ΕΣ/ΚΛ.Ζ/204/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών καθαριότητας...Με τα δεδομένα αυτά δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία, καθόσον οι επιπλέον υποστηρικτικές υπηρεσίες (απασχόληση τριών οδηγών) που ανατίθενται στον .... .... μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο της υπό έλεγχο β΄ τροποποίησης και νομίμως ανατίθενται στον αντισυμβαλλόμενο φορέα για τρεις μήνες με την κατά τα ανωτέρω συμφωνηθείσα δαπάνη. Συνακόλουθα, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος, με το .....2019 έγγραφο του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου ..., σχεδίου της β΄ τροποποίησης της από 19.10.2018 προγραμματικής σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του παρόντος Κλιμακίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/214/2017
Μελέτη Κτηµατογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δημιουργία Εθνικού Κτηµατολογίου..: Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Επισημαίνεται ωστόσο ότι, πριν από την υπογραφή της σύμβασης, τα συμπράττοντα μέλη της επιλεγείσας αναδόχου θα πρέπει να έχουν προβεί στη σύσταση κοινοπραξίας, όπως ρητώς ορίζεται στο άρθρο 18.5 της διακήρυξης. Συνεπώς, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/221/2017
Νομιμότητα της διαδικασίας του διαγωνισμού και του σχεδίου σύμβασης για τη «Μελέτη Κτηµατογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δηµιουργία Εθνικού Κτηµατολογίου στις υπόλοιπες περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Βοιωτίας και Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας»(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Επισημαίνεται ωστόσο ότι, πριν από την υπογραφή της σύμβασης, τα συμπράττοντα μέλη της επιλεγείσας αναδόχου θα πρέπει να έχουν προβεί στη σύσταση κοινοπραξίας, όπως ρητώς ορίζεται στο άρθρο 18.5 της διακήρυξης. Συνεπώς, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/165/2016
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση από την εταιρεία «… Ανώνυμη Εταιρεία» (…. Α.Ε.) της εκπόνησης της «Μελέτης Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στην Περιφερειακή Ενότητα … της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών»(....)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και δεδομένου ότι σύμφωνα με την από 23.5.2016 υπεύθυνη δήλωση του Γενικού Διευθυντή της Αναθέτουσας Αρχής, για την ελεγχόμενη σύμβαση δεν έχει υποβληθεί ούτε εκκρεμεί άλλη ένσταση, προσφυγή ή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία.Δεν κωλύεται η υπογραφή του (....) σχεδίου σύμβασης για την εκπόνηση της «Μελέτης Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στην Περιφερειακή Ενότητα … της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών» με κωδικό …, μεταξύ της εταιρείας «… Ανώνυμη Εταιρεία» και της κοινοπραξίας «…».
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/204/2017
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Για να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της προηγηθείσας ηλεκτρονικής διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση, από την εταιρεία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», της υπηρεσίας «Μελέτη Κτηματογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου στις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου της Περιφέρειας Κρήτης»(....)Τέλος, με την από 27.7.2017 υπεύθυνη δήλωση του Γενικού Διευθυντή της ... Α.Ε., βεβαιώνεται ότι δεν έχει υποβληθεί, ούτε εκκρεμεί άλλη ένσταση, προσφυγή ή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του κύρους του ελεγχόμενου διαγωνισμού, ενώ προσκομίζεται και το οικείο σχέδιο σύμβασης μεταξύ της εταιρείας «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εν λόγω Κοινοπραξίας.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία.Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος...σχεδίου σύμβασης αναφορικά με τη «Μελέτη Κτηματογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου στις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου της Περιφέρειας Κρήτης»
ΕΣ/ΚΛΖ/222/2017
