Ν.5010/2023
Τύπος: Νόμοι και Διατάγματα
ΦΕΚ: 8/Α/17.01.2023
Κύρωση του Πρωτοκόλλου για τη μείωση της οξίνισης, του ευτροφισμού και του όζοντος σε επίπεδο εδάφους, στη Σύμβαση του 1979 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη «σχετικά με τη διασυνοριακή ατμοσφαιρική ρύπανση σε μεγάλη απόσταση» που κυρώθηκε με τον ν. 1374/1983 και των τροποποιήσεων του Πρωτοκόλλου που υιοθετήθηκαν από τη Σύνοδο των συμβαλλομένων στη Σύμβαση Μερών, με τις Αποφάσεις 2012/1 και 2012/2.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΦΕΚ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν. 1374/1983
Κύρωση της Σύμβασης σχετικά με τη διασυνοριακή ρύπανση της ατμόσφαιρας σε μεγάλη απόσταση
Ν.5132/2024
Κύρωση του Πρωτοκόλλου για τη στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση στη Σύμβαση της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη «για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε διασυνοριακό πλαίσιο», που κυρώθηκε με τον ν. 2540/1997.
Ν.3017/2002
Κύρωση του Πρωτοκόλλου του Κιότο στη Σύμβαση - πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την αλλαγή του κλίματος.
Ν.4617/2019
Κύρωση του Πρωτοκόλλου της Ναγκόγια σχετικά με την πρόσβαση στους γενετικούς πόρους και τον δίκαιο και ισότιμο καταμερισμό των οφελών που απορρέουν από τη χρησιμοποίησή τους, στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιοποικιλότητα και άλλες διατάξεις.
Π.Δ.64/2017
Κύρωση των τροποποιήσεων του Πρωτοκόλλου του 1978 στη Διεθνή Σύμβαση για την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα, ως αυτές υιοθετήθηκαν την 30ή Νοεμβρίου 2012 με την απόφαση MSC 343 (91) της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).
ΕΣ/ΚΛ.Ε/828/2019
Συμπληρωματική σύμβαση έργου...Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι, εν προκειμένω, συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις σύναψης της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα σχετικά Τιμολόγια Μελέτης της Υπηρεσίας, με βάση τα οποία όλοι οι συμμετέχοντες υπέβαλαν την προσφορά τους, σ’ αυτά υπολογίστηκε η τιμή μεταφοράς των αδρανών υλικών με βάση το, πλησιέστερο στον τόπο εκτέλεσης των εργασιών, λατομείο της εταιρείας με την επωνυμία «…..» ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΌ ΤΊΤΛΟ «....», που λειτουργούσε στην Κοινότητα της ..., το οποίο απείχε 25χλμ από τον τόπο εκτέλεσης του έργου. Ακόμη και αν υποτεθεί, εν προκειμένω, ότι εσφαλμένα προϋπολογίστηκε η δαπάνη του υπό κρίση έργου αναφορικά με τη δαπάνη μεταφοράς των αδρανών υλικών, η πλημμέλεια αυτή ανάγεται στην αρχική σύμβαση, η οποία έχει ήδη κριθεί νόμιμη με τη 252/2013 Πράξη του Κλιμακίου τούτου, αφετέρου η πλημμέλεια αυτή δεν δύναται να αποβεί σε βάρος των διαγωνιζομένων (βλ. αποφ. ΔΕΚ στη C-496/1999, Επιτροπή κατά CAS Succhi di Frutta, στη C-470/1999, Universale Bau κ.λπ., Ε.Σ. VI Tμ. 897/2012, Εφ. Αθηνών 24/1998). Το πρόσθετο δε μεταφορικό έργο προέκυψε από την αιφνίδια, μετά τη δημοπρασία του ελεγχόμενου έργου, αλλαγή των συνθηκών, σε σχέση με εκείνες που υπήρχαν κατά το χρόνο σύνταξης των τευχών δημοπράτησής του (διακοπή λειτουργίας του λατομείου «…..» ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΌ ΤΊΤΛΟ «....», που λειτουργούσε στην περιοχή της .... και αναγκαστική απόθεση των υλικών της εκσκαφής σε άλλους, εγκεκριμένους από την αναθέτουσα αρχή, αποθεσιοθαλάμους, οι οποίοι βρίσκονται σε μεγαλύτερη απόσταση - μέση απόσταση από 55 έως 75 χιλιόμετρα από το κέντρο βάρος του χωματισμού των έργων - από την αρχικώς εκτιμηθείσα), οι οποίες συνιστούν απρόβλεπτες περιστάσεις και τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης με την υφιστάμενο ανάδοχο.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/906/2019
