ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/155/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη κατά το μέρος που αφορά στα οδοιπορικά έξοδα των ως άνω υπαλλήλων, καθόσον δεν επισυνάπτονται σ’ αυτό τα αποκόμματα των εισιτηρίων των μέσων μετακίνησής αυτών, τα οποία απαιτούνται ως αποδεικτικά στοιχεία της μετακίνησης και δεν μπορούν, ως εκ τούτου, να αναπληρωθούν από τις υπεύθυνες δηλώσεις των μετακινηθεισών υπαλλήλων περί απώλειάς τους. Ωστόσο, το Κλιμάκιο κρίνει, λαμβανομένων υπόψη των ως άνω υπευθύνων δηλώσεων περί απώλειας των επίμαχων αποκομμάτων των εισιτηρίων και του γεγονότος ότι δεν αμφισβητείται η μετακίνηση των υπαλλήλων στη Θεσσαλονίκη για την παρακολούθηση του επιμορφωτικού σεμιναρίου (βλ. τις προαναφερθείσες βεβαιώσεις παρακολούθησης), ότι τα αρμόδια όργανα του Ν.Π.Δ.Δ. Δήμου Δοξάτου πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, θεώρησαν ότι αρκούν τα ανωτέρω στοιχεία για τη νόμιμη ενταλματοποίηση της παραπάνω δαπάνης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/233/2016
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ.(....) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι αβασίμως προβάλλεται από τον διαφωνούντα Επίτροπο ότι η ως άνω υπάλληλος δεν δικαιούται την καταβολή του ¼ της ημερήσιας αποζημίωσης για το λόγο ότι η μετακίνηση αυτής στη Θεσσαλονίκη διενεργήθηκε σε ημέρες διαφορετικές από εκείνες της εκπλήρωσης της υπηρεσιακής ανάγκης της παρακολούθησης του σχετικού σεμιναρίου. Τούτο διότι, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν ανωτέρω υπό τη σκέψη ΙΙ, μόνη η αναχώρηση κατά την προηγούμενη ημέρα (στις 2.2.2016) και η επιστροφή της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου δύο ημέρες αργότερα (στις 5.2.2016), σε ημέρα διαφορετική από την οριζόμενη στην σχετική εντολή δεν ασκούν επιρροή στη νομιμότητα της συγκεκριμένης δαπάνης, δεδομένου ότι από τα επισυναπτόμενα στο χρηματικό ένταλμα δικαιολογητικά αποδεικνύεται ότι η μετακίνηση της ανωτέρω υπαλλήλου πραγματοποιήθηκε για την οριζόμενη στην οικεία εντολή αιτία (βλ. σχετική βεβαίωση παρακολούθησης της αναδόχου του προγράμματος LAWPRET Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης), ενώ ουδεμία πρόσθετη δαπάνη προκλήθηκε σε βάρος του δημόσιου ταμείου, καθώς δεν αναγνωρίσθηκαν πρόσθετα έξοδα μετακίνησης εκτός έδρας συναρτώμενα προς τις επιπλέον ημέρες παραμονής της στη Θεσσαλονίκη.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/156/2019
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, η ελεγχόμενη επιμέρους δαπάνη των 175,30 ευρώ, που συνεντέλλεται με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, είναι νόμιμη, δεδομένου ότι είναι σύμφωνη με την οικεία εντολή μετακίνησης όσον αφορά στα αποδοτέα στην ως άνω υπάλληλο έξοδα μετακίνησης (αντίτιμο εισιτηρίου ΚΤΕΛ, δαπάνη μίας διανυκτέρευσης και ημερήσια αποζημίωση για δύο ημέρες εκτός έδρας). Περαιτέρω, με την προαναφερθείσα βεβαίωση του Αντιπροέδρου του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. πιστοποιείται ότι η εν λόγω υπάλληλος παρακολούθησε την εκπαιδευτική ημερίδα που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη στις 22.6.2018. Το γεγονός αυτό δεν δύναται να αμφισβητηθεί από το περιεχόμενο (ώρα έκδοσης) των προσκομιζόμενων αποδείξεων διοδίων, κατ’ επίκληση των οποίων προβάλλεται, από τη διαφωνούσα Επίτροπο, ότι η υπάλληλος έφυγε από τη Θεσσαλονίκη το πρωί της 22.6.2018, δηλαδή πριν από τη διεξαγωγή της ημερίδας, δεδομένου ότι αφενός μεν δεν αμφισβητείται η γνησιότητα της προαναφερθείσας βεβαίωσης του Αντιπροέδρου του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. περί παρακολούθησης της ημερίδας από την παραπάνω υπάλληλο, αφετέρου δε οι αποδείξεις διοδίων λαμβάνονται κατά νόμον (βλ. την 2/73/ΔΕΠ/4.1.2016 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Δικαιολογητικά αναγνώρισης και εκκαθάρισης δαπανών μετακινουμένων εντός και εκτός της Επικράτειας», Β΄ 20) υπόψη ως αποδεικτικά για την απόδοση δαπανών διοδίων, τέτοιες δε δαπάνες δεν περιλαμβάνονται στο ποσό της ελεγχόμενης δαπάνης. Επομένως, ο σχετικός λόγος διαφωνίας προβάλλεται αβασίμως. Εξάλλου, σε περίπτωση αμφιβολίας της Επιτρόπου αναφορικά με το αν πράγματι παρακολούθησε η υπάλληλος την ανωτέρω ημερίδα, γεννάται ζήτημα το οποίο ανάγεται στο ουσιαστικό μέρος της δαπάνης και για το οποίο πρέπει να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 28 παρ. 6 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013 (Α΄ 52), διαδικασία.