Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Εκσυχρονισμός αυτοκινητοδρομίου..ζητείται η αναθεώρηση της 637/2020 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Το VI Τμήμα, επιληφθέν κατόπιν αίτησης ανάκλησης της νυν αιτούσας εταιρείας κατά της ανωτέρω πράξης της Επιτρόπου, επικύρωσε αυτήν και απέρριψε, με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση, την αίτηση ανάκλησης, προσθέτοντας ότι οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του επίμαχου έργου εργασίες αποσκοπούν στη συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «...», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο άρθρο 3 του Καταστατικού της. Εξάλλου, οι ισχυρισμοί του Δήμου ότι ανέλαβε ο ίδιος την εκτέλεση του επίμαχου έργου στο πλαίσιο της 345/2018 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και της ήδη υπογραφείσας σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, απερρίφθησαν, αφενός μεν, διότι η δράση των ΟΤΑ διέπεται από την αρχή της νομιμότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, αφετέρου δε, διότι η απόφαση 345/2018 του Δημοτικού Συμβουλίου προβλέπει ότι, η συνήθης λειτουργία και συντήρηση του χώρου, οι δαπάνες συντήρησης των έργων και οι λειτουργικές δαπάνες όλων των χώρων και των κοινόχρηστων, για όλο το χρονικό διάστημα της μίσθωσης βαρύνουν την «....».Με την κρινόμενη αίτηση αναθεώρησης προβάλλεται ότι η επίμαχη επένδυση αφορά στη δημιουργία έργου υποδομής και όχι συντήρησης, με την ολοκλήρωση δε του έργου θα αναβαθμιστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της πίστας, η οποία πλέον θα μπορεί να φιλοξενεί διεθνείς αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Συνεπώς, η εκτέλεση του έργου δεν καλύπτει λειτουργικές δαπάνες του μισθίου και, ως εκ τούτου, η αναληφθείσα από τον Δήμο δαπάνη δεν αποτελεί έμμεση επιχορήγηση αυτού προς τη δημοτική ανώνυμη εταιρεία.Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, αντικείμενο της επίδικης σύμβασης είναι η τεχνική αναβάθμιση της πίστας του αυτοκινητοδρομίου ώστε εφεξής να μπορεί να φιλοξενήσει αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνούς εμβέλειας. Με αυτό το περιεχόμενο, πρόκειται για έργο υποδομής προς στήριξη της τοπικής οικονομίας, η υλοποίηση του οποίου εμπίπτει στις αρμοδιότητες των δημοτικών αρχών όπως αυτές διαγράφονται στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και, συνακόλουθα, επιτρεπτώς αναλαμβάνεται από τον αιτούντα Δήμο (σκέψεις 5 και 6). Για τον λόγο αυτό, που βασίμως προβάλλεται με την ένδικη αίτηση αναθεώρησης, έσφαλε η προσβαλλόμενη απόφαση κρίνοντας ότι η χρηματοδότηση του έργου από τον Δήμο ... συνιστά απαγορευμένη επιχορήγηση προς τη δημοτική εταιρεία «...» Αναθεωρεί την 637/2020 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜ.6/637/2020

Εκσυγχρονισμός αυτοκινητοδρομίου....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, το Δικαστήριο κρίνει τα εξής: Οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του ελεγχόμενου έργου εργασίες, όπως αποτυπώνονται στην οικεία διακήρυξη (άρθρο 11 αυτής, βλ. ανωτέρω σκέψη 3Ε), η οποία αποτελεί το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει το συγκεκριμένο διαγωνισμό (βλ. Ε.Σ. Τμ. Μείζ. - Επτ. Σύνθ. 1924/2016, VI Τμ. 1349, 1350, 1351/2017), εφόσον αφορούν στην αποκατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτικού στην πίστα του αυτοκινητοδρομίου και αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση των μηχανικών χαρακτηριστικών της, στο πλαίσιο προσαρμογής τους στις τελευταίες απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού (βλ. άρθρο 11.3 της διακήρυξης), αποτελούν συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «....», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο Καταστατικό της (βλ. άρθρο 3 αυτού). Κατά συνέπεια, η διενέργεια του ελεγχόμενου διαγωνισμού από τον αιτούντα και με δαπάνες αυτού (ΣΑΤΑ παρελθόντων ετών) αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 265 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η οποία ρητά απαγορεύει την άμεση ή έμμεση επιχορήγηση ανώνυμης εταιρείας Ο.Τ.Α. από το Δήμο. Και υπό την εκδοχή δε ότι η προκήρυξη από τον αιτούντα Δήμο του συγκεκριμένου έργου, συνολικού προϋπολογισμού 450.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ), αποτελεί αύξηση του κεφαλαίου ή της εισφοράς του Δήμου στην «....», απαιτείται να έχει προηγηθεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 253 παρ. 2 του ως άνω Κώδικα, η εκπόνηση σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας, η οποία, σε κάθε περίπτωση, δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία του φακέλου. Επομένως, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη, συντρέχουν λόγοι που κωλύουν την υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης, παρά τα όσα αντίθετα υποστηρίζονται στην υπό κρίση αίτηση. 

ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020


ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/1311/2018

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:ζητείται η αναθεώρηση της 691/2018 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε αίτηση του αιτούντος Δήμου για ανάκληση της 494/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με τα δεδομένα αυτά, κατά την κρίση του Τμήματος, εξασφαλίζεται η αναγκαία για την υλοποίηση του έργου χρηματοδότηση και ως εκ τούτου νομίμως μπορεί να συναφθεί η ελεγχόμενη σύμβαση. Μειοψήφησαν οι Σύμβουλοι Δημήτριος Πέππας και Γεωργία Τζομάκα, οι οποίοι υποστήριξαν την άποψη ότι ορθώς απορρίφθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση η από 28.12.2017 (Α.Β.Δ. 9/2018) αίτηση ανάκλησης του Δήμου ....., για το λόγο ότι δεν δικαιολογείται η κατεπείγουσα εκτέλεση του έργου σήμερα, ύστερα από εξαιρετική διαδικασία ανάθεσης λόγω σοβαρού επικείμενου κινδύνου που ανέκυψε κατά το έτος 2009 και διότι η συμβατική δαπάνη του έργου δεν καλύπτεται στο σύνολό της. Η άποψη αυτή, όμως, δεν εκράτησε.Αναθεωρεί την 691/2018 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Ανακαλεί την 494/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕλΣυν/Επταμ/3053/2011

Συμπληρωματικές συμβάσεις,παράταση προθεσμίας.Οι περιστάσεις που επικαλείται για την αιτιολόγηση του απρόβλεπτου η αναθέτουσα αρχή, η οποία φέρει και το σχετικό βάρος απόδειξης (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009), δεν πρέπει να απορρέουν από δική της ευθύνη (βλ. απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 707/2010). Περαιτέρω, δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικές εργασίες» οφειλόμενες σε απρόβλεπτα γεγονότα εκείνες που αφορούν σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του, καθόσον είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου, που δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου (βλ. Πρ. VI Τμ. Ελ. Συν. 232, 216, 198, 192 και 98/2006, 108/2007, απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2069/2010). Ομοίως, δεν αποτελούν απρόβλεπτες περιστάσεις η εφαρμογή νέων κανονισμών και κανόνων, συνεπεία των οποίων δεν τροποποιείται η όλη κατασκευή και οι οποίοι καθιερώθηκαν ως υποχρεωτικοί μετά την ανάθεση του έργου, καθώς και παραλείψεις ή σφάλματα της προμέτρησης της μελέτης, καθόσον οι εργασίες που οφείλονται στα ανωτέρω καλύπτονται αποκλειστικά από το κονδύλιο των απροβλέπτων που περιλαμβάνεται στην αρχική σύμβαση (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066, 286, 285/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009). Τέλος, η απόφαση του αρμοδίου οργάνου περί προσφυγής στην παραπάνω διαδικασία ανάθεσης πρέπει, ως εκ της φύσεώς της, να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη, ώστε να καθίσταται εφικτός από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο έλεγχος νομιμότητάς της (βλ. αποφ. VI Τμ. 2066, 286, 285, 136/2010).


ΥΠΟΠΑΙΘ/229157/12877/1280/236/2015

Εφαρμογή Ηλεκτρονικού Συστήματος για την έκδοση, διάθεση και έλεγχο της διακίνησης των ονομαστικών/αριθμημένων εισιτηρίων σε αγώνες του επαγγελματικού αθλητισμού.


ΠΟΛ.1218/2015

Εφαρμογή Ηλεκτρονικού Συστήματος για την έκδοση, διάθεση και έλεγχο της διακίνησης των ονομαστικών/αριθμημένων εισιτηρίων σε αγώνες του επαγγελματικού αθλητισμού.


ΚΥΑ 4700/155211/2013

Τροποποίηση και συμπλήρωση της υπ’ αριθμ. 966/31538/13.3.13 με θέμα «Έγκριση πιστώσεων για την πληρωμή Εξισωτικής Αποζημίωσης (Μέτρα 211 και 212 του ΠΑΑ 2007-2013) έτους 2013» (ΦΕΚ 637/Β΄/20.3.2013).

ΕΣ/Τ7/27/2006

Η υποχρέωση καταβολής τόκων υπερημερίας επί χρηματικών οφειλών του Δημοσίου,σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης,αρχίζει από την επίδοση της καταψηφιστικής αγωγής,ως διαδικαδτικής πράξης και ως πράξης όχλησης του οφειλέτη Δημοσίου ή ΟΤΑ(αρθρ.340 και 345 ΑΚ)


Ν.4566/2018

Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2015/637/ΕΕ του Συμβουλίου της 20ης Απριλίου 2015 (EEL 106/24.4.2015) και άλλες διατάξεις


ΕλΣυν/Τμ.6/897/2012

Δεν θεωρούνται συμπληρωματικές οι εργασίες που αφορούν στην επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του με ανώτερα ποιοτικώς υλικά ή με μεθόδους μη προδιαγραφόμενες στα οικεία συμβατικά τεύχη διότι είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου καθόσον δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας αναδείξεως αναδόχου (Αποφάσεις Τμήματος Μείζονος - Επταμελούς Σύνθεσης 3205/2011, 3030/2011, Απόφαση VI Τμήματος 2069/2010, Πράξεις VI Τμήματος 108/2007, 232/2006, 216/2006, 197/2006, 192/2006, 98/2006). Οι ως άνω διατάξεις, λόγω του εξαιρετικού χαρακτήρα τους, πρέπει να ερμηνεύονται στενά, το δε βάρος αποδείξεως της συνδρομής των έκτακτων και απρόβλεπτων περιστάσεων φέρει η αναθέτουσα αρχή (Δ.Ε.Ε. στην υπόθεση C-601/10, Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας). Ως απρόβλεπτες περιστάσεις νοούνται αιφνίδια πραγματικά γεγονότα, τα οποία δεν ανάγονται στο χρόνο καταρτίσεως της αρχικής συμβάσεως και τα οποία, παρότι η μελέτη (οριστική ή προμελέτη), με βάση την οποία προσδιορίσθηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου, υπήρξε κατά το δυνατόν πλήρης και ακριβής, αντικειμενικά δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, σύμφωνα με τους κανόνες της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής ώστε να ενταχθούν στο αρχικό έργο και την ήδη συναφθείσα σύμβαση (Απόφαση Τμήματος Μείζονος – Επταμελούς Σύνθεσης 3205/2011, Αποφάσεις VI Τμήματος 2726/2010, 2506/2009, 1780/2009, Πράξεις VI Τμήματος 52/2007, 106/2003). Η απόφαση του αρμοδίου οργάνου περί προσφυγής στην εξαιρετική αυτή διαδικασία της απευθείας αναθέσεως μέσω καταρτίσεως συμπληρωματικής συμβάσεως, ως εκ της φύσεώς της, πρέπει να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο έλεγχος της συνδρομής των αναγκαίων για την κατάρτισή της προϋποθέσεων (Αποφάσεις VI Τμήματος 2066/2010, 286/2010, 285/2010, 136/2010). Τέλος, με το ποσό του κονδυλίου των απροβλέπτων της αρχικής συμβάσεως δύνανται να καλυφθούν εργασίες, οι οποίες προκύπτουν από τη μεταβολή του νομοθετικού πλαισίου, η οποία λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια εκτελέσεως και επιβάλλει αναγκαστικές τροποποιήσεις στο σχεδιασμό του αρχικού έργου, εργασίες, οι οποίες προκύπτουν από απαιτήσεις της κατασκευής και κρίνονται απαραίτητες για την αρτιότητα του έργου, καθώς και διαφορές, οι οποίες προκύπτουν στις ποσότητες των εργασιών που πρέπει να εκτελεσθούν και οφείλονται σε προφανείς παραλείψεις ή σε σφάλματα των προμετρήσεων (Αποφάσεις VI Τμήματος 792/2011, 791/2011).


ΕΣ/Τ6/91/2011

Ως απρόβλεπτες περιστάσεις θεωρούνται αιφνίδια πραγματικά γεγονότα, που δεν ανάγονται στο χρόνο κατάρτισης της αρχικής σύμβασης και τα οποία, παρότι η μελέτη (οριστική ή προμελέτη) με βάση την οποία προσδιορίσθηκε το τεχνικό αντικείμενο του έργου υπήρξε πλήρης και ακριβής, αντικειμενικά δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν, σύμφωνα με τους κανόνες της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής και να ενταχθούν στο αρχικό έργο και τη συναφθείσα σύμβαση. Οι περιστάσεις που επικαλείται για την αιτιολόγηση του απρόβλεπτου η αναθέτουσα αρχή, η οποία φέρει και το σχετικό βάρος απόδειξης (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009), δεν πρέπει να απορρέουν από δική της ευθύνη (βλ. απόφ. VI Τμ. 707/2010). Περαιτέρω, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικές εργασίες» οφειλόμενες σε απρόβλεπτα γεγονότα εκείνες που αφορούν σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του, καθόσον είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου, που δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων, κατά την υποβολή της προσφοράς τους, και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου (βλ. πράξεις VI Τμ. Ελ. Συν. 98, 192, 197, 216 και 232/2006, 108/2007, 2069/2010). Ομοίως δεν αποτελούν απρόβλεπτες περιστάσεις η εφαρμογή νέων κανονισμών και κανόνων, συνεπεία των οποίων δεν τροποποιείται η όλη κατασκευή και οι οποίοι καθιερώθηκαν ως υποχρεωτικοί μετά την ανάθεση του έργου καθώς και παραλείψεις ή σφάλματα της προμέτρησης της μελέτης καθόσον οι εργασίες, που οφείλονται στα ανωτέρω, καλύπτονται αποκλειστικά από το κονδύλιο των απροβλέπτων που περιλαμβάνεται στην αρχική σύμβαση (πρ.Ε΄ Κλιμ 350/2010). Τέλος, η απόφαση του αρμοδίου οργάνου περί προσφυγής στην παραπάνω διαδικασία ανάθεσης πρέπει, ως εκ της φύσεώς της, να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη, ώστε να καθίσταται εφικτός από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο έλεγχος νομιμότητάς της (βλ. αποφ. VI Τμ Ελ. Συν. 2066, 285-6, 136/2010).