Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Τμ6(ΚΠΕ)955/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2286/1995

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ: Νόμιμη(...) Με δεδομένα αυτά και  αφού, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, όροι της διακήρυξης που αντίκεινται στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, ήτοι,  μεταξύ άλλων, στις διατάξεις της υποπαραγράφου Ζ.5 της παραγράφου Ζ του άρθρου 1 του ν. 4152/2013 και της παραγράφου15 του άρθρου 6 του ν.  4071/2012, δεν μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό υποψηφίου που υποβάλει προσφορά σύμφωνη με τις προαναφερόμενες διατάξεις, νομίμως στον ως άνω διαγωνισμό έγιναν  αποδεκτοί οι όροι της  προσφοράς της εταιρείας …., που τέθηκαν σε συμμόρφωση  με τις προαναφερόμενες  διατάξεις και αφορούσαν, το μεν,  στην πληρωμή,  εντός τριάντα (30) ημερών από την εκάστοτε παράδοση του προϊόντος, της αξίας των τιμολογίων αγορών για τα προϊόντα της  υποομάδας β της ομάδας Α και της  υποομάδας α της Ομάδας Β, το δε,  στις κρατήσεις υπέρ ασφαλιστικών ταμείων για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης για τις ανάγκες του Δήμου ……. Περαιτέρω,  νομίμως,  σύμφωνα με το άρθρο 14 της διακήρυξης, αξιολογήθηκε και έγινε τελικά αποδεκτός   ο όρος της οικονομικής της προσφοράς που αφορούσε στην πληρωμή της  αξίας των τιμολογίων αγορών των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου ……. εντός δέκα (10) ημερών από την εκάστοτε παράδοση του προϊόντος (βλ. και σχετική επιφύλαξη στην  από 27.10.2014 υπεύθυνη δήλωσης της εταιρείας), με την αιτιολογία ότι οι Σχολικές Επιτροπές δεν  υποχρεούνται, σύμφωνα με το άρθρο 3 της προαναφερόμενης υπουργικής απόφασης (8440/2011), σε σύνταξη προϋπολογισμού. Και τούτο διότι  οι Σχολικές Επιτροπές δεν εφαρμόζουν τις διατάξεις του λογιστικού των δήμων και κοινοτήτων (β.δ. 17- 5/15.6.1959 - ΦΕΚ 114 Α΄), όπως ισχύει, καθώς και του λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.δ. 476/1974 –ΦΕΚ Α΄ 204) και δεν υποχρεούνται σε σύνταξη προϋπολογισμού, για την πληρωμή δε των  δαπανών τους ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 3 της υπουργικής αυτής απόφασης για την ολοκλήρωση της οποίας κρίθηκε επαρκής ο χρόνος των 10 ημερών από την εκάστοτε παράδοση του προϊόντος. Εξάλλου,  οι λοιποί επί μέρους όροι που τέθηκαν με την οικονομική προσφορά της και δεν αφορούσαν στο προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης, δεν κατέστησαν την προσφορά της απαράδεκτη, αφού οι όροι αυτοί απορρίφθηκαν σιωπηρώς και δεν λήφθηκαν υπόψη από την  Επιτροπή του Διαγωνισμού (Πρακτικό 1ο/31.10.2014), ενώ σε κάθε περίπτωση η αναφορά τους στο έντυπο της οικονομικής προσφοράς δεν έπληξε, τελικά, τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης, υπό την έννοια της τήρησης της αρχής της ισότητας και διαφάνειας καθώς και της τυπικότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας,  αφού η προσφορά της εταιρείας αυτής κρίθηκε ως η μόνη τελικά αποδεκτή στο διαγωνισμό, οι δε σχετικοί όροι απορρίφθηκαν από την Επιτροπή του Διαγωνισμού. Τέλος, στα συνημμένα στο φάκελο έγγραφα περιλαμβάνεται η 133/29.10.2013 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου …. για την διενέργεια της εν λόγω προμήθειας, ενώ δεν περιλαμβάνονται αντίστοιχες αποφάσεις των διοικήσεων της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ωστόσο, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη: α) το ιδιαίτερο νομικό καθεστώς λειτουργίας τους, ήτοι τη μη υποχρέωση τήρησης του λογιστικού των ο.τ.α.  (β.δ. 17-5/15.6.1959)  ή  των ν.π.δ.δ. (ν.δ. 476/1974) και την πρόβλεψη ειδικού πλαισίου οικονομικής διαχείρισης με την προαναφερόμενη απόφαση και, τέλος, την περιορισμένη αρμοδιότητά τους, που αφορά μόνο στη διαχείριση των πιστώσεων που τους διατίθενται για την κάλυψη των τρεχουσών δαπανών λειτουργίας των σχολικών μονάδων, β) ότι για την  προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης για τις ανάγκες των σχολικών επιτροπών  συντάχθηκε η 95/2013 τεχνική μελέτη και η 11047/22.7.2014 εισήγηση της Διεύθυνσης Οικονομικών  Υπηρεσιών  του Δήμου ……., γ) ότι η προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης αποτελεί πάγια ανάγκη των σχολικών επιτροπών, καθώς  και ότι η προς προμήθεια  ποσότητα δεν μεταβάλλεται ανά έτος και γ)  την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης της εν λόγω προμήθειας πετρελαίου θέρμανσης για τις ανάγκες των ως άνω σχολικών επιτροπών προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων της αρμοδιότητας τους, κρίνει ότι  η έλλειψη των ως άνω απαιτουμένων αποφάσεων δεν πλήττει ουσιωδώς τη νομιμότητα της ελεγχόμενης  διαγωνιστικής διαδικασίας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Δ14/9110/167/2021

