ΕΣ/Τμ.6/1462/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Σχέδιο σύμβασης του έργου «Επείγουσες εργασίες στο Ε.Ο.Δ. Κρήτης (Περιφέρειας Κρήτης) – 10ο υποέργο “Βελτίωση – Συντήρηση Σήμανσης στο Ε.Ο.Δ. Κρήτης”», ...ζητείται η ανάκληση της 157/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Κατά τη γραμματική και τελεολογική ερμηνεία των ως άνω διατάξεων, η ρητώς προβλεπόμενη δεκαπενθήμερη προθεσμία προς υποβολή της αιτήσεως ανακλήσεως κατά Πράξεων των Κλιμακίων προσυμβατικού ελέγχου είναι αποκλειστική και αρχίζει για όλους όσους νομιμοποιούνται στην άσκηση αυτής, από την κοινοποίηση της σχετικής Πράξης στον οικείο φορέα, καθόσον τούτο συνάδει προς τον επιδιωκόμενο από το νομοθέτη σκοπό της ταχείας περαίωσης του ελέγχου και συνακόλουθα, της μη παρακωλύσεως της συναλλακτικής δράσης της Διοίκησης (βλ. Πρακτικά της 25ης Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 26ης Οκτωβρίου 2005, Θέμα Α΄), δύναται δε να παρεκταθεί μόνον για λόγους ανωτέρας βίας που συνέβησαν κατά το χρόνο λήξεως αυτής και διήρκεσαν έως την κατάθεση της αιτήσεως. Περαιτέρω, η διαδικασία ελέγχου της νομιμότητας των δημοσίων συμβάσεων ρυθμίζεται κατά τρόπο ειδικό και εξαιρετικό και σε ότι αφορά στην προθεσμία της αιτήσεως ανακλήσεως, με ρητή παραπομπή του άρθρου 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο στο άρθρο 35 παρ. 5 αυτού, όπου ρητά ορίζεται η άσκησή της εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των δεκαπέντε ημερών από την κοινοποίησή της στον φορέα, προκειμένου να επιλύονται τάχιστα οι διαφορές που ανακύπτουν από τον έλεγχο και να διασφαλίζεται η ομαλή εξέλιξη της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Συνεπεία δε αυτού, κατά την εφαρμογή των ως άνω διατάξεων, ουδεμία εξαίρεση χωρεί, με αποτέλεσμα να μην εφαρμόζονται επί της αιτήσεως ανακλήσεως οι γενικές διατάξεις του κανονιστικού διατάγματος της 26.6./10.7.1944 περί αναστολής των προθεσμιών, όπως ισχύουν κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών, δηλαδή από 1