Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΥΠΕΝ/ΔΠΔΠ/113541/5639/2024

Τύπος: Εγκύκλιοι

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4354/2015/Α.18, οικ.2/50375/ΔΕΠ/2024

Εγκύκλιος ενιαίας εφαρμογής Κοινής Υπουργικής Απόφασης(αριθ. 2/50375/ΔΕΠ/11-9-2024). ΑΔΑ:ΨΝ1Τ4653Π8-Δ59

Συνημμένα έγγραφα:

1.Έγγραφο τεκμηρίωσης για επίδομα επικίνδυνης εργασίας

2.ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΡΟΣ ΓΛΚ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗΣ ΚΛΑΔΩΝ

3.Καθήκοντα ΕΠΘ

4.Αιτιολόγηση για επίδομα_ΔΥ


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

οικ.2/50375/ΔΕΠ/2024

Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) των υπαλλήλων της Γενικής Γραμματείας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. 


ΥΠΕΝ/ΔΠΔΠ/113541/5639/2024-18.10.2024:Εγκύκλιος ενιαίας εφαρμογής Κοινής Υπουργικής Απόφασης. ΑΔΑ:ΨΝ1Τ4653Π8-Δ59

Συνημμένα έγγραφα:

1.Έγγραφο τεκμηρίωσης για επίδομα επικίνδυνης εργασίας

2.ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΡΟΣ ΓΛΚ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗΣ ΚΛΑΔΩΝ

3.Καθήκοντα ΕΠΘ

4.Αιτιολόγηση για επίδομα_ΔΥ


οικ.2/35134/ΔΕΠ/2023

Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) των υπαλλήλων του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων φορέων του. 


2/3418/ΔΕΠ/2024-ΦΕΚ:2230/Β/12.04.2024: Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) των υπαλλήλων των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων Αιγινητείου και Αρεταιείου.


ΕΣ/ΚΠΕ ΤΜ.1/168/2019

ΑΠΟΔΟΧΕΣ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη σύμφωνα με τον βάσιμο λόγο διαφωνίας του Επιτρόπου, διότι δεν προκύπτει ότι οι φερόμενες ως δικαιούχοι υπάλληλοι σ’ αυτό παρείχαν εργασία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στους χώρους και στις ειδικότητες που δικαιολογούν την καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, όπως αυτοί ρητά κατονομάζονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 98 του ν. 4483/2017 (βλ. σκέψη ΙΙ της παρούσας). Τα αντίθετα δεν μπορούν να συναχθούν από τα διαλαμβανόμενα στο από 25.10.2018 έγγραφο του Τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου, στο οποίο ενώ μεν αναφέρεται ότι οι οικογενειακοί βοηθοί εργάζονται κατά πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στο πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” και περιγράφονται οι αντίξοες συνθήκες διαβίωσης των εξυπηρετούμενων από το πρόγραμμα δημοτών, δεν βεβαιώνεται ότι το αντικείμενο απασχόλησης των οικογενειακών βοηθών εμπίπτει σε συγκεκριμένη από τις επαγγελματικές ειδικότητες που σύμφωνα με την εφαρμοστέα διάταξη έχουν δικαίωμα λήψης επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Τέλος, ο αορίστως προβαλλόμενος ισχυρισμός σχετικά με τη λήψη του συγκεκριμένου επιδόματος από υπαλλήλους του Δήμου, απασχολούμενους ως οικογενειακοί βοηθοί δυνάμει συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ελλείψει οποιουδήποτε ειδικότερου στοιχείου τεκμηρίωσης είναι αναπόδεικτος, συνεπώς ουδέν εισφέρει για τη θεώρηση του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/45/2019

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας:...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, οι ως άνω υπάλληλοι του κλάδου ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού πληρούν, ενόψει της φύσης των καθηκόντων τους, τις προϋποθέσεις για τη λήψη του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Και τούτο διότι ως απασχολούμενοι κατ’ αποκλειστικότητα στα Τμήματα Χρονίως Πασχόντων και στο Τμήμα Υπερηλίκων των προαναφερθέντων Παραρτημάτων, παρέχουν εξειδικευμένες νοσηλευτικές φροντίδες και υπηρεσίες σε ειδικές κατηγορίες ασθενών και, για το λόγο αυτό, εμπίπτουν στην έννοια του «προσωπικού της νοσηλευτικής υπηρεσίας» και, επομένως, στο ρυθμιστικό πεδίο της Κ.Υ.Α. οικ.2/16519/0022/2012. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη και, επομένως, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.


ΕΣ/ΤΜ.1/27/2018

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης κ ανθυγιεινής εργασίας:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας πράξης, το Τμήμα κρίνει ότι η προσωπική διαφορά του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, αποβλέπουσα αποκλειστικά στον περιορισμό των δυσμενών συνεπειών των νέων μισθολογικών διατάξεων και στη διασφάλιση, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, των απολαβών των υπαλλήλων, όπως είχαν ήδη διαμορφωθεί υπό το προϊσχύον του ν.4354/2015 νομοθετικό πλαίσιο, προκειµένου να µην υπάρξει ανατροπή των οικογενειακών τους προϋπολογισµών, συνιστά προσωρινό προστατευτικό μέτρο, καθώς μόνο ως τέτοιο είναι σύμφωνο με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Διότι συνέπεια της ρύθμισης αυτής είναι η σταθεροποίηση των αποδοχών των ήδη απασχολουμένων υπαλλήλων των ν.π.δ.δ. στο διαμορφωθέν κατά την 31η.12.2015 ύψος και η σταδιακή απομείωση του ποσού της προσωπικής διαφοράς με την ενσωμάτωση των επερχόμενων αυξήσεων, ώστε με την πλήρη εξάλειψη του ποσού αυτού, να επανέλθει η ομαλή μισθολογική εξέλιξη των εργαζομένων και να αποφευχθεί η αντίθετη στην αρχή της ισότητας διαφορετική, σε βάθος χρόνου, μισθολογική αντιμετώπιση παλαιών και νέων εργαζομένων, που παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες και ασκούν όμοια καθήκοντα. Στο πλαίσιο αυτό, η απορρόφηση στο χρηματικό ποσό της προσωπικής διαφοράς οποιασδήποτε, πλην των ρητά προβλεπόμενων εξαιρέσεων, αύξησης των αποδοχών των εργαζομένων, ανεξαρτήτως της φύσης και της αιτίας αυτής, δεν συνιστά κατάργησή της (της αύξησης), ούτε αντιστρατεύεται το σκοπό για την οποία αυτή χορηγείται, αλλά αποτελεί αντανακλαστική συνέπεια της λειτουργίας του μέτρου της προσωπικής διαφοράς και συνιστά απομείωση της τελευταίας. Περαιτέρω, τα επικαλούμενα 2/63599/ΔΕΠ/5.10.2017 και 2/20865/ΔΕΠ/22.4.2016 έγγραφα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθώς και η 39456/17.11.2017 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, με τα οποία παρέχονται οδηγίες εσωτερικής φύσης και δεν έχουν δημοσιευθεί, στερούνται δεσμευτικής ισχύος και δεν θέτουν πρωτογενώς κανόνες δικαίου (πρβλ. Πράξεις Κλιμ.Προλ.Ελ.Δαπανών στο Ι Τμήμα 117/2014, 103/2014, 192/2013). (...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο ορθά κατά την πλειοψηφούσα κρίση του Τμήματος, έκρινε ότι η προσβαλλομένη πράξη δεν πρέπει να ανακληθεί και συνεπώς η δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


2/108192/ΔΕΠ/2024

Τροποποίηση και συμπλήρωση της υπό στοιχεία οικ.2/35134/ΔΕΠ/5.4.2023 κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) των υπαλλήλων του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων φορέων του» (Β’ 2611). 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/8/2019

Επιδόμα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην σκέψη 2, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας παρίσταται βάσιμος. Τα ανωτέρω πρόσωπα ούτε έχουν την ειδικότητα του εργάτη κοπής ψηλών δένδρων ούτε απασχολήθηκαν κατά πλήρη και αποκλειστική απασχόληση κατά το ανωτέρω διάστημα σε εργασίες κοπής ψηλών δένδρων, όπως σαφώς προκύπτει από τη βεβαίωση που χορηγήθηκε σχετικά και τις εργασίες που καταγράφονται σε αυτή ότι εκτέλεσαν, ούτε, τέλος, προκύπτει ότι σταθερά λόγω της ειδικότητας ή των χώρων στους οποίους εργάζονται έρχονται σε άμεση επαφή είτε με επιβαρυντικές περιστάσεις εργασίας ή ότι σταθερά εκτίθενται σε επικίνδυνες συνθήκες απασχόλησης.


2/3418/ΔΕΠ/2024

Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) των υπαλλήλων των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων Αιγινητείου και Αρεταιείου.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/171/2019

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας...Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, καθόσον από την προαναφερόμενη βεβαίωση της αρμόδιας Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Π.Ε. … δεν αποδεικνύεται ότι η φερόμενη ως δικαιούχος υπάλληλος της Περιφέρειας ... ασκεί κάποια από τα καθήκοντα που αντιστοιχούν στις αναφερόμενες στο άρθρο 98 παρ. 2 του ν. 4483/2017 ειδικότητες. Εξάλλου, οι εργασίες που αναφέρονται στο Δ.Δ.Υ.&Κ.Μ.οικ.2131/29.11.2018 απαντητικό έγγραφο του Τμήματος Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Π. Ε. …, το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν αποτελεί νόμιμο δικαιολογητικό για τη χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, δεν εμπίπτουν σε κάποια από τις ειδικότητες της κατηγορίας Α΄ της παραγράφου 2 του ως άνω άρθρου, καθόσον στo πλαίσιo άσκησης των υπηρεσιακών της καθηκόντων η φερόμενη ως δικαιούχος δεν αποδεικνύεται ότι συμμετέχει στη διενέργεια κάποιας εκ των στο έγγραφο αυτό αναφερόμενων εργασιών (απολυμάνσεις οστών, έλεγχος ανθυγιεινών εστιών, έλεγχος σε χώρους αστικών στερεών αποβλήτων, δειγματοληψίες υγρών αποβλήτων, επιθεωρήσεις βιολογικών εγκαταστάσεων, εποπτεία συνεργείων απολύμανσης και καθαριότητας χώρων, κ.λπ.), αλλά περιορίζεται στη διενέργεια υγειονομικών ελέγχων. Τούτο, επιβεβαιώνεται και από τα περιγραφόμενα στον οικείο Ο.Ε.Υ. της Περιφέρειας … υπηρεσιακά καθήκοντα των απασχολούμενων στις Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειακών Ενοτήτων αυτής [βλ. άρθρο 28 παρ. 1 του π.δ/τος 140/2010 (Α΄ 233), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις 202855 (Β΄4400/30.12.2016) και 163473 (Β΄ 3878/03.11.2017) του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης …], τα οποία συνίστανται «στην εξασφάλιση της δημόσιας υγείας με τον υγειονομικό έλεγχο και ιδίως στην εφαρμογή της υγειονομικής νομοθεσίας, την έκδοση τοπικών υγειονομικών διατάξεων, τη λήψη μέτρων σε θέματα δημόσιας υγιεινής, την επιβολή κυρώσεων, την έκδοση γνωματεύσεων για τη χορήγηση αδειών όλων των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, την εξασφάλιση της υγιεινής του περιβάλλοντος και ιδίως της έκδοσης γνωματεύσεων για άδεια διάθεσης αποβλήτων, ηχομετρήσεις, έλεγχο ύδρευσης και για τη λήψη μέτρων σε θέματα υγιεινής περιβάλλοντος σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας, καθώς για αρμοδιότητες δημόσιας υγιεινής και ταξιδιωτικής ιατρικής». Το γεγονός δε ότι μεταξύ των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Εποπτών Δημόσιας Υγείας, όπως αυτά καθορίζονται στο άρθρο 4 παρ. 2 περίπτ. γ΄ του π.δ/τος 83/1989 (Α΄ 37), περιλαμβάνεται η διενέργεια ανθυγιεινών εργασιών (οργάνωση, διεύθυνση και εκτέλεση απολυμάνσεων, κ.λπ.) στο πλαίσιο άσκησης ελεύθερου επαγγέλματος, δεν δικαιολογεί εν προκειμένω την καταβολή σε αυτούς του επιδόματος, καθόσον για τη χορήγησή του, όπως ήδη εκτέθηκε στην ανωτέρω νομική σκέψη, εξετάζεται η πραγματική άσκηση των αναφερόμενων στις προμνησθείσες διατάξεις καθηκόντων, μη αρκούσης της δυνητικής άσκησης αυτών στο πλαίσιο εν γένει ελευθέριου επαγγέλματος. Σημειώνεται, τέλος, ότι η καταβολή του επιδόματος δεν βρίσκει νόμιμο έρεισμα ούτε στο 3473/2.3.2018έγγραφο του Υπουργού Εσωτερικών και στο οικ.2/17262/ΔΕΠ/2.3.2018 έγγραφο της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, καθόσον αυτά, πέραν του ότι συνιστούν εσωτερικά υπηρεσιακά έγγραφα, στερούμενα κανονιστικής ισχύος και εκτελεστότητας, δύνανται να ληφθούν υπόψη μόνο ως ερμηνευτικές εγκύκλιοι των προαναφερόμενων διατάξεων, κατά το νόημα των οποίων οι Επόπτες Δημόσιας Υγείας, δικαιούνται να λαμβάνουν το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, εφόσον βεβαιώνεται από τον Προϊστάμενο της υπηρεσίας τους ότι ασκούν εν τοις πράγμασι καθήκοντα και εργασίες που εμπίπτουν σε κάποια από τις κατηγορίες του άρθρο 98 παρ. 2 του ν. 4483/2017, γεγονός που δεν συντρέχει στην προκείμενη περίπτωση, καθόσον στην 554/18.4.2018 βεβαίωση της Διευθύντριας (Προϊσταμένης) της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Π.Ε. … δεν περιγράφεται η άσκηση τέτοιων καθηκόντων και εργασιών από τη φερόμενη ως δικαιούχο του επιδόματος, σε χώρους που δικαιολογούν την καταβολή σε αυτήν του επίμαχου επιδόματος.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/108/2019

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας...Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, που αφορά στην καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στον εν λόγω υπάλληλο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα, είναι μη νόμιμη. Και τούτο διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον διαφωνούντα Επίτροπο, δεν προκύπτει από τα συνοδεύοντα το χρηματικό ένταλμα έγγραφα στοιχεία ότι ο εν λόγω υπάλληλος οδηγεί τα ειδικά οχήματα των συγκεκριμένων κατηγοριών που αναφέρονται στις οικείες διατάξεις.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω η εντελλόμενη με το 448ΚΟ, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής της Περιφέρειας ... δαπάνη είναι μη νόμιμη, και ως εκ τούτου αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.