Όροι και προϋποθέσεις για τη συγκρότηση, σύνθεση και λειτουργία των Επιτροπών Παραλαβής Σχολικών Γευμάτων.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/72/2017

Προμήθεια πετρελαίου θερμάνσεως.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας ... προμηθεύτηκε την απαιτούμενη για τις ανάγκες του Παραρτήματος ... ..., ποσότητα πετρελαίου θερμάνσεως και κινήσεως, μέσω της διαδικασίας αναθέσεως που διεξήγαγε το ίδιο, αφού σύμφωνα με τις προδιαληφθείσες διατάξεις του άρθρου 13 παρ. 6 του ν. 2503/1997 σε συνδυασμό με τις αυτές του άρθρου 283 παρ. 3 του ν. 3582/2010, η οικεία διαδικασία αναθέσεως έπρεπε να διενεργηθεί από την Περιφέρεια ...,Παρά ταύτα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν: α) το γεγονός ότι το Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας ... ακολούθησε αρχικώς τη νόμιμη διαδικασία..β) το γεγονός ότι η διενεργηθείσα διαγωνιστική διαδικασία ... απέβησαν άγονες όσον αφορά την κάλυψη των αναγκών του Παραρτήματος ...,γ) την αδήριτη ανάγκη προμήθειας πετρελαίου θερμάνσεως ...για την προστασία της υγείας και της αξιοπρεπούς διαβιώσεως των 46 περιθαλπομένων στο Παράρτημα ... ατόμων με ειδικές ανάγκες, στην πλειοψηφία τους παιδιών, δ) την προσφερθείσα από τον ανάδοχο έκπτωση 1,0 % ανά λίτρο επί της εκάστοτε μέσης λιανικής τιμής, ενώ η αντίστοιχη επιτευχθείσα στη διαπραγμάτευση έκπτωση ήταν 0,10 % και ε) το γεγονός ότι κατά την επίμαχη ανάθεση τηρήθηκαν οι όροι της 559883/7054/22.12.2015 διακηρύξεως, ως προς τις ποσότητες των καυσίμων και την προϋπολογισθείσα δαπάνη τους, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα όργανα του Οργανισμού δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατηγήσεως των κειμένων διατάξεων,..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης. 


ΕλΣυν/Κλ.4(ΚΠΕ)103/2015

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ – ΑΓΟΡΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε ιδιώτη για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης, καθόσον μη νομίμως προσέφυγε το Νοσοκομείο στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης της επίμαχης προμήθειας πετρελαίου κίνησης, ενόψει του ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του ανοικτού διαγωνισμού –στον οποίο μάλιστα δεν υποβλήθηκαν προδικαστικές προσφυγές ή ένδικα μέσα από τους συμμετέχοντες- δεν μπορεί να εκληφθεί ως απρόβλεπτη περίσταση, μη αναγόμενη στη σφαίρα ευθύνης της αναθέτουσας αρχής και η οποία καθιστά ανέφικτο τον έγκαιρο προγραμματισμό των απαιτούμενων για την αντιμετώπισή της ενεργειών (άρθρο 2 παρ.12 και 13του ν. 2286/1995, ΦΕΚ Α΄ 19/1995 και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας Π1/3305/3.11.2010, ΦΕΚ Β΄ 1789/12.11.2010).(ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ)


