Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ.Ζ/442/2022

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4389/2016

ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ:σύναψη επτά (7) συμβάσεων με αντικείμενο την απευθείας εκμίσθωση τμημάτων των ακινήτων με ΑΚ 4880 Π.Ε. Ημαθίας και με ΑΚ 4883, ΑΚ 4884, ΑΚ 4885, ΑΚ 4889 (δύο συμβάσεις), ΑΚ 16291 Π.Ε. Κοζάνης, για την κατασκευή αιολικού πάρκου.(...)Αντιθέτως, το μίσθωμα που αντιστοιχεί στο ποσοστό συγκυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται, για τη συνολική διάρκεια της μίσθωσης, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 4884 σε 372.000,00 ευρώ, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 4885 σε 446.000,00 ευρώ και, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 16291 σε 214.100,00 ευρώ. Κατά συνέπεια, ως προς τις συμβάσεις αυτές τα έσοδα από την αξιοποίηση των συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων δεν ξεπερνούν το όριο των 500.000,00 ευρώ, εκ τούτου δε παρέπεται ότι απαραδέκτως εισάγονται για έλεγχο ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα αντίστοιχα σχέδια συμβάσεων(...)Απαραδέκτως εισάγονται για έλεγχο τα τρία (3) σχέδια συμβάσεων για την εκμίσθωση των ακινήτων με ΑΚ 4884, ΑΚ 4885 και ΑΚ 16291.​Δεν κωλύεται η υπογραφή των τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων για την εκμίσθωση τμημάτων των ακινήτων με ΑΚ 4880, ΑΚ 4883 και ΑΚ 4889, μεταξύ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εταιρείας με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ».


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/33/2015

Ν.Π.Δ.Δ. – Εκμίσθωση ακινήτων – Λήξη μίσθωσης – Παράταση – Διαγωνισμός.
Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (Τ.Α.Π.Α.), σε κάθε περίπτωση, δεν δύναται να παρατείνει εγγράφως ή σιωπηρώς την εκμίσθωση των υπό τη διαχείρισή του ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου (ΥΠ.ΠΟ.Α.), κείμενων σε αρχαιολογικούς χώρους ή μουσεία για την λειτουργία αναψυκτηρίων, μετά την λήξη της συνολικής χρονικής της διάρκειας, που έχει συμφωνηθεί, σύμφωνα με την προκήρυξη, η δε νέα εκμίσθωση πρέπει να γίνει με δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό. (ομοφ.)


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/510/2022

ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ:απευθείας εκμίσθωση από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «… Α.Ε.» («…. ΑΕ») τμήματος του ακινήτου με Αριθμό Βιβλίου Καταγραφής (ΑΒΚ) 43, που βρίσκεται στη Σητεία του Νομού Λασιθίου,  στον ομώνυμο Δήμο, για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ετών, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον δέκα (10) έτη, έναντι συνολικού  μισθώματος ποσού 576.000,00 ευρώ.(...)το  Κλιμάκιο κρίνει  ότι προώρως και δη άνευ επικαιροποιημένων στοιχείων εισάγεται προς έλεγχο νομιμότητας η σχετική διαδικασία και το οικείο σχέδιο σύμβασης. Τούτο διότι η ως άνω από 2.7.2022 Έκθεση Εκτίμησης του ανεξάρτητου πιστοποιημένου εκτιμητή, ανεξαρτήτως του περιεχομένου της, δεν ετέθη υπόψη ούτε του Διοικητικού Συμβουλίου της εκμισθώτριας εταιρείας, ούτε του Δημοτικού Συμβουλίου του οικείου Δήμου, προκειμένου μετά από συνεκτίμηση όλων των νέων δεδομένων να αξιολογηθεί με επικαιροποιημένες νεότερες αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων, παρότι οι αρχές χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και οικονομικότητας που στοχεύον στη διασφάλιση του Δημοσίου Χρήματος, δεσμεύουν εν προκειμένω τόσο την εκμισθώτρια «…. ΑΕ», που είναι φορέας δημοσίου ενδιαφέροντος όσο και τον μισθωτή Δήμο Σητείας, που είναι φορέας δημόσιας εξουσίας. Για την οικονομικότητα δε της διαδικασίας σημειώνεται ότι ασαφώς περιγράφεται το προς εκμίσθωση μίσθιο στο άρθρο 3 του προσκομισθέντος σχεδίου σύμβασης, καθότι η περιγραφή του συνολικού ακινήτου ΑΒΚ 43 δεν ταυτίζεται με το αντικείμενο της μίσθωσης που ανέρχεται σε τμήμα του ως άνω ακινήτου, ενώ χρήζει διευκρινίσεων το εάν αντικείμενο της εκμίσθωσης συνιστούν και οι αίθουσες του ισογείου που χρησιμοποιούνται ως χώροι του Ειρηνοδικείου Σητείας.Το σχέδιο της σύμβασης ... καθώς και τα στοιχεία της υποκείμενης  διαδικασίας που υποβλήθηκαν εκ νέου ενώπιον του Κλιμακίου, μετά την έκδοση της 359/2022 Πράξης του με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της σχετικής σύμβασης, απαραδέκτως εισήχθησαν στο Κλιμάκιο τούτο σύμφωνα με τα ειδικότερα αναφερόμενα στο σκεπτικό της παρούσης Πράξης.


ΝΣΚ/74/2017

Μίσθωση ακινήτου χωρίς δημοπρασία για τη στέγαση υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). (Κατάσταση : Αποδεκτή) Το άρθρο 3§2 περ, β’ του ν. 3130/2003 τυγχάνει εφαρμογής για την εκμίσθωση ακινήτου από την ΕΤΑΔ ΑΕ για τη στέγαση υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, υπό την εξυπακουόμενη προϋπόθεση ότι το ακίνητο περιήλθε και ανήκει στην κυριότητα της ΕΤΑΔ ΑΕ, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι το σύνολο των μετοχών της τελευταίας μεταβιβάσθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». Η ΕΤΑΔ ΑΕ εξακολουθεί να διέπεται από τις διατάξεις του ν. 2636/1998 και να αξιοποιεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος και με κάθε πρόσφορο μέσον τα περιουσιακά στοιχεία που περιήλθαν σε αυτήν, συμπεριλαμβανομένης και της εκμισθώσεώς τους.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/359/2022

ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:απευθείας εκμίσθωση, από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» («…. Α.Ε.»), τμήματος του ακινήτου με Αριθμό Βιβλίου Καταγραφής (ΑΒΚ) 43 προς το Δήμο Σητείας, για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ετών με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον δέκα (10) έτη, έναντι συνολικού ποσού 576.000,00 ευρώ.(...)δεν τηρήθηκε εν προκειμένω η νόμιμη, σαφώς προκύπτουσα από τις διατάξεις του άρθρου 3 του Κανονισμού Εκμισθώσεων, Μισθώσεων, Παραχωρήσεων, Εκποιήσεων, Ανταλλαγών, Αγορών και Αντιπαροχών της «…. Α.Ε.», διαδικασία για την απευθείας εκμίσθωση του συγκεκριμένου διώροφου κτίσματος, αντικειμενικής αξίας ύψους 280.883,23 ευρώ, η οποία εκκινεί από τη σύνταξη Έκθεσης για την εκτίμηση της αξίας του προς εκμίσθωση ακινήτου από ανεξάρτητο πιστοποιημένο εκτιμητή, προκειμένου η προσδιορισθείσα μισθωτική αξία αυτού να αποτελέσει την ελάχιστη αποδεκτή για τη σύναψη της σχετικής σύμβασης. Αντιθέτως, όπως ως άνω αναφέρεται, το μηνιαίο μίσθωμα συμφωνήθηκε τελικώς από τα συμβαλλόμενα μέρη στα (14.400,00 : 12 =) 1.200,00 ευρώ, ήτοι σε ποσό μικρότερο του κατά τα ανωτέρω εξαρχής εκτιμηθέντος μηνιαίου μισθώματος των 1.585,00 ευρώ, η δε από 5.5.2021 νεώτερη αντίστοιχη έκθεση συντάχθηκε από εσωτερικό εκτιμητή του Τομέα Εκτιμήσεων της «…. Α.Ε.». Συνεπώς και δεδομένου ότι, ακόμη και μετά τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και υποβολής των σχετικών στοιχείων προς κρίση, το αρμόδιο αποφασίζον όργανο της «…. Α.Ε.» σε κάθε περίπτωση παρέλειψε να τηρήσει τη νόμιμη διαδικασία εκτίμησης του ελάχιστου αποδεκτού μισθώματος για αυτό, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης απευθείας εκμίσθωσης.

ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΚΛ.Ζ/510/2022.


ΝΣΚ/182/2020

Προϋποθέσεις και διαδικασία εκμίσθωσης ακινήτων του Υπουργείου Εργασίας του άρθρου 9 παρ. 29 ν. 4052/2012.(...)α) Η αξιοποίηση (εκμίσθωση) των ακινήτων που μεταφέρθηκαν αυτοδίκαια, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, πραγματοποιείται, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της ως άνω περίπτωσης β΄, όπως ισχύει, χωρίς να απαιτείται ως αναγκαίος όρος για την αξιοποίηση αυτή η εξυπηρέτηση κοινωφελούς ή ανθρωπιστικού σκοπού. β) Η εκμίσθωση του ως άνω ακινήτου θα πραγματοποιηθεί, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, όπως ισχύουν, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από πρόταση του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, χωρίς να απαιτείται εκ του νόμου προηγούμενη της υπουργικής απόφασης εκτίμηση της μισθωτικής αξίας του, από πιστοποιημένο εκτιμητή, κατά τη διαδικασία του ν. 4152/2013, εναπόκειται δε στην κρίση του Υπουργού να ζητήσει την εκτίμηση αυτή με την απόφασή του που θέτει τους όρους της αξιοποίησης. γ) Οι διατάξεις του ν. 3581/2007 ρυθμίζουν περιπτώσεις μισθώσεων, με μισθωτή το Δημόσιο, που κατατείνουν στην εξασφάλιση της στέγασης των υπηρεσιών του, και συνεπώς δεν έχουν εφαρμογή στην αξιοποίηση (εκμίσθωση) του εν λόγω ακινήτου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ομόφωνα).


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/415/2023

ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:Η απευθείας εκμίσθωση του επίμαχου ακινήτου χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Κανονισμού Εκμισθώσεων της ....... Α.Ε., όπως εκτέθηκε στην προηγούμενη σκέψη, συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της διαδικασίας σύναψης της υπό κρίση σύμβασης, καθώς πλήττει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και, συνακόλουθα, την αξιοποίηση του ακινήτου με τους, κατά τεκμήριο, επωφελέστερους δυνατούς όρους.


ΠΔ 242/1996

Καθορισμός προϋποθέσεων, τρόπου και διαδικασίας για την εκμίσθωση, τη δωρεά, την παραχώρηση της χρήσης, την εκποίηση, τη μίσθωση και την αγορά ακινήτων και κινητών πραγμάτων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων .


ΕλΣυνΤμ.7/79/2010

Μίσθωση ακινήτων από Δήμους:..Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα μη νόμιμα εντέλλεται η δαπάνη καταβολής του μισθώματος μηνός Οκτωβρίου, καθόσον η διαδικασία επιλογής του προς μίσθωση ακινήτου είναι πλημμελής για τους βασίμως προβαλλόμενους από την Επίτροπο λόγους. Συγκεκριμένα, στο πρακτικό της Επιτροπής Εκτίμησης Ακινήτων δεν αναφέρεται ότι είναι ακατάλληλο κανένα από τα προσφερόμενα ακίνητα, με συνέπεια να παρίσταται αυθαίρετη η επιλογή του Δήμου να καλέσει στη β΄ φάση της διαδικασίας μόνο τον ιδιοκτήτη του επιλεγέντος ακινήτου, η δε έλλειψη της αιτιολογίας του πρακτικού αυτού δεν καλύπτεται ούτε με το, κατά πολύ μεταγενέστερο της αρχικής της κρίσης και μετά την εκδήλωση της άρνησης θεώρησης από την Επίτροπο, αρ.πρυτ. 32ΕΕΑ/10.12.2009 «διευκρινιστικό» έγγραφο της επιτροπής αυτής, με το οποίο τελικώς εξηγεί τους λόγους ακαταλληλότητας των λοιπών ακινήτων...Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη ότι το τελικώς επιλεγέν ακίνητο είναι βιομηχανικό, με αυξημένη μέγιστη αντοχή φορτίου έναντι των λοιπών προσφερθέντων ακινήτων, ικανή να καλύψει τις ανάγκες δημιουργίας επ’ αυτού χώρου αρχείου, το δε επιτευχθέν τίμημα των 10,00 ευρώ ανά τ.μ. δεν είναι υψηλότερο από το αναγραφόμενο στη διακήρυξη των 8,00 ευρώ ανά τ.μ. για τους υπόγειους και 12,00 ευρώ για τους λοιπούς χώρους του ακινήτου τίμημα, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ... δεν ενήργησαν με σκοπό καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, αλλά διότι συγγνωστώς υπέλαβαν ότι το συγκεκριμένο ακίνητο πληρούσε τους όρους της διακήρυξης..(συγγνωστή πλάνη)


ΠΟΛ 1076/2008

Οι ανώνυμες εταιρείες που ασχολούνται κυρίως με την εκμίσθωση και εν γένει την εκμετάλλευση αστικών ακινήτων και τα κεφάλαιά τους είναι επενδεδυμένα σε αστικά ακίνητα σε ποσοστό 60% και άνω, δεν είναι υπόχρεες σε ονομαστικοποίηση του συνόλου των μετοχών τους.

ΠΟΛ.1207/2018

Αντιμετώπιση υποθέσεων μεταβίβασης ακινήτου με ΦΠΑ μετά την αναδρομική αναπροσαρμογή των τιμών του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας ακινήτων.(ΑΔΑ:ΩΩΑ146ΜΠ3Ζ-ΨΓ5)