ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/26/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια καυσίμων, για τις κινητές μονάδες αιμοδοσίας του Νοσοκομείου, καθώς επίσης και για τα ασθενοφόρων των Μονάδων Π.Ε.Δ.Υ. (πρώην Κέντρων Υγείας) .(..) IV. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Τούτο διότι η δαπάνη αυτή, που αφορά κατά ένα μέρος σε καταβολή τιμήματος για την προμήθεια κατά το έτος 2016 καυσίμων για την κίνηση των ασθενοφόρων υπ΄αριθμ. κυκλοφορίας ΚΗΗ .. και ΚΗΗ .., τα οποία χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών των δύο Κέντρων Υγείας ... και ... βαρύνει τον προϋπολογισμό του Νοσοκομείου ., κατά παράβαση των προεκτεθεισών στη ΙΙ σκέψη της παρούσας διατάξεων, με τις οποίες τέθηκε ο κανόνας ότι οι λειτουργικές ανάγκες των Κέντρων Υγείας βαρύνουν, μετά τις 31.12.2014, τους προϋπολογισμούς των Δ.Υ.Πε.. Το γεγονός δε ότι τα εν λόγω οχήματα ανήκουν στην κυριότητα του Νοσοκομείου ουδεμία ασκεί επιρροή, καθώς κρίσιμο στοιχείο για την εφαρμογή του κανόνα που τέθηκε με τις ως άνω διατάξεις είναι αποκλειστικά και μόνο το εάν η διενεργούμενη μετά τις 31.12.2014 από το Κέντρο Υγείας δαπάνη αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση των λειτουργικών του αναγκών. Εξάλλου, η επικαλούμενη τόσο από την 4η Δ.Υ.Πε όσο και από το Νοσοκομείο ., για τη δικαιολόγηση της επίμαχης δαπάνης υπ΄αριθμ. Α3β/3250/12.2.2015 απόφαση του Υπουργού Υγείας δεν συνδέεται με τη δαπάνη αυτή, καθώς με την τελευταία αυτή υπουργική απόφαση ρυθμίζεται έτερο ζήτημα και δη η κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των ασθενοφόρων, κατά το μεταβατικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης της κυριότητάς τους από το εκάστοτε νοσηλευτικό ίδρυμα στο Ε.Κ.ΑΒ. Εντούτοις, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι το Νοσοκομείο προέβη στην ενταλματοποίηση της ελεγχόμενης δαπάνης κατόπιν σχετικών υποδείξεων της εποπτεύουσας αυτό αρχής (Διοίκησης της 4ης Υ.Πε.) και λόγω του ότι υπελήφθη εσφαλμένα ότι αυτό απαιτεί η συμμόρφωση προς την Α3β/3250/12.2.2015 απόφαση του Υπουργού Υγείας, κρίνει ότι πρέπει να αναγνωριστεί η συνδρομή συγγνωστής πλάνης υπέρ των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου, τα οποία ενήργησαν με σκοπό την κάλυψη των επιτακτικών αναγκών κίνησης των δύο ασθενοφόρων οχημάτων του και όχι με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)308/2014
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ: Μη κανονική η δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης και οδοιπορικών εξόδων λόγω μετακινήσεων υπαλλήλων Γενικού Νοσοκομείου και τεσσάρων Κέντρων Υγείας, για το χρονικό διάστημα από 2.1.2013 έως 30.6.2013, για το λόγο ότι οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, έχουν εκδοθεί στις 20.12.2013, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των ως άνω μετακινήσεων. Ούτε η διαδικασία ανάληψης των ως άνω δαπανών δύναται να διενεργηθεί κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 2 του π.δ./τος113/2010, δεδομένου ότι αυτές δεν επιβλήθηκαν εκτάκτως από σχετικές διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2013 του Νοσοκομείου και των Κέντρων Υγείας.
ΕλΣυν.Κλ.4/116/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη II της παρούσας, η επίμαχη δαπάνη δε δύναται να νομιμοποιηθεί με βάση τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 4238/2014 δεδομένου ότι ο τρίτος λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου που αφορά τη μη νόμιμη ανάληψη της δαπάνης, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 του ν. 4274/2014 και 2 παρ. 2 και 4 παρ. 3 του π.δ. 113/2010 και ο οποίος κρίθηκε βάσιμος με τα πρακτικά της Συν.20ης/18.7.2016, δεν υπάγεται στο ρυθμιστικό πεδίο της ανωτέρω διάταξης. Εντούτοις, όμως, λαμβανομένων υπόψη ότι α) η έκδοση της 3869/18.12.2015 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης της δαπάνης μετά από την 231/10.6.2015 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του Νοσοκομείου και δη για μέρος της συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας (χαμηλότερη κατά 11.307,60 ευρώ), οφείλεται στην έλλειψη επαρκών κονδυλίων στο προϋπολογισμό του Νοσοκομείου ..και β) την αδήριτη ανάγκη παροχής υπηρεσιών καθαριότητας των χώρων του Νοσοκομείου για την ομαλή λειτουργία του και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων και ότι συνεπώς, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα μπορεί, κατ’ εξαίρεση, να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης..(συγγνωστή πλάνη)
Γ3α/οικ. 3579/2015
Επιστημονική, νοσηλευτική και εκπαιδευτική διασύνδεση όλων των δημοσίων δομών παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ., που αποτελούν το Π.Ε.Δ.Υ., με τα Νοσοκομεία της Δ.Υ.Πε. στην οποία υπάγονται και τα οποία αποτελούν Νοσοκομεία Αναφοράς.
(ΦΕΚ-375/Β/18.3.2015:Δ.ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ) (Τροποποιήθηκε με την Γ3α/ Γ.Π.88608/2015,ΦΕΚ-2744/B/17.12.2015)
ΝΣΚ/13/2024
Ερωτάται: α) εάν έχει συναφθεί, δυνάμει του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 4238/2014, άτυπη σύμβαση χρησιδανείου (ΑΚ 810) μεταξύ του e-ΕΦΚΑ και της 2ης Δ.Υ.ΠΕ. Πειραιώς και Αιγαίου για ακίνητο ιδιοκτησίας του e-ΕΦΚΑ στην Ερμούπολη της Σύρου, β) στην περίπτωση που υφίσταται σύμβαση χρησιδανείου, εάν δύναται αυτή να καταγγελθεί από τον e- ΕΦΚΑ λόγω χρήσης του ακινήτου από τις δικές του Υπηρεσίες και επικουρικά λόγω ανακατασκευής του κτηρίου, γ) εάν η καταγγελία πρέπει να περιβληθεί τον έγγραφο τύπο και δ) εάν υποχρεούται ο e- ΕΦΚΑ να προβλέψει χώρους για τη στέγαση του Κέντρου Υγείας Σύρου κατά την ανακαίνιση του κτηρίου.Η υποχρέωση παραχώρησης προς χρήση άνευ ανταλλάγματος, στα πλαίσια της διάταξης του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 4238/2014, των ακινήτων ιδιοκτησίας του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ήδη του e-ΕΦΚΑ στις οικείες Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.ΠΕ.), για χρήση από τις δικές τους υγειονομικές υπηρεσίες, είναι αυτοδίκαιη, υπό την έννοια ότι προκύπτει ευθέως από τη διάταξη αυτή και δεν στηρίζεται σε οιασδήποτε μορφής συμβατική σχέση, συνεπώς στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για άτυπη σύμβαση χρησιδανείου (ομόφωνα).
ΕλΣυν.Κλ.4/115/2016
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επιβάρυνση του προϋπολογισμού του Γ.Ν. .. (...) για το έτος 2015, για την προμήθεια ελαιόλαδου, υπερέβη το τιθέμενο για τη νόμιμη προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης χρηματικό όριο των 20.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), και συνεπώς έπρεπε να έχει ακολουθηθεί η διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού. Περαιτέρω, από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει, ούτε το Νοσοκομείο επικαλείται, τη συνδρομή απρόβλεπτων περιστάσεων, οι οποίες θα καθιστούσαν δικαιολογημένη την προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της απευθείας αναθέσεως, δοθέντος, άλλωστε, ότι η προμήθεια του εν λόγω είδους, ως εκ της φύσεώς του, ανάγεται στις πάγιες και διαρκείς, και άρα δυνάμενες να προγραμματιστούν εγκαίρως, ανάγκες του Νοσοκομείου..(..)το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατηγήσεως των κειμένων διατάξεων και ότι, συνεπώς, το ... οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής, μπορεί, κατ’ εξαίρεση, να θεωρηθεί, λόγω συγγνωστής πλάνης..(συγγνωστή πλάνη)
71604/2023
Μεταβίβαση εξουσιοδότησης υπογραφής «Με εντολή Διοικητή 6ης Υ.Πε.» στους Επιστημονικά Υπεύθυνους των Κέντρων Υγείας και ΤΟΜΥ για την υπογραφή των προσκλήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών έως € 30.000.
ΕΑΛΕ/Γ.Π.16283/2023
Εξαίρεση των Ιδιωτικών Κλινικών και των Κέντρων Αποθεραπείας και Αποκατάστασης Κλειστής Νοσηλείας (ΚΑΑ-ΚΝ) από τη διαδικασία διαπραγμάτευσης της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Αποζημίωσης Υπηρεσιών Υγείας, Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Υλικών της παρ. 4 του άρθρου 29 του ν. 3918/2011 όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4931/2022 (Α’ 94).
