ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/321/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Καταβολή αποδοχών...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο προβαλλόμενος από την Επίτροπο λόγος διαφωνίας είναι νόμω αβάσιμος και απορριπτέος. Και τούτο διότι νομίμως, μέσω της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου ..., οικονομικού έτους 2018, έγινε μεταφορά πιστώσεων από τους κωδικούς 02.10.001.0842 «Φωτισμός, κίνηση και θέρμανση (με ηλεκτρισμό, φωταέριο και λοιπές μορφές ενέργειας)» και 02.10.001.0912 «Τέλη», στους κωδικούς 02.10.001.0212 «Βασικός Μισθός Εκτάκτων», 02.10.001.0224 «Οικογενειακή παροχή», 02.10.001.0244 «Επίδομα διδακτικής προετοιμασίας και εξωδιδακτικής απασχόλησης» και 02.10.001.0561 «Εισφ. ΕΦΚΑ για μισθωτούς με σχέση εργασίας (Ι.Δ. &Δ.Δ.) που έχουν διοριστεί από 1.1.2011 και μετά», εφόσον συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις του άρθρου 63 του ν. 4270/2014, της 2/69327/ΔΠΚΓ/2018 υπουργικής απόφασης και του άρθρου 57 παρ. 3 του ν. 4009/2011. Εξάλλου, ούτε το αρχικά εγκεκριμένο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού μεταβλήθηκε ούτε υπήρξε μείωση πιστώσεων που είχαν προβλεφθεί για αποδοχές τακτικού προσωπικού, συντάξεις, μερίσματα, βοηθήματα και επιδόματα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/48/2019
Καταβολή αποζημίωσης σε έκτακτο διδακτικό προσωπικό:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, οι φερόμενοι ως δικαιούχοι των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής μη νόμιμα παρείχαν τις υπηρεσίες τους στο ...., κατά παραδοχή των προβαλλόμενων από την Επίτροπο λόγων διαφωνίας. Και τούτο διότι, αν και σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3861/2010, στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» αναρτάται και η πράξη διορισμού και η σύμβαση, αμφότερες δε ισχύουν, κατά τη ρητή διατύπωση του άρθρου 4 του ως άνω νόμου, από τον χρόνο ανάρτησής τους, εν προκειμένω οι συμβάσεις πρόσληψης ουδέποτε δημοσιεύτηκαν. Πλην όμως, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του .... ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αφού συγγνωστώς υπέλαβαν ότι παρέλκει η ξεχωριστή ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ περιλήψεων των οικείων συμβάσεων εργασίας του διδακτικού προσωπικού, ενόψει του ότι η περιγραφή του αντικειμένου εργασίας και οι βασικοί όροι απασχόλησής του εμπεριέχονται στις δημοσιευθείσες πρυτανικές πράξεις πρόσληψης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, ωστόσο, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οποίου βαρύνουν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/82/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη II, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες που διενεργήθηκαν προ της 8.3.2017, είναι μη κανονικές (οι δαπάνες των χρηματικών ενταλμάτων 24/17 και 25/17 και εκ του χρηματικού εντάλματος 26/17 εκείνες που αφορούν στις μετακινήσεις του …και .. κατά τις 2.3.2017). Και τούτο, διότι από τα επισυναπτόμενα στα εντάλματα δικαιολογητικά δεν αποδεικνύεται ότι οι εν λόγω δαπάνες αναλήφθηκαν νομίμως, καθόσον η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρεώσεων εκδόθηκε το πρώτον στις 7.3.2017, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των επίμαχων δαπανών. Η απόφαση ανάληψης όμως πάσχει και για το λόγο ότι με αυτήν δεσμεύεται όχι μόνο το απαιτούμενο ποσό για την πληρωμή των συγκεκριμένων δαπανών, αλλά, ανεπιτρέπτως, το σύνολο των διαθέσιμων πιστώσεων, με συνέπεια να