ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/151/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι δεν αφορά εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε ή εμφανίζει τοπική σχέση με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου, ούτε αφορούσε τα ενδιαφέροντα των κατοίκων του Δήμου, αλλά τα ενδιαφέροντα κατοίκων Αθήνας, μελών του διοργανωτή της εκδήλωσης ως άνω σωματείου.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη και το χρηματικό ένταλμα 4Β χρηματικού εντάλματος πληρωμής, οικονομικού έτους 2018, του Δήμου .. δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.1/7/2017
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΞΟΔΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:..ζητείται η ανάκληση της 246/2016 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Κατά συνέπεια, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά, η εντελλόμενη δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά στην καταβολή χιλιομετρικής αποζημίωσης για μετακινήσεις εντός έδρας πέραν των 250 χιλιομέτρων μηνιαίως,είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να μην ανακληθεί η 246/016 Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το δε επίμαχο 210, οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου ... – ..., που περιέχει και μη νόμιμη δαπάνη, να μην θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7(ΚΠΕ)137/2012
Προμήθεια βιβλίων:Στην έννοια δε της πολιτιστικής εκδήλωσης που προάγει τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των κατοίκων εμπίπτει κάθε πολιτιστικό δρώμενο, που, έστω και αν δεν απευθύνεται άμεσα στο σύνολο του τοπικού πληθυσμού, αφυπνίζει και ενισχύει την πολιτιστική και ιστορική συνείδηση και τα πνευματικά ενδιαφέροντα της τοπικής κοινωνίας και έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πολιτιστικής κληρονομιάς για τις επερχόμενες γενιές. Μεταξύ δε των δράσεων αυτών συγκαταλέγεται και η έκδοση βιβλίων που αφορούν στην αποτύπωση της χρονικής συνέχειας των σύγχρονων θεσμών σε τοπικό επίπεδο και στην συντήρηση της ιστορικής μνήμης θεμάτων τοπικού πολιτισμού. Επομένως, η δαπάνη για την έκδοση βιβλίου που αφορά στην ανάδειξη της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς του οικείου δήμου εμπίπτει στην έννοια των λειτουργικών δαπανών του νομικού αυτού προσώπου, συνάδει δηλαδή προδήλως με την αποστολή και τις αρμοδιότητές του και συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του, προάγοντας τα κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά και οικονομικά συμφέροντα των κατοίκων της περιφέρειάς του, και είναι νόμιμη εφόσον δεν υπερβαίνει τα εύλογα όρια που διαγράφονται με την τήρηση της αρχής της οικονομικότητας, εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησής της (πρβλ. Πράξεις VII Τμ. 21/2012, 54, 72, 243/2011).(..) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του οικείου νομικού προσώπου στον τομέα του πολιτισμού, προάγοντας τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω, η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει των αποδεκτών του βιβλίου (επιφανείς επισκέπτες του Δήμου, αριστούχοι μαθητές και βιβλιοθήκες της περιοχής του Δήμου, σύμφωνα με το από 11.6.2012 σχετικό έγγραφο του Δημάρχου ...) και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (15,80 ευρώ με Φ.Π.Α.). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/95/2011
Καταβολή δαπάνης προμήθειας εδεσμάτων για 1.500 άτομα στο πλαίσιο αποκριάτικης εκδήλωσης.(...)Στην έννοια δε της πολιτιστικής εκδήλωσης, που προάγει τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των κατοίκων εμπίπτει κάθε πολιτιστικό δρώμενο, που, έστω και αν δεν απευθύνεται άμεσα στο σύνολο του τοπικού πληθυσμού, προβάλλει κάθε μορφής τέχνη, συνιστά το ίδιο καλλιτεχνική δράση και αναδεικνύει την πολιτιστική ευαισθησία των τοπικών φορέων, αφυπνίζει και ενισχύει την πολιτιστική συνείδηση και τα πνευματικά ενδιαφέροντα της τοπικής κοινωνίας.. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, ενόψει του ότι δεν αποδείχθηκε ότι η παράθεση μπουφέ σε 1.500 άτομα παρευρισκόμενα στην Πλατεία ...... την Κυριακή της Αποκριάς έλαβε χώρα στο πλαίσιο αναβίωσης ή αναπαράστασης αποκριάτικων δρώμενων, ώστε να προάγονται τα πολιτιστικά ενδιαφέροντα των δημοτών, ούτε άλλωστε αποδείχθηκε ότι η δαπάνη αυτή(ως παρεπόμενη) ήταν αναγκαία για την επιτυχή διοργάνωση της εκδήλωσης, το Δικαστήριο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνάδει προδήλως με την αποστολή και τις αρμοδιότητες του Δήμου, ούτε ότι σχετίζεται με την προαγωγή των πολιτιστικών ενδιαφερόντων των δημοτών Σε κάθε περίπτωση, ενόψει της ποσότητας των προσφερόμενων εδεσμάτων και της αξίας αυτών, η δαπάνη αυτή υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις και την υπάρχουσα δημοσιονομική συγκυρία προσήκον μέτρο, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΜΗ ΑΝΑΚΛΗΤΕΑ ΜΕ ΤΗΝ 247/2011
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/217/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΩΝ ΕΞΟΔΩΝ ΚΑΙ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ:..Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον, όπως βασίμως προβάλλει ο Αναπληρωτής Επίτροπος, η 490/29.1.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» μετά από την πραγματοποίηση της μετακίνησης του φερόμενου ως δικαιούχου δημοτικού συμβούλου. Ωστόσο, δοθέντος ότι η οικεία δαπάνη αναλήφθηκε, αρχικά, εγκαίρως εντός του οικονομικού έτους 2017 με την 985/22.11.2017 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, η οποία εκδόθηκε ταυτόχρονα με την εγκριτική της μετακίνησης 463/22.11.2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τα ειδικώς προβλεπόμενα στο άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 4334/2015 και στις προπαρατεθείσες στη νομική σκέψη που προηγήθηκε γενικές διατάξεις του ν. 4270/2014 και του κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθέντος π.δ/τος 80/2016, περί νόμιμης ανάληψης υποχρεώσεων σε βάρος του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, νομίμως δε ανετράπη, στη συνέχεια, όλα δε τούτα σε συνδυασμό με την ολιγοήμερη καθυστέρηση στην έκδοση της νέας 490/29.1.2018 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η πλημμέλεια της ελεγχόμενης δαπάνης δεν οφείλεται, στη συγκεκριμένη περίπτωση, σε πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του Δήμου και, επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, πρέπει δε αυτό να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕλΣυν.Τμ.7/257/2009
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΟΥ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον η έκδοση του αναμνηστικού λευκώματος στο πλαίσιο των εκδηλώσεων με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από τη μετακομιδή των ιερών λειψάνων του πολιούχου και προστάτη της πόλης του ......., από την ..... στο ..., σχετίζεται με την εδαφική περιφέρεια του ομώνυμου Δήμου, προάγει δε, μέσω της προβολής της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του Δήμου, όπως αυτή καταγράφεται στο εν λόγω λεύκωμα, τα κοινωνικά, πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών, ενώ περαιτέρω η επίμαχη δαπάνη, ενόψει και της σπουδαιότητας του γεγονότος αυτού, δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/86/2011
Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη, που δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν δύναται επίσης να θεωρηθεί ως λειτουργική, καθόσον η παράθεση σε Προέδρους και Αντιπροέδρους ΑΤΕΙ, στα πλαίσια της προαναφερόμενης 42ης Συνόδου τους, γεύματος – δεξίωσης, δεν συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου ..., ούτε συνδέεται με την προαγωγή των κοινωνικών, οικονομικών, πολιτιστικών και πνευματικών καθηκόντων των κατοίκων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7/28/2009
Προμήθεια εδεσμάτων και ποτών:.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 158 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθόσον η προαναφερόμενη εκδήλωση (κοκτέιλ) δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνδέεται με την προαγωγή των κοινωνικών και οικονομικών συμφερόντων ή των πνευματικών και πολιτιστικών ενδιαφερόντων των κατοίκων του Δήμου, σε κάθε δε περίπτωση δεν προηγήθηκε απόφαση του δημοτικού συμβουλίου περί της διενέργειας της δαπάνης αυτής, η δε προσκομισθείσα και επικληθείσα από το Δήμο 867/26.5.2008 πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία, όπως προκύπτει από το περιεχόμενό της, εγκρίθηκε η αποδέσμευση ποσού 68.000,00 ευρώ από τον ΚΑ 6433.00 (ΠΚ 0825) Φ10 προϋπολογισμού έτους 2008 προκειμένου ο Δήμος να αντιμετωπίσει δαπάνες συνεδρίων, δεξιώσεων και άλλων συναφών εκδηλώσεων, δεν μπορεί να καλύψει την έλλειψη αυτή, καθόσον δεν διατίθεται με αυτή πίστωση, ειδικά και συγκεκριμένα, για τη δαπάνη αυτή.(..)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυνΤμ.7/53/2009
Προμήθεια αφισών και διπλωμάτων:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, αφού πρόκειται για προμήθεια διπλωμάτων και αφισών στο πλαίσιο διοργάνωσης πολιτιστικής εκδήλωσης για την επιβράβευση των μαθητών και αθλητών, οι οποίοι επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και επιμονή για μάθηση και διάκριση στον αθλητισμό και αποτελούν παράδειγμα για τους νεώτερους και, συνεπώς, συνάδει με τη μέριμνα για την προαγωγή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των κατοίκων του Δήμου αυτού και συμβάλλει, με την ευρύτερη έννοια, στη λειτουργική δραστηριότητα και στην εκπλήρωση των σκοπών του οικείου Δήμου με τη δημιουργία κινήτρων για την συνεχή βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου των κατοίκων του, καθώς και την προώθηση του αθλητικού ιδεώδους στην τοπική κοινωνία. Τέλος, η ως άνω δαπάνη, ενόψει του ύψους της, της ποσότητας και του είδους των απονεμηθέντων επαίνων (400 διπλώματα), η οποία μάλιστα δεν περιλαμβάνει χορήγηση χρηματικών ενισχύσεων (όπως χρηματικών βραβείων, βιβλιαρίων τραπεζικών καταθέσεων κ.λπ.), δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, όπως αυτό προσδιορίστηκε ανωτέρω, με βάση τον πληθυσμό του Δήμου και τη σημασία της εκδήλωσης τόσο για τον ίδιο το Δήμο όσο και για τους κατοίκους του. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, το επίμαχο όμως χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξεως του οικονομικού έτους.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/109/2019
Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας...Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, που αφορά στην καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εν λόγω υπαλλήλους για τον Αύγουστο του έτους 2018, είναι μη νόμιμη. Και τούτο διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον διαφωνούντα Επίτροπο, δεν προκύπτει από τα συνοδεύοντα το χρηματικό ένταλμα έγγραφα στοιχεία ότι οι εν λόγω υπάλληλοι απασχολήθηκαν τον Αύγουστο του 2018 ως οδηγοί των ειδικών οχημάτων των συγκεκριμένων κατηγοριών που αναφέρονται στις οικείες διατάξεις.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το 139, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου .... δαπάνη είναι μη νόμιμη, και ως εκ τούτου αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7/8/2008
Πολιτιστικές εκδηλώσεις Δήμων:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν βρίσκει έρεισμα στις διατάξεις της παρ. 3γ του άρθρου 158 του ν. 3463/2006, καθόσον δεν προκύπτει ότι οι φιλοξενηθέντες εκπρόσωποι συλλόγων αποτελούν προσωπικότητες κατά την έννοια του νόμου ή πρόσωπα, τα οποία συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην πολιτιστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη του Δήμου ή της ευρύτερης περιφέρειας αυτού, ούτε ότι εμπίπτουν στην έννοια της «αντιπροσωπείας εσωτερικού» κατά τα ανωτέρω..Κατ’ ακολουθίαν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.