Συμπληρωματική σύμβαση έργου- εγκατάσταση αφαλάτωσης..Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σύναψη της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης στερείται νομίμου ερείσματος, διότι: α) οι συμπληρωματικές εργασίες δεν παρίστανται αναγκαίες για την εκτέλεση του αρχικού έργου, αλλά αποτελούν επέκταση του τεχνικού και φυσικού αντικειμένου του, η οποία δεν περιλαμβανόταν στα συμβατικά τεύχη για την ανάθεση της κύριας σύμβασης, και β) δεν διαπιστώνεται, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ότι εξαιτίας απρόβλεπτων περιστάσεων κατέστη αναγκαία, για την τεχνική εκτέλεση του υπό κατασκευή δημοπρατηθέντος έργου, η εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών, καθόσον για την επέκταση της δυναμικότητας της μονάδας αφαλάτωσης προβλεπόταν στα συμβατικά τεύχη νέα ανάθεση (Β΄ Φάση), άλλως η σημαντική αύξηση της τουριστικής - εποχικής κίνησης της περιοχής, αλλά και η βαθμιαία υποβάθμιση της ποιότητας του νερού των γεωτρήσεων (πίνακας παρακολούθησης .... 2008-2018 στη σελ. 12 της αιτιολογικής έκθεσης) ήταν γνωστή τουλάχιστον από τα έτη 2013- 2014, πριν τη δημοπράτηση του έργου, ο σχεδιασμός του οποίου πραγματοποιήθηκε με μεγάλη χρονική απόσταση, βάσει δεδομένων των προηγούμενων ετών σε σχέση με το χρόνο σύνταξης της προμελέτης (2011), επομένως δεν συντρέχει καμία από τις σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις βάσει των άρθρων 28 και 57 του ν.3669/2008, η συνδρομή των οποίων μπορούσε να παρέχει νόμιμο έρεισμα για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης.Κατόπιν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Εγκατάσταση αφαλάτωσης - Θέση ...Δήμου ...».
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/122/2020
ΕΣ/ΤΜ.6/1367/2013
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται (....) η ανάκληση της 4/2013 Πράξεως της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Θεσσαλονίκης, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμβάσεως του έργου «Αποχιονισμός εθνικού δικτύου Π.Ε. Θεσσαλονίκης έτους 2012», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 333.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α., μεταξύ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης) και των μειοδοτών που αναδείχθηκαν για κάθε έδρα επιφυλακής.(....)Ο λόγος περί συγγνωστής πλάνης των αρμοδίων οργάνων της αναθέτουσας αρχής ως προς την εφαρμογή της συγκεκριμένης διαδικασίας δημοπρατήσεως, η οποία δύναται να επηρεάστηκε από την επικαλούμενη (και μη αποδεικνυόμενη) ανάλογη τακτική που ακολούθησαν άλλες Περιφέρειες, αλλά και από τις υποδείξεις του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (οι οποίες ομοίως δεν αποδεικνύονται) πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος πρωτίστως διότι : α) η μίσθωση των μηχανημάτων διέπεται από τις διατάξεις περί προμηθειών και ως εκ του προϋπολογισμού, εφαρμόζεται εν προκειμένω η κοινοτική νομοθεσία (ιδία ως προς την απαιτούμενη δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων) και η συγγνωστή πλάνη, απορρέουσα από την αρχή της επιείκειας και αληθής υποτιθέμενη, δεν δύναται να υπερακοντίσει κανόνες δικαίου ανώτερης τυπικής ισχύος, β) η διαδικασία που εφαρμόσθηκε εν προκειμένω δεν είναι αυτή που προβλέπεται από τον Κώδικα Κατασκευής Δημοσίων Έργων, αλλά ένα μεικτό σύστημα διατάξεων τόσο των έργων όσο και των προμηθειών, γεγονός που καθιστά την τηρηθείσα διαδικασία αφεαυτής μη νόμιμη, με μεγάλη βαρύτητα πλημμελειών, ιδία δε ως προς το σύστημα δημοπρατήσεως, τη διαδικασία