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/24/2019
Καταβολή εξόοδων μετακίνησης:...Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι πράγματι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την έκθεση διαφωνίας, η εγκριτική της μετακίνησης του φερομένου ως δικαιούχου απόφαση μετακίνησης αφορά αποκλειστικώς και μόνο την μετάβασή του στη .. στις 28.09.2017, για την παραλαβή αιθουσών για το Σχολικό Κέντρο .., με επιστροφή την 1η.10.2017. Η πραγματοποίηση της εν λόγω μετακίνησης δεν αποδεικνύεται, καθόσον δεν προσκομίζεται κανένα αποδεικτικό στοιχείο, όπως πρακτικό παραλαβής των αιθουσών, αποδεικτικό μετακίνησης είτε με ΙΧ αυτοκίνητο (ακτοπλοϊκά εισιτήρια ΙΧ, αποδείξεις διοδίων), είτε με συγκοινωνιακά μέσα (αποδείξεις πληρωμής ή αποκόμματα εισιτηρίων), ενώ ούτε η απόδειξη διαμονής στην Αθήνα ούτε το φέρον διάφορη των μετακινήσεων ημερομηνία, εισιτήριο επιβάτη του δρομολογίου .. - .., ούτε και η εκδοθείσα από τον ίδιο το δικαιούχο βεβαίωση αποτελούν, μόνα αυτά, πρόσφορα αποδεικτικά στοιχεία. Περαιτέρω, βάσιμος είναι και ο επικουρικώς προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας, συμφώνως προς τον οποίο, ακόμη και εάν γινόταν δεκτό ότι είναι νόμιμες οι εν λόγω δαπάνες, σε κάθε περίπτωση, η δαπάνη για τη χιλιομετρική αποζημίωση είναι μη νόμιμη, διότι δεν είναι σύμφωνη με τα προβλεπόμενα στη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 4 της υποπαραγράφου Δ.9, καθόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις των περιπτώσεων α` έως δ` της παραγράφου 3, απορριπτέων των προβαλλομένων με το έγγραφο επανυποβολής, περί διαδοχικής μετακίνησης στη .. και στην Αθήνα, διότι δεν προκύπτει είτε διαδοχικώς είτε αυτοτελώς, συμπίπτουσα χρονικώς, έγκριση μετακίνησης και για την Αθήνα. Τέλος, αναφορικώς με τα προβαλλόμενα σε σχέση με το ότι η μετακίνηση με ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο επελέγη ως η πιο οικονομική λύση, αυτά είναι απορριπτέα, πρωτίστως, ως αόριστα, διότι δεν προσκομίζεται κανένα συγκριτικό στοιχείο από το οποίο να προκύπτει η αλήθεια των ισχυρισμών, περί σπανιότητας των δρομολογίων ή τα οικονομικά μεγέθη των εναλλακτικών μετακινήσεων.Κατ’ ακολουθία αυτών, οι εντελλόμενες με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνες δεν είναι νόμιμες και, ως εκ τούτου, ο οικείος τίτλος πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Κλ.1/203/2015
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ.Γενικά:Μη νόμιμη η καταβολή ποσών 233,67 και 229,37 ευρώ, αντιστοίχως, σε υπαλλήλους Δήμου - διπλωματούχους μηχανικούς, ως ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και δαπάνη διανυκτέρευσης λόγω μετακίνησής τους στο εσωτερικό, καθόσον μη νομίμως υπολογίσθηκε αυξημένη ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και δαπάνη διανυκτέρευσης των ανωτέρω υπαλλήλων, προϊσταμένων τμημάτων του Δήμου, με νομικό έρεισμα τις διατάξεις της 2/33481/0022/27.4.2011 (Β'1069) απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών. Οι ως άνω υπάλληλοι είναι μεν διπλωματούχοι μηχανικοί, για τις δαπάνες μετακινήσεις των οποίων ένεκα υπηρεσιακών λόγων εφαρμόζονται οι διατάξεις της ανωτέρω υπουργικής απόφασης, πλην, στην προκείμενη περίπτωση πρόκειται για μετακίνηση για παρακολούθηση επιμορφωτικού σεμιναρίου στους νέους κανόνες που διέπουν την κατάρτιση δημοσίων συμβάσεων, οπότε και για την κατηγορία αυτή υπαλλήλων, εφαρμόζεται η ειδική κατά το αντικείμενο διάταξη του άρθρου 12 παρ.3 του ν.2685/1999, που ρυθμίζει τη διαδικασία καταβολής δαπανών κάθε υπαλλήλου που μετακινείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς (σεμινάρια, συνέδρια, εργασίες κέντρων έρευνας). Η υπαγωγή της κρινόμενης περίπτωσης στις διατάξεις των άρθρων 12, 8 και 9 παρ.1 του ν. 2286/1995 συνάγεται και από το αντικείμενο του συγκεκριμένου επιμορφωτικού προγράμματος, το οποίο απευθύνεται γενικώς σε στελέχη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα αρμόδια για θέματα δημοσίων συμβάσεων και όχι αποκλειστικά σε διπλωματούχους πολιτικούς μηχανικούς κατηγοράς ΠΕ ή ΤΕ.
ΕλΣυν.Κλ1(ΚΠΕ)/1/2017
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας κρίνεται ότι δεν συντρέχουν οι προβλεπόμενες εκ του άρθρου 11 της παρ. Δ9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 προϋποθέσεις για την καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης για τις 26.10.2016 (ημέρα λήξης των εργασιών) στη φερόμενη ως δικαιούχο του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, καθόσον, η ημέρα αυτή δεν συμπίπτει με την ημέρα επιστροφής (29.10.2016), ενώ με την εντολή μετακίνησης δεν εγκρίνεται δαπάνη διανυκτέρευσης για την ημέρα αυτή. Άλλωστε, επιχείρημα υπέρ της νομιμότητας της δαπάνης δεν δύναται να συναχθεί από τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 36 του π.δ/τος 57/2007, αφού με τις διατάξεις αυτές προβλέπεται μεν η δυνατότητα καταβολής ημερήσιας αποζημίωσης για μέχρι τέσσερις (4) ημέρες, πλην, οι ουσιαστικές προϋποθέσεις για την καταβολή αυτής τίθενται με τις νεότερες διατάξεις των άρθρων της παραγράφου Δ9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, όπου ουδέν ειδικότερο ορίζεται για την ημέρα λήξης των εργασιών επιμορφωτικού σεμιναρίου. Συνακόλουθα, η εντελλόμενη με το ..., οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη και ως εκ τούτου το ένταλμα αυτό της Περιφερειακής Διεύθυνσης … & … του Ο.Α.Ε.Δ. δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Κλ.Τμ.1/19/2016
Καταβολή ποσού για την κάλυψη των δαπανών μετακίνησής (ημερήσιας εκτός έδρας αποζημίωσης και αντιτίμου εισιτηρίων), για εκπαίδευσή στην Σχολή Πληροφορικής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (ΣΠΗΥ) του Γενικού Επιτελείου Στρατού. (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, η φερόμενη ως δικαιούχος στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν δικαιούται ημερήσιας αποζημίωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2685/1999, καθόσον το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο οποίο μετείχε ήταν πολύμηνης διάρκειας (πέντε περίπου μηνών), ενώ οι διατάξεις του ν. 2685/1999 αφορούν, εκ της φύσεώς τους, σε απομακρύνσεις επιμορφωτικού χαρακτήρα βραχείας χρονικής διάρκειας. Επομένως, ο περί του αντιθέτου ισχυρισμός που προβάλλεται με το Φ.820/19/7715/16.11.2015 έγγραφο του Διευθυντή του Ζ΄ Ελεγκτηρίου Δαπανών του Γενικού Επιτελείου Στρατού είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/199/2019
Καταβολή δαπανών μετακίνησης....Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Επίτροπο, το άνω χρηματικό ένταλμα εμπεριέχει μη νόμιμη δαπάνη ποσού 15,21 ευρώ, που αντιστοιχεί στη δαπάνη χιλιομετρικής αποζημίωσης της άνω υπαλλήλου για τις προαναφερθείσες μη νόμιμες μετακινήσεις της. Ωστόσο, με βάση όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, η εντελλόμενη με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη στο σύνολό της. Και τούτο, διότι, αν και συμπίπτει πράγματι η ημερομηνία έκδοσης των εντολών μετακίνησης του Αντιπεριφερειάρχη ... με την ημέρα αναχώρησης των υπαλλήλων, δεν προκύπτει, ούτε ο Αναπληρωτής Επίτροπος επικαλείται, ότι οι εντολές αυτές εκδόθηκαν μετά και την ώρα αναχώρησης των υπαλλήλων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.
ΕΣ/Τ1/197/2007
Για την αναγνώριση, τη νόμιμη εκκαθάριση και εντολή πληρωμής της δαπάνης χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου απαιτείται, σύμφωνα με ρητή διάταξη της 2/54866/0022//20.7.1999 υπουργικής απόφασης, ως απαραίτητο δικαιολογητικό, η προσκόμιση των αποδείξεων διοδίων, στις οποίες θα αναγράφεται υποχρεωτικά από τις υπηρεσίες διοδίων και η ημερομηνία διέλευσης. Αφού δε οι αποδείξεις αυτές, σύμφωνα με την ίδια υπουργική απόφαση, χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία της μετακίνησης, δεν μπορούν να αναπληρωθούν από υπεύθυνες δηλώσεις των μετακινηθέντων υπαλλήλων (Ε.Σ. Ι Τμ.43/2005, 266/2006).
ΕλΣυν/Κλ.7/229/2013
Εκπαίδευση υπαλλήλων-ΛΑΕΚ(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι: α) Οι ως άνω υπηρεσίες εκπαίδευσης μη νομίμως ανατέθηκαν απ’ ευθείας στην ως άνω εταιρεία χωρίς να διενεργηθεί δημόσιος διαγωνισμός, καθόσον η συνολική τους δαπάνη ανήλθε σε 49.448 ευρώ, υπερβαίνοντας έτσι το τιθέμενο από τις παρατιθέμενες στη ΙΙ σκέψη διατάξεις όριο των 15.000 ευρώ για την απευθείας ανάθεση υπηρεσιών. Συνεπώς, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη. β) Στην από 17.10.2008 σύμβαση, δυνάμει της οποίας εκδόθηκε το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, δεν οριοθετείται, ποιοτικά και ποσοτικά, το αντικείμενό της, καθόσον δεν προσδιορίζονται σ’ αυτή καθόλου το θέμα – περιεχόμενο του ανατιθέμενου μ’ αυτή σεμιναρίου και το οικονομικό αντάλλαγμα για την πραγματοποίηση αυτού. Ως εκ τούτου, η εν λόγω σύμβαση είναι αόριστη και ασαφής.
ΕλΣυν/Κλ.1(ΚΠΕ)185/2015
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ:Εν μέρει μη νόμιμη η καταβολή ποσού 554,88 ευρώ σε Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσίων - Περιβάλλοντος και Πολεοδομίας, διπλωματούχο πολιτικό μηχανικό, σε διπλωματούχο Αγρονόμο - Τοπογράφο Μηχανικό, υπάλληλο της ανωτέρω Διεύθυνσης, και σε Διευθυντή Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσίων Δήμου, ως εξόδων μετακίνησης για τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτικά σεμινάρια, καθόσον δε δικαιούνται την αυξημένη ημερήσια αποζημίωση των 56 ευρώ, διότι, ακόμη και εάν, το αντικείμενο του επιμορφωτικού προγράμματος του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, συνδέεται με τις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών – Περιβάλλοντος και Πολεοδομίας και τα εξ αυτών καθήκοντα της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης αυτής, η μετακίνησή της δεν έγινε με σκοπό την άσκηση αυτών των υπηρεσιακών καθηκόντων αλλά την επιμόρφωσή της επ’ αυτών. Ομοίως, ακόμη και εάν, το αντικείμενο του σεμιναρίου για το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων συνδέεται με τα καθήκοντα εκπόνησης μελετών και σύνταξης τεχνικών προδιαγραφών που οι ως άνω ασκούν ως διπλωματούχοι μηχανικοί στην προαναφερόμενη Διεύθυνση, η μετακίνησή τους δεν έγινε με σκοπό την άσκηση αυτών των υπηρεσιακών καθηκόντων αλλά την επιμόρφωσή τους επ’ αυτών. Ως εκ τούτου, οι ως άνω μετακινήσεις διέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 2685/1999 που ειδικώς αφορούν αυτού του είδους τις μετακινήσεις.