Νομιμότητα της διαδικασίας του διαγωνισμού και του σχεδίου σύμβασης για τη «Μελέτη Κτηµατογράφησης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δηµιουργία Εθνικού Κτηµατολογίου στις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου», (...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Επισημαίνεται ωστόσο ότι πρέπει να διορθωθεί το σχέδιο της σύμβασης ως προς το άρθρο 2 περίπτωση β αυτού, καθόσον, εκ προφανούς παραδρομής, ως δεσμευτική προσφορά αναφέρεται αυτή της σύμπραξης υπό στοιχείο ii της σκέψης 3.Γ, η οποία είχε αναδειχθεί πρώτη μειοδότρια, αποκλείσθηκε, όμως, εν συνεχεία, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στη σκέψη 3.Δ., σημειώνοντας ότι στο άρθρο 8 του σχεδίου σύμβασης προσδιορίζεται η ορθή συμβατική αμοιβή, δηλαδή, ως συμβατική αμοιβή ορίζεται αυτή που προσφέρθηκε από την «....», στην οποία κατακυρώθηκε η σύμβαση ΚΤ5-21 με την αναφερόμενη στη σκέψη 3.Ε 740/27/22.6.2017 απόφαση του Δ.Σ. της Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε.. Συνεπώς, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/319/2017
Νομιμότητα της διαδικασίας του διαγωνισμού και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση των υπηρεσιών με τίτλο «Υπηρεσίες συλλογής, μεταφοράς και μεταφόρτωσης απορριμμάτων και καθαριότητας κοινοχρήστων χώρων Δήμου.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία επιλογής αναδόχου των υπηρεσιών με τίτλο «Υπηρεσίες συλλογής, μεταφοράς και μεταφόρτωσης απορριμμάτων και καθαριότητας κοινοχρήστων χώρων Δήμου Καρπενησίου» και δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος, με το 16751/3.11.2017 (αριθ. πρωτ. Ε.Σ. 69663/7.11.2017) έγγραφο της Προϊσταμένης Διεύθυνσης τμήματος διαχείρισης περιβάλλοντος του Δήμου Καρπενησίου, σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του παρόντος Κλιμακίου. Επισημαίνεται ότι η νομιμότητα οποιασδήποτε τροποποίησης συμβατικού όρου, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 4.5 της διακήρυξης, σύμφωνα με το οποίο «Η σύμβαση μπορεί να τροποποιείται κατά τη διάρκειά της, χωρίς να απαιτείται νέα διαδικασία σύναψης σύμβασης, μόνο σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 132 του ν. 4412/2016 και κατόπιν γνωμοδότησης του αρμοδίου οργάνου», τελεί υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης υποβολής της στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/391/2020
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «…» για την μελέτη με τίτλο «Μελέτη Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στην Περιφερειακή Ενότητα … της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών»(....)Περαιτέρω, η αύξηση της συμβατικής δαπάνης που προκύπτει από την 1η συμπληρωματική σύμβαση δεν υπερβαίνει το 50% της δαπάνης της αρχικής σύμβασης. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης, με την υπογραφή του οικείου σχεδίου, πρέπει να δημοσιευθεί, σύμφωνα με τα άρθρα 132 παρ. 1 περ. β΄ και 65 του ν. 4412/2016, σχετική γνωστοποίηση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Δεν κωλύεται η σύναψη του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «…» για την μελέτη με τίτλο «Μελέτη Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στην Περιφερειακή Ενότητα … της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών»
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΕΣ/ΚΛ.Ζ/165/2016.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/81/2014
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση από την «… ΑΕ» της εκπόνησης της «Μελέτης Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στους Καλλικρατικούς Δήμους Αλεξανδρουπόλεως, Σαμοθράκης και Σουφλίου της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών»(....)για την ελεγχόμενη σύμβαση δεν έχει υποβληθεί ούτε εκκρεμεί ένσταση, προσφυγή ή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, δε διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία και δε συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο ότι θα απαλειφθεί το άρθρο 16 αυτού με τίτλο «Συμπληρωματικές Μελέτες-Εργασίες», καθώς η ρυθμιζόμενη από το άρθρο 29 του ν. 3316/2005 δυνατότητα της Αναθέτουσας Αρχής να αναθέτει συμπληρωματικές μελέτες δεν μπορεί να αναχθεί σε συμβατικό όρο, αλλά θα κριθεί όταν ανακύψει τέτοιο ζήτημα κατά την εκτέλεση της σύμβασης αυτής και μόνο υπό τη συνδρομή των προϋποθέσεων που ορίζει η ως άνω διάταξη(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης για την εκπόνηση της «Μελέτης Κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση δημιουργίας Εθνικού Κτηματολογίου στους Καλλικρατικούς Δήμους Αλεξανδρουπόλεως, Σαμοθράκης και Σουφλίου της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών» με κωδικό ΚΤ2-01 μεταξύ της εταιρείας «… ΑΕ» και της Κ/Ξ «…» υπό τον αναφερόμενο στο σκεπτικό της παρούσας όρο.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2113/2022
Παροχή υπηρεσιών σίτισης. (...)Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις τροποποίησης αρχικής σύμβασης του άρθρου 132 παρ. 1 περ. β ν. 4412/2016. Η ανάγκη εκτέλεσης των συμπληρωματικών υπηρεσιών που ανατίθενται με την ελεγχόμενη τροποποιητική σύμβαση, δεν προέκυψε κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της αρχικής σύμβασης, αλλά ήταν εξαρχής γνωστό ότι η αρχική ανάθεση θα καλύπτει τις ανάγκες μέρους των φοιτητών. Το γεγονός ότι ποσοστό φοιτητών δεν σιτίζονταν δωρεάν, ενώ το δικαιούνταν, δεν συνιστά νόμιμο δικαιολογητικό λόγο τροποποίησης της σύμβασης. Επειδή διαχρονικά οι πιστώσεις που χορηγούνται από το Υπουργείο Παιδείας δεν επαρκούν για όλες τις περιπτώσεις των δικαιούμενων δωρεάν σίτισης, προβλέφθηκε από τον νομοθέτη η χορήγηση ειδικής ταυτότητας σίτισης κατά προτεραιότητα σε όσους εμπίπτουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες (ΥΑ Φ5/68535/Β3/18-06-2012). Σε περιπτώσεις, όπως η επίμαχη, που είναι πιθανό, ο αριθμός των ωφελούμενων μιας σύμβασης να είναι μεγαλύτερος, από αυτόν που τελικά θα καλυφθεί στο πλαίσιο της σύμβασης, έχει θεσπιστεί το άρθρο 132 παρ. 1 α, ώστε η αναθέτουσα αρχή να έχει την επιλογή να περιλάβει στα αρχικά έγγραφα της σύμβασης προαιρέσεις και να δύναται να αναθέτει στο ανάδοχο συμπληρωματικές υπηρεσίες, όταν υπάρξει ανάγκη. Επί του υποβληθέντος σχεδίου τροποποίησης δεν αναγράφεται η αξία σιτηρεσίου, σύμφωνα με την 112684/Ζ1/16-09-2022 ισχύουσα ΚΥΑ.Για τους λόγους αυτούςΔέχεται την ένδικη προσφυγή ανάκλησης και την ασκηθείσα υπέρ αυτής παρέμβαση.Ανακαλεί την 816/2022 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕλΣυν/Κλ.7 (ΚΠΕ)/316/2011
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προηγουμένως έγιναν δεκτά, η κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού στη φερόμενη ως δικαιούχο του επίμαχου χρηματικού εντάλματος εταιρεία, με απόφαση του Δημάρχου …, δεν είναι νόμιμη, καθόσον η αρμοδιότητα έκδοσης κατακυρωτικών αποφάσεων ανήκει στη Δημαρχιακή Επιτροπή. Περαιτέρω, η παροχή των υπηρεσιών αυτών, όπως περιγράφονται ανωτέρω, κατά το μέρος που αφορούν στην παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την αναμόρφωση του ετήσιου προγράμματος δράσης και του προϋπολογισμού του Δήμου, αφορούν σε ειδικής φύσεως υπηρεσίες που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις (τεχνογνωσία) και εμπειρία σε θέματα επιχειρησιακής οργάνωσης, σχεδιασμού και εφαρμογής πρότυπων διαδικασιών και εκφεύγουν των συνήθων καθηκόντων του υπηρετούντος στο Δήμο αυτό προσωπικού, που δεν προκύπτει, από τα στοιχεία του φακέλου, ότι διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία. Η παροχή τους δε, όπως προκύπτει από την τεχνική περιγραφή τους, δεν εξικνείται έως την εξ ολοκλήρου αναμόρφωση του οικείου προγράμματος δράσης και του σχετικού προϋπολογισμού, αλλά αφορούν στην παροχή υποστηρικτικών - συμβουλευτικών υπηρεσιών στα στελέχη της υπηρεσίας προγραμματισμού, των οικονομικών υπηρεσιών και τη διοίκηση του Δήμου. Επομένως, σύμφωνα με όσα προηγουμένως έγιναν δεκτά, μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο της επίμαχης σύμβασης συμβουλευτικής υποστήριξης, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα με την έκθεση διαφωνίας του Επιτρόπου είναι αβάσιμα και απορριπτέα.