ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/197/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Επιχορήγηση προς τις Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Με τα δεδομένα αυτά, οι εντελλόμενες με τα χρηματικά αυτά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, καθόσον αφορούν σε έκτακτη επιχορήγηση σχολικών επιτροπών για την εκτέλεση εργασιών επισκευής και συντήρησης σχολικών κτηρίων και του εξοπλισμού τους η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων υπερβαίνει τα 5.869,41 ευρώ. Περαιτέρω, από τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά προκύπτει το είδος των προς εκτέλεση εργασιών, καθώς στην 164/8.11.2017 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου .... και στην 360/.9.10.2017 απόφαση της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ίδιου Δήμου αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες εργασίες επισκευής και συντήρησης των σχολικών μονάδων που βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου και του εξοπλισμού τους (αντιμετώπιση προβλημάτων υγρασίας και μόνωσης, αντικατάσταση ετοιμόρροπων μπασκετών και επισκευή κατεστραμμένων δαπέδων σε υπαίθρια γήπεδα), επισημαίνεται δε ότι δεν μπορούν να διατεθούν για την εκτέλεση των ως άνω εργασιών ποσά της τακτικής επιχορήγησης που προορίζονται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των σχολείων. Εξάλλου, για τη χορήγηση της εν λόγω επιχορήγησης δεν απαιτείται οι σχολικές επιτροπές να επικαλεστούν και να αποδείξουν τη συνδρομή λόγων επείγοντος. Επιπλέον, έχει τηρηθεί η διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων για έκτακτες επιχορηγήσεις προς σχολικές επιτροπές, δηλαδή οι επίμαχες επιχορηγήσεις έχουν εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο .... και έχουν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις στον δημοτικό προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2018, ενώ δεν έχει εφαρμογή για τις επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών η προϋπόθεση της μη υπέρβασης, κατόπιν συνάθροισής τους με τις λοιπές επιχορηγήσεις του Δήμου, ορισμένου ποσοστού των τακτικών εσόδων του. Τέλος, η 365/6/8.3.2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .... ελέγχθηκε ως προς τη νομιμότητά της με τη 22289/20.4.2018 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.(...) Τα αρμόδια όργανα όμως του Δήμου .... δεν προέβησαν στην ανωτέρω επιχορήγηση από πρόθεση καταστρατήγησης των εφαρμοστέων διατάξεων, αλλά επειδή πίστευαν ότι στην αρμοδιότητα του Δήμου ανήκουν μόνο επισκευές μεγάλης κλίμακας των σχολικών κτηρίων, όπως αυτές που αφορούν στον φέροντα οργανισμό, στις στέγες και στις εγκαταστάσεις τους, ενώ αντίθετα συνήθεις επισκευές αντιμετώπισης προβλημάτων υγρασίας και μόνωσης και επισκευής δαπέδων, όπως οι επίμαχες, ανήκουν στην αρμοδιότητα των σχολικών επιτροπών, η πλάνη τους δε αυτή κρίνεται συγγνωστή. Επομένως τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/182/2017
Προμήθεια λογιστικού - πληροφοριακού συστήματος για εργασίες των Σχολικών Επιτροπών..(..). Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ήδη δεκτά στην 3η σκέψη της παρούσας, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθόσον η αρμοδιότητα για τη διενέργεια της προμήθειας του ως άνω λογιστικού - πληροφοριακού συστήματος και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης ανήκει αποκλειστικά στις Σχολικές Επιτροπές του Δήμου .... και όχι στον Δήμο, η δε δαπάνη που αφορά στην καταβολή του αντιτίμου του αναδόχου έπρεπε να διενεργηθεί από τις εν λόγω Επιτροπές και να βαρύνει τις πιστώσεις που προέρχονται από τις διατιθέμενες σε αυτές επιχορηγήσεις, και όχι τον προϋπολογισμό του Δήμου.
ΥΠΕΠΘ/13172/1995
"Εκτέλεση έργων επισκευής και συντήρησης σχολικών κτιρίων από τις Σχολικές Επιτροπές"
Τροποποιήθηκε από την 58510/2009, ΦΕΚ-2170 Β/2-10-2009
ΚΥΑ/58510/2009
Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 13172/17.3.1995 (ΦΕΚ Β΄ 217/ 1995) κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, όπως αυτή ισχύει, περί εκτέλεσης έργων επισκευής και συντήρησης σχολικών κτιρίων από σχολικές επιτροπές.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)406/2015
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ :Νόμιμη η καταβολή έκτακτης επιχορήγησης από Δήμο σε δύο Σχολικές Επιτροπές (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) του ως άνω Δήμου, καθόσον, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 262 του ν.3463/2006, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 38 του ν.4257/2014 (ΦΕΚ Α΄ 93/14.4.2014) επιτρέπεται, κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, η επιχορήγηση από τους Δήμους των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, επιπροσθέτως, της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν.
ΝΣΚ/315/1993
Σχολικές επιτροπές. Χαρακτήρας. Μαθητικές κοινότητες. Δικαιώματα εκπροσώπων των στο ΔΣ. Οι Σχολικές Επιτροπές της παρ.8 του άρθρου 5 του Ν.1894/1990 αποτελούν ΝΠΔΔ. Οι εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων, που μετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο των εν λόγω Σχολικών Επιτροπών, μετέχουν ισοτίμως με τα λοιπά μέλη στη λήψη των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου, ανεξαρτήτως εάν έχουν περιωρισμένη δικαιοπρακτική ικανότητα.
2/18332/0026/2015
Παροχή απόψεων αναφορικά με την επιχορήγηση σχολικών επιτροπών
139696/Δ4/2013
Ορισμός του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (Ι.NE.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) ως συμβαλλόμενο μέρος για τη χρηματοδότηση των κατά τόπους σχολικών επιτροπών.
ΕΣ/ΤΜ.6/1882/2018
Προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών και λοιπού ηλεκτρονικού εξοπλισμού:. Αίτηση ανάκλησης της 8/2018 πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού(...)Mε τις κρινόμενες αιτήσεις ζητείται η ανάκληση της ως άνω πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού και προβάλλεται, μεταξύ άλλων, ότι η αρμοδιότητα των Σχολικών Επιτροπών να προβούν σε προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και συναφούς εξοπλισμού για τις σχολικές μονάδες, δεν είναι αποκλειστική αλλά συντρέχουσα σε σχέση με την αρμοδιότητα του οικείου Δήμου να προβεί στην εν λόγω προμήθεια. Τούτο, μεταξύ άλλων, καθίσταται εμφανές και από τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 6 του ν. 2817/2000, σύμφωνα με τις οποίες στα έργα των Σχολικών Επιτροπών προστίθεται και η δυνατότητα αγοράς εξοπλισμού για τη λειτουργία των σχολείων, χωρίς να εισάγεται αποκλειστική αρμοδιότητα των Επιτροπών αυτών για την προμήθεια του εν λόγω εξοπλισμού. Ο λόγος αυτός είναι βάσιμος και πρέπει να γίνει δεκτός, καθώς για τη διενέργεια της ελεγχόμενης προμήθειας επιτραπέζιων ηλεκτρονικών υπολογιστών, συσκευών προβολής, φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων και εκτυπωτών για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την αντικατάσταση υπάρχοντος εξοπλισμού που δυσλειτουργεί των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου ....., έχει συντρέχουσα αρμοδιότητα με τις Σχολικές Επιτροπές του και ο εν λόγω Δήμος, καθώς τα ανωτέρω προς προμήθεια αντικείμενα υπάγονται στην υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου, η διαχείριση της οποίας, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. Ι. στ) περίπτωση 1 του ν. 3463/2006, ανήκει στην αρμοδιότητα των Δήμων. Άλλωστε, σύμφωνα με το ανωτέρω άρθρο 6 παρ. 6 του ν. 2817/2000, στις Σχολικές Επιτροπές έχει παρασχεθεί η δυνατότητα αγοράς εξοπλιστικών ή άλλων συναφών ειδών ή διδακτικών μέσων για τη λειτουργία των σχολείων (στα οποία ανήκουν τα αγαθά της ελεγχόμενης προμήθειας), συνεπώς η αρμοδιότητα προμήθειας των ανωτέρω ειδών ανήκει μεν και σε αυτές, όχι όμως κατ’ αποκλειστική αρμοδιότητα αλλά συντρεχόντως με το Δήμο ...... Κατόπιν αυτών, το Τμήμα κρίνει ότι η εν λόγω προμήθεια αρμοδίως διενεργήθηκε από τον αιτούντα Δήμο, με την προϋπόθεση ότι για την προμήθεια αυτή δεν έχει δοθεί επιχορήγηση από το Δήμο στις Σχολικές Επιτροπές του.V. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι κρινόμενες αιτήσεις πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη 8/2018 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού και να υπογραφεί το σχέδιο σύμβασης μεταξύ του Δήμου ..... και της εταιρείας «.....», με αντικείμενο την «προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών και λοιπού ηλεκτρονικού εξοπλισμού» για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την αντικατάσταση υπάρχοντος εξοπλισμού που δυσλειτουργεί των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου ...... Ακολούθως, να διαταχθεί η απόδοση του κατατεθέντος παραβόλου στην αιτούσα ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «.....».Ανακαλεί την 8/2018 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού
ΕΣ/ΤΜ.1/136/2012
Εξοδα παράστασης προέδρων και αντιπροέδρων των διοικητικών συμβουλίων των Σχολικών Επιτροπών. Η εν λόγω δαπάνη, με βάση τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, δεν είναι νόμιμη, καθόσον οι Σχολικές Επιτροπές διέπονται από ίδιο νομικό καθεστώς, στο οποίο ουδόλως προβλέπεται η καταβολή εξόδων παράστασης στα ανωτέρω πρόσωπα. Εξάλλου, η διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 242 του Κ.Δ.Κ., που προβλέπει σχετική δυνατότητα, αφορά στα λοιπά δημοτικά ν.π.δ.δ.. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν ήθελε θεωρηθεί ότι η ανωτέρω διάταξη τυγχάνει εν προκειμένω εφαρμογής, η εντελλόμενη δαπάνη και πάλι δεν θα είναι νόμιμη, ενόψει του ότι ι) επιβαρύνει τις πιστώσεις του Δήμου ..... και όχι τις αντίστοιχες του νομικού προσώπου και ιι) δεν γίνεται επίκληση αλλά και ούτε αποδεικνύεται ότι ο οικονομικός απολογισμός των ως άνω Σχολικών Επιτροπών του προηγούμενου έτους υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και συνακόλουθα τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/269/2015
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ανεξαρτήτως των λοιπών ευθυνών των οργάνων του Δήμου ένεκα της μη έγκαιρης διάθεσης των Κ.Α.Π. προς τις Σχολικές Επιτροπές, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες. Και τούτο διότι, αφενός, νόμιμο έρεισμα για την έκδοση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων είναι η απόδοση του συνολικού ποσού που έχει εγγραφεί στις πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού για τον ειδικό σκοπό της λειτουργίας των σχολείων που υπάγονται στη χωρική αρμοδιότητα του Δήμου ... - ..., αφετέρου δεν προκύπτει από τα προσκομισθέντα στοιχεία ότι έχει εκδοθεί ανακλητική απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Αντίθετη άλλωστε εκδοχή θα οδηγούσε σε αδυναμία των Σχολικών Επιτροπών να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η καταβολή των εκ του νόμου προβλεπόμενων αποζημιώσεων στους εθελοντές σχολικούς τροχονόμους. Εντούτοις, δοθέντος ότι σχετικά με την αποζημίωση των εθελοντών σχολικών τροχονόμων διαπιστώνεται απόκλιση μεταξύ των προϋπολογισθέντων-καταβληθέντων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό ποσών και των αντίστοιχων ποσών που σύμφωνα με το έγγραφο επανυποβολής των χρηματικών ενταλμάτων πρέπει να καταβληθούν στα πρόσωπα αυτά, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι η νομιμότητα, των σχετικών αποζημιώσεων (αριθμός απασχολούμενων τροχονόμων - ύψος αποζημίωσης) θα ελεχθεί από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διενέργεια του κατασταλτικού ελέγχου των λογαριασμών των Σχολικών Επιτροπών.