ΣτΕ/29/2020
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Πιλοτικό Σύστημα Τηλεμέτρησης και Διαχείρισης της Ζήτησης Παροχών Ηλεκτρικής Ενέργειας Οικιακών και Μικρών Εμπορικών Καταναλωτών και Εφαρμογής Έξυπνων Δικτύων»(...)Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, είναι απορριπτέος ο λόγος κατά τον οποίο η προσβαλλόμενη πράξη είναι ακυρωτέα διότι πριν την έκδοση της 129/2017 αποφάσεως της ΕΑΑΔΗΣΥ δεν εκλήθη η αιτούσα να εκθέσει τις απόψεις της, ασκώντας το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης, διότι, πέραν του ότι αφενός η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. υπέβαλε τις από 30.6.2017 αντιρρήσεις της κατά της …..2017 προσωρινής έκθεσης ελέγχου και επακολούθησε η έκδοση της ....2017 οριστικής έκθεσης ελέγχου και αφετέρου η πράξη 129/2017 της ΕΑΑΔΗΣΥ εκδόθηκε με βάση αντικειμενικά δεδομένα,ο λόγος αυτός προβάλλεται αορίστως, αφού δεν εξειδικεύεται ποιους ειδικότερους ισχυρισμούς θα είχε προβάλει ενώπιον της ΕΑΑΔΗΣΥ, ώστε να είναι λυσιτελής η ακρόαση (πρβλ. ΣΕ 4447/2012 Ολομ. κ.ά.). Ειδικότερα, αορίστως προβάλλεται ότι αν η αιτούσα είχε κληθεί σε ακρόαση θα είχε εκθέσει ενώπιον της ΕΑΑΔΗΣΥ τα γεγονότα που έλαβαν χώρα μετά την έκδοση του προσωρινού πορίσματος, ειδικότερες εξηγήσεις επί τεχνικών ζητημάτων και πλημμελειών που αποδόθηκαν και κυρίως πληροφορίες σε σχέση με το υπέρτερο δημόσιο συμφέρον που συναρτάται με τον διαγωνισμό. Δια ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣτΕ/28/2020
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Πιλοτικό Σύστημα Τηλεμέτρησης και Διαχείρισης της Ζήτησης Παροχών Ηλεκτρικής Ενέργειας Οικιακών και Μικρών Εμπορικών Καταναλωτών και Εφαρμογής Έξυπνων Δικτύων»(...)Δεν προβάλλεται δε σε κάθε περίπτωση με τρόπο ειδικό και συγκεκριμένο ότι σε συμμόρφωση προς τις εν λόγω αποφάσεις της εν προκειμένω η ΕΑΑΔΗΣΥ προέβη σε μη νόμιμες ενέργειες ή ότι οι αποφάσεις αυτές άσκησαν ουσιαστική επίδραση στην έκδοση της ... απόφασής της, εν όψει μάλιστα του ότι η ΕΑΑΔΗΣΥ άσκησε έλεγχο νομιμότητας και η κρίση της επικυρώνεται, κατά τα ανωτέρω, με την παρούσα δικαστική απόφαση. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα εξάλλου, η μη δημοσίευση των ως άνω πράξεων της ΕΑΑΔΗΣΥ δεν δύναται να θεωρηθεί ότι συνιστά παραβίαση της αρχής της διαφάνειας, η οποία να καθιστά την προσβαλλόμενη πράξη μη νόμιμη και ακυρωτέα, εφόσον άλλωστε η πράξη αυτή υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο, σύμφωνα με το εθνικό και το ενωσιακό δικαιο. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, ο λόγος με τον οποίο προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη είναι ακυρωτέα διότι πριν την έκδοση της ... αποφάσεως της ΕΑΑΔΗΣΥ δεν εκλήθη η αιτούσα να εκθέσει τις απόψεις της, ασκώντας το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης, είναι απορριπτέος, διότι, εφόσον η ΕΑΑΔΗΣΥ δεν καταλόγισε στην αιτούσα πλημμέλεια της προσφοράς της, δεν είχε νομική υποχρέωση να την καλέσει σε προηγούμενη ακρόαση. Δια ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
ΣτΕ/30/2020
