Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/55417/1958/2023

Τύπος: Αποφάσεις

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4964/2022, 3937/2011, 4685/2020, 4042/2012, 2204/1994
ΦΕΚ: 3376/Β/19.05.2023

Μέτρα για τη λειτουργία εθνικώς συντονισμένου δικτύου παρακολούθησης και διαχείρισης των εκβρασμών ειδών θαλάσσιας άγριας πανίδας. 


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΥΠΕΝ/ΔΔΔ/88658/2929/2022

Κριτήρια και διαδικασία αναγνώρισης και εποπτείας Κέντρων Περίθαλψης (ΚΕ.Π.Ε.Α.Π.) και Σταθμών Πρώτων Βοηθειών Ειδών της Άγριας Πανίδας (Σ.Π.Β.Ε.Α.Π.). 


Ε.2003/2024

Απαγορεύσεις και Περιορισμοί – Παροχή επικαιροποιημένων οδηγιών για τη διακίνηση των ειδών της άγριας πανίδας και χλωρίδας της Διεθνούς Σύμβασης CITES και της ελληνικής αυτοφυούς χλωρίδας και ενδημικής αποδημητικής και επιδημητικής άγριας πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση [Μη - CITES Είδη (Εθνικές Άδειες)]. ΑΔΑ: ΨΕΙΙ46ΜΠ3Ζ-ΩΚ2


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/350/2020

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την «Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία τηλεματικού συστήματος διαχείρισης πιέσεων, ελέγχου διαρροών και παρακολούθησης ποιότητας νερού εσωτερικών δικτύων ύδρευσης Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) … – …»(....)...βεβαίωσης του Προέδρου του ΔΣ της ΔΕΥΑ … – … ότι δεν εκκρεμούν ενστάσεις, προσφυγές ή ένδικα βοηθήματα κατά των πράξεων της ανωτέρω διαγωνιστικής διαδικασίας....Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης 


ΕΑΔΗΣΥ/606/2023

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση, για τους αναφερόμενους σε αυτήν λόγους, της Διακήρυξης του ανοικτού δημόσιου ηλεκτρονικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την προμήθεια με τίτλο «Προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης παραβιάσεων του ΚΟΚ» συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 14.832.750,00 € χωρίς ΦΠΑ στο σύνολό της, και πάντως, κατά το μέρος που με αυτήν α) θεσπίζεται ως υποχρεωτική η προσκόμιση των δικαιολογητικών του άρ. 2.2.7 με ισχύ κατά το χρόνο δημοσίευσης της Διακήρυξης, β) θεσπίζεται ως υποχρεωτική η προσκόμιση των ISO 22301:2011 και 27001:2013, γ) θεσπίζεται ως υποχρεωτική η απόδειξη εμπειρίας από προηγούμενη εκτέλεση συμβάσεων, στο πλαίσιο των οποίων θα πρέπει να έχουν εκτελεστεί εργασίες που σχετίζονται αφενός με την συντήρηση και λειτουργία καμερών διασυνδεδεμένων με Κέντρο Διαχείρισης και αφετέρου την άμεση αντιμετώπιση επειγουσών και απρόβλεπτων περιστάσεων επί του οδικού δικτύου, δ) προβλέπεται ως κριτήριο ανάθεσηςβαθμολόγησης τεχνικής προσφοράς το κριτήριο Τ3 «χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έργου» και κάθε άλλης συναφούς πράξης και παράλειψης της Αναθέτουσας Αρχής, ρητής ή σιωπηρής, μεταγενέστερης ή προγενέστερης.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/68/2021

Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία εξοπλισμού τηλεελέγχου..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης, εξαιτίας της συνδρομής των υπό 21, 22 και 23 ουσιωδών νομικών πλημμελειών της διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης, δεδομένου και του ότι οι διαπιστωθείσες υπό 21 και 22 πλημμέλειες της μη αιτιολόγησης της σκοπιμότητας – αναγκαιότητας και μη τεκμηρίωσης της ποσότητας της προμήθειας, κατά το μέρος που αυτή αφορά στα 4.500 ψηφιακά υδρόμετρα καταναλωτών, και της μη επάρκειας των στοιχείων αιτιολόγησης της σκοπιμότητας – αναγκαιότητας της προμήθειας, κατά το μέρος που αυτή αφορά στον ΤΣΕ 4, αντίστοιχα, αφορούν μεν καταρχήν στα αντίστοιχα μέρη της προμήθειας, καθιστούν όμως πλημμελή την προμήθεια στο σύνολό της. Και τούτο διότι σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη σκέψη 8, το σύνολο των ειδών της προμήθειας συνεργάζονται μεταξύ τους σε πολλά επίπεδα και συναποτελούν ένα ενιαίο σύστημα παρακολούθησης των κρίσιμων παραμέτρων του ανωτέρω δικτύου ύδρευσης και μείωσης των απωλειών και διαρροών νερού από αυτό, που δεν διαιρείται σε διακριτά τμήματα και αποτελεί το συνολικό παραδοτέο της προμήθειας, περιλαμβανομένων της τεκμηρίωσης και δοκιμαστικής του λειτουργίας, της εγγύησης καλής λειτουργίας του και της εκπαίδευσης του αρμόδιου προσωπικού στη λειτουργία και τη συντήρησή του.


ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)122/2015

ΜΕΛΕΤΕΣ:Ανάθεση - Διαδικασία:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο σε ιδιώτη για την εκπόνηση  περιβαλλοντικής μελέτης με τίτλο «Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση για την ορνιθοπανίδα» στο πλαίσιο της αδειοδότησης του έργου «Περιβαλλοντικό  Πάρκο της Περιφερειακής Ενότητας ….», το οποίο πρόκειται να λειτουργήσει εντός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας με κωδικό του δικτύου Natura, καθόσον μη νομίμως ανετέθη η εκπόνηση της ανωτέρω μελέτης, διότι τόσο η προεπεξεργασία όσο και η ανάκτηση των αστικών αποβλήτων, ως μορφές διαχείρισης των αποβλήτων τις οποίες πρόκειται να εξυπηρετήσει η λειτουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου, ανήκουν πλέον στην αποκλειστική αρμοδιότητα των Περιφερειακών ΦΟΔΣΑ, οι οποίοι είναι αρμόδιοι είτε για την εκπόνηση όλων των αναγκαίων μελετών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που απαιτούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των οικείων έργων, είτε για την ανάθεσή τους σε τρίτους ιδιώτες, εφόσον δεν διαθέτουν οι ίδιοι το απαραίτητο προσωπικό. Συνεπώς, τέτοια αρμοδιότητα δεν διαθέτουν πλέον οι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, οι οποίοι διαχειρίζονται μόνο τη συλλογή και τη μεταφορά των αποβλήτων στους χώρους προσωρινής ή τελικής επεξεργασίας (άρθρα 13 και 16 του ν. 4071/2012, ΦΕΚ Α΄ 85/2012).


ΕΣ/ΤΜ.6/1069/2018

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ.(..) ζητείται η ανάκληση της 5/2018 Πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου στο Νομό .., με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης «προμήθειας εξοπλισμού πληροφορικής για τις ανάγκες των υπηρεσιών της Περιφέρειας ... Με την προσβαλλόμενη Πράξη κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ήδη αιτούσας και της εταιρείας «... A.E.», με τη διττή αιτιολογία ότι: α) ο όρος της διακήρυξης, με βάση τον οποίο οι υποψήφιοι προμηθευτές υποχρεούνταν να καταθέσουν προσφορά για το σύνολο των ζητούμενων ειδών εξοπλισμού πληροφορικής, περιορίζει τον ανταγωνισμό και β) κατά παράβαση των οριζόμενων στην παρ. 3 του άρθρου 106 του ν. 4412/2016, της συνέχισης της διαγωνιστικής διαδικασίας μετά την κήρυξή της ως άγονης δεν προηγήθηκε έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής ως αρμοδίου οργάνου.....Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει τα ακόλουθα:Α. Όπως προκύπτει από τον περιλαμβανόμενο στο Παράρτημα ΙΙ πίνακα, μεταξύ των υπό προμήθεια ειδών περιλαμβάνονται ....Συνεπώς, τα υπό προμήθεια είδη εξοπλισμού πληροφορικής είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς εξυπηρετούν την ομαλή λειτουργία των υπολογιστών, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαιτεροτήτων που εισάγει η αναβάθμιση του δικτύου αυτών .. για όλες τις υπηρεσίες της αιτούσας ...Ενόψει των ανωτέρω, και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 2 της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι ο κρίσιμος όρος της διακήρυξης, περί υποχρεωτικής συμμετοχής επί ποινή αποκλεισμού μόνο για το σύνολο των ειδών, δεν συνιστά κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής υπό την έννοια ότι περιορίζει ανεπίτρεπτα τον κύκλο των δυνάμενων να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό προσώπων. Και τούτο διότι τα υπό προμήθεια είδη είναι αλληλένδετα και, ως εκ τούτου, παρίσταται εύλογο να ζητείται από τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εξοπλισμού να προσφέρουν το σύνολο των ζητούμενων ειδών. Άλλωστε, ο σχετικός όρος της διακήρυξης δεν επιφέρει αυτόματο αποκλεισμό συγκεκριμένης κατηγορίας οικονομικών φορέων, δεδομένου ότι φορείς που τυχόν δεν δραστηριοποιούνται στην εμπορία του συνόλου των ειδών, δύνανται να συμπράξουν με άλλους προμηθευτές για την υποβολή προσφοράς (βλ. άρθρο 1ο και 3ο της διακήρυξης). Κατ’ ακολουθία, το Τμήμα κρίνει ότι, όπως βασίμως υποστηρίζεται και με την υπό κρίση αίτηση, ο επίμαχος όρος αποσκοπεί στην αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών της αιτούσας δια της αποφυγής τεχνικών δυσκολιών κατά την εφαρμογή των συστημάτων πληροφορικής και ότι τυχόν υποδιαίρεση της σύμβασης θα έθετε σε διακινδύνευση την προσήκουσα εκτέλεση αυτής...Β. Περαιτέρω, ο δεύτερος λόγος μη νομιμότητας της σύμβασης παρίσταται αβάσιμος, διότι με την 2034/24-11-2017 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας ... εγκρίθηκε το 1/14-11-17 πρακτικό της Επιτροπής αξιολόγησης ενστάσεων, με το οποίο προτάθηκε η συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας, κατόπιν της αποδοχής των προδικαστικών προσφυγών των εταιρειών ... Α.Ε.Β.Ε. και ... Α.Ε...Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 5/2018 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου στο Νομό ..


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/42/2018

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, μη νομίμως επιβαρύνθηκε ο προϋπολογισμός του .... με τη δαπάνη για τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου αποχέτευσης και του αντλιοστασίου κενού της πανεπιστημιακής κατασκήνωσης στο …. Και τούτο, διότι, δυνάμει απόφασης της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου (βλ. 2899/5 και 8.12.2014 Συνεδρίαση), η διαχείριση της κατασκήνωσης και η συντήρηση και επιμέλεια των εγκαταστάσεών της έχουν ανατεθεί να πραγματοποιούνται από την ...., σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται μόνον η τελευταία με τα εν γένει έξοδα της διαχείρισης αυτής. Και, ναι μεν, η ανωτέρω απόφαση της Συγκλήτου ουδέν διαλαμβάνει σχετικά με το ενδεχόμενο τα έσοδα της διαχείρισης της κατασκήνωσης να είναι λιγότερα από τα έξοδα, πλην όμως, το κενό αυτό καλύπτεται από τις διατάξεις του άρθρου 27 του π.δ. 349/1994, όπου ρυθμίζεται ειδικώς το ζήτημα της εξαγωγής των καθαρών κερδών της .... δια της αφαίρεσης από τα ακαθάριστα έσοδα (μεταξύ αυτών και το οριζόμενο ποσοστό επί της διαχείρισης της κατασκήνωσης) τυχόν εξόδων, ζημιών και κάθε άλλου βάρους. Ενόψει δε τόσο των προαναφερθεισών διατάξεων αλλά και των υπόλοιπων του ανωτέρω π.δ., με τις οποίες καταστρώνεται ένα ειδικό σύστημα διαχείρισης της ιδιωτικής περιουσίας του Πανεπιστημίου από ένα διακριτό από αυτό νομικό πρόσωπο (ανώνυμη εταιρεία), με κανόνες ιδιωτικής οικονομίας και με κατάρτιση ξεχωριστών λογαριασμών διαχείρισης, δεν καταλείπεται πεδίο συμπληρωματικής εφαρμογής των διατάξεων περί εντολής του ΑΚ,...Επιπροσθέτως, οι επικαλούμενες από την .... γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ Γν. 455/2003 και 121/2014) προς επίρρωση των ισχυρισμών της, πέραν του ότι δεν δεσμεύουν το παρόν Κλιμάκιο, δεν ασκούν επιρροή, εν προκειμένω, αφού βασίζονται σε διαφορετικά πραγματικά και νομικά δεδομένα. Σημειωτέον, τέλος, ότι, ενόψει της κατά τα ανωτέρω μη νομιμότητας της επίμαχης δαπάνης, υπό την έννοια δηλαδή ότι το .... δεν ηδύνατο εκ του νόμου να την αναλάβει, παρά τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από την Επίτροπο, δεν χωρεί πεδίο εφαρμογής της αρχής της οικονομικότητας (ειδικότερη έκφανση της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης), η οποία προϋποθέτει για την εφαρμογή της ότι ο οικείος φορέας δύναται, κατ’ αρχήν, να αναλάβει τη σχετική δαπάνη....Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και, συνεπώς, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1723/2023

Προμήθεια με τίτλο «Ολιστικό σύστημα παρακολούθησης πηγών υδροληψίας ΔΕΥΑ ...» (...)Κατόπιν των ως άνω παρατιθέμενων το Δικαστήριο κρίνει ότι από τα στοιχεία του φακέλου και όσα προσκομίσθηκαν από την προσφεύγουσα τεκμηριώνεται επαρκώς, κατά τρόπο σαφή και αναλυτικά και λεπτομερώς προσδιορισμένο, η διαμόρφωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης της ελεγχόμενης προμήθειας παριστάμενης ως εσφαλμένης της σχετικής κρίσης της προσβαλλομένης. Ειδικότερα: i) Ο μη προσδιορισμός της τιμής μονάδας του επιμέρους εξοπλισμού κάθε είδους Τοπικού Σταθμού Ελέγχου δεν κρίνεται αναγκαίος και καθοριστικός για την τεκμηρίωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης της συγκεκριμένης ελεγχόμενης προμήθειας, δεδομένου ότι, λόγω της πολυπλοκότητας και της φύσης της ελεγχόμενης σύμβασης, που αποσκοπεί στο τελικό διαλειτουργικό αποτέλεσμα της ψηφιακής διαχείρισης των υδατικών πόρων του δικτύου ύδρευσης, μέσω της προσφοράς μιας εξατομικευμένης τεχνικής λύσης, η οποία θα συνδυάζει μια σειρά από 139 υποσυστήματα (Τοπικούς Σταθμούς Ελέγχου) που θα παραδοθούν διασυνδεδεμένα, προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν ως ένα ενιαίο σύστημα και τα οποία προσδιορίζονται ιδιαιτέρως εκτενώς στην τεχνική περιγραφή και τις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης, είναι θεμιτό να δίδεται η δυνατότητα να προταθούν από τους οικονομικούς φορείς διάφορες λύσεις, εντός του πλαισίου της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης, ως προς την επιλογή και τη διάταξη των επιμέρους στοιχείων των τμημάτων των υποσυστημάτων. Ενδεχόμενη δε τιμολόγηση κάθε υπό προμήθεια αγαθού που περιλαμβάνεται στον εξοπλισμό κάθε είδους Τοπικού Σταθμού Ελέγχου θα περιόριζε την ελευθερία διαμόρφωσης της προσφοράς των διαγωνιζομένων για την επίτευξη της οικονομικότερης και αποδοτικότερης εφαρμογής του ολοκληρωμένου αυτού συστήματος και συνακόλουθα τον ανταγωνισμό.(...)Ενόψει των ως άνω το Δικαστήριο κρίνει, κατ΄αρχάς, ότι η εκάστοτε επιλογή δείκτη τιμών που ο αναθέτων φορέας προτίθεται να χρησιμοποιήσει κατά την αναπροσαρμογή της τιμής των όλως εξειδικευμένων βιομηχανικών προϊόντων της υπό ανάθεση σύμβασης, εφόσον παραστεί τέτοια ανάγκη, αποτελεί τεχνική κρίση, στον έλεγχο της οποίας δεν μπορεί να υπεισέλθει το παρόν Δικαστήριο, πολλώ δε μάλλον να υποδείξει, όπως ανακριβώς αναφέρεται στο υποβληθέν από 8.12.2023 ενημερωτικό σημείωμα της ΔΕΥΑΚ. Περαιτέρω, κρίνει ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής που τέθηκε στο άρθρο 9 του τελευταίου υποβληθέντος ηλεκτρονικά προς έλεγχο νέου σχεδίου σύμβασης συνιστά σαφή, ακριβή και κατηγορηματική ρήτρα αναθεώρησης, όπως επιτάσσει η παρ. 1 περ. α΄ του άρθρου 337 του ν. 4412/2016, καθόσον ο Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής που εν τέλει επέλεξε ο αναθέτων φορέας για τον υπολογισμό της αναπροσαρμογής της τιμής των ειδών της σύμβασης και δη η τιμή αυτού που αφορά ειδικά τα υπό προμήθεια είδη των ομάδων Α1 και Α2, τα οποία ενέταξε στον κωδικό 26 κατά PRODCOM του δείκτη αυτού, καθιστά σαφές ότι η τυχόν συντελούμενη κατά το χρόνο παράδοσης αναπροσαρμογή τιμής, θα αφορά στη συγκεκριμένη κατηγορία ειδών. Ανακαλεί την 442/2023 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της ελεγχόμενης σύμβασης ..., υπό τους όρους που διαλαμβάνονται στο σκεπτικό της παρούσας