ΕλΣυν.Κλ.1/95/2016
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 3 του ν. 4238/2014, οι ανωτέρω ιατροί υπηρετούντες στις προαναφερόμενες δομές παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας, οι οποίες μέχρι τη θέση σε ισχύ του ν. 4238/2014 αποτελούσαν αποκεντρωμένες μονάδες του Γενικού Νοσοκομείου ..., συμπεριλήφθηκαν στα προγράμματα εφημεριών του ίδιου Νοσοκομείου, κατά τους μήνες Ιανουάριο έως και Μάιο 2015, λαμβανομένου υπόψη ότι η κοινή υπουργική απόφαση της παραγράφου 8 του άρθρου 3 του ν. 4238/2014 δεν είχε εκδοθεί κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα, κατά συνέπεια κατά τα λοιπά και ως προς την πραγματοποίηση εφημεριών εξακολουθούσε να εφαρμόζεται το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς. Ως εκ τούτων, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας πρέπει να απορριφθεί ως νόμω αβάσιμος, εφόσον δε δεν συντρέχουν περαιτέρω πλημμέλειες, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες, και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2015, τις πιστώσεις του οποίου βάρυναν..
Β1β/οικ.42090/2016
Παροχή εξουσιοδότησης του Υπουργού Υγείας στους Διοικητές των Δ.Υ.Πε. για την έγκριση ανάληψης υποχρεώσεων που θα βαρύνουν τα επόμενα οικονομικά έτη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής Νοσοκομείων και Δ.Υ.Πε.
ΕΣ/ΤΜ.1/10/2017
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΜΟΙΒΗΣ: ..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας Πράξης, το Τμήμα κρίνει ότι: Α) Οι εντελλόμενες με το ως άνω χρηματικό ένταλμα δαπάνες του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «…», το οποίο εντάσσεται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, είναι μη κανονικές διότι οι οικείες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομική δέσμευση) εκδόθηκαν μετά την πραγματοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών των ιατρών και του λοιπού τεχνολογικού προσωπικού για τη στελέχωση των απογευματινών ιατρείων του Ακτινοθεραπευτικού Τμήματος του Νοσοκομείου, καίτοι θα έπρεπε να προηγούνται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας πραγματοποίησης των δαπανών αυτών. Τούτο δε, διότι, σκοπός των οικείων διατάξεων είναι η ορθή δημοσιονομική διαχείριση του δημοσίου χρήματος, η οποία συντελείται με την προηγούμενη δέσμευση των πιστώσεων και την εν συνεχεία διάθεση αυτών. Μειοψήφισε η Σύμβουλος Ευαγγελία Σεραφή, κατά τη γνώμη της οποίας οι επίμαχες δαπάνες, οι οποίες εκκαθαρίσθηκαν και εντάλθηκαν με το ως άνω χρηματικό ένταλμα μετά την εντός του οικονομικού έτους εκτέλεσης του οικείου προϋπολογισμού του Νοσοκομείου (2013) έκδοση των αποφάσεων ανάληψης της δημοσιονομικής υποχρέωσης είναι κανονικές, ανεξαρτήτως του ότι η έκδοση των αποφάσεων αυτών έπονται της εντός του ίδιου οικονομικού έτους πραγματοποίησης της ενέργειας που γεννά την υποχρέωση του αιτούντος για την πληρωμή τους (παροχή υπηρεσιών στα απογευματινά ιατρεία του Ακτινοθεραπευτικού Τμήματος). Τούτο δε διότι οι ως άνω αποφάσεις, καίτοι μεταγενέστερες, εκδόθηκαν κατόπιν διαπίστωσης της ύπαρξης αντίστοιχων εγγεγραμμένων πιστώσεων στον οικείο προϋπολογισμό του Νοσοκομείου και της μη υπέρβασης του οικείου ποσοστού διάθεσής τους, εκπληρώνοντας πλήρως τον σκοπό των οικείων διατάξεων. Η γνώμη αυτή δεν εκράτησε, Β) Η μη νόμιμη ανάληψη των ως άνω δαπανών (καθώς οι αποφάσεις ανάληψης εξεδόθησαν μετά την παροχή υπηρεσιών του ιατρικού και επιστημονικού προσωπικού του Νοσοκομείου) δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της νομιμοποιητικής διάταξης του άρθρου 17 παρ.2 του Ν. 4332/2014, διότι η τελευταία αφορά αποκλειστικά σε συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών και εισάγει παρέκκλιση από τη διαδικασία που πρέπει να τηρείται για την ανάθεσή τους και Γ) Λαμβανομένου υπόψη ότι εντός του αυτού οικονομικού έτους (2013) είχαν θεωρηθεί από την αρμόδια υπηρεσία Επιτρόπου στο Νομό …, χρηματικά εντάλματα πληρωμής για την καταβολή αμοιβών ιατρών και υπαλλήλων που απασχολήθηκαν στην ολοήμερη λειτουργία Τμημάτων του αιτούντος Νοσοκομείου, χωρίς να επισημανθεί ότι οι οικείες δαπάνες δεν είναι κανονικές, πρέπει, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης, να γίνει δεκτό ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου, ενόψει της ύπαρξης των αναγκαίων πιστώσεων στους οικείους κωδικούς αριθμούς εξόδων, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των ως άνω διατάξεων, πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι μπορούσαν, έστω και μετά την πραγματοποίηση των οικείων δαπανών, να προβούν στην έκδοση των αποφάσεων ανάληψης της δημοσιονομικής υποχρέωσης.