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Πιλοτικό Σύστημα Τηλεμέτρησης και Διαχείρισης της Ζήτησης Παροχών Ηλεκτρικής Ενέργειας Οικιακών και Μικρών Εμπορικών Καταναλωτών και Εφαρμογής Έξυπνων Δικτύων»(...)Δεν προβάλλεται δε σε κάθε περίπτωση με τρόπο ειδικό και συγκεκριμένο ότι σε συμμόρφωση προς τις εν λόγω αποφάσεις της εν προκειμένω η ΕΑΑΔΗΣΥ προέβη σε μη νόμιμες ενέργειες ή ότι οι αποφάσεις αυτές άσκησαν ουσιαστική επίδραση στην έκδοση της ... απόφασής της, εν όψει μάλιστα του ότι η ΕΑΑΔΗΣΥ άσκησε έλεγχο νομιμότητας και η κρίση της επικυρώνεται, κατά τα ανωτέρω, με την παρούσα δικαστική απόφαση. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα εξάλλου, η μη δημοσίευση των ως άνω πράξεων της ΕΑΑΔΗΣΥ δεν δύναται να θεωρηθεί ότι συνιστά παραβίαση της αρχής της διαφάνειας, η οποία να καθιστά την προσβαλλόμενη πράξη μη νόμιμη και ακυρωτέα, εφόσον άλλωστε η πράξη αυτή υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο, σύμφωνα με το εθνικό και το ενωσιακό δίκαιο. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, ο λόγος με τον οποίο προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη είναι ακυρωτέα διότι πριν την έκδοση της ... αποφάσεως της ΕΑΑΔΗΣΥ δεν εκλήθη η αιτούσα να εκθέσει τις απόψεις της, ασκώντας το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης, είναι απορριπτέος, διότι, εφόσον η ΕΑΑΔΗΣΥ δεν καταλόγισε στην αιτούσα πλημμέλεια της προσφοράς της, δεν είχε νομική υποχρέωση να την καλέσει σε προηγούμενη ακρόαση. Δια ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
140470/2499/2016
Ενημέρωση σχετικά με το περιεχόμενο της κατ’αρθρ. 129 ΚΔΔ/μιας έκθεσης υπηρεσιακών απόψεων της διοίκησης προς τα διοικητικά δικαστήρια ουσίας (ΑΔΑ:7ΙΧ34653Π8-0Λ2 )
70362/2021
Καθορισμός λεπτομερειών για τη σύνταξη έκθεσης παρακολούθησης της εφαρμογής των κανόνων περί δημοσίων συμβάσεων της παρ. 2 του άρθρου 340 ν. 4412/2016 (Α’ 147).
ΕΑΑΔΗΣΥ/4297/2021Διευκρινήσεις επί θεμάτων σχετικών με την υποβολή στοιχείων για τη σύνταξη έκθεσης παρακολούθησης της εφαρμογής κανόνων δημοσίων συμβάσεων ΑΔΑ: ΨΦ5ΞΟΞΤΒ-4ΕΟ
ΝΣΚ/51/2020
Ζητήματα που γεννήθηκαν μετά την έκδοση της με αριθμό 781/2019 απόφασης του Σ.τ.Ε., με την οποία απορρίφθηκε αίτηση ακυρώσεως των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατά της με αριθμό 284/2015 απόφασης της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), δυνάμει της οποίας είχε διαταχθεί η διακοπή της εκτέλεσης της με αριθμό 1753/2014 σύμβασης προμηθειών.(...)α) Ορθώς η Διοίκηση, μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης του Σ.τ.Ε. προωθεί τη λύση της με αριθμό 1753/2014 σύμβασης (ομόφωνα). β) Είναι σύννομο η Διοίκηση να δεχτεί την καταβολή τόκων προκαταβολής, που αφορούν το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία λήψης αυτής μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της με αριθμό 284/2015 απόφασης της ΕΑΑΔΗΣΥ (ομόφωνα). γ) Η Διοίκηση δεν υποχρεούται στην κάλυψη του κόστους φύλαξης των εγγυητικών επιστολών. Απαλλαγή ή μείωση του κόστους αυτού από την προμηθεύτρια εταιρεία θα κριθεί από το αρμόδιο δικαστήριο (ομόφωνα). δ) Η Διοίκηση δεν υποχρεούται να καλύψει το κόστος διατήρησης της ομάδας έργου, για το χρονικό διάστημα από 1-1-2016 έως 11-11-2019. Πιθανή υποχρέωση ανακύπτει μόνο εάν αποδειχθεί ότι το Δημόσιο επέβαλε στην προμηθεύτρια εταιρεία τη διατήρηση της ομάδας έργου ενεργού (ομόφωνα). ε) Είναι σύννομο η Διοίκηση να παραλάβει υλικοτεχνικό εξοπλισμό, που η προμηθεύτρια εταιρεία διατείνεται ότι προμηθεύτηκε με βάση τη χορηγηθείσα προκαταβολή, υπό την προϋπόθεση ότι τα είδη έχουν προσφερθεί στην αναθέτουσα αρχή πριν από την κοινοποίηση (30-12-2015) της ως άνω απόφασης της ΕΑΑΔΗΣΥ (ομόφωνα).
