Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

87858/87/17/2018

Τύπος: Εγκύκλιοι

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Περί μη δυνατότητας ορισμού του ίδιου φυσικού προσώπου ως Τεχνικός Δ/ντής συγχρόνως σε περισσότερα του ενός Ιδιωτικά ΚΤΕΟ.(ΑΔΑ:Ψ3ΛΥ465ΧΘΞ-ΩΒΜ)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

61191/4921/2015

Διαδικασία διενέργειας στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ εκπρόθεσμου τεχνικού ελέγχου σε συγκεκριμένες ημερομηνίες που δεν θα είναι δυνατή η πρόσβαση στη διαδικτυακή πύλη της ΓΓΠΣ (ΑΔΑ:77Μ7465ΦΘΘ-ΡΤΟ )


65244/5451/2015

Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την ακολουθητέα διαδικασία περί υποχρεωτικού ορισμού φυσικού προσώπου ως Υπεύθυνου λειτουργίας μικτού ή αμιγούς πρατηρίου υγραερίου σε σχέση με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας αυτού, είτε σε σχέση με τα δικαιολογητικά για τη τροποποίηση της άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων, μέσω της διαδικασίας έγκρισης σχεδιαγραμμάτων και τη μετατροπή του σε μικτό πρατήριο.(ΑΔΑ:76ΤΖ4653ΟΞ-ΣΨΣ )


ΕλΣυν/Κλ.1(ΚΠΕ)173/2015

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:Μη νόμιμη η  δαπάνη Δήμου που αφορούσε στην καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απογευματινής απασχόλησης πέραν του κανονικού ωραρίου σε τακτικούς υπαλλήλους οικονομικών διοικητικών υπηρεσιών του Δήμου, κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο έτους 2014. Νομίμως κατ’ αρχήν ανατέθηκε πρόσθετη εργασία στους ανωτέρω υπαλλήλους για την εξυπηρέτηση των σχολικών επιτροπών, οι οποίες στερούνται διοικητικού προσωπικού, ωστόσο, τούτο έγινε κατά παράβαση των ειδικότερων προϋποθέσεων και περιορισμών που τίθενται με το άρθρο 49 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, ότι δεν επιτρέπεται στην ίδια υπηρεσία δημοτικού νομικού προσώπου να απασχολούνται περισσότεροι του ενός δημοτικοί υπάλληλοι και ότι δεν επιτρέπεται ο ίδιος δημοτικός υπάλληλος να παρέχει πρόσθετη υπηρεσία σε περισσότερα του ενός δημοτικά νομικά πρόσωπα, εν προκειμένω οι δύο υπάλληλοι ορίστηκαν αμφότεροι παράλληλα στα δύο νομικά πρόσωπα, κατά παράβαση των προβλεπόμενων .


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/78/2018

ΕΡΓΑ. (..) Με τα δεδομένα αυτά, τα έργα «Ανακατασκευή φθαρμένου τμήματος της οδού Δράκου από την οδό Κάδμου μέχρι την οδό Ηλέκτρας» και «Βελτίωση Δημοτικών Οδών ΔΕ ... 2017» αποτελούν ένα ενιαίο έργο, καθόσον εκτελέστηκαν ταυτόχρονα εντός του ίδιου γεωγραφικού πλαισίου και περιλαμβάνουν ομοειδείς εργασίες επισκευής οδών (βλ. και CPV 45233142-6). Συνεπώς, δεν είναι νόμιμος ο επιμερισμός της κατασκευής του ως άνω ενιαίου έργου και η απευθείας ανάθεση της εκτέλεσης ενός από ομοειδή τμήματά του. Εξάλλου, δεδομένου ότι ο ανάδοχος του έργου αυτού έπρεπε να είχε επιλεγεί κατόπιν τακτικού διαγωνισμού και όχι με απευθείας ανάθεση, παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση του αν της απευθείας ανάθεσης αυτού έπρεπε να είχε προηγηθεί δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση. Τέλος, είχε οριστεί επιβλέπων τεχνικός υπάλληλος από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου, καθώς μεταξύ των στοιχείων του φακέλου περιλαμβάνεται το 18207/24.8.2017 έγγραφο του αναπληρωτή Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών, περί ορισμού της ..., Πολιτικού Μηχανικού ΤΕ, ως επιβλέποντος μηχανικού για το έργο «Ανακατασκευή φθαρμένου τμήματος της οδού Δράκου από την οδό Κάδμου μέχρι την οδό Ηλέκτρας»... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν.Κλ.7/38/2017

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Αντικείμενο ..των .. συμβάσεων αποτελεί η προμήθεια ειδών που, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, είναι ομοειδή, υπό την έννοια ότι εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία των υλικών ύδρευσης και προορίζονται για την εξυπηρέτηση του αυτού λειτουργικού σκοπού, ήτοι για την κάλυψη των αναγκών των δικτύων ύδρευσης του Δήμου ..., αρμοδιότητας της Δ.Ε.Υ.Α.Χ., περισσότερα δε εξ αυτών σημειωτέον ανατέθηκαν στον ίδιο προμηθευτή ... Ως εκ τούτου, οι επίμαχες προμήθειες αποτελούν τμήματα ενός ενιαίου μείζονος αντικειμένου, η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη του οποίου ανέρχεται στο ποσό των 170.755,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και υπερβαίνει το χρηματικό όριο των 60.000,00 ευρώ, μέχρι το οποίο επιτρέπεται η ανάθεση προμηθειών κατόπιν διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού. Συνεπώς, η ελεγχόμενη δαπάνη για την εξόφληση προμήθειας, η οποία αποτελεί επιμέρους τμήμα του ίδιου ευρύτερου ενιαίου αντικειμένου και ανατέθηκε ανεπιτρέπτως μέσω διαδικασίας πρόχειρου διαγωνισμού, δεν είναι νόμιμη.


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1108/2023

«Προμήθεια οργάνων και αστικού εξοπλισμού για την αναβάθμιση παιδικών χαρών και δημιουργία νέας παιδικής χαράς», προϋπολογισθείσας δαπάνης 361.016,80 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).(....)Πέραν τούτων και δεδομένου ότι κάθε ζήτημα που σχετίζεται με την αιτιολογία της υποδιαίρεσης κρίνεται εντός του πλαισίου στο οποίο εντάσσεται και βάσει των ιδιαιτεροτήτων της εκάστοτε σύμβασης, η μη υποδιαίρεση αυτής σε τμήματα ενδείκνυται, εν προκειμένω, ενόψει της δυνατότητας συγκεντρωτικής παραγγελίας ανταλλακτικών, σε περίπτωση βλαβών ή φθοράς των υπό προμήθεια οργάνων και της δυνατότητας –κατά τεκμήριο- ταχύτερης ανταπόκρισης ενός αναδόχου στις ανάγκες τριών διαφορετικών εγκαταστάσεων, όταν σε αυτές δεν υφίσταται ποικιλία οργάνων. Εξάλλου, υπέρ της μη υποδιαίρεσης συνηγορούν και λόγοι δημοσίου συμφέροντος, υπό την έννοια ότι για την ασφαλή ψυχαγωγία και άθληση ανηλίκων (νηπίων και μικρών παιδιών) που πρόκειται να κάνουν χρήση των εγκαταστάσεων, απαιτείται συνεχής προληπτική συντήρηση με βάση κανονιστικό πλαίσιο που πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα και, ως εκ τούτου, η ανάδειξη ενός αναδόχου, προσφέροντος όργανα του ίδιου κατασκευαστή διευκολύνει τις υπηρεσίες του Δήμου στην μετά την προμήθεια συντήρηση και διατήρηση των παιδικών χαρών σε υψηλό λειτουργικό επίπεδο. Συνεπώς, ο προσφεύγων Δήμος δεν υπερέβη τα άκρα όρια της διακριτικής του ευχέρειας ως προς την υποδιαίρεση ή μη της σύμβασης σε τμήματα, ο δε σχετικός λόγος της προσφυγής ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτός.Ανακαλεί την προσβαλλόμενη 22/2023 Πράξη του Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ IV του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Δήμο Αμαρουσίου.


ΕΣ/Τμ.6/23/2012

Ανάληψη υποχρέωσης.Το άρθρο 3 του π.δ.113/2010 ορίζει στο εδάφιο γ΄ ότι: «η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης πρέπει να περιλαμβάνει τη συνολική επιβάρυνση του προϋπολογισμού, καθώς και την κατανομή αυτής κατ’ έτος σε περίπτωση τμηματικής πραγματοποίησης που εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη». Από την ανωτέρω διάταξη συνάγεται ότι στην απόφαση ανάληψης υποχρέωσης αναγράφεται το συνολικό ποσό με το οποίο επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός, στην περίπτωση, όμως, που η επιβάρυνση αυτή εκτείνεται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη η αναγραφόμενη στην απόφαση ανάληψης υποχρέωσης συνολική δαπάνη πρέπει επιπλέον να κατανέμεται κατ’ έτος και να αναφέρονται τα επιμέρους ποσά που θα βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των περισσοτέρων οικονομικών ετών, στον προϋπολογισμό δε κάθε έτους αποτυπώνεται μόνο το ποσό της επιβάρυνσης που αφορά το συγκεκριμένο έτος, με εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον οικείο κωδικό αριθμό εξόδου (ΚΑΕ) του προϋπολογισμού. Εργασίες συντήρησης.O κατ΄ αποκοπή επιμερισμός του συνόλου των εργασιών της ελεγχόμενης υπηρεσίας σε τεμάχια χρονικής διάρκειας συντήρησης, χωρίς οι εργασίες αυτές να ομαδοποιούνται με βάση το αντικείμενό τους και χωρίς να καθορίζεται ούτε η ποσότητα, έστω κατά προσέγγιση, ούτε η συνολική δαπάνη ή η τιμή μονάδας κάθε επιμέρους ομάδας εργασιών στη σχετική διακήρυξη (163/2011), στην κατακυρωτική απόφαση και στο σχέδιο συμβάσεως, συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της ελεγχόμενης διαδικασίας και του σχεδίου συμβάσεως. Και τούτο διότι ο μη προσδιορισμός των προαναφερόμενων ουσιωδών στοιχείων στη διακήρυξη, στην κατακυρωτική απόφαση και στη σύμβαση καθιστά αυτές ασαφείς και ως εκ τούτου μη νόμιμες, ενώ περαιτέρω η οφειλόμενη στους ως άνω λόγους ασάφεια της διακήρυξης καθιστά επιπλέον αδύνατο τον έλεγχο του υπολογισμού της προϋπολογιζόμενης δαπάνης. Ενόψει δε της δυνατότητας μη απορρόφησης της συνολικής ποσότητας των εργασιών (άρθρο 3 του σχεδίου συμβάσεως), η ομαδοποίηση των εργασιών με βάση το αντικείμενό τους και ο καθορισμός της ποσότητας, έστω κατά προσέγγιση, καθώς και της συνολικής δαπάνης ή της τιμής μονάδας των εργασιών κάθε επιμέρους κατηγορίας και υποκατηγορίας κρίνονται απαραίτητα επιπροσθέτως προκειμένου να καταστεί δυνατός ο υπολογισμός του ακριβούς ύψους της αμοιβής του αναδόχου για τις εκτελεσθείσες από αυτόν εργασίες και κατ’ επέκταση και ο έλεγχος της νομιμότητας της διάθεσης του δημόσιου χρήματος, ο οποίος καθίσταται αδύνατος με τη ακολουθηθείσα πρακτική του κατ΄ αποκοπή επιμερισμού του συνόλου των εργασιών της ελεγχόμενης υπηρεσίας σε τεμάχια μηνιαίας ή ετήσιας συντήρησης.

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/148/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΩΝ ΕΞΟΔΩΝ:..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εκπροσώπηση του Π.Ο.Φ.Τ.Μ.Μ. …στο 40ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους …, εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του νομικού αυτού προσώπου, σύμφωνα και με τα ρητώς οριζόμενα στο άρθρο 6 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του (βλ. σκέψη ΙΙΙ). Για το λόγο αυτό, άλλωστε, εγκρίθηκαν και καταβλήθηκαν από το φορέα οι δαπάνες μετακίνησης του προσώπου αυτού. Αντιθέτως, στις αρμοδιότητες της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου, υπεύθυνης προγραμματισμού και δημοσίων σχέσεων Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους .. δεν εμπίπτει η εκπροσώπηση του Οργανισμού σε διεθνή φεστιβάλ, αλλά η γραμματειακή υποστήριξη του γραφείου Διοίκησης του παραπάνω φεστιβάλ, προκειμένου αυτό να λειτουργεί αποτελεσματικά, καθώς και άλλες συναφείς με αυτήν εργασίες (βλ. και άρθρο 5 του σχετικού Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, σκέψη ΙΙΙ της παρούσας). Εξάλλου, δεν προκύπτει ότι στην εξεταζόμενη περίπτωση ανέκυψε υπηρεσιακή ανάγκη που επέβαλλε την εκπροσώπηση του φορέα από περισσότερα του ενός άτομα και, κατά συνέπεια, μη νομίμως εντέλλονται οι ελεγχόμενες δαπάνες μετακίνησης, κατά παράβαση από τον φορέα της παραγράφου 3 του άρθρου 2 της υποπαραγράφου Δ.9. της παραγράφου Δ. του ν. 4336/2015, στην οποία θεσπίζεται η υποχρέωσή του να αντιμετωπίζει με τον προσφορότερο και οικονομικότερο τρόπο την κάλυψη των πραγματικών αναγκών μετακίνησης των υπαλλήλων του, ώστε να επιτυγχάνεται η κατά το δυνατόν ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του, όπως βασίμως προβάλλει ο Αναπληρωτής Επίτροπος με την έκθεση διαφωνίας. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η φερόμενη ως δικαιούχος υπάλληλος διεκπεραιώνει, πράγματι, ένα σημαντικό κομμάτι των εργασιών του φεστιβάλ στην Ελλάδα, αλλά αναλαμβάνει και υποχρεώσεις του φεστιβάλ στο εξωτερικό με αποτέλεσμα να της απευθύνουν προσωπικά πρόσκληση συμμετοχής οι διοργανωτές αυτών σε πολλές περιπτώσεις, μεταξύ των οποίων και η εξεταζόμενη, και συνεκτιμώντας τον ισχυρισμό του διατάκτη ότι η εν λόγω υπάλληλος, εκμεταλλευόμενη την πολύχρονη εμπειρία της εκτελεί επιτυχώς καθήκοντα εκπροσώπησης του Οργανισμού σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους εδώ και πολλά έτη, πριν ακόμα να της ανατεθούν και επισήμως με την 104/880/18.4.2018 απόφαση του Προέδρου του,  το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των αναφερόμενων στις σκέψεις ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσας διατάξεων, αλλά επειδή θεώρησαν, συγγνωστώς, ότι στα καθήκοντα της εν λόγω υπαλλήλου εμπίπτει η εκπροσώπηση του Οργανισμού στο 40ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους .., παράλληλα με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή αυτού.(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/170/2021

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τις υπηρεσίες «Συντήρηση πρασίνου – Κοπή και απομάκρυνση κάθε είδους βλάστησης για τις ανάγκες βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο Ε.Ο.Δ. αρμοδιότητας της ΔΤΕ/ΠΚΜ (τμήμα 2)», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.419.354,84 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης(....)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα στην προκείμενη περίπτωση δεν υπερβαίνει τα άκρα όρια της διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής, καθώς οι σχετικοί λόγοι για την μη υποδιαίρεση της ελεγχόμενης σύμβασης σε τμήματα προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου και, συγκεκριμένα, από τα προαναφερθέντα άρθρα της οικείας διακήρυξης, στα οποία γίνεται εκτενής περιγραφή του φυσικού αντικειμένου της, σε συνδυασμό και με τη φύση των επίμαχων υπηρεσιών. Τούτο, διότι η υποδιαίρεση των υπηρεσιών ανά οδικό ή οδικά τμήματα και η ανάθεσή τους σε περισσότερους του ενός αναδόχους θα μπορούσε να καταστήσει μη λειτουργική και αποτελεσματική την εκτέλεση της σύμβασης, ιδίως σε περίπτωση όπου θα ήταν αναγκαία η ταυτόχρονη και συντονισμένη επέμβαση για τον καθαρισμό και την απομάκρυνση της βλάστησης σε περισσότερα σημεία του οδικού δικτύου (π.χ. λόγω έκτακτων καιρικών συνθηκών).Κατ` ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν κωλύεται η σύναψη του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)/164/2014

Μη νόμιμη η μετάταξη υπαλλήλου από Δήμο ενός Νομού σε άλλο Δήμο του ίδιου Νομού, καθόσον, πάσχει η απόφαση του Δημάρχου του  Δήμου υποδοχής, με την οποία εγκρίθηκε η μετάταξη του ως άνω υπαλλήλου στο Δήμο αυτόν,  δεδομένου ότι  στηρίχθηκε στη θετική σύμφωνη γνωμοδότηση του  Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ο.Τ.Α. του Νομού, το οποίο όμως είχε καταστεί αναρμόδιο να παρέχει σύμφωνη γνωμοδότηση επί της υποθέσεως, διότι το αρμόδιο για το διορισμό όργανο του φορέα προέλευσης, ήτοι ο Δήμαρχος (άρθρο 58 παρ. 1 περ. δ του ν. 3852/2010, Φ.Ε.Κ. Α΄ 87) γνωμοδότησε, το πρώτον, αρνητικά επί της μετάταξης του ανωτέρω υπαλλήλου. Ο λόγος αυτός νομιμότητας εξετάστηκε αυτεπαγγέλτως από το Κλιμάκιο, επειδή ανάγεται στην τυπική νομιμότητα της παραγωγικής της δαπάνης πράξης και προκύπτει  ευθέως από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης.. Δεν απαγορεύεται από καμία διάταξη νόμου στο διοικούμενο να υποβάλλει στις αρμόδιες διοικητικές αρχές, εντός των νομίμων προθεσμιών, πλείονες αιτήσεις  για ικανοποίηση του αιτήματός του και για ανάκληση ατομικής, επιβλαβής για τα έννομα συμφέροντά του, διοικητικής πράξης. Διαδικασία ενδοδημοτικής κινητικότητας, βάσει άρθρου 30 ν.4223/2013, όπως ισχύει.