ΕΣ/(Κλιμ.ΣΤ)210/2014

Έλεγχος νομιμότητας   των σχεδίων συμβάσεων και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων για την προμήθεια καυσίμων από το Δήμο …… και τα νομικά του πρόσωπα για τα έτη 2014-2015(....)Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα εκτίθενται στις προηγούμενες σκέψεις, κατά την κρατήσασα στο Κλιμάκιο γνώμη, ο όρος της διακήρυξης του διαγωνισμού που προβλέπει ως προς την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης τη δυνατότητα υποβολής προσφοράς με αρνητικό ποσοστό έκπτωσης μέχρι 3,5% κατ’ εφαρμογή του άρθρου 63 του ν. 4257/2014 και η ανάθεση των προαναφερόμενων συμβάσεων μεταξύ "...." "...." για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης και βενζίνης αμόλυβδης, , με αρνητικό ποσοστό έκπτωσης «3%» ως προς το πετρέλαιο θέρμανσης, πάσχουν λόγω αντίθεσης του άρθρου 63 του ν. 4257/2014 προς τη συνταγματική αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στη σκέψη ΙΙ, και ως εκ τούτου τόσο ο όρος της διακήρυξης όσο και η ανάθεση δεν είναι νόμιμοι.(...)


ΕΣ/ΤΜ.1/136/2012

Εξοδα παράστασης προέδρων και αντιπροέδρων των διοικητικών συμβουλίων των Σχολικών Επιτροπών. Η εν λόγω δαπάνη, με βάση τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, δεν είναι νόμιμη, καθόσον οι Σχολικές Επιτροπές διέπονται από ίδιο νομικό καθεστώς, στο οποίο ουδόλως προβλέπεται η καταβολή εξόδων παράστασης στα ανωτέρω πρόσωπα. Εξάλλου, η διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 242 του Κ.Δ.Κ., που προβλέπει σχετική δυνατότητα, αφορά στα λοιπά δημοτικά ν.π.δ.δ.. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ήθελε θεωρηθεί ότι η ανωτέρω διάταξη τυγχάνει εν προκειμένω εφαρμογής, η εντελλόμενη δαπάνη και πάλι δεν θα είναι νόμιμη, ενόψει του ότι ι) επιβαρύνει τις πιστώσεις του Δήμου ..... και όχι τις αντίστοιχες του νομικού προσώπου και ιι) δεν γίνεται επίκληση αλλά και ούτε αποδεικνύεται ότι ο οικονομικός απολογισμός των ως άνω Σχολικών Επιτροπών του προηγούμενου έτους υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και συνακόλουθα τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/197/2018

Επιχορήγηση προς τις Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Με τα δεδομένα αυτά, οι εντελλόμενες με τα χρηματικά αυτά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, καθόσον αφορούν σε έκτακτη επιχορήγηση σχολικών επιτροπών για την εκτέλεση εργασιών επισκευής και συντήρησης σχολικών κτηρίων και του εξοπλισμού τους η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων υπερβαίνει τα 5.869,41 ευρώ. Περαιτέρω, από τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά προκύπτει το είδος των προς εκτέλεση εργασιών, καθώς στην 164/8.11.2017 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου .... και στην 360/.9.10.2017 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ίδιου Δήμου αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες εργασίες επισκευής και συντήρησης των σχολικών μονάδων που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου και του εξοπλισμού τους (αντιμετώπιση προβλημάτων υγρασίας και μόνωσης, αντικατάσταση ετοιμόρροπων μπασκετών και επισκευή κατεστραμμένων δαπέδων σε υπαίθρια γήπεδα), επισημαίνεται δε ότι δεν μπορούν να διατεθούν για την εκτέλεση των ως άνω εργασιών ποσά της τακτικής επιχορήγησης που προορίζονται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των σχολείων. Εξάλλου, για τη χορήγηση της εν λόγω επιχορήγησης δεν απαιτείται οι σχολικές επιτροπές να επικαλεστούν και να αποδείξουν τη συνδρομή λόγων επείγοντος. Επιπλέον, έχει τηρηθεί η διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων για έκτακτες επιχορηγήσεις προς σχολικές επιτροπές, δηλαδή οι επίμαχες επιχορηγήσεις έχουν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο .... και έχουν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις στον δημοτικό προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2018, ενώ δεν έχει εφαρμογή για τις επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών η προϋπόθεση της μη υπέρβασης, κατόπιν συνάθροισής τους με τις λοιπές επιχορηγήσεις του Δήμου, ορισμένου ποσοστού των τακτικών εσόδων του. Τέλος, η 365/6/8.3.2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .... ελέγχθηκε ως προς τη νομιμότητά της με τη 22289/20.4.2018 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.(...)  Τα αρμόδια όργανα όμως του Δήμου .... δεν προέβησαν στην ανωτέρω επιχορήγηση από πρόθεση καταστρατήγησης των εφαρμοστέων διατάξεων, αλλά επειδή πίστευαν ότι στην αρμοδιότητα του Δήμου ανήκουν μόνο επισκευές μεγάλης κλίμακας των σχολικών κτηρίων, όπως αυτές που αφορούν στον φέροντα οργανισμό, στις στέγες και στις εγκαταστάσεις τους, ενώ αντίθετα συνήθεις επισκευές αντιμετώπισης προβλημάτων υγρασίας και μόνωσης και επισκευής δαπέδων, όπως οι επίμαχες, ανήκουν στην αρμοδιότητα των σχολικών επιτροπών, η πλάνη τους δε αυτή κρίνεται συγγνωστή. Επομένως τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.