παρίστανται μη κανονικές και οι μεταγενέστερες αυτής δαπάνες (εκ του χρηματικού εντάλματος 26/17 εκείνες που αφορούν στις μετακινήσεις των .. και .., που πραγματοποιήθηκαν από 16.3.2017 έως 29.3.2017). Σύμφωνα όμως με όσα διαλαμβάνονται στο ΔΙΟΙΔ/Φ.01/4474/26.10.2017 έγγραφο του Διευθυντή Οικονομικής Διαχείρισης του ..., κατά την έναρξη λειτουργίας του νομικού προσώπου την 1.1.2017, έγιναν τροποποιήσεις των μηχανογραφικών συστημάτων των ενταχθέντων φορέων, προκειμένου να ενοποιηθούν και να προσαρμοστούν στα δεδομένα του νέου Οργανισμού, κατά τη διάρκεια υλοποίησης των οποίων δεν υπήρχε η δυνατότητα μεταβίβασης πιστώσεων και έκδοσης των οικείων αποφάσεων ανάληψης υποχρεώσεων σε περιφερειακό επίπεδο. Κατά τη μεταβατική αυτή περίοδο των πρώτων μηνών του έτους 2017, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η μεταγενέστερη και για το σύνολο των διαθέσιμων πιστώσεων ανάληψη της δαπάνης δεν έγινε με σκοπό την καταστρατήγηση των κειμένων διατάξεων, αλλά επειδή τα αρμόδια όργανα των οικονομικών υπηρεσιών του Γ΄ Τοπικού Υποκαταστήματος Μισθωτών … υπέλαβαν συγγνωστώς ότι δύνανται να καλύψουν με τον τρόπο αυτό τις υπηρεσιακές τους ανάγκες, τη στιγμή που και η ίδια η Κεντρική Διοίκηση του .. προέβη στην έκδοση της Μ1/3.1.2017 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεσμεύοντας το σύνολο των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων και με την ολοκλήρωση των μηχανογραφικών τροποποιήσεων απομείωσε την αρχική απόφαση ανάληψης μεταβιβάζοντας τις σχετικές πιστώσεις στα υποκαταστήματα. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι εν μέρει μη κανονικές, όμως αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017, τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οποίου αυτές βαρύνουν
ΝΣΚ/208/2017
Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών (ΑΟΟΑ) - Ζητήματα οικονομικής διαχείρισης και ελέγχου. Κατάσταση : Αποδεκτή. Η απουσία καταρτισμένων και εγκεκριμένων από τα αρμόδια όργανα ισολογισμών και απολογισμών για τα έτη 2009-2015 του ΑΟΟΑ, δεν επηρεάζει καταρχήν την κατάρτιση, έγκριση και εκτέλεση του προϋπολογισμού, ούτε την νομιμότητα των δαπανών που περιέχονται σε νομίμως συνταχθέντα και εγκριθέντα προϋπολογισμό, ανεξαρτήτως της τυχόν ύπαρξης διοικητικών, πειθαρχικών, φορολογικών, αστικών ή ποινικών ευθυνών των αρμοδίων οργάνων, λόγω της παράβασης των κανόνων και των γενικών αρχών διασφάλισης της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της ορθής λογιστικής αποτύπωσης των δραστηριοτήτων του Οργανισμού. Κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 4129/2013 περί Ελεγκτικού Συνεδρίου, από τις 1.1.2017 καταργείται ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών του κράτους και από τις 1.1.2019 των δαπανών ΟΤΑ και του συνόλου των ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, από δημόσιες υπηρεσίες διοικητικά ανεξάρτητες από τους φορείς που πραγματοποιούν τις δαπάνες και, εφεξής, οι προϊστάμενοι των οικονομικών υπηρεσιών των Υπουργείων και οι εξομοιούμενοι με αυτούς κατά την παρ. 3 του άρθρου 24 του ίδιου νόμου, ως και οι προϊστάμενοι των οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (άρθρο 25), καθίστανται αποκλειστικά υπεύθυνοι για τις αρμοδιότητες που αφορούν στη δημοσιονομική διαχείριση του φορέα τους και οι οποίες ασκούνταν από τις ΥΔΕ και το Ειδικό Λογιστήριο. Από τις παραπάνω νομοθετικές ρυθμίσεις, συνάγεται ευθέως ότι ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών διενεργείται πλέον από τις οικονομικές υπηρεσίες του ίδιου του φορέα που τις πραγματοποιεί, χωρίς αυτό να παρεμποδίζει τη διενέργεια ελέγχων στην περιουσία του ΑΟΟΑ από όλα τα αρμόδια όργανα.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/14/2018
Συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου.(..)Συνεπώς, με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσας, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες, και, ως εκ τούτου, ορθώς η Επίτροπος, έστω και με διαφορετική εν μέρει αιτιολογία, αρνήθηκε τη θεώρηση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής. Και τούτο, ειδικότερα διότι, πέραν της μη τήρησης της προβλεπόμενης εκ του νόμου διαδικασίας για την ανάληψη υποχρεώσεων, οι επίμαχες δαπάνες κατά το μέρος που αφορούν στην καταβολή των αποζημιώσεων υπερωριακής απασχόλησης οικονομικού έτους 2017 των φερόμενων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής εκκαθαρίζονται σε βάρος του Κωδικού 0269 (βλ. σχετ. και Κώδικα Κατάταξης Εσόδων και Εξόδων του Προϋπολογισμού Ν.Π.Δ.Δ., συγκεκριμένα Κωδικό Εξόδων 0261 «αποζημίωση για υπερωριακή εργασία», 0263 «αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες και νυκτερινές ώρες», πρβ. άρθρο 61 ν. 4486/2017 και Κωδικούς Εξόδων 0277 και 0278), ήτοι κατά παράβαση της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων και της διαγραφόμενης από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4316/2014 και των διατάξεων της Β1α/40746/2015 Κ.Υ.Α. ειδικής, για την εκκαθάριση των αναγκαίων για την υπερωριακή απασχόληση του πάσης φύσεως προσωπικού των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων που λειτουργούν και οργανώνονται ως ν.π.δ.δ. δαπανών, διαδικασίας
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)58/2015
Μη νόμιμη δαπάνη που αφορούσε την καταβολή εξόδων μετακίνησης στο εξωτερικό.(...) Από το συνδυασμό των ισχυουσών διατάξεων συνάγεται ότι η απόφαση ανάληψης, με την οποία εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση (δημοσιονομική δέσμευση), πρέπει να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε ενέργειας για την πραγματοποίηση της δαπάνης, καθόσον αποτελεί το χρονικώς πρότερο στάδιο της όλης διαδικασίας εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Δημοσίου και αποσκοπεί στην αποτροπή της πληρωμής δαπανών καθ’ υπέρβαση του ποσοστού διάθεσης των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων(...) η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον η απόφαση ανάληψης της υποχρέωσης εκδόθηκε μετά την πραγματοποίηση της μετακίνησης, χωρίς να συντρέχει λόγος, από τους αναφερόμενους περιοριστικώς στο νόμο, που να δικαιολογεί την επιγενόμενη δημοσιονομική δέσμευση της πίστωσης. Ειδικότερα, ούτε η φύση της εντελλόμενης δαπάνης αποκλείει την τήρηση της διαδικασίας ανάληψης πριν από την εκτέλεση αυτής, ούτε αποσκοπεί στην εκτέλεση νόμου ή δικαστικής απόφασης που καθιστούν απαραίτητη την αναμόρφωση των αναγκαίων πιστώσεων. Συνεπώς, αλυσιτελώς προβάλλονται οι προαναφερόμενες ενδοϋπηρεσιακές δυσχέρειες, από την παραίτηση του αρμοδίου προς υπογραφή των σχετικών αποφάσεων οργάνου, αφού ο λόγος αυτός δεν δικαιολογεί κατά νόμο την παράβαση των προβλεπόμενων στον Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού διαδικασιών ανάληψης. Και τούτο ανεξάρτητα από το γεγονός ότι στην προκειμένη περίπτωση, ο ελεγχόμενος φορέας διέθετε επαρκή χρόνο προκειμένου να ολοκληρώσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, αφού μπορούσε να προβεί στην ανάληψη της δαπάνης ακόμη και πριν από τον προσδιορισμό του προσώπου του μετακινούμενου υπαλλήλου.
ΕλΣυν/Τμ.4/201/2011
Από τις παραπάνω διατάξεις (άρθρο 53 του ν.δ/τος 496/1974) συνάγεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την εγκυρότητα της σχετικής κατάσχεσης χρηματικής απαίτησης είναι το κατασχετήριο έγγραφο, επί ποινή ακυρότητας της κατάσχεσης, να κοινοποιείται σωρευτικώς ως εξής: α) στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Τ., ως μόνο αρμόδιο για την αναγνώριση της δαπάνης όργανο του Ε.Ο.Τ., όντας κύριος διατάκτης και αποφασίζον όργανο για τη διάθεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού του Ε.Ο.Τ. (βλ. άρθρο 6 ν. 3878/2010 «Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού», Φ.Ε.Κ. Α΄ 161 και άρθρο 12 ν.δ/τος 496/1974), β) στην Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ. αρμόδια υπηρεσία αυτού για την πληρωμή και για την εκκαθάριση και εντολή πληρωμής της δαπάνης (βλ. άρθρο 12 π.δ/τος 343/2001 «Οργανισμός Διάρθρωσης Υπηρεσιών του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ)» - Φ.Ε.Κ. Α΄ 231) και γ) στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) που υπάγεται φορολογικά ο καθ’ ου η κατάσχεση (πρβλ. Πράξη IV Τμήματος 76/2008, Εφετείο Λαμίας 10, 56/2010, 212/2009, Εφετείο Αθηνών 5494/2008 και Α.Π. 480/2006). Β. Το π.δ. 503/85 «Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας και Εισαγωγικός του Νόμος» (Φ.Ε.Κ. Α΄ 182) ορίζει στο άρθρο 983 ότι: «1. Η κατάσχεση στα χέρια τρίτου γίνεται με επίδοση στον τρίτο και σε εκείνον κατά του οποίου στρέφεται η εκτέλεση εγγράφου που πρέπει να περιέχει, εκτός από τα στοιχεία του άρθρου 118, και α) ακριβή περιγραφή του εκτελεστού τίτλου και της απαίτησης βάσει των οποίων γίνεται η κατάσχεση, β) το ποσό για το οποίο επιβάλλεται η κατάσχεση, γ) επιταγή προς τον τρίτο να μην καταβάλει σε εκείνον κατά του οποίου γίνεται η εκτέλεση, δ) διορισμό αντικλήτου που κατοικεί στην περιφέρεια του ίδιου ειρηνοδικείου ή στην έδρα του πρωτοδικείου της κατοικίας του τρίτου, αν εκείνος υπέρ του οποίου γίνεται η εκτέλεση δεν κατοικεί στην περιφέρεια του ειρηνοδικείου της κατοικίας του τρίτου. (…)» και στο άρθρο 118 ότι: «Τα δικόγραφα που επιδίδονται από ένα διάδικο σε άλλον ή υποβάλλονται στο δικαστήριο πρέπει να αναφέρουν: 1) το δικαστήριο ή το δικαστή (…) και 5) τη χρονολογία (…)». Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι το κατασχετήριο έγγραφο πρέπει να φέρει το προβλεπόμενο από τις διατάξεις των άρθρων 118 και 983 παρ. 1 του ΚΠολΔ αναγκαίο περιεχόμενο. Η χρονολόγηση, όμως, του κατασχετηρίου εγγράφου δεν είναι ουσιώδες στοιχείο. Τούτο δε διότι κρίσιμος δεν είναι ο χρόνος της σύνταξης του κατασχετηρίου εγγράφου, αλλά εκείνος της επίδοσής του. Ως εκ τούτου, η έλλειψη χρονολογίας σύνταξης του κατασχετηρίου εγγράφου μπορεί να αναπληρωθεί από την χρονολογία της έκθεσης επίδοσης του αχρονολόγητου κατασχετηρίου εγγράφου, χωρίς αυτό να συνεπάγεται ακυρότητα ούτε οποιοδήποτε άλλο ελάττωμα της επιβληθείσας κατάσχεσης (πρβλ. ΑΠ 198/1994).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/209/2019
Καταβολή αποζημιώσεων:Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, η οποία αφορά σε αποζημιώσεις δημοτικών συμβούλων για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου που πραγματοποιήθηκαν εντός του έτους 2017, είναι μη κανονική, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο. Και τούτο διότι σύμφωνα με την αρχή του ενιαυσίου, που διέπει την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, για τη νόμιμη πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης σε βάρος των πιστώσεων του τελευταίου απαιτείται προηγουμένως να έχει αναληφθεί νόμιμα η σχετική υποχρέωση σε βάρος των εγγεγραμμένων πιστώσεων του οικείου Κ.Α.Ε., και τούτο σε βάρος του προϋπολογισμού του έτους, στο οποίο ανάγεται η δαπάνη. Στην περίπτωση δε που η σχετική δαπάνη, για την οποία αναλήφθηκε η σχετική υποχρέωση και δι’ αυτής δεσμεύθηκε η οικεία πίστωση, δεν πραγματοποιηθεί εν όλω ή εν μέρει εντός του έτους, κατά το οποίο το πρώτον αναλήφθηκε, ο διατάκτης οφείλει να ανακαλέσει τη δέσμευση της οικείας πίστωσης και να εγγράψει στον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους τις αναγκαίες για την εξόφληση του εναπομείναντος μέρους της δαπάνης πιστώσεις, οφείλει δε να προβεί στη δέσμευση αυτών κατά προτεραιότητα. Πλην όμως, στην υπό κρίση περίπτωση η απόφαση ανάληψης της σχετική υποχρέωσης καθώς και το χρηματικό ένταλμα πληρωμής για την καταβολή των αποζημιώσεων αυτών εκδόθηκαν το πρώτον εντός του οικονομικού έτους 2018 και όχι εντός του έτους 2017, ώστε στη συνέχεια να ανατραπούν/ακυρωθούν και η σχετική υποχρέωση να αναληφθεί εκ νέου -καθ’ όλον ή εν μέρει – σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του επόμενου οικονομικού έτους (2018). Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται από το Δήμο στο 7156/25.9.2018 έγγραφο επανυποβολής του χρηματικού εντάλματος πληρωμής ότι η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί εντός του οικονομικού έτους 2017, δηλ. κατά το χρόνο πραγματοποίησης των προαναφερθεισών συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου, καθόσον δεν είχε εκδοθεί ακόμη η ΚΥΑ 11836/17.4.2018, με την οποία καθορίστηκαν αναδρομικά οι λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου 33 παρ. 3 του ν. 4483/2017, η δε ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης κατέστη δυνατή αμέσως μετά την έκδοση αυτής, τυγχάνει απορριπτέος ως αβάσιμος. Και τούτο διότι οι ουσιαστικές ρυθμίσεις του άρθρου 33 παρ. 3 του ν. 4483/2017 ήταν πλήρεις και σαφείς κατά περιεχόμενο, τόσο ως προς τα κριτήρια προσδιορισμού των δικαιούμενων να λάβουν την αποζημίωση καθώς και ως προς το ύψος αυτής και τις προϋποθέσεις καταβολής της, ήταν δε ως εκ τούτου δυνατόν να εφαρμοστούν άμεσα, τα δε θέματα που ρυθμίστηκαν με την ως άνω ΚΥΑ ήταν δευτερεύουσας σημασίας και πάντως δεν ήταν κρίσιμα για την εφαρμογή των ως άνω νομοθετικών διατάξεων. Σε κάθε περίπτωση, η πλημμέλεια αυτή που πλήττει την κανονικότητα της εντελλόμενης με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνης δεν δύναται να θεραπευτεί ούτε μετά την έκδοση της ΚΥΑ 11836/17.4.2018, αφού, όπως ήδη εκτέθηκε, η τελευταία καθ’ υπέρβαση της νόμιμη εξουσιοδοτήσεως ανέδραμε στο χρόνο έναρξης ισχύος των εξουσιοδοτικών της διατάξεων και επομένως, τα έννομα αποτελέσματά της δύνανται να εκκινήσουν μόνο από το χρόνο της εκδόσεώς της και εντεύθεν. Ωστόσο, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ενόψει των συγκεκριμένων περιστάσεων και ιδίως ενόψει του δυσερμήνευτου των εφαρμοστέων στην υπόθεση διατάξεων, τα αρμόδια όργανα του Δήμου ..... συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν εν προκειμένω να πραγματοποιήσουν την εν λόγω δαπάνη το πρώτον σε βάρος του προϋπολογισμού του έτους 2018. Συνεπώς, το χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν συνέτρεχε άλλος λόγος μη νομιμότητας της δαπάνης. Πλην όμως, η ελεγχόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη κατά το μέρος που εντέλλεται η καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους δημοτικούς συμβούλους για τη συμμετοχή τους στις υπ’ αριθμ. 24/14.11.2017 και 27/21.12.2017 συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, οι οποίες απείχαν χρονικά από τις αυθημερόν πραγματοποιηθείσες υπ’ αριθμ. 23 και 26 συνεδριάσεις κατά 1:30 και 1:00 ώρα αντίστοιχα. Η μικρή αυτή χρονική απόκλιση μεταξύ των ως άνω συνεδριάσεων, ανεξαρτήτως του δικαιολογητικού λόγου της πραγματοποίησης των χρονικώς πρότερων ως αυτοτελών, ήτοι του ειδικού τους χαρακτήρα που επέβαλε την ψήφιση προϋπολογισμού και απολογισμού ως αποκλειστικών θεμάτων δυνάμενων να συζητηθούν κατά τη διάρκειά τους, αποδεικνύει ότι για τη συμμετοχή των δημοτικών συμβούλων στις 24/14.11.2017 και 27/21.12.2017 συνεδριάσεις δεν απαιτήθηκε ιδιαίτερη μετακίνησή τους εντός της ίδιας ημέρας, και επομένως δεν δύναται να καταβληθεί γι’ αυτές ξεχωριστή αποζημίωση, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/8/2020
Καταβολή μισθοδοσίας...Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη είναι μη νόμιμη κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Και τούτο, διότι αφορά στην καταβολή αποδοχών προσωπικού που απασχολείται στο Δήμο με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου και όχι αορίστου χρόνου, η φύση δε της έννομης σχέσης που συνδέει τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους με το Δήμο Ν. ... δεν μεταβλήθηκε μετά την έκδοση των αναβλητικών 189/2018 και 73/2019 Πρακτικών δημόσιας συνεδρίασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου ..., αφού με αυτά το Δικαστήριο απλώς ανέβαλε τη συζήτηση της αίτησης προσωρινής ρύθμισης της κατάστασης χωρίς να προβεί σε διάγνωση της νομικής φύσεως της ως άνω σχέσεως εργασίας. Συνεπεία αυτού, οι αποδοχές που δικαιούνται να λάβουν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι κατά το χρόνο ισχύος της προσωρινής διαταγής είναι εκείνες που θα ελάμβαναν διαρκούσης της υφιστάμενης σχέσης εργασίας τους, ήτοι της σχέσης εργασίας ορισμένου χρόνου, καθώς και τις αντίστοιχες εργοδοτικές εισφορές. Με βάση αυτά, το ποσό που αντιστοιχεί στις τελευταίες θα έπρεπε να βαρύνει τον Κ.Α.Ε. 02.30.20.6054 με τίτλο «Εργοδοτικές εισφορές εκτάκτου προσωπικού» και όχι τον Κ.Α.Ε. 02.30.20.6052, στον οποίο έχουν εγγραφεί πιστώσεις που αφορούν στις εργοδοτικές εισφορές για το προσωπικό που απασχολείται με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου. Οι ισχυρισμοί δε του Δήμου .... σχετικά με την καθυστέρησή του να προβεί στην αναγκαία αναμόρφωση του προϋπολογισμού, οικονομικού έτους 2019, προκειμένου να εγγράψει επιπλέον πίστωση σε βάρος του Κ.Α.Ε. 02.30.20.6054, η οποία οφείλεται στην άρνηση της εποπτεύουσας αρχής να εγκρίνει την 3η αναμόρφωση αυτού (όπως ψηφίστηκε με την 239/13.3.2019 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου), πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Τούτο δε διότι, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η ως άνω 3η αναμόρφωση του προϋπολογισμού, οικονομικού έτους 2019, δεν είχε ως αντικείμενο τη μεταφορά πιστώσεων και την εγγραφή τους στον ως άνω Κ.Α.Ε. 02.30.20.6054, όπως επίσης ούτε η 4η αναμόρφωση αυτού (ψηφισθείσα με την 381/3.4.2019 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου) ούτε, τέλος, η 5η αναμόρφωση (ψηφισθείσα με την 453/24.4.2019 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου). Ως εκ τούτου, η ελεγχόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, κατά το μέρος που αφορά στην καταβολή εργοδοτικών εισφορών, λόγω παράβασης της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων.