ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/193/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια στεγνωτηρίου.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 8014/15.5.2017 απόφαση αναλήψεως υποχρεώσεως νομίμως εκδόθηκε μετά τη λήψη της από 27.1.2017 αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, με την οποία εγκρίθηκε η πραγματοποίηση της δαπάνης για την προμήθεια του εν λόγω στεγνωτηρίου (άρθρο 2 παρ. 2 περ. β΄ του π.δ. 80/2016). Δοθέντος, δε, ότι εν προκειμένω δεν προηγήθηκε διαγωνιστική διαδικασία και έκδοση σχετικής διακηρύξεως ούτε ελήφθη απόφαση για την ανάθεση της επίμαχης προμήθειας σε συγκεκριμένο προμηθευτή, οπότε η απόφαση αναλήψεως υποχρεώσεως θα έπρεπε να προηγηθεί των πράξεων αυτών, νομίμως η σχετική απόφαση εκδόθηκε πριν από τη σύναψη της από 17.5.2017 συμβάσεως και την παράδοση του συμφωνηθέντος είδους. Κατόπιν τούτου, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας είναι αβάσιμος... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)114/2015
ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ – ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ - ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ :Μη νόμιμη η καταβολή μέρους συμβατικού τιμήματος από Νοσοκομείο σε ανώνυμη εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών υλοποίησης και παραγωγικής λειτουργίας των μηχανογραφικών εφαρμογών του Νοσοκομείου, καθόσον μη νομίμως η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο της σύναψης της σύμβασης αλλά και της παροχής των επίμαχων υπηρεσιών (άρθρο 21 του ν. 2362/1995 και του π.δ/τος 113/2010).(ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ)
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/119/2018
Προμήθεια ελαιολιπαντικών:. Με τα ανωτέρω δεδομένα, μη νομίμως προέβη η ειδική Επιτροπή περί Καθορισμού διαδικασίας επισκευής, συντηρήσεως, αγοράς ανταλλακτικών και προμήθειας καυσίμων λιπαντικών κ.λπ. στη διενέργεια της υπό κρίση προμήθειας ελαιολιπαντικών, καθόσον αυτή συνιστά το κατά νόμο αρμόδιο όργανο για την προμήθεια των αναγκαίων υλικών με την εξαιρετική διαδικασία της απευθείας ανάθεσης στην ειδικότερη περίπτωση της επισκευής συγκεκριμένων οχημάτων δήμου που έχουν ήδη παρουσιάσει βλάβη ή έχουν ήδη διαπιστωμένη ανάγκη συντήρησης ή επισκευής και δεν ορίζεται αρμόδια όταν η προμήθεια έχει ως αντικείμενο την αγορά ελαιολιπαντικών για τις ανάγκες εν γένει των οχημάτων του Δήμου, λόγω εξάντλησης των ποσοτήτων. Πλην όμως, τα επιληφθέντα όργανα του Δήμου .. δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά υπέλαβαν πεπλανημένα, πλην συγγνωστώς, ότι αρμόδια και για την προμήθεια της αναγκαίας ποσότητας ελαιολιπαντικών για τα οχήματα του Δήμου ήταν η Επιτροπή που ορίζεται στην προπαρατεθείσα Υ.Α.. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η δαπάνη προς πληρωμή της οποίας εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν είναι νόμιμη, το χρηματικό αυτό ένταλμα όμως πρέπει να θεωρηθεί, λόγω συγγνωστής πλάνης.(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/157/2019
Προμήθεια επίπλων:..Με δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη. Τούτο, διότι ως εκ των προαναφερθέντων στοιχείων στοιχειοθετείται επαρκής αιτιολογία διενέργειας της εν λόγω προμήθειας, ενώ, ως εκ της προσκομισθείσας ..../ 7.11.2018 απόφασης της Προέδρου του .... και της ..../31.8.2018 μελέτης, προκύπτει ότι προηγήθηκε της διαδικασίας ανάθεσης η σύνταξη ενδεικτικού προϋπολογισμού. Περαιτέρω, προκύπτει και η υποβολή των προσφορών τριών υποψηφίων, προς τους οποίους απευθύνθηκε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου το αναθέτον νομικό πρόσωπο με αποστολή της 2196/ 7.11.2018 πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και, κατόπιν, ότι η προμήθεια παρελήφθη από την προς τούτο ορισθείσα, με την 5/2018 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ....., Επιτροπή.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και, επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Κλ.Τμ.7/107/2017