αξιολογήσεως των προσφορών και την κατακύρωση ενός θεωρούμενου ως έργου σε περισσότερες μη εργοληπτικές επιχειρήσεις και γ) εφόσον η σύμβαση δεν έχει εισέτι υπογραφεί και εκτελεσθεί, προβλέπεται δε να καλύψει τη χειμερινή περίοδο 2012 – 2013, ο δε σχετικός κίνδυνος (έντονος χιονιάς ή παγετός) έχει αποσοβηθεί καθόσον διάγουμε τα τέλη Μαρτίου, οφείλει η αναθέτουσα αρχή, επί τη βάσει της αρχής της οικονομικότητας, να επικαιροποιήσει το κόστος των σχετικών εργασιών περιορίζοντάς τα στο έτος 2013 και να τις επαναδημοπρατήσει με την ορθή διαδικασία, διαθέτοντας προς τούτο επαρκές χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη της χειμερινής περιόδου. Απορρίπτει την από 18.2.2013 αίτηση ανακλήσεως της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
ΕλΣυν/Τμ.1/34/2014
Οδοιπορικά έξoδα.Χιλιομετρική αποζημίωση για μετακινήσεις εντός έδρας με ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο δικαιούνται, μεταξύ άλλων, οι τεχνικοί υπάλληλοι των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που μετακινούνται για την επίβλεψη δημοτικού (δημοσίου) έργου, κατά την έννοια του ως άνω άρθρου 1 παρ. 3 του ν. 1418/1984, όπως ισχύει. Για τη νόμιμη καταβολή της ανωτέρω αποζημίωσης απαιτείται η έκδοση σχετικής εγκριτικής απόφασης από το περιεχόμενο της οποίας πρέπει να προκύπτει η πλήρωση των προαναφερόμενων προϋποθέσεων χρήσης ιδιόκτητου επιβατικού αυτοκινήτου. Ειδικότερα, πρέπει να καθορίζεται με ακρίβεια: α) η ημερομηνία, β) ο τόπος, με παράθεση της συγκεκριμένης διεύθυνσης, ώστε να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος της διανυθείσας χιλιομετρικής απόστασης και γ) η αιτία της μετακίνησης, με επακριβή προσδιορισμό του συγκεκριμένου υπό επίβλεψη έργου, ώστε να μπορεί να ελεγχθεί η ορθή υπαγωγή αυτού στην προαναφερθείσα έννοια του δημοσίου έργου. Σε περίπτωση που οι προαναφερόμενες νόμιμες προϋποθέσεις χρήσης επιβατικού αυτοκινήτου δεν συντρέχουν ή η εντολή μετακίνησης δεν έχει το ως άνω συγκεκριμένο περιεχόμενο, είναι μη νόμιμη η καταβολή της σχετικής χιλιομετρικής αποζημίωσης (Ε.Σ. Πράξεις Ι Τμ. 224, 199, 75/2010, 274, 204/2009, 136/2008, 141/2007, 18/2006, 162/2004, 157/2003).(....)η διάταξη του άρθρου 90 παρ. 3 του ν. 2362/1995, με την οποία θεσπίζεται διετής παραγραφή για τις ρηθείσες αξιώσεις των υπαλλήλων του Δημοσίου/Ο.Τ.Α., δεν αντίκειται στην από το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος αρχή της ισότητας (Α.Ε.Δ. 1/2012, πρβλ. Α.Ε.Δ. 9/2009, Σ.τ.Ε. 186/2013, 3134/2012). Δεδομένου δε ότι, στο συγκεκριμένο ζήτημα, το Σύνταγμα δεν έχει στενότερη έννοια από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α.), η διάταξη αυτή είναι, καταρχήν, συμβατή με τις διατάξεις της Ε.Σ.Δ.Α. και του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής, υπό την επιφύλαξη, όμως, ότι από το πραγματικό εκάστης περίπτωσης δεν προκύπτει ότι ο δικαιούχος παραπεμποδίστηκε ή αποθαρρύνθηκε, με οποιονδήποτε τρόπο, να προσφύγει δικαστικά για την ικανοποίηση της επίμαχης αξίωσης πριν τη συμπλήρωση της διετούς παραγραφής (βλ. Σ.τ.Ε. 4440, 2403, 292/2013, 3086/2012, Ε.Δ.Δ.Α. απόφαση της 20ης Μαΐου 2010, Lelas κατά Κροατίας, σκέψεις 71-78 και της 3ης Οκτωβρίου 2013, Γιαβή κατά Ελλάδας, σκέψη 51).(...)Δοθέντος δε ότι ο νόμος δεν ορίζει ρητά, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η αξίωση απόδοσης των δαπανών στις οποίες υποβλήθηκε ο υπάλληλος γεννάται την πρώτη ημέρα του μήνα που ακολουθεί το μήνα στον οποίο αναφέρονται οι μετακινήσεις (πρβλ. άρθρο 12 του ν.δ/τος 65/1973, Α΄ 150, όπως ίσχυε μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 35 παρ. 3 του ν. 1882/1990, Α΄ 43).
