ΕΣ/Τ7/54/2005
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια λαμπτήρων με απευθείας ανάθεση λόγω κατάτμησης δαπάνης.Συγγνωστή πλάνη
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ4/140/2007
Προμήθεια ορειχάλκινου αγάλματος του Ιπποκράτη για την οποία ουδόλως εξειδικεύονται οι καλλιτεχνικοί λόγοι που επέβαλαν την απευθείας ανάθεση αυτής στο φερόμενο ως δικαιούχο της κρινόμενης δαπάνης καλλιτέχνη και ούτε η επίκληση της «τεχνοτροπίας» και του «ύφους» του συγκεκριμένου καλλιτέχνη συνιστούν αυτοτελώς επαρκή αιτιολογία.Συγγνωστή πλάνη
ΕΣ/Τ7/0004/2007
Απευθείας ανάθεση των επίμαχων έργων έγινε κατόπιν ανεπίτρεπτης κατάτμησης ανά οικισμό ενιαίων έργων, ενώ κανονικά τα έργα αυτά, ως εκ του ύψους της συνολικής δαπάνης τους, έπρεπε να ανατεθούν κατόπιν διαγωνισμού.Μη νόμιμη.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/76/2018
Προμήθεια ειδών χειμερινής ένδυσης. Με τα δεδομένα αυτά, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον αφορά σε απευθείας ανάθεση προμήθειας ειδών τα οποία είναι όμοια με αυτά που προμηθεύτηκε η Δ.Ε.Υ.Α... εντός του έτους 2017, επίσης κατόπιν απευθείας ανάθεσης, με την από 23.5.2017 σύμβαση, αφού εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία αγαθών (κατηγορία γένους) «είδη ένδυσης ατομικής προστασίας» και προορίζονται στο σύνολό τους για την εξυπηρέτηση των αναγκών των εργαζομένων της, διαφοροποιούνται δε μόνο κατά το ότι αφορούν σε είδη χειμερινής και θερινής ένδυσης αντίστοιχα. Η προϋπολογιζόμενη δε δαπάνη της από 23.5.2017 σύμβασης για την προμήθεια θερινών ειδών ατομικής προστασίας, ύψους 19.729,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., συναθροιζόμενη με τον ενδεικτικό προϋπολογισμό της από 14.12.2017 σύμβασης, ο οποίος ανέρχεται σε 24,800,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., υπερβαίνει το τεθέν με το άρθρο 118 παρ. 1 του ν. 4412/216 όριο των 20.000,000 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., μέχρι το οποίο επιτρέπεται η με απευθείας ανάθεση προμήθεια. Κατά συνέπεια, μη νομίμως επιμερίσθηκε η συνολική δαπάνη και διενεργήθηκε η προμήθεια των ειδών αυτών χωριστά, με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση.(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/Τ7/37/2006
Απευθείας ανάθεση σε συνθέτη για δισκογραφική παραγωγή συμφωνικύ έργου.Μη νόμιμη.Αόριστη αναφορά σε καλλιτεχνικούς λόγους που σχετίζινται με την προστασία δικαιωμάτων αποκλειστικότητας.Συγγνωστή πλάνη.
