάται εάν για το δεδομένο σκοπό ή στόχο δαπανήθηκε το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό χρημάτων (πρβλ Πράξεις VII Τμ. 135, 185, 254/2011, 9/2008 κ.ά). Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη, φέρεται μεν να σχετίζεται με τη διοργάνωση από το Δήμο εκδήλωσης που συνδέεται με την προαγωγή των πολιτιστικών ενδιαφερόντων των δημοτών του και την προβολή του τοπικού πολιτισμού, πλην όμως η διοργάνωση ή συμμετοχή του Δήμου στην εκδήλωση  δεν εγκρίθηκε, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 εδ. α΄ του άρθρου 158 του Δ.Κ.Κ., με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Περαιτέρω, η εν λόγω δαπάνη υπερβαίνει το προσήκον μέτρο που επιβάλλεται από τις ειδικές περιστάσεις, καθότι το κόστος της μεταφοράς δεν συσχετίζεται εύλογα και αναλογικά με τον αριθμό των μετακινούμενων προσώπων (15 μουσικοί και κανταδόροι) και της διανυθείσας εντός της εδαφικής περιφέρειας του οικείου Δήμου απόστασης (είκοσι χιλιόμετρα).


ΕΣ/Τ4/109/2005

Καταβολή αμοιβής σε εφημερίδες και ραδιοφωνικούς σταθμούς των Κυκλάδων για προβολή διαφημιτιστικών μηνυμάτων που αφορούσαν την ίδρυση του Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) από την Α΄. Δ.Υ.ΠΕ Ν. Αιγαίου καθώς και τις παρεχόμενες από αυτό υπηρεσίες.Νόμιμη.-Μη υπέρβαση προσήκοντος μέτρου.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/273/2013

Παροχή ναυαγοσωστικών υπηρεσιών:..Επομένως, ο σχετικός λόγος διαφωνίας πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Ομοίως, ως αβάσιμος πρέπει να απορριφθεί και ο λόγος για την υπέρβαση του προσήκοντος μέτρου της επίμαχης δαπάνης, πρωτίστως διότι το τίμημα της σύμβασης, δεν αποτελεί την καθαρή αμοιβή του αναδόχου αλλά σε αυτό έχει συμπεριληφθεί το σύνολο των δαπανών με τις οποίες αυτός βαρύνεται για την παροχή των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών (δαπάνες για την προμήθεια του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 7 του π.δ. 23/2000 εξοπλισμού, υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία, αποκλειστική αστική και ποινική ευθύνη του αναδόχου για ζημιές ή ατυχήματα των ναυαγοσωστών ή τρίτων). Περαιτέρω και αν ληφθούν υπόψη οι από 30.5.2012 και 1.6.2012 προσκομιζόμενες από τον αναπληρωτή Επίτροπο συναφείς κατά το αντικείμενο συμβάσεις, σύμφωνα με τις οποίες το μηνιαίο κόστος εκάστου ναυαγοσώστη ανέρχεται στο ποσό των 2.460 ευρώ με Φ.Π.Α., το συνολικό τίμημα της παρούσας σύμβασης (κόστος 3.000 ευρώ του μοναδικού ναυαγοσώστη) δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, διότι για τον υπολογισμό του πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες περιστάσεις της συγκεκριμένης σύμβασης, όπως η μεγαλύτερη απόσταση της παραλίας αυτής από την πόλη του .., γεγονός που συνεπάγεται πρόσθετες δαπάνες για τον ανάδοχο καθώς και η χρονική διάρκεια των παρεχομένων υπηρεσιών (4 μήνες).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα, δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς αυτό πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν/κλ.7/301/2014

Λειτουργικές δαπάνες-Προσήκον μέτρο(...)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι ανωτέρω δαπάνες είναι νόμιμες. Και τούτο διότι αν και δεν προβλέπονται ρητά από διάταξη νόμου, είναι σε κάθε περίπτωση λειτουργικές, καθόσον εξυπηρετούν τους σκοπούς του ανωτέρω νομικού προσώπου, προάγοντας τα κοινωνικά, πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των ηλικιωμένων μελών του. Ο δε προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας, περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου κατά τη διενέργεια της συγκεκριμένης δαπάνης, είναι απορριπτέος ως αόριστος, αφού δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για συμβάσεις, όμοιου ή συναφούς αντικειμένου, με εκείνα των επίμαχων συμβάσεων, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν ο καθορισμός της αμοιβής των ανωτέρω φερουμένων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο (πρβλ. Ελ. Συν. πράξ. Ι Τμ. 15/2012, IV Τμ. 93/2011, πράξ. Κλιμ. VII Τμημ. 185/2012, 60/2013). Απορριπτέος ως αβάσιμος είναι και ο λόγος περί του μη ορισμένου της αποτύπωσης των λογιστικών στοιχείων επί των προσκομισθέντων τιμολογίων, καθόσον από τα σώματα αυτών προκύπτουν όλα τα αναγκαία στοιχεία του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ούτως ώστε να καθίσταται ορισμένη η αντίστοιχη εντελλόμενη δαπάνη. Τέλος, ομοίως απορριπτέος είναι και ισχυρισμός ότι δεν προκύπτει ο αριθμός και η ιδιότητα των συμμετεχόντων στις ανωτέρω εκδηλώσεις, καθόσον, από τα στοιχεία του φακέλου, προκύπτει ο ακριβής αριθμών των ηλικιωμένων που συνολικά μετείχαν στις εκδηλώσεις αυτές (1.065 ηλικιωμένα μέλη του Κ.Α.Π.Η. μετείχαν στο γεύμα κατά την εκδήλωση της βασιλόπιτας 2009, 819 μέλη του Κ.Α.Π.Η. μετείχαν στο γεύμα στην εκδήλωση για την «Ημέρα των Ηλικιωμένων» έτους 2009 και 750 μέλη στην αντίστοιχη εκδήλωση του έτους 2010, ενώ περί τα 4.500 ηλικιωμένα μέλη των Κ.Α.Π.Η. Ευόσμου μετείχαν στις πολιτιστικές εκδηλώσεις που, κατά τα ανωτέρω, διοργάνωσε η ΔΗ.ΚΕ.Ε.).


ΕΑΔΗΣΥ/1035/2022

διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσιότητα, ο ... (....) προσκάλεσε οικονομικούς φορείς, που έχουν συναφή με τις ζητούμενες δραστηριότητα, να συμμετέχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσιότητα για την ανάθεση της σύμβασης με τίτλο «…με εκτιμώμενη αξία 80.000,00 Ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α.»


ΕΣ/Τ7/343/2009

Παρεπόμενες δαπάνες πολιτιστικών εκδηλώσεων.Η παράθεση, στα πλαίσια της προαναφερόμενης εκδήλωσης, ειδών μπουφέ, συνιστά μεν δαπάνη παρεπόμενη, επιβαλλόμενη από τους κανόνες τις σύγχρονης εθιμοτυπίας, υπερβαίνει όμως, ενόψει και της υπάρχουσας οικονομικής συγκυρίας, που επιβάλλει την προσαρμογή σε νέους δημοσιονομικούς κανόνες και αρχές, το, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, προσήκον μέτρο.


ΕΣ/Τ4/37/2006

Προμήθεια βιβλίων έκδοσης του επιστημονικού σωματίου "Εταιρεία Πελλοπονησιακών Σπουδών" από τον Οργανισμό Εργατικής Εστίας για τις βιβλιοθήκες κέντρων εργαζόμενης Νεότητας. Δαπάνη νόμιμη, ενόψη του γενικότερου ανθρωπιστικού και εγκυκλοπαιδικού ενδιαφέροντος του ανωτέρω έργου και της ρητής πρόβλεψης της δαπάνης για αγορά βιβλίων πολιτιστικού περιεχομένου, η οποία άλλωστε δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο.