ΕΣ/Κλ.Τμ.7/268/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Καταβολή στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία αμοιβής για την εκτέλεση εργασιών τεχνικού συμβούλου σε θέματα χωροταξικά του Δήμου ....(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσης, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι μη νομίμως χώρησε η εν προκειμένω ακολουθηθείσα, από το Δήμο ....., διαδικασία απ’ ευθείας ανάθεσης των ανωτέρω υπηρεσιών στη φερόμενη ως δικαιούχο του υπό κρίση χρηματικού εντάλματος. Τούτο, διότι οι ανατεθείσες, με την 7482/23.12.2015 σύμβαση, εργασίες είχαν ως αντικείμενο την επεξεργασία των υπαρχόντων σχεδίων (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. και Π.Π.Χ.Σ.Α.Α. .....) βάσει των οποίων, κατά τα προπαρατεθέντα, υλοποιείται η ανάπτυξη και ο σχεδιασμός του ευρύτερου εν προκειμένω χώρου, ώστε, λαμβανομένων υπ’ όψιν των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων του Δήμου ....., να εντοπιστούν αντιφάσεις με τους αναπτυξιακούς στόχους, ελλείψεις ως προς την «εναλλακτική αντιμετώπιση επιμέρους περιοχών μετά από περαιτέρω μελέτη», και να αναβαθμιστεί η σύνδεση του Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. με τον εν εξελίξει χωροταξικό σχεδιασμό και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιόδου 2014-2020, καθώς και να διερευνηθεί η συμβατότητα των δεδομένων της υπό παράδοση μελέτης του προγράμματος «LIFE» με το Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. και το υπό εκπόνηση Π.Π.Χ.Σ.Α.Α.. Συνεπώς, από τα προεκτεθέντα στοιχεία, συνάγεται ότι, δυνάμει της εν λόγω συμβάσεως, ο Δήμος ..... προέβη σε ανάθεση υπηρεσιών, μη δυνάμενων να χαρακτηριστούν απλές υπηρεσίες του άρθρου 209 παρ. 2 του Κ.Δ.Κ., αλλά εντασσόμενων στις προβλεπόμενες στο άρθρο 1 παρ. 2β΄ του νόμου 3316/2005, καθ’ ότι το αντικείμενο αυτών συνίστατο στην υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής, μέσω της προσφοράς γνώσεων και ικανοτήτων επί ορισμένο χρόνο, στην προετοιμασία της ανάθεσης και την ανάθεση καθ’ εαυτήν αντικειμένων μελέτης υπαγόμενης επίσης στο νόμο 3316/2005 - μέσω του εντοπισμού των προαναφερθέντων σημείων και παραμέτρων που έχρηζαν περαιτέρω επεξεργασίας ή τροποποίησης - στον προσδιορισμό του περιεχομένου της ανάθεσης αυτής, καθώς και του τρόπου εκτέλεσης επόμενων αντικειμένων (χωροταξικού, πολεοδομικού και τοπογραφικού χαρακτήρα) μελέτης σχετικών με την ανάπτυξη και το σχεδιασμό του ευρύτερου χώρου, κατόπιν του ελέγχου πληρότητας του υπάρχοντος σχεδιασμού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Κλ.7/61/2016
Καταβολή μέρους αμοιβής στο φερόμενο ως δικαιούχο ....., σε εκτέλεση τμήματος σύμβασης «Συμπληρωματικές εργασίες ολοκλήρωσης της πολεοδομικής μελέτης επέκτασης σχεδίου πόλης.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η ως άνω σύμβαση αποτελεί, κατ’ ορθό νομικό χαρακτηρισμό, σύμβαση μελέτης τοπογραφίας, που υπάγεται στο ρυθμιστικό πεδίο του ν. 3316/2005. Συγκεκριμένα, οι ανατεθείσες στον ανάδοχο εργασίες, όπως περιγράφονται ανωτέρω, ήτοι της ίδρυσης τριγωνομετρικού και πολυγωνικού δικτύου, της αποτύπωσης επί σχετικού τοπογραφικού διαγράμματος οριογραμμών υδατορέματος, περιγραμμάτων και περιφράξεων οικοδομών και καθορισμού ορίων των ιδιοκτησιών βάσει του κτηματολογίου και, τέλος, της ενημέρωσης υποβάθρου βάσει των νέων πραγματικών πολεοδομικών δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί (έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου), αποτελούν κατεξοχήν τοπογραφικές κτηματογραφικές εργασίες που νομοθετικά προσδιορίζονται στα άρθρα 111-116 του π.δ/τος 696/1974, εντάσσονται ως εκ τούτου στην κατηγορία μελετών τοπογραφίας της περ. 16 της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3316/2005. Πέραν αυτού, για την πραγμάτωση των εν λόγω εργασιών απαιτούνται εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις και μέθοδοι τοπογράφου μηχανικού, ενώ αφορούν εν γένει την ανάπτυξη και το σχεδιασμό ευρύτερου χώρου, κατά τη σαφή διατύπωση του άρθρου 1 παρ. 2α του ιδίου νόμου, επομένως είναι νομικά αδιάφορη η τυχόν σύνδεσή τους με κάποιο τεχνικό έργο.