ΕΣ/Τμ7(ΚΠΕ)310/2014
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΑΓΟΡΕΣ: Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο, σε ανώνυμη εταιρεία, σε εκτέλεση σύμβασης σχετικά με την προμήθεια αδρανών υλικών για την κάλυψη των αναγκών που δημιούργησαν οι σεισμοί του 2014, καθόσον: α) πριν την απευθείας ανάθεση της προμήθειας, δεν υπήρχε εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό πίστωση, β) για την απευθείας ανάθεση της προμήθειας των αδρανών υλικών δεν υπήρχαν ούτε απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Δήμου ούτε και έγγραφη σύμβαση, η δε προμήθεια εκτελέστηκε εξωσυμβατικώς, βάσει άκυρης συμφωνίας και γ) η σύμβαση, η οποία υπογράφηκε εκ των υστέρων, δεν δύναται να νομιμοποιήσει την επίμαχη προμήθεια, αφού δεν επιτρέπεται η αναδρομική ισχύς των συμβάσεων που συνάπτονται από τους δημόσιους φορείς, προκειμένου να συμπεριληφθούν εργασίες που έχουν ήδη εκτελεστεί εξωσυμβατικώς (άρθρο 275 του ν. 3852/2010, ΦΕΚ Α΄ 87/2010). (συγγνωστή πλάνη)
ΕλΣυν.Κλ.4/92/2015
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΑΓΟΡΕΣ.Ανάθεση - Διαδικασία διαγωνισμού - κατάτμηση:Α. Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την προμήθεια γραφικής ύλης, εντύπων και δελτίων μηχανογράφησης και φωτογραφικού και φωτοτυπικού υλικού, καθόσον μη νομίμως το Νοσοκομείο προέβη στις ανωτέρω απευθείας αναθέσεις, οι οποίες διενεργήθηκαν κατά κατάτμηση της συνολικής ετήσιας δαπάνης ομοειδών αγαθών, δυνάμενα να κατακυρωθούν σε έναν ή περισσότερους προμηθευτές κατόπιν διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού (άρθρο 2 παρ. 12 και 13 του ν. 2286/1995, ΦΕΚ Α' 19/1995).Β. Νόμιμη η καταβολή από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την προμήθεια αναλωσίμων εκτυπωτών και φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων, καθόσον η δαπάνη δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. που τίθεται ως όριο για τη προμήθεια ειδών με απευθείας ανάθεση.(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/13/2018
Προμήθεια λαμπτήρων: Με τα δεδομένα αυτά, ο Δήμος ..... προέβη νόμιμα στην απευθείας ανάθεση των ανωτέρω προμηθειών, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 14 του ν. 4071/2012, δεδομένου ότι αυτές αφορούν στην κάλυψη αναγκών διαφορετικών Δ.Ε. του Δήμου, δεν υπερβαίνουν το ποσό των 20.000 η καθεμία και ήδη ακολουθήθηκε εξαρχής η διαδικασία αναγραφής ξεχωριστών ανά Δ.Ε. πιστώσεων στον προϋπολογισμό του έτους 2017 (29304/17.11.2017 έγγραφο του Δήμου ....., όπου αναφέρονται οι ΚΑΕ 20.6662.01 και 20.6662.10, ως επιβαρυ-νόμενοι για την προμήθεια λαμπτήρων και ηλεκτρολογικού υλικού, αντίστοιχα, ως προς τη Δ.Ε. ..... και οι ΚΑΕ 20.6662.02 και 20.6662.11 ως επιβαρυ-νόμενοι για την προμήθεια αντίστοιχων όμοιων αντικειμένων, ως προς τη Δ.Ε. Αγίας Τριάδας). Περαιτέρω, το άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 4412/2016 δεν εφαρμόζεται εν προκειμένω, καθόσον ρυθμίζει τον τρόπο υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας μιας σύμβασης όταν η αναθέτουσα αρχή αποτελείται από επιχειρησιακές μονάδες, στην έννοια των οποίων δεν περιλαμβάνονται οι δημοτικές ενότητες (Κ.Υ.Α. 75555/289/17 «Καθορισμός κριτηρίων υπαγωγής στην έννοια της χωριστής επιχειρησιακής μονάδας ανεξαρτήτως υπεύθυνης για τη σύναψη συμβάσεων της ίδιας ή ορισμένων κατηγοριών αυτών» - ΦΕΚ Β΄ 2336).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/117/2019
Προμήθεια λιπαντικών:Με δεδομένα αυτά, κατά την έννοια του νόμου και σύμφωνα με τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, τα καύσιμα και τα λιπαντικά, που είναι παράγωγα του πετρελαίου, αποτελούν ομοειδείς κατηγορίες ειδών και προορίζονται να καταναλωθούν για τη λειτουργία μηχανημάτων και οχημάτων. Συνεπώς, ως εκ του συνολικού ύψους της δαπάνης για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών (άρθρο 5, περ. γ΄ του ν. 4412/2016), η εντελλόμενη δαπάνη παρανόμως κατατμήθηκε και ανατέθηκε απευθείας ενώ θα έπρεπε να ανατεθεί με ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία. Πλην όμως, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα καύσιμα και τα λιπαντικά υπάγονται σε διαφορετικά CPV, ότι για την ανάθεση των καυσίμων διεξήχθη ανοικτός διαγωνισμός ένα έτος νωρίτερα από την απευθείας ανάθεση των λιπαντικών και ότι για την ανάθεση των τελευταίων υποβλήθηκαν δύο προσφορές και επελέγη η χαμηλότερη, τα όργανα του Δήμου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων, αλλά από συγγνωστή πλάνη.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/15/2020
Προμήθεια και εργασίες επισκευής ανταλλακτικών οχημάτων-μηχανημάτων:..Υπό τα δεδομένα αυτά οι ελεγχόμενες προμήθειες ανταλλακτικών και εργασίες δεν αφορούν στην αποκατάσταση έκτακτων βλαβών των οχημάτων του Δήμου που προέκυψαν αιφνίδια, αλλά κατέστησαν αναγκαίες λόγω της συνήθους ιδιαίτερα μεγάλης χρήσης τους και της παλαιότητάς τους. Συνεπώς, οι ανωτέρω εργασίες και προμήθειες για την τακτική συντήρηση και επισκευή των οχημάτων του Δήμου μη νομίμως ανατέθηκαν απευθείας, καθόσον η αξία τους συναθροιζό-μενη μεταξύ τους αλλά και με την αξία προηγηθεισών όμοιων εργασιών και προμηθειών, υπερβαίνει το ποσό των 20.000,00 ευρώ, που τίθεται ως όριο για την απευθείας ανάθεση.Επειδή όμως ο Δήμος ... προχώρησε στην εκπόνηση μελέτης (11/2017) και την προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση των ανωτέρω εργασιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων με συμφωνία- πλαίσιο και ανατέθηκαν ήδη τα τρία τμήματα αυτού (απορριμματοφόρα, φορτηγά και μηχανήματα έργου) ενώ εκκρεμεί το τέταρτο λόγω κατάθεσης προσφυγών (βλ. έγγραφο επανυποβολής), τα αρμόδια όργανά του, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των εφαρμοστέων διατάξεων, αλλά από πλάνη θεώρησαν ότι ενόψει της προκήρυξης του διαγωνισμού και της αναμονής περάτωσής του συνέτρεχαν λόγοι κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενοι σε απρόβλεπτα γεγονότα που δικαιολογούσε την απευθείας ανάθεση των ελεγχόμενων εργασιών. Η πλάνη τους δε αυτή κρίνεται συγγνωστή.Κατ’ ακολουθία, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Δήμου ... θα μπορούσαν να θεωρηθούν, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2019 εις βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκαν.
ΕλΣυν.Τμ.4/188/2003
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-Μειοδοτικός διαγωνισμός-απευθείας ανάθεση:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη μείζονα σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η απευθείας ανάθεση στο ξενοδοχείο … των υπηρεσιών διαμονής και διατροφής των 70 επιπλέον συνέδρων δεν είναι νόμιμη, καθώς, αφενός μεν δεν προηγήθηκε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που να αιτιολογεί τους λόγους που κατέστησαν αναγκαία την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, .(..)Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Δεδομένου, όμως, ότι το Δημοτικό Συμβούλιο υπέλαβε ότι λόγοι επείγοντος καθιστούν αναγκαία τη διαμονή των επιπλέον συνέδρων στο ίδιο ξενοδοχείο που φιλοξενούνταν και οι υπόλοιποι, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί λόγω συνδρομής συγγνωστής πλάνης στο πρόσωπο των αρμοδίων οργάνων..(συγγνωστή πλάνη)