ΕΣ/ΤΜ.6/3220/2012
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η ανάκληση της 428/2012 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση τα συμπεράσματα της αρχικής μελέτης ως προς την ύπαρξη υπόγειων υδάτων στηρίχθηκαν στη διενέργεια επαρκούς αριθμού γεωτρήσεων τόσο στη συνολική έκταση που καταλαμβάνει το φράγμα όσο και στη θέση έδρασης του πυρήνα, καθώς και στη λήψη υπόψη των συμπερασμάτων παλαιότερων μελετών για τον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής και, κατά συνέπεια, οι διαφοροποιήσεις του υπεδάφους δεν ήταν δυνατόν να εντοπισθούν, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το ότι η εναλλαγή στην υφή του γεωλογικού σχηματισμού, σε απόσταση λίγων μέτρων, έγινε αντιληπτή το πρώτον μετά την έναρξη των εκσκαφών και την αποκάλυψη της επιφάνειας έδρασης. Ως εκ τούτου, η ανάγκη εκτελέσεως των ως άνω εργασιών της συμπληρωματικής σύμβασης δεν οφείλεται σε αστοχίες της αρχικής μελέτης, αλλά στο απρόβλεπτο γεγονός ότι η σύσταση του υπεδάφους, η οποία διαφοροποείται σημαντικά από σημείο σε σημείο, καθώς και η ύπαρξη πηγαίων υδάτων δεν κατέστη δυνατόν να προσδιορισθούν στο στάδιο εκπόνησης των αρχικών μελετών, παρά το ότι διενεργήθηκαν επαρκείς δειγματοληπτικές έρευνες σε όλο το εύρος κατάληψης των εργασιών του φράγματος. Σημειώνεται δε ότι, ακόμα και αν θεωρηθεί ότι η ύπαρξη των υδάτων αυτών οφείλεται σε μεταβολή τα ροής της κοίτης του χειμάρρου, ουδεμία ένδειξη περί πραγματοποίησης τέτοιας μεταβολής είχε καταγραφεί σε παλαιότερη μελέτη της περιοχής, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση. Εξάλλου, η αναθέτουσα αρχή ουδεμία ένδειξη είχε για τυχόν μεταβολή των δεδομένων του υπεδάφους επί των οποίων στηρίχθηκε η αρχική μελέτη, ως προς την αξιολόγησή τους, λόγω της παρόδου μεγάλου διαστήματος από το χρόνο εκπόνησης αυτής μέχρι το χρόνο δημοπράτησης του έργου, και, κατά συνέπεια, δεν όφειλε να έχει προβεί σε επικαιροποίηση αυτής για το ζήτημα αυτό. Κατά συνέπεια, οι επίμαχες εργασίες οι οποίες είναι αναγκαίες για την έντεχνη εκτέλεση του έργου και οφείλονται σε περιστάσεις που δε μπορούσαν να έχουν προβλεφθεί κατά το χρόνο σύνταξης της αρχικής μελέτης, ακόμα και με την επίδειξη άκρας επιμέλειας από το μελετητή, νομίμως περιλαμβάνονται στην κρινόμενη συμπληρωματική σύμβαση (σχετ. 3205/2011, 803/2012 αποφ. Τμ. Μείζονος Συνθέσεως).(...)Ανακαλεί την 428/2012 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης που αφορά α) τις εργασίες διεύρυνση της διατομής της σήραγγας εκτροπής, ήτοι τις εργασίες με Α.Τ. Α.Π.Ε. Ν.Τ. 1/2, Ν.Τ.1/3, Ν.Τ. 1/4, Ν.Τ.1/5, Ν.Τ. 1/6, Ν.Τ. 1/7, Α3.4, Β1.10, Β1.12, Β 2.4, και β) τις εργασίες διεύρυνσης της κατώτερης εκσκαφής της τάφρου έδρασης του πυρήνα (σε υψόμετρο +29,50 μ) σε μεγαλύτερη επιφάνεια για την καλύτερη θεμελίωση του φράγματος..