EΣ/ΤΜ.7/37/2013
Μη ανάκληση της πράξης Ελ.Συν/Τμ.7(ΚΠΕ)/34/2013.Υπηρεσίες έρευνας, μετρήσεων – προσημειώσεων κλιματολογικών συνθηκών για το βιοκλιματικό σχεδιασμό ανοικτών δημόσιων χώρων(…) Το Τμήμα, επανεξετάζοντας την υπόθεση και αφού επανεκτίμησε το σύνολο των στοιχείων του φακέλου και έλαβε υπόψη τα διαλαμβανόμενα στην κρινόμενη αίτηση, κρίνει ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος, να αποστεί από την κρίση της προσβαλλόμενης πράξης, της οποίας ζητείται η ανάκληση, στις ορθές σκέψεις και ειδικές αιτιολογίες της οποίας εμμένει. Ειδικότερα, απορριπτέος ως αβάσιμος τυγχάνει ο προβαλλόμενος ισχυρισμός, ότι η εν λόγω ανάθεση δεν αφορά σε μελέτη ή σύμβαση παροχής υπηρεσιών του ν. 3316/05, αλλά σε εργασία, για την ανάθεση της οποίας, ορθώς, ο δήμος εφάρμοσε το άρθρο 209 παρ. 9 του Δ.Κ.Κ. Και τούτο, διότι αντικείμενο της εν λόγω ανάθεσης, όπως προκύπτει τόσο από την τεχνική μελέτη της Δ/νσης τεχνικών υπηρεσιών του δήμου, όσο και από την απόφαση ανάθεσης αλλά και από την ίδια την σύμβαση, το περιεχόμενο των οποίων εκτίθεται αναλυτικά στην υπό ανάκληση πράξη του Κλιμακίου, είναι το μεν, η εκπόνηση απαιτητικών επιστημονικών μελετών (αρχιτεκτονική, βιοκλιματική, φυτοτεχνική, φωτοτεχνική, Η/Μ εγκαταστάσεων), το δε η εκτέλεση τεχνικών εργασιών και ερευνών (μετρήσεις, υπολογισμός και εκτίμηση κλιματολογικών παραμέτρων πριν και μετά την υλοποίηση του έργου), σε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, με στόχο την πολεοδομική ανάπλαση επιλεγμένου σε πιλοτική βάση κοινόχρηστου χώρου με βάση βιοκλιματικές παραμέτρους, στο πλαίσιο αναζήτησης μεθόδου ανάπτυξης και σχεδιασμού του ευρύτερου χώρου, προκειμένου στη συνέχεια να εκπονηθεί και υλοποιηθεί σχέδιο ευρύτερης βιοκλιματικής αναβάθμισης των όμορων οικιστικών περιοχών του Δήμου, με αναπλάσεις πεζόδρομων, πλατειών και άλλων ανοιχτών υπαίθριων δημόσιων χώρων. Άλλωστε, στην ίδια την σύμβαση, η οποία προσκομίζεται ενώπιον του Τμήματος, αναφέρεται ως αντικείμενο η εκπόνηση μελέτης κλιματολογικών / θερμοκρασιακών παραμέτρων και προγραμμάτων προσομοίωσης με χρήση εξειδικευμένων μετρήσεων, καθώς και προμελέτη βιοκλιματικής αναβάθμισης. Αλυσιτελώς δε προβάλλεται από την αιτούσα ότι παραδοτέα από την ίδια ήταν μόνο το τεύχος περιγραφής του έργου και η έκθεση υπολογισμού/εκτίμησης κλιματολογικών παραμέτρων, και, ως εκ τούτου, ότι η ανάθεση αφορά σε εργασίες βιοκλιματικών μετρήσεων, ως αυτόνομα στοιχεία της μελέτης του έργου «βιοκλιματικές αναβαθμίσεις ανοικτών δημόσιων χώρων δήμου ......», δεδομένου ότι, ακόμη και υπό την εκδοχή ότι αντικείμενο της επίμαχης ανάθεσης δεν ήταν η σύνταξη προμελετών, αλλά μόνο οι βιοκλιματικές μετρήσεις και η επεξεργασία και καταγραφή αυτών μέσω του ειδικού λογισμικού προγράμματος ENVIMET 3.1, η τεχνική αυτή εργασία δεν συνιστά απλή υπηρεσία, αλλά το αποτέλεσμα συστηματικής και αναλυτικής επιστημονικής και τεχνικής έρευνας σε συγκεκριμένο σύνθετο γνωστικό αντικείμενο (για το οποίο απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις υπολογιστικής ρευστομηχανικής και μετεωρολογίας), όπως ρητώς αναφέρεται και στο αναφερόμενο στην υπό ανάκληση πράξη από 8.1.2013 έγγραφο του ομότιμου Καθηγητή ΕΜΠ ......, που αποβλέπει στην παραγωγή τεχνικού έργου, ήτοι στην κατάρτιση της βιοκλιματικής μελέτης(…)
ΕΣ/Τ7/102/2009
H καταρτισθείσα σύμβαση, με αντικείμενο την ανάπτυξη ολοκληρωμένου σχεδίου κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης της, φέρει το χαρακτήρα σύμβασης παροχής υπηρεσιών κατά την έννοια του ν. 3316/2005 κι όχι σύμβασης μίσθωσης έργου, δεδομένου ότι αφενός μεν οι συμβαλλόμενοι απέβλεψαν στην παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών από πρόσωπο με εξειδικευμένες γνώσεις κι όχι σ’ αυτό καθ’ εαυτό το αποτέλεσμα που έχει συμφωνηθεί, αφετέρου δε οι εκτελούμενες υπηρεσίες συνίστανται ακριβώς στην εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης, όπως προκύπτει τόσο από το περιεχόμενο της συναφθείσας από 1.2.2008 σύμβασης όσο και από το περιεχόμενο αυτής της ίδιας της συνταχθείσας μελέτης. Περαιτέρω, όμως, η απευθείας ανάθεση της επίμαχης μελέτης δεν είναι νόμιμη, διότι δεν συντρέχουν εν προκειμένω οι προβλεπόμενες στο άρθρο 10 του ν. 3316/2005 προϋποθέσεις της απευθείας ανάθεσης.
