ΕΣ/ΤΜ.6/822/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ανάθεση προμήθειας...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα προς όσα εκτέθηκαν στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση ανάκλησης, εφόσον η 56/21.11.2018 απόφαση κατακύρωσης του διαγωνισμού του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου κοινοποιήθηκε στους προσωρινούς αναδόχους πριν από τη διενέργεια του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι σχετικές συμβάσεις δεν θεωρούνται εκ μόνης της κοινοποίησης αυτής συναφθείσες και συνεπώς, ο Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι κατά χρόνον αρμόδιος να προβεί στον έλεγχο των συμβάσεων αυτών. Κατόπιν των ανωτέρω, η Αναπληρώτρια Επίτροπος της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ... έσφαλε κρίνοντας ότι πρέπει να απόσχει του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας και ο οικείος φάκελος πρέπει να αναπεμφθεί στην ως άνω Υπηρεσία, προκειμένου να διενεργηθεί ο επιβαλλόμενος έλεγχος νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των οικείων σχεδίων συμβάσεων, ώστε να μην στερηθεί το αιτούν Νοσοκομείο τον πρώτο βαθμό κρίσης της υπόθεσης.Για τους λόγους αυτούς Δέχεται την υπό κρίση αίτηση ανάκλησης. Ανακαλεί την 8/2019 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της 1ης Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ...
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/286/2021
Αποκομιδή απορριμάτων και καθαρισμός κοινοχρήστων χώρων..Ζητείται η ανάκληση της 11/2020 Πράξης προσυμβατικού ελέγχου του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα .....Υπό αυτές τις περιστάσεις, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω στη σκέψη 16, το Τμήμα κρίνει ότι ουσία αβασίμως κατέληξε ο Επίτροπος στο συμπέρασμα ότι επλήγη ο ανταγωνισμός λόγω της απαίτησης της διακήρυξης για οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO VI . Τούτο διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον προσφεύγοντα Δήμο και την παρεμβαίνουσα ανάδοχο: α) Η απαίτηση αυτή είναι συμβατή με το ενωσιακό δίκαιο, το οποίο επιτρέπει και προωθεί τη λήψη υπόψη, κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, περιβαλλοντικών παραγόντων, όπως είναι ο καθορισμός αυστηρότερων ορίων εκπομπής ρύπων, β) η απαίτηση δεν δημιουργεί ζητήματα ισότιμης πρόσβασης και παρακώλυσης ανταγωνισμού εφόσον βαρέα οχήματα ΕURO VI κυκλοφορούν στη Χώρα εδώ και επτά έτη, γ) η διακήρυξη έδιδε τη δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό με στήριξη στην ικανότητα τρίτων και δ) η ανωτέρω απαίτηση δεν είναι δυσανάλογη, λαμβανομένης υπόψη αφενός της περιοχής στην οποία θα παρασχεθούν οι ανατιθέμενες υπηρεσίες και, αφετέρου, της διακριτική ευχέρειας που διέθετε ο Δήμος ... να επιλέξει, στα πλαίσια της νομιμότητας, τον τύπο των κυκλοφορούντων απορριματοφόρων που θεωρούσε το πλέον κατάλληλο και από απόψεως περιβαλλοντικής. Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή στο σύνολό της, να ανακληθεί η 11/2020 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Π.Ε. ..., και να επιτραπεί η υπογραφή του οικείου σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.6/640/2016
Προμήθεια και Εγκατάσταση Εξοπλισμού: Ζητείται η ανάκληση της 2/2016 πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό. Κατόπιν αυτών, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να γίνουν δεκτές οι συνεξεταζόμενες αιτήσεις, να επιστραφεί το κατατεθέν παράβολο στην αιτούσα ..... ΑΕ, να ανακληθεί η 2/2016 πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ..... και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ των ως άνω αιτούντων, με αντικείμενο την «Προμήθεια και Εγκατάσταση Εξοπλισμού Παιδικών Χαρών Δήμου .....», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 337.364,40 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ανακαλεί τη 2/2016 πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό
ΕΣ/Τμ.6/3069/2011
Αίτηση ανάκλησης της 14/2011 πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά (βλ. II), το Τμήμα κρίνει ότι η αρχικώς συναφθείσα στις 12.5.2011 μεταξύ των ως άνω συμβαλλομένων σύμβαση είναι αυτοδικαίως άκυρη, αφού δεν ελέγχθηκε προληπτικά από το Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Συνεπώς, η ελεγχόμενη σύμβαση, μικρότερης προϋπολογισθείσας δαπάνης και με έναρξη ισχύος από τον χρόνο της υπογραφής της, αποτελεί νέα και αυτοτελή σύμβαση σε σχέση με την αρχικώς συναφθείσα και, ως εκ τούτου, υπάγεται ενόψει και του ύψους του προϋπολογισμού της στον προσυμβατικό έλεγχο του αρμόδιου κατά τόπο Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (πρβλ. απόφαση 2384/2011 VI Τμ.). Κατόπιν τούτου, πρέπει να γίνουν δεκτές οι κρινόμενες αιτήσεις, να ανακληθεί η πράξη της Επιτρόπου της οποίας ζητείται η ανάκληση και να αναπεμφθεί ο φάκελος της υπόθεσης στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ..., ώστε να διενεργηθεί ο προβλεπόμενος έλεγχος νομιμότητας για να μην στερηθούν οι ενδιαφερόμενοι του πρώτου βαθμού κρίσης της υπόθεσης (βλ. Απόφ. 1250/2011 VI Τμήμ. Ε.Σ.).(...)Ανακαλεί την 14/2011 πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό .
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/768/2024
Προμήθεια διαφόρων ειδών οφθαλμολογικών υλικών:ζητείται η ανάκληση της 8/2024 Πράξης προσυμβατικού ελέγχου του Αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Π.Ε. Καβάλας(...)Κατ’ ακολουθία αυτών, το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι η προσφυγή ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η 8/2024 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου του Αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Π.Ε. Καβάλας και ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων προς έλεγχο σχεδίων, ανάμεσα στο προσφεύγον και τους προαναφερθέντες ανωτέρω οικονομικούς φορείς, συνολικής συμβατικής αξίας 308.449,01 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), υπό τον όρο που αναφέρεται στη σκέψη 16 της παρούσας.Ανακαλεί την 8/2024 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου του Αναπληρωτή Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Π.Ε. Καβάλας
ΕΣ/ΤΜ.6/735/2019
Έλεγχος νομιμότητας σχεδίου σύμβασης::..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις (υπό στοιχ. ΙΙ – ΙV) της παρούσας, το Τμήμα κρίνει καταρχάς ότι νομίμως και αρμοδίως η αναπληρώτρια Επίτροπος της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου απεφάνθη επί της νομιμότητας της διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης αγοράς από τον αιτούντα του επίμαχου ακινήτου, που προορίζεται σύμφωνα με την ως άνω 583/2.11.2016 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τη στέγαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ο δε λόγος της κρινόμενης αίτησης ανάκλησης, με τον οποίο προβάλλεται ότι υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. (..)Κατ΄ακολουθίαν των ανωτέρω και δεδομένου ότι οι πρώτος και δεύτερος διακωλυτικοί της υπογραφής της σύμβασης λόγοι κρίθηκαν βάσιμοι, πρέπει να απορριφθεί η υπό κρίση αίτηση και να μην ανακληθεί η προσβαλλόμενη 4/2019 Πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ....ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1263/2019
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/100/2019
Διοργάνωση αγώνα ελεύθερης κατάδυσης:..Με δεδομένα τα ανωτέρω, και σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά στη σκέψη ΙΙ, Κλιμάκιο κρίνει ότι απαραδέκτως εισάγεται ενώπιόν του το εν λόγω ένταλμα για άσκηση προληπτικού ελέγχου νομιμότητας κατά τις προδιαληφθείσες διατάξεις των άρθρων 28 και 32 του ν. 4129/2013, καθώς δεν στοιχειοθετείται αιτιολογημένα η διαφωνία του Επιτρόπου. Τούτο διότι εφόσον η άρνηση θεώρησης της Επιτρόπου λόγω μη νομιμότητας και εν μέρει μη κανονικότητας της δαπάνης εκφέρθηκε με την 73/2018 πράξη επιστροφής ενόψει της μη υποβολής αναγκαίων δικαιολογητικών και των ελλείψεων των υποβληθέντων, ο νέος Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επιλαμβανόμενος εκ νέου της υποθέσεως μετά την προσκόμιση των δικαιολογητικών από τον … κατά την επανυποβολή του εντάλματος, δεν μπορούσε να εμμείνει στην κρίση περί μη νομιμότητας της δαπάνης όπως διατυπώθηκε στην 73/2018 πράξης επιστροφής αλλά όφειλε να προβεί σε αιτιολογημένη εκτίμηση του συνόλου των στοιχείων που προσκομίστηκαν κατά την επανυποβολή του εντάλματος. Επομένως, ο φάκελος πρέπει να αναπεμφθεί στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον ... προκειμένου ο Επίτροπος να αποφανθεί αιτιολογημένα επί της νομιμότητας της δαπάνης, ενόψει του νομικού καθεστώτος και των πραγματικών δεδομένων της ενταλματοποίησής της.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/10/2016
Νομιμότητα σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια τροφίμων.Με τα δεδομένα αυτά, η υπό έλεγχο προμήθεια προϋπολογιζόμενης δαπάνης 421.560,40 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) είναι διάφορη της αρχικής προμήθειας προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.268.006,96 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), αφού για τη σύναψη των προμηθειών αυτών δεν ακολουθήθηκε ενιαία διαδικασία, αλλά διεξήχθησαν ξεχωριστοί διαγωνισμοί, με διαδικασίες, που χαρακτηρίζονται από πραγματική και νομική αυτοτέλεια...Συνεπώς, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη (προ Φ.Π.Α.) της υποβληθείσας προς έλεγχο νέας διαδικασίας είναι κατώτερη των 500.000 ευρώ, το Κλιμάκιο τούτο στερείται αρμοδιότητας για τη διενέργεια του προβλεπόμενου στο άρθρο 36 του ν. 4129/2013 ελέγχου νομιμότητάς της. Για τον λόγο αυτό, ο φάκελος και τα οικεία σχέδια συμβάσεων πρέπει να παραπεμφθούν στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ..., που είναι αρμόδια για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας επί των σχεδίων συμβάσεων που συνάπτονται από το Δήμο ...Παραπέμπει προς έλεγχο το φάκελο της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων, που αφορούν στην προμήθεια τροφίμων για τις ανάγκες του Δήμου ... και του νομικού του προσώπου, για τα έτη 2016 και 2017, στην αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ....
