15362/ΕΥΘΥ272/2013
Τύπος: Αποφάσεις
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
26931/ΕΥΘΥ 580/2012
Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενα έργα ΕΣΠΑ περιόδου 2007 - 2013 Τροποποιήθηκε με την 15362/ΕΥΘΥ272/2013 - ΦΕΚ:930/Β/2013 -Θέμα: Τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης 26931/ ΕΥΘΥ 580/14.6.2012 (ΦΕΚ 1968 Β) «Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενα έργα ΕΣΠΑ περιόδου 2007 - 2013», ώστε να αφορά και σε ημιτελή έργα ΔΕΥΑ του Γ΄ ΚΠΣ. Και ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 50244/ΕΥΘΥ 1125/2014 - ΦΕΚ:2856/Β/2014 -Θέμα: Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενες πράξεις των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ
50244/ΕΥΘΥ 1125/2014
Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενες πράξεις των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (Αντικατάσταση κοινής υπουργικής απόφασης 26931/ΕΥΘΥ 580 (ΦΕΚ 1968/Β/2012).
135515/2017
Τροποποίηση της αριθ. 50244/ΕΥΘΥ 1125 (ΦΕΚ Β' 2856/2014) κοινής υπουργικής απόφασης σχετικά με «Ρυθμίσεις για τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενες πράξεις των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (Αντικατάσταση κοινής υπουργικής απόφασης 26931/ΕΥΘΥ 580 (ΦΕΚ 1968/Β’/2012)».
38140/ΕΥΘΥ760/2012
Θέμα: Οδηγίες προς τους φορείς διαχείρισης σχετικές με τη χρηματοδότηση του μη επιλέξιμου ΦΠΑ σε συγχρηματοδοτούμενα έργα των Ε.Π. του Ε.Σ.Π.Α.
Δ17α/ 01/68/ΦΝ 433.α/2012
ΘΕΜΑ: Χορήγηση προκαταβολής σε συγχρηματοδοτούμενα έργα
16137/ΕΥΘΥ293/2013
ΘΕΜΑ: Διευκρινιστική εγκύκλιος για τις δαπάνες προσωπικού και τις δαπάνες μετακίνησης σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ (Άρθρο 32 και 32Α της ΥΠΑΣΥΔ αριθμ. 5058/ΕΥΘΥ 138/ΦΕΚ 292/13.2.2013)
57353/ΕΥΘΥ 386/2017
Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 62788/ΕΥΘΥ 613/13-06-2016 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β’ 1885), σχετικά με τη «Διάρθρωση της «Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ Υπουργείου Υγείας» του άρθρου 18 παρ. 10 του ν.4314/2014 και κατάργηση των υπ’ αριθμ. ΔΥ1α/οικ. 23125/08.10.2000 (ΦΕΚ Β’ 1502), 130383/ 01.10.2009 (ΦΕΚ Β΄2136),44222/Γ’ ΚΠΣ 304/29.12.2000 (ΦΕΚ Β΄13) και ΔΥ1α/Γ.Π. οικ. 85659/13.07.2010 (ΦΕΚ Β΄1500) κοινών υπουργικών αποφάσεων, όπως ισχύουν.
ΕΣ/ΚΛ.7/163/2013
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη (ΙΙ), το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η υπογραφείσα κατά τα ανωτέρω σύμβαση με προϋπολογιζόμενη δαπάνη κατά τον κρίσιμο χρόνο έκδοσης της οικείας κατακυρωτικής απόφασης (9.10.2012), υπερβαίνουσα το ισχύον όριο των 200.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. (συγκεκριμένα 227.642,27 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.), έπρεπε να υποβληθεί στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του αρμοδίου Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθόσον δε, δεν υποβλήθηκε, τυγχάνει άκυρη. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός της Δ.Ε.Υ.Α. ...... περί συγγνωστής πλάνης (εκ παραδρομής θεώρηση του επίμαχου έργου ως συγχρηματοδοτούμενου λόγω του συμπληρωματικού χαρακτήρα αυτού προς άλλα συγχρηματοδοτούμενα έργα) παρίσταται αβάσιμος, διότι η χρηματοδότηση του επίμαχου έργου από ίδια έσοδα της Δ.Ε.Υ.Α. ...... προκύπτει ευχερώς αλλά και με σαφήνεια από την 26/2.2.2012 απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. με την οποία ψηφίστηκε η σχετική πίστωση καθώς και από τη διακήρυξη του επίμαχου διαγωνισμού (και τη δημοσιευθείσα περίληψη αυτής). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Ε Κλμ/45/2011
Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων(3669/2008,3852/2010) συνάγονται τα ακόλουθα : α) Στον έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπάγονται πριν από τη σύναψή τους, μεταξύ άλλων, και οι συμβάσεις των δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων, όταν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους χωρίς ΦΠΑ είναι μεγαλύτερη από τα χρηματικά όρια που θέτουν οι προμνησθείσες διατάξεις. Συγκεκριμένα, το χρηματικό αυτό όριο, όταν το έργο χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, ήταν μέχρι 31.12.2010 1.000.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και μετά την 1.1.2011 100.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Στην τελευταία περίπτωση αρμοδιότητα διενέργειας του προσυμβατικού ελέγχου έχει ο Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις συμβάσεις προϋπολογιζόμενης δαπάνης από 100.000 έως 500.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου πάνω από 500.000 ευρώ. β) Στις περιπτώσεις συμβάσεων δημοσίων έργων των ως άνω νομικών προσώπων, οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτές υπάγονται στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους, χωρίς Φ.Π.Α., υπερβαίνει το ποσό των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ (Πρ. VI Τμ. 255/2007, Ε΄ Κλιμ. 430/2010). Τα ανωτέρω ισχύουν ανεξάρτητα του αν πρόκειται για αυτοτελές έργο ή για υποέργο, η εκτέλεση του οποίου εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εκτελέσεως περισσότερων υποέργων (βλ. Πρ. Ε΄ Κλιμ. 318/2010, 580, 581/2009, 424/2008, 277/2008, 136/2008, VI Τμ. 68/2008). Η διάταξη αυτή του άρθρου 30 παρ. 2 περ. β του ν. 3669/2008 ως αφορώσα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα είναι ειδική και κατισχύει της προμνησθείσας διάταξης του άρθρου 278 του ν.3852/2010. Άλλωστε η τελευταία αυτή διάταξη, όπως προκύπτει και από την εισηγητική έκθεση επί αυτής (βλ. σελ. 154), τροποποίησε το ισχύον μέχρι τότε χρηματικό όριο (προϋπολογιζόμενη δαπάνη χωρίς ΦΠΑ) υπαγωγής των συμβάσεων των δήμων, περιφερειών και των νομικών τους προσώπων στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που ήταν 1.000.000 ευρώ, και καθόρισε πλέον το όριο αυτό στις 100.000 ευρώ.
ΕΣ/Γ΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/23/2025
Με την υπό κρίση αίτηση, όπως οι λόγοι αυτής αναπτύσσονται με το από 2.3.2022 υπόμνημα, ζητείται η αναίρεση της 2037/2020 οριστικής απόφασης του Ι Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η από 26.4.2012 (Α.Β.Δ. 123/2012) έφεση της ήδη αναιρεσείουσας κατά της 328/0052/1.3.2012 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος της δημοσιονομική διόρθωση με ανάκτηση συνολικού ποσού 9.725.234,83 ευρώ, πλέον τόκων, που προέρχεται από τη χρηματοδότηση του Υποέργου «Κατασκευή Τμήματος “ΣΤΡΥΜΟΝΙΚΟ - Α/Κ ΛΕΥΚΩΝΑ - Α/Κ ΧΡΙΣΤΟΥ”», με κωδικό Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) 215368/2, το οποίο είχε ενταχθεί - ως έργο «γέφυρα» από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ) - στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Ε.Π.) «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013 (ΕΣΠΑ) και συγχρηματοδοτήθηκε από κοινοτικούς - μέσω του Ταμείου Συνοχής - και εθνικούς πόρους. (...) Κατόπιν των ανωτέρω, μετά την απόρριψη όλων των προβαλλόμενων λόγων αναίρεσης, πρέπει η ένδικη αίτηση να απορριφθεί, ενώ κατά την άποψη της μειοψηφίας πρέπει ο δεύτερος λόγος αναίρεσης να γίνει δεκτός και ο τέταρτος λόγος αναίρεσης να γίνει δεκτός εν μέρει και επομένως κατά την άποψη αυτή η αίτηση θα έπρεπε να γίνει εν μέρει δεκτή και να αναιρεθεί η προσβαλλόμενη απόφαση του Τμήματος κατά το μέρος που αφορά τον δεύτερο και τέταρτο λόγο έφεσης και να περιοριστεί αντίστοιχα το ποσό του καταλογισμού κατά το ποσό των 176.889,70 ευρώ.