Α.Ν. 261/1968
Τύπος: Νόμοι και Διατάγματα
ΦΕΚ: 12/Α/23.01.1968
Περί χρόνου ανακλήσεως παρανόμων Διοικητικών Πράξεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/66/2021
Αναγνώριση προϋπηρεσίας, εκτός Δημοσίου, υπαλλήλων που είχαν καταθέσει αίτηση για την αναγνώριση πριν από την μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία /εκπαιδευτική βαθμίδα. Ανάκληση αποφάσεων αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας.(...)Η Διοίκηση δύναται να αναγνωρίσει, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 98 του Υ.Κ. και του π.δ. 69/2016, το χρόνο προϋπηρεσίας υπαλλήλων μετά τη μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία, ακόμη και αν παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα από την κατάθεση των αιτήσεων αναγνώρισης μέχρι την εξέτασή τους από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο και την ήδη μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία. Η Διοίκηση έχει κατά κανόνα διακριτική ευχέρεια ανάκλησης των παρανόμων διοικητικών πράξεων και, κατά την άσκηση αυτής της ευχέρειας στην περίπτωση της ανάκλησης των παρανόμων ευμενών διοικητικών πράξεων αναγνώρισης χρόνου προϋπηρεσίας, δύναται να σταθμίσει και να συνεκτιμήσει τις δυσμενείς για τον καλόπιστο διοικούμενο έννομες συνέπειες (ομόφωνα).
ΝΣΚ/8/2011
Συμμόρφωση Διοικήσεως σε ακυρωτικές δικαστικές αποφάσεις – Διορισμός – Βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη – Ανάκληση διοικητικών πράξεων.Πλήρωση θέσεων υπαλλήλων του Δημοσίου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου με επιλογή. Αναμόρφωση πίνακα επιλογής διοριστέων συνεπεία αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου και κατάταξη του δικαιωθέντος στους επιλεγέντες. Διορισμός, βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη αυτού χωρίς ρήτρα αναδρομής ως προς το χρόνο από της ημερομηνίας δημοσιεύσεως του αρχικού πίνακα διαλογής μέχρις της πραγματικής αναλήψεως υπηρεσίας. Δυνατότητα ανακλήσεων των σχετικών διοικητικών πράξεων. Επί τη βάση τούτων, η γνωμοδότηση, αναφερόμενη σε συγκεκριμένη περίπτωση, ερευνά και αποφαίνεται: α) Επί της νομιμότητας ή μη του χωρήσαντος μη αναδρομικού διορισμού του υπαλλήλου και των συνακολούθως εκδοθέντων πράξεων βαθμολογικής του κατάταξης και μισθολογικής του εξέλιξης στις οποίες λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος ανάληψης υπηρεσίας χωρίς ρήτρα αναδρομής ως προς το χρόνο από της ημερομηνίας δημοσιεύσεως του αρχικού πίνακα επιλογής μέχρις της πραγματικής αναλήψεως υπηρεσίας και δη εάν αυτός θεωρείται ή όχι χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας για τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη του υπαλλήλου, και β) επί της δυνατότητας ανακλήσεως των ως άνω πράξεων κατά τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των μη νομίμων διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/136/2023