ΕλΣυν/.Κλ.Ζ/218/2010
Aνάθεσης της ανωτέρω μελέτης με τη διαδικασία συμφωνία – πλαίσιο του άρθρου 8 του ν. 3316/2005. Το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων (τμήμα μελετών) του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (ήδη Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων) με τη 28/12.3.2009 πράξη του γνωμοδότησε αιτιολογημένα υπέρ της ανάθεσης της ανωτέρω μελέτης και συνεπώςπληρούνται οι προβλεπόμενες από το άρθρο αυτό ουσιαστικές προϋποθέσεις.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/150/2018
ΜΕΛΕΤΕΣ. Με δεδομένα αυτά, η επίμαχη σύμβαση συνιστά σύνθετη σύμβαση «εκπόνησης μελέτης» (κατηγορίας αρχιτεκτονικής, στατικής, ηλεκτρολογικής, μηχανολογικής και διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου) που αποβλέπει στην εκτέλεση του έργου «Επισκευή - ολοκλήρωση Κλειστού Σταδίου ...» και «παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών» υποστήριξης της αναθέτουσας αρχής κατά τη διαδικασία ανάθεσης σύμβασης έργου με την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης και την υποστήριξη στην προετοιμασία του σχετικού φακέλου, με αυτό δε το περιεχόμενο υπάγεται στο ρυθμιστικό πεδίο του ν. 3316/2005 και όχι του άρθρου 209 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και του π.δ/τος 28/1980 που διέπουν την παροχή απλών υπηρεσιών. Συνεπώς, η σύμβαση αυτή μη νομίμως ανατέθηκε απευθείας, βάσει των τελευταίων διατάξεων, αλλά θα έπρεπε να προηγηθεί ανοικτός ή κλειστός διαγωνισμός με βάση το ν. 3316/2005, ο οποίος δεν προβλέπει δυνατότητα απευθείας ανάθεσης όταν η προϋπολογισθείσα δαπάνη της σύμβασης δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αλλά θέτει αυστηρές προϋποθέσεις (άρθρο 10 του ν. 3316/2005), οι οποίες δεν προκύπτει ότι συντρέχουν εν προκειμένω. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι, με την υποβολή τριών (3) προσφορών και την επιλογή της χαμηλότερης εξ αυτών με έκπτωση 13%, αναπτύχθηκε επαρκής ανταγωνισμός, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα της Επιχείρησης, προχωρώντας στην ανάθεση της σύμβασης με εφαρμογή του άρθρου 209 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των διατάξεων του ν. 3316/2005 για τη διεξαγωγή διαγωνισμού, αλλά από συγγνωστή πλάνη.
ΕΣ/Τ7/204/2009
ΟΤΑ.Απευθείας ανάθεση μελετών.Η ανάθεση μελετών για λογαριασμό των Δήμων διέπεται κατ΄αρχήν από τις διατάξεις του ν. 3316/2005, με τις οποίες ρυθμίστηκε το πλαίσιο ανάθεσης των μελετών όλων εν γένει των αναθετουσών αρχών. Στο γενικό αυτό ρυθμιστικό πλαίσιο εισήχθη, με τη μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 269 παρ. 3 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, μία εξαίρεση αναφορικά με την ανάθεση από τους Δήμους και Κοινότητες μελετών με πολύ μικρό οικονομικό αντικείμενο. Συγκεκριμένα, επιτρέπεται σε Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού (Δήμους ή Κοινότητες) με απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής ή του Κοινοτικού Συμβουλίου, η απ΄ευθείας ανάθεση εκπόνησης μελέτης σε ιδιώτη μελετητή, ο οποίος επιλέγεται χωρίς δεσμεύσεις από τις τάξεις των πτυχίων κατά παρέκκλιση των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας που διέπουν τη διαδικασία επιλογής μελετητή (εν προκειμένω του ν. 3316/2005), εφόσον η προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης αυτής δεν υπερβαίνει ένα χρηματικό όριο ήτοι ποσοστό 30% του εκάστοτε ισχύοντος ορίου μέχρι του οποίου μπορεί να λαμβάνει μέρος στις διαδικασίες ανάθεσης μελετών μελετητής με πτυχίο Α΄ τάξης.
ΕΣ/ΤΜ.7(Κ.Π.Ε)27/2013
«Σύνταξη προτάσεων αναφορικά με το ρυθμιστικό σχέδιο (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη (ΙΙ), το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον αν και αφορά σε ανάθεση χωροταξικής-ρυθμιστικής μελέτης, δεν ανατέθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3316/2005 περί μελετών, ήτοι δεν ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από τον οικείο νόμο (3316/2005) ανοικτή ή κλειστή διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση μελέτης (άρθρο 1 του ως άνω νόμου) ή η διαδικασία κατ'εξαίρεση απευθείας ανάθεσης (άρθρο 10 παρ. 2 του ιδίου νόμου) ή η κατά παρέκκλιση διαδικασία ανάθεσης μελετών με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 209 παρ. 3 του ν.3463/2006, επιπροσθέτως, δε, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο δεν προσκομίστηκαν τα κατά τα εκτεθέντα στη δεύτερη σκέψη της παρούσας απαιτούμενα στις διαδικασίες ανάθεσης μελετών στοιχεία (μελετητικό πτυχίο, απόφαση οριστικής παραλαβής της μελέτης και εγκριτική απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας).
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)145/2014
ΜΕΛΕΤΕΣ:Νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο στον ίδιο ως άνω ιδιώτη μελετητή, κατόπιν απευθείας ανάθεσης, σύμφωνα με την εξαιρετική διαδικασία του άρθρου 209 παρ.3 του Κ.Δ.Κ., για την εκπόνηση της «Γεωτεχνικής μελέτης αποκατάστασης φράγματος», καθόσον η σύμβαση που εκτελέσθηκε έχει ως αντικείμενο την εκπόνηση μελέτης του άρθρου 1 παρ. 2 περ. α του ν. 3316/2005, κατά την οποία επιτρέπεται η εφαρμογή της εν λόγω εξαιρετικής διάταξης, δεδομένου ότι της απόφασης περί απευθείας ανάθεσης προηγήθηκε η απαιτούμενη βεβαίωση του Προϊσταμένου του Τμήματος Έργων Υποδομής, περί αποδεδειγμένης αδυναμίας των υπηρεσιών του Δήμου να αναλάβουν τη σύνταξη της μελέτης, ενώ η αμοιβή του μελετητή δεν υπερβαίνει το χρηματικό όριο των 7.342,50 ευρώ που τίθεται από τις διατάξεις της, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 45 παρ.3 ν.3316/2005, Δ15/οικ/6655/2011 (ΦΕΚ Β΄ 743/2011) υπουργικής απόφασης.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)133/2015
ΜΕΛΕΤΕΣ:Ανάθεση - Διαδικασία:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Δήμο σε εργαστήριο (ν.π.ι.δ.), ήπιων μορφών ενέργειας και προστασίας του περιβάλλοντος, συνδεδεμένο με Τ.Ε.Ι. για την εκτέλεση της σύμβασης «Υποστήριξη υπηρεσιών Δήμου .. για το σχεδιασμό βιοκλιματικών παρεμβάσεων», καθόσον το αντικείμενο της ανατεθείσας σύμβασης αποτελεί μελέτη, για την ανάθεση της οποίας δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία του ν. 3316/2005, ενώ η προσκομισθείσα βεβαίωση περί αδυναμίας εκπόνησης της μελέτης από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου δεν φέρει αριθμό πρωτοκόλλου και δεν δύναται να διακριβωθεί το χρονικό σημείο κατά το οποίο συντάχθηκε.
ΕΣ/Τ4/179/2008
ΕλΣυν/Τ4/179/2008. Ανάθεση εκπόνησης μελετών. Μη νόμιμη απευθείας ανάθεση κατ εφαρμογή της διαταξης του άρθρου 8 παρ.4α του ν.2366/1995 που προστέθηκε με το άρθρο 13 του ν.2578/1998,αφενός διότι η εν λόγω διάταξη είχε κατά το χρόνο ανάθεσης της μελέτης καταργηθεί ,αφετέρου διότι δεν συνέτρεχε καμία εκ των εξαιρετικών προϋποθέσεων του άρθρου 10 του ν.3316/2005για την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης Βλ. σχετικές 180/2008 και 178/2008 του 4ου τμήματος Με την τελευταία κρίθηκε περαιτέρω ότι το πεδίο εφαρμογής του ν.3316/2005 δεν περιορίζεται στις μελέτες που τελούν σε συνάρτηση με τεχνικό έργο ,αλλά είναι πολύ ευρύτερο. Πιό συγκεκριμένα κατά την ανωτέρω πράξη «Περαιτέρω συνάγεται ,ότι ως μελέτες που ανατίθεται βάσει των διατάξεων του ν.3316/2005 είναι αυτές που αποτελούν αποτέλεσμα συστηματικής και αναλυτικής επιστημονικής και τεχνικής εργασίας και έρευνας σε συγκεκριμένο απλό ή σύνθετο γνωστικό αντικείμενο ,που αφορά μεταξύ άλλων ,στην ανάλυση αποτελεσμάτων μετρήσεων εκπομπών και στην επεξεργασία αυτών (χημικές/περιβαλλοντικές μελέτες ) (βλ.άρθρο 2 παρ.1 του ν.3316/2005)