Προμήθεια ελαιολιπαντικών (...) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ορθώς μεν η διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπος προβάλλει ότι δεδομένης της κατάργησης του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α. από 8.8.2016, η διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε της επίμαχης ανάθεσης διέπεται από τις διατάξεις του ν. 4412/2016, καθόσον η δημοσίευση της διακήρυξης 23834/19.08.2016 του Δημάρχου Αλεξάνδρειας για την προμήθεια των επίμαχων ελαιολιπαντικών αναρτήθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ μετά την ισχύ του νόμου αυτού, ήτοι στις 25.8.2016, πλην όμως, η διαπίστωση αυτή δεν καθιστά άνευ άλλου τινός μη νόμιμο το συγκεκριμένο επαναληπτικό διαγωνισμό.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)148/2015
ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΔΑΠΑΝΩΝ – ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ – ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ – ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΔΑΠΑΝΩΝ-Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ΔΕΥΑ σε ιδιωτική εταιρεία πληροφορικής για εκπαιδευτικό σεμινάριο, καθόσον μη νομίμως, δεν προηγήθηκε της απόφασης του Προέδρου του Δ.Σ. της ΔΕΥΑ, με την οποία εγκρίθηκε η ανάθεση της επίμαχης υπηρεσίας, η πράξη ανάληψης της δαπάνης και η δέσμευση της σχετικής πίστωσης σε βάρος του οικείου Κ.Α. του προϋπολογισμού της επιχείρησης (β.δ. 17.5/15.6.1959).(Συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)359/2015
ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ:Μη κανονική η δαπάνη που αφορούσε στην καταβολή σε δημόσιο υπάλληλο, των προβλεπόμενων στο άρθρο 13 του ν. 2685/1999 δαπανών απόσπασής της, καθόσον η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης δεν προηγήθηκε της έκδοσης της απόφασης απόσπασης (άρθρο 66 του ν. 4270/2014 και π.δ. 113/2010).(ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ)
ΕΣ/ΤΜ.6/171/2019
Προμήθεια γευμάτων:..Σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη ΙΙ της παρούσας και εν όψει της υποβολής εντός ταχθείσης προθεσμίας πέντε (5) ημερών από τον προσωρινό ανάδοχο των συγκεκριμένων δικαιολογητικών κατακύρωσης, των οποίων οι ελλείψεις αναφέρονταν, ειδικά, το πρώτον στην δεύτερη έγγραφη ειδοποίηση του προσωρινού αναδόχου προς συμπλήρωση αυτών, η οποία εκδόθηκε μετά την 831/2018 απόφαση της ΑΕΠΠ και σε συμμόρφωση με τις εκεί διαλαμβανόμενες κρίσεις (με τη πρώτη έγγραφη ειδοποίηση …..2018 είχαν ζητηθεί άλλα δικαιολογητικά βλ. σκ. ΙΙΙ), νομίμως έγινε δεκτή η προσφορά της ως άνω εταιρείας κατόπιν επαναλήψεως της διαδικασίας από το στάδιο της πρόσκλησης της παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 4412/2016 και εκδόθηκε η σχετική κατακυρωτική απόφαση, με συνέπεια η προσβαλλόμενη πράξη να πρέπει να ανακληθεί, μη κωλυομένης της υπογραφής του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης εξ αυτού του λόγου (πρβλ. Ε.Σ. Πρ. Στ' Κλιμ. 371/2018).Εξάλλου, όπως προκύπτει από το κείμενο της ίδιας της 12716/3.5.2018 Διακήρυξης, περίληψη της οποίας δημοσιεύθηκε στον Τύπο και ολόκληρο το κείμενό της καταχωρίστηκε σε ΔΙΑΥΓΕΙΑ / ΚΗΔΜΗΣ / ΕΣΗΔΗΣ, στην οποία αναγράφεται ποσοστό 30%, η αναγραφή στη 92/2018 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής ποσοστού 50% οφείλονταν σε παραδρομή. Περαιτέρω, δεν προέκυψε ότι προκλήθηκε σύγχυση στους ενδιαφερόμενους από αυτήν την αλλαγή, η οποία, λόγω της πληροφόρησής τους για τους όρους του διαγωνισμού κατά χρόνο που είχε διορθωθεί η ανωτέρω παραδρομή, δεν επέφερε ουδεμία ουσιαστική συνέπεια. Κατ΄ ακολουθία των ανωτέρω η κρινόμενη αίτηση ανάκλησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές , να ανακληθεί η 1/2019 Πράξη του Αναπληρωτή Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο νομό ... και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου συμβάσεως
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/107/2018
Παροχή υπηρεσιών:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, εφόσον το τίμημα που συμφωνήθηκε με την 125/17.11.2017 σύμβαση ετήσιας διάρκειας μεταξύ του Νοσοκομείου και της φερόμενης ως δικαιούχου ανερχόταν στο ποσό των 8.246 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., δεν ήταν νόμιμη η ανάληψη υποχρεώσεως μόνο για το ποσό των 981,67 ευρώ, χωρίς μνεία του συνολικού ποσού της συμβάσεως με το οποίο επρόκειτο να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του Νοσοκομείου και του τρόπου κατανομής του ποσού αυτού στα οικονομικά έτη 2017 και 2018. Το Κλιμάκιο, όμως, λαμβάνοντας υπόψη τους ισχυρισμούς του Νοσοκομείου (βλ. ανωτέρω σκ. ΙΙΙ.Β) και επιπλέον το γεγονός ότι: α) δεν πραγματοποιήθηκε καμία δαπάνη εντός του οικονομικού έτους 2017 και β) το Νοσοκομείο στις αρχές του οικονομικού έτους 2018, και πάντως σε σχετικώς σύντομο χρονικό διάστημα από την υπογραφή της 125/17.11.2017 συμβάσεως, προέβη σε ανάληψη υποχρεώσεως για το σύνολο του συμβατικού ποσού, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατηγήσεως των οικείων διατάξεων.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/32/2017
Παροχή υπηρεσιών εσωτερικού ελεγκτή (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα: α) Κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, μη νομίμως η ανάθεση καθηκόντων Εσωτερικού Ελεγκτή στη φερόμενη ως δικαιούχο δεν έγινε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, όπως απαιτεί η διάταξη του άρθρου 11 παρ. 3 του ν. 3697/2008, αλλά με την αριθ. πρωτ. 16226/10.12.2015 απόφαση της Αναπληρώτριας Διοικήτριας του Νοσοκομείουβ) κατά παράβαση του άρθρου του άρθρου 66 του ν. 4270/2014, η προαναφερόμενη 591/19.5.2016 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε στις 19.5.2016, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της υπογραφής της από 14.12.2015 σύμβασης...I. Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)/236/2015
ΕΡΓΑΣΙΕΣ- ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.Υπηρεσίες φύλαξης:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Γενικό Νοσοκομείο Παίδων σε ιδιώτη, ως αμοιβή του για την παροχή υπηρεσιών ασφάλειας- φύλαξης των χώρων του Νοσοκομείου κατά τον μήνα Ιανουάριο 2015, σε εκτέλεση σχετικής μηνιαίας σύμβασης συνολικής δαπάνης 5.535,00 ευρώ, περιλαμβανομένου Φ.Π.Α., βάσει απευθείας ανάθεσης, καθόσον μη νομίμως η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε στις 28.1.2015, ήτοι μετά την υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, αφετέρου διότι, η απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου περί απευθείας ανάθεσης των επίμαχων υπηρεσιών θα έπρεπε προκειμένου να αποκτήσει νόμιμη ισχύ, να αναρτηθεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 4 περ. 16 του ν. 3861/2010, στο διαδίκτυο μέσω του προγράμματος «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», όρος ο οποίος τηρήθηκε μετά τον χρόνο εκτέλεσης των ανατεθεισών υπηρεσιών, στις 3.4.2015 και συνεπώς, δεν μπορεί να αναπτύξει αναδρομική ισχύ.(συγγνωστή πλάνη)