Αναγνώριση προϋπηρεσίας, εκτός Δημοσίου, υπαλλήλων που είχαν καταθέσει αίτηση για την αναγνώριση πριν από την μετάταξή τους σε ανώτερη κατηγορία /εκπαιδευτική βαθμίδα. -Προβάδισμα-Ανάκληση αποφάσεων αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας. (...) α) Μετά τη μετάταξη υπαλλήλων σε ανώτερη κατηγορία, δεν είναι κατά το νόμο δυνατή η εκ μέρους της Διοίκησης αναγνώριση του εκτός δημοσίου τομέα χρόνου προϋπηρεσίας αυτών, ο οποίος διανύθηκε χωρίς την κατοχή των τυπικών προσόντων (τίτλων σπουδών) της ανώτερης κατηγορίας στην οποία μετατάχθηκαν, αδιαφόρως αν παρήλθε μεγάλο χρονικό διάστημα από την κατάθεση των αιτήσεων αναγνώρισης μέχρι την εξέτασή τους από το αρμόδιο Υ.Σ. (κατά πλειοψηφία) β) Η Διοίκηση έχει κατά κανόνα διακριτική ευχέρεια ανάκλησης των παρανόμων διοικητικών πράξεων και, κατά την άσκηση αυτής της ευχέρειας στην περίπτωση της ανάκλησης των παρανόμων ευμενών διοικητικών πράξεων, οφείλει να σταθμίσει και να συνεκτιμήσει τις δυσμενείς έννομες συνέπειες που θα επέλθουν από την ανάκληση, ως προς τους καλόπιστους ενδιαφερόμενους υπαλλήλους και από τη διατήρηση των πράξεων αυτών, ως προς τους λοιπούς υπαλλήλους, των οποίων η υπηρεσιακή κατάσταση επηρεάζεται απ΄ αυτές, λαμβάνοντας υπόψη και την κατά περίπτωση πάροδο ή μη του ευλόγου χρόνου από την έκδοσή τους (ομόφωνα). Με το Φ.479.4/26/825001/27.07.2023 έγγραφο της Β5 (ΔΠΠ) ΥΔΝΣΗ ΔΚΟΥ-ΟΙΚ Τμήμα 4ο υπηρεσίας του ΓΕΣ, που υπογράφεται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ζητήθηκε η παραπομπή του πιο πάνω ερωτήματος επί του οποίου εκδόθηκε η με αριθμό 66/2021 γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος, στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.
ΕλΣυν.Ολομ/190/2016
Ανάκληση συνταξιοδοτικών πράξεων:η επίμαχη διάταξη του άρθρου 66 παρ. 4, όπως ισχύει, του Συνταξιοδοτικού Κώδικα, εντασσόμενη στο πλαίσιο των γενικών αρχών του διοικητικού δικαίου περί ανακλήσεως των ευμενών πλην παράνομων διοικητικών πράξεων, δεν κρίνεται καταρχήν ως αντίθετη προς το Σύνταγμα και ειδικότερα προς την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου..(..)το εκδόν την πράξη όργανο δύναται να ανακαλεί την παράνομη πράξη κανονισμού συντάξεως εντός πενταετίας από της εκδόσεώς της, ενώ όσον αφορά στο πέραν της πενταετίας χρονικό διάστημα θα πρέπει να σταθμίζονται οι συντρέχουσες κάθε φορά περιστάσεις που στοιχειοθετούν το εύλογο της ανακλήσεως της ευμενούς για τον καλόπιστο διοικούμενο πράξεως, εκτιμωμένου προεχόντως, όσον αφορά μεν στο μέλλον, την αρχή της νομιμότητας και ότι η σύνταξη αποτελεί ισόβια περιοδική χρηματική παροχή, όσον αφορά δε στον χρόνο ενάρξεως των αποτελεσμάτων της ανακλήσεως την ίδια τη φύση της συντάξεως, η οποία αποτελεί, καταρχήν, συνέχεια του μισθού και χορηγείται για την αξιοπρεπή διαβίωση του συνταξιούχου.
ΝΣΚ/133/2017
Ανάκληση πράξεων, οι οποίες συνδέονται με τη σύναψη συμβάσεως εργασίας ορισμένου χρόνου, και, την εν συνεχεία, μετατροπή αυτής σε σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, κατά τις διατάξεις του π.δ. 164/2004. (Κατάσταση : Αποδεκτή) Η πράξη προσλήψεως εργαζομένου, με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, υπόκειται σε ανάκληση, ως παράνομη, κατ’ εφαρμογή των γενικών αρχών περί ανακλήσεως των παράνομων ατομικών διοικητικών πράξεων, αναδρομικά από το χρόνο της εκδόσεώς της, λόγω της εξαρχής ελλείψεως του κριτηρίου της βεβαιούμενης προϋπηρεσίας, στην οποία στηρίχθηκε η πρόσληψη, και για το λόγο ότι ο προσληφθείς προκάλεσε δολίως την πρόσληψη, μέσω της προσκομίσεως ψευδών βεβαιώσεων και της υποβολής ψευδούς υπεύθυνης δηλώσεως. Η απόφαση του Α.Σ.Ε.Π., με την οποία κρίθηκε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις μετατροπής συμβάσεως εργασίας σε αορίστου χρόνου, υπόκειται σε ανάκληση, αναδρομικά από το χρόνο της εκδόσεώς της, λόγω του ότι εκλείπουν, αυτοδικαίως και αναδρομικώς, οι απαιτούμενες από το νόμο, για τη μετατροπή, προϋποθέσεις του π.δ. 164/2004. Η Διοίκηση, αφού περιέλθει σ’ αυτή η προεκτιθέμενη ανακλητική απόφαση του Α.Σ.Ε.Π., υποχρεούται να καταργήσει διαδοχικά, αναδρομικά από το χρόνο της ισχύος της, ως παράνομη, την ΚΥΑ, περί συστάσεως της σχετικής οργανικής θέσεως καθώς και να ανακαλέσει, αναδρομικά από το χρόνο εκδόσεώς της, ως παράνομη, την απόφαση του αρμοδίου οργάνου του φορέα προσλήψεως, δυνάμει της οποίας έγινε η κατάταξη του εργαζομένου σε οργανική θέση, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
ΕΦΚΑ/Σ93/1/169196/2018
Αντιμετώπιση αιτήσεων περί ανάκλησης νόμιμων επωφελών ατομικών διοικητικών πράξεων (ΑΔΑ:6ΤΓ9465ΧΠΙ-Δ61)
ΔΙΑΔΠ/17854/2007
Υποχρεωτική αυτεπάγγελτη αναζήτηση πιστοποιητικών που απαιτούνται για την έκδοση διοικητικών πράξεων και αφορούν μονίμους υπαλλήλους και υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των δημοσίων υπηρεσιών, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού.
ΙΚΑ/Σ82/2/2014
Αντιμετώπιση αιτήσεων περί ανάκλησης νόμιμων επωφελών ατομικών διοικητικών πράξεων ή και παραίτησης από κεκτημένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα».(ΑΔΑ: ΒΙΗΗ4691ΩΓ-8ΗΦ)
ΣΤΕ/1960/2020
ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΜΟΝΙΜΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ-ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΕΦΕΤΕΙΩΝ: (...)Επειδή, από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι οι αιτήσεις ακυρώσεως κατά διοικητικών πράξεων που αφορούν την εφαρμογή των περί βεβαιώσεως μόνιμης κατοικίας διατάξεων, οι οποίες εντάσσονται στη νομοθεσία περί Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, υπάγονται πλέον στην αρμοδιότητα των διοικητικών εφετείων...Παραπέμπει το κρινόμενο ένδικο βοήθημα στο Διοικητικό Εφετείο Χανίων κατά το αιτιολογικό.
ΝΣΚ/23/2017
Δυνατότητα διορισμού ως δικηγόρων πτυχιούχων νομικής αλλοδαπών πανεπιστημίων, επιτυχόντων στον πανελλήνιο διαγωνισμό δικηγόρων, στους οποίους είχε επιτραπεί η συμμετοχή στον διαγωνισμό, παρά το ότι οι αιτήσεις αναγνώρισης των επαγγελματικών τους προσόντων εκκρεμούσαν στην Μόνιμη Επιτροπή Δοκιμασίας Επάρκειας.(...)Παρά τη διαπίστωση ότι κάποιοι πτυχιούχοι νομικής αλλοδαπών πανεπιστημίων, έλαβαν μέρος και πέτυχαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό δικηγόρων, καίτοι οι αιτήσεις αναγνώρισης των επαγγελματικών τους προσόντων εκκρεμούσαν στην Μόνιμη Επιτροπή Δοκιμασίας Επάρκειας, ο Υπουργός Δικαιοσύνης δεν δύναται να αρνηθεί το αίτημά τους περί διορισμού τους ως δικηγόρων, επειδή δεσμεύεται από την σχετική προς τούτο απόφαση του Δ.Σ. του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου, εκτός αν αυτή ανακληθεί, κατά τους όρους ανακλήσεως των παράνομων διοικητικών πράξεων (ομοφ.)