ΣτΕ/78/2015
ΑΚΥΡΩΣΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ:Επειδή, προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι μη νόμιμη, διότι κατά παράβαση των άρθρων 20 παρ. 2 του Συντάγματος και 6 παρ. 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45), δεν επιτράπηκε στην αιτούσα, παρότι το ζήτησε, να εκθέσει τις απόψεις της πριν από τη λήψη της. Ο λόγος αυτός είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, δεν απαιτείται προηγούμενη ακρόαση του διοικούμενου, όταν η προσβαλλόμενη πράξη εκδίδεται με βάση αντικειμενικά δεδομένα, στην προκείμενη, δε, περίπτωση, αυτή εκδόθηκε με βάση το αντικειμενικό δεδομένο της διαγραφής της αιτούσας από τη δημοτική της παράταξη. Και τούτο, διότι το γεγονός αυτό έχει ως αυτόθροη, κατά το νόμο, συνέπεια την παύση της από τη θέση του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, είναι δε αδιάφορο από την άποψη αυτή το γεγονός ότι η εν λόγω διαγραφή της μπορεί να έλαβε χώρα λόγω υποκειμενικής της συμπεριφοράς (πρβλ. ΣτΕ 1421/2011, σκ. 9, 3238/2007, σκ. 6), αφού το Δημοτικό Συμβούλιο δεν δύναται να ελέγξει τη νομιμότητα της απόφασης περί διαγραφής της. Διά ταύτ α Απορρίπτει την αίτηση.
ΕΣ/ΤΜ.Ι/1005/2017
Καταλογισμός ποσού...Κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 2 της ΚΥΑ 15954/(ΠΛΟ)559/8.9.2006, ήτοι κατά παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, δεν του επιδόθηκε απόσπασμα έκθεσης ελέγχου, ούτε πρόσκληση για να λάβει γνώση του περιεχομένου της και, ως εκ τούτου, δεν έλαβε γνώση του σχετικού πορίσματος, ώστε να μπορέσει να εκθέσει τις αντιρρήσεις του. Ο λόγος ωστόσο αυτός, σύμφωνα και με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, καθόσον όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, στο εκκαλούν κοινοποιήθηκαν (βλ. την 7925Ε/21.11.2013 έκθεση επίδοσης της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Αθηνών Ευγενίας Καραγιάννη) και περιήλθαν αποδεδειγμένα σε γνώση του, αφενός η 11285/7.10.2013 απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία τροποποιήθηκε, για δεύτερη (2η) φορά, η 7277/28.4.2009 απόφαση του ΓΓΕΤ, περί αποδοχής αποτελεσμάτων φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του υποέργου ΕΝΤΕΡ 2004 και κρίθηκε ως μη επιλέξιμο και επιστρεπτέο το ήδη καταλογισθέν ποσό των 43.500,00 ευρώ, όπου ρητώς γίνεται αναφορά στην 6606/10.6.2013 έκθεση ελέγχου του ΣΕΕΔΔ (αριθμός έκθεσης 90/Α/2013), και αφετέρου το 11406/9.10.2013 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ερευνητικών Προγραμμάτων της Γ.Γ.Ε.Τ, με το οποίο γνωστοποιήθηκε στο εκκαλούν η ως άνω 11285/7.10.2013 τροποποιητική απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και η δυνατότητα υποβολής εκ μέρους του αντιρρήσεων, άλλως αποδοχής του πορίσματος της οικείας έκθεσης ελέγχου και επιστροφής του ανωτέρω ποσού. Περαιτέρω, η 6606/10.6.2013 έκθεση ελέγχου του ΣΕΕΔΔ (αριθμός έκθεσης 90/Α/2013) είχε επίσης κοινοποιηθεί στο εκκαλούν με τηλεομοιοτυπία (φαξ) στις 5.7.2013. Επομένως, σε κάθε περίπτωση, έλαβε εγκαίρως γνώση της αιτίας του καταλογισμού και, ως εκ τούτου, η μη κοινοποίηση σε αυτό αποσπάσματος της ως άνω έκθεσης ελέγχου, δεν παρεμπόδισε ουσιωδώς το δικαίωμα του για την υποβολή αντιρρήσεων σε κατάλληλο χρόνο, ήτοι πριν την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης. Εξάλλου, το εκκαλούν υπέβαλε, τελικώς, εκπροθέσμως, στην Γ.Γ.Ε.Τ τις 2626/3.2.2014 έγγραφες αντιρρήσεις του, με τις οποίες εξέθεσε τις απόψεις του επί της παρατυπίας, η οποία αποτέλεσε και την αιτίαση επιβολής του επίδικου καταλογισμού σε βάρος του, οι οποίες ορθώς απερρίφθησαν με την 3491/26.3.2014 απόφαση της ΓΓΕΤ με την αιτιολογία, μεταξύ άλλων, ότι έχουν ήδη εκδοθεί οι 10996/1.10.2013 και 774/13.1.2014 καταλογιστικές πράξεις.
ΣΤΕ/ΕΑ/404/2009
Προμήθεια αντιδραστηρίων...Επειδή, εξ άλλου, εφ’ όσον, κατά τα ανωτέρω, η αιτούσα έχει νομίμως αποκλεισθεί από τον επίμαχο διαγωνισμό, στερείται πλέον αυτή εννόμου συμφέροντος να προβάλει λόγους που αφορούν την περαιτέρω εξέλιξη του, όπως λόγους που αφορούν παράλειψη της διοικήσεως να προβεί σε ματαίωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού και επαναπροκήρυξή του. Επομένως, τα προβαλλόμενα από την αιτούσα, ότι η ματαίωση τού αποτελέσματος τού διαγωνισμού είχε ήδη επέλθει ευθέως εκ τού νόμου, λόγω παρελεύσεως, στις 2.9.2005, τού ανωτάτου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 13 του π.δ. 394/1996 (Α΄ 226), καθώς και του άρθρου 3 τού Κεφαλαίου Α της διακηρύξεως, χρόνου ισχύος των προσφορών (330 ημέρες από την επομένη της διενέργειας του διαγωνισμού), χωρίς ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί με την έκδοση κατακυρωτικής αποφάσεως, πρέπει να απορριφθούν προεχόντως ως άνευ εννόμου συμφέροντος προβαλλόμενα εν όψει άλλως τε, και του ότι η αιτούσα είχε ήδη αποδεχθεί την συνέχιση τού διαγωνισμού, και δεν είχε προβάλει σχετικό ισχυρισμό κατά την υπέρ αυτής κατακύρωσή του με την ακυρωθείσα από το Δικαστήριο πράξη τής αναθέτουσας αρχής.
ΣΤΕ ΕΑ/536/2003
..με την πρώτη προσβαλλόμενη πράξη αποφασίσθηκε η σφράγιση των εγκαταστάσεων συντήρησης και επισκευής μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων της αιτούσας, η οποία είχε ενημερωθεί με το 8208/ 14.8.2000 έγγραφο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης … ότι υποχρεούται να υποβάλει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τη χορήγηση προς αυτήν της οικείας άδειας ίδρυσης, και στη συνέχεια είχε κληθεί με το 8022/ 8.8.2002 έγγραφο της ίδιας αρχής να καταθέσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση άδειας λειτουργίας. Όπως, εξ άλλου, βεβαιώνεται στην πρώτη προσβαλλόμενη πράξη, η αιτούσα κατέθεσε τα απαιτούμενα για τη λειτουργία τμήματος μόνο των εγκαταστάσεών της δικαιολογητικά, και, πάντως, δεν εφοδιάσθηκε με την απαιτούμενη άδεια λειτουργίας, όπως βεβαιώνεται στη δεύτερη προσβαλλόμενη πράξη. Και χορηγήθηκε, μεν, στην αιτούσα με την 9534/ 23.12.2002 πράξη της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης .., η οποία εκδόθηκε μετά την έκδοση της πρώτης προσβαλλόμενης πράξης, άδεια ίδρυσης συνεργείου συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων επί της οδού ..., στο .., ανεξαρτήτως, όμως, του ζητήματος αν το συνεργείο, για το οποίο δόθηκε η άδεια αυτή, ταυτίζεται με εκείνο, το οποίο αφορούν οι προσβαλλόμενες πράξεις, στην ίδια άδεια ίδρυσης ρητώς αναφέρεται ότι το συνεργείο δεν επιτρέπεται να λειτουργήσει χωρίς άδεια λειτουργίας, η οποία δεν προκύπτει από το φάκελο και δεν προβάλλεται από την αιτούσα ότι έχει εκδοθεί. Υπό τα δεδομένα αυτά, η χορήγηση της ζητουμένης αναστολής εκτέλεσης των προσβαλλομένων πράξεων, θα είχε ως συνέπεια τη λειτουργία του συνεργείου της χωρίς την απαιτούμενη άδεια λειτουργίας και, ως εκ τούτου, θα ισοδυναμούσε με χορήγηση από την Επιτροπή Αναστολών της εν λόγω αδείας κατ' ανεπίτρεπτη υποκατάσταση του αρμόδιου διοικητικού οργάνου. (πρβλ. Ε.Α. 461/2000, 543/1999). Κατά συνέπεια, ανεξαρτήτως της βλάβης που επικαλείται η αιτούσα, και δεδομένου ότι, πάντως, η σχετική αίτηση ακυρώσεως δεν παρίσταται ως προδήλως βάσιμη, η υπό κρίση αίτηση αναστολής πρέπει να απορριφθεί.
22046/2018
Συμπλήρωση της έκθεσης αξιολόγησης από τους αξιολογητές Α’ και υποβολή της έκθεσης στους αξιολογητές Β’ για την αξιολογική περίοδο του έτους 2017 ΑΔΑ: 6104465ΧΘΨ-ΟΣΚ