ΕΣ/ΤΜ.6/2026/2017
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ. ζητείται η ανάκληση της 10/2017 Πράξης του Αναπληρωτή Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ..., με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Συντήρηση προσήνεμου μώλου λιμένα ...», Με την προσβαλλομένη Πράξη κρίθηκε ότι δεν συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο νόμο προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με τον ανάδοχο της αρχικής σύμβασης, καθόσον από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτουν απρόβλεπτες περιστάσεις, αλλά αντιθέτως πλημμελή σύνταξη της αρχικής μελέτης.(..) Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει, ότι στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν οι προϋποθέσεις σύναψης της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης. Και τούτο, διότι η ανάγκη εκτέλεσης των επίμαχων εργασιών ανέκυψε, από απρόβλεπτες περιστάσεις..Ως συνέπεια της σπηλαίωσης επήλθε η καθίζηση που κατέστησε αναγκαίες τις εργασίες της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης.(..)VII. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει, δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη Πράξη και, ... να υπογραφεί η οικεία σύμβαση.Ανακαλεί την 10/2017 πράξη του Αναπληρωτή Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο νομό ...
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/97/2019
Καταβολή επιχορήγησης για την κάλυψη κόστους διοργάνωσης:..Με δεδομένα τα ανωτέρω, και σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά στη σκέψη Ι, Κλιμάκιο κρίνει ότι απαραδέκτως εισάγεται ενώπιόν του το 67/2019 ένταλμα για άσκηση προληπτικού ελέγχου νομιμότητας κατά τις προδιαληφθείσες διατάξεις των άρθρων 28 και 32 του ν. 4129/2013.καθώς δεν στοιχειοθετείται αιτιολογημένα η διαφωνία του Επιτρόπου. Τούτο διότι η άρνηση θεώρησης της Επιτρόπου λόγω μη κανονικότητας της δαπάνης εκφέρθηκε με την 58/2017 πράξη επιστροφής ενόψει έλλειψης αναγκαίων δικαιολογητικών του εντάλματος, μετά δε την προσκόμισή τους από τον ... ο Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επιλαμβανόμενος εκ νέου της υποθέσεως, ενέμεινε στην κρίση της πράξης επιστροφής περί μη κανονικότητας της δαπάνης χωρίς να προβεί ως όφειλε σε εκτίμηση των νέων στοιχείων που δεν είχαν αποτελέσει αντικείμενο ελέγχου και κρίσεως με την πράξη αυτή. Ως εκ τούτου, ο φάκελος πρέπει να αναπεμφθεί στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον ... προκειμένου ο Επίτροπος να αποφανθεί αιτιολογημένα επί της νομιμότητας της ανωτέρω δαπάνης, ενόψει του νομικού καθεστώτος και των πραγματικών δεδομένων της ενταλματοποίησής της.
ΕΣ/ΤΜ.6/130/2020
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:...ζητείται η ανάκληση της 7/2019 Πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Καρδίτσας, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης του έργου «ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ …-…», προϋπολογισμού 233.870,97 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).(....)Εξάλλου, ο ισχυρισμός, με τον οποίο ο αιτών προβάλλει ότι προσκομίστηκαν άμεσα τα έγγραφα και σε έντυπη μορφή, εντός τριών (3) εργασίμων ημερών από την ηλεκτρονική υποβολή τους, που έφεραν γνήσια υπογραφή, και, ως εκ τούτου, δεν προκύπτει αμφισβήτηση γνησιότητας και εγκυρότητας αυτών, με αποτέλεσμα να θεραπεύεται η έλλειψη της ψηφιακής υπογραφής, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, δεδομένου ότι προσκομίζονται σε έντυπη μορφή, σύμφωνα με το άρθρο 4.2 της συγκεκριμένης διακήρυξης, «τα έγγραφα που απαιτείται να προσκομισθούν σε πρωτότυπη μορφή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 παρ 2 του ν. 2690/1999 ΄΄Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας΄΄, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 του ν. 4250/2014».Απορρίπτει την αίτηση ανάκλησης του Δήμου … κατά της 7/2019 Πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό Καρδίτσας.