Α.1180/2023

Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων της περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία για το έτος 2023, δικαιούχα επιστροφής πρόσωπα, κριτήρια για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων πετρελαίου κινητήρων για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή, αρμόδια για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αρχή καθώς και τρόπος ελέγχου της νόμιμης χρήσης αυτού. 


ΥΑ/8440/2011

 Καθορισμός λειτουργίας των Σχολικών Επιτροπών και ρύθμιση οικονομικών θεμάτων αυτών


Α.1173/2024

Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία χορήγησης της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων της περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία για το έτος 2025, χρόνος επιστροφής, δικαιούχα επιστροφής πρόσωπα, κριτήρια για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων πετρελαίου κινητήρων για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή, αρμόδια για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αρχή καθώς και τρόπος ελέγχου της νόμιμης χρήσης αυτού.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/115/2017

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, αφού η εκτέλεση της προμήθειας υλικών καθαριότητας για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας των σχολικών μονάδων, η οποία, κατά την έννοια και τους ορισμούς των εγκεκριμένων από την Υπηρεσία τεχνικών προδιαγραφών ως προς το περιεχόμενο των κατηγοριών των προς προμήθεια υλικών, φέρεται να αποτελεί μη διακριτό μέρος της συνολικής προμήθειας για τις ανάγκες του Δήμου .., δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του ιδίου, αλλά σε αυτή των σχολικών επιτροπών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως βασίμως προβάλλεται από την Επίτροπο. Εντούτοις, δεδομένου ότι α) στο 249440/8.8.2016 έγγραφο της Διευθύντριας Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης προς τη Διεύθυνση Αποκέντρωσης και Διοίκησης του Δήμου, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι  η Δ/νση Παιδείας & Δια Βίου Μάθησης του Δήμου δεν υπέβαλλε αίτημα να συμμετάσχει σε διαγωνισμό με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, για    την προμήθεια υλικών καθαριότητας και λοιπών ειδών για το έτος 2016 και  ότι η ίδια Δ/νση απέστειλε αιτήματα συμμετοχής σε διαγωνιστικές διαδικασίες του Δήμου για να καλύψει όχι τις δικές της ανάγκες, αλλά τις ανάγκες  των    14 Σχολικών Επιτροπών ως ΝΠΔΔ του Δήμου, και β) κατόπιν ανταλλαγής ηλεκτρονικών μηνυμάτων μεταξύ των εμπλεκόμενων στη διαδικασία Διευθύνσεων του Δήμου, αντίγραφα των οποίων προσκομίζονται, συμφωνήθηκε η δαπάνη της επίμαχης ανάθεσης της προμήθειας των ειδών καθαριότητας να βαρύνει τους προϋπολογισμούς αυτών με την έκδοση αντίστοιχων πράξεων ανάληψης και όχι τις σχετικές αναλήψεις της Διεύθυνσης Παιδείας και Δια  Βίου Μάθησης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης  των εφαρμοστέων διατάξεων τα αρμόδια όργανα του Δήμου .. προχώρησαν στην υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης. Συνεπώς, δικαιολογείται στην προκειμένη περίπτωση η θεώρηση του υπό κρίση χρηματικού εντάλματος.