ΕΣ/ΤΜ.6/2246/2017

ΕΡΓΑ. Συμπληρωματικες συμβασεις.(..) ζητείται η ανάκληση της 367/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου «Κατασκευή έργων μεταφοράς και διανομής νερού λίμνης ..., Α΄φάση» (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα, κρίνει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 57 του ν. 3669/2008 για τη σύναψη της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης κατά τα ορθώς κριθέντα υπό του Κλιμακίου, καθόσον ούτε από την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τον 2ο Α.Π.Ε. ούτε από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου αποδεικνύεται η συνδρομή των επικαλούμενων ως απρόβλεπτων περιστάσεων, απορριπτομένων ως αβασίμων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών του αιτούντος και της παρεμβαίνουσας. ...Αντιθέτως, η ύπαρξη αγωγού καυσίμων της Πολεμικής Αεροπορίας στην ευρύτερη περιοχή είναι γνωστή στους κατοίκους και η ανυπαρξία χαρτογράφησης είναι ένα δεδομένο που έπρεπε να έχει ληφθεί υπόψη κατά την εκπόνηση της μελέτης ..... Περαιτέρω, η χρήση των τάφρων για την τροφοδοσία της λίμνης από τον ... ποταμό προς διασφάλιση της απαιτούμενης για τη διάσωση της πανίδας ελάχιστης στάθμης υδάτων δεν δύναται να θεωρηθεί ως απρόβλεπτη περίσταση, διότι τούτο προβλεπόταν ρητά από την 112839/18.12.2000 Κ.Υ.Α, ενώ η πλήρωση της λίμνης με νερό λόγω της έγκαιρης ολοκλήρωσης του έργου «Κατασκευή των απαιτούμενων έργων τροφοδοσίας της λίμνης ... από τον ποταμό ...» έπρεπε και ήταν εφικτό, κατά την κοινή πείρα και λογική, να είχε προβλεφθεί στην αρχική μελέτη του έργου. Ομοίως, δεν δύναται να θεωρηθούν απρόβλεπτες περιστάσεις οι συχνές κλοπές υλικών και οι διαρρήξεις των αντλιοστασίων ενόψει της ιδιαίτερα μεγάλης έκτασης της περιοχής εκτέλεσης του έργου και της μη γειτνίασής της με αστικό ιστό. Επιπροσθέτως, οι εργασίες δημιουργίας συστημάτων παρακολούθησης, διαχείρισης και ασφάλειας του έργου δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης, ελλείψει οποιασδήποτε αναφοράς στην αιτιολογική έκθεση στους λόγους για τους οποίους οι εργασίες αυτές δεν μπορούν, αν και αυτοτελείς σε σχέση με τις λοιπές εργασίες και ως εκ τούτου μη απαραίτητες για την τελειοποίησή τους, να διαχωρισθούν από τη κύρια σύμβαση χωρίς τη δημιουργία ιδιαίτερων προβλημάτων, ενώ οι προβαλλόμενοι  με την αίτηση ανάκλησης ισχυρισμοί είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι, καθόσον ανάγονται σε εκτιμήσεις και υπολογισμούς οικονομικής φύσης για τη σκοπιμότητα σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης, αντί δημοπράτησης των επίμαχων εργασιών, που δεν συνιστούν νόμιμο λόγο για τη σύναψη της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης. Επιπλέον, το Τμήμα κρίνει ότι η δαπάνη για την κάλυψη της τιμής της αύξησης των τιμών μετασχηματιστών, αεροφυλακίων και αντλητικών συγκροτημάτων, ύψους 234.637,93 ευρώ, που επήλθε από την υποχρεωτική εφαρμογή νέων κανονισμών, δύναται να καλυφθεί από το κονδύλι των απροβλέπτων, που ανέρχεται στο ποσό των 250.633,73 και ως εκ τούτου επαρκεί.  Δεν ανακαλεί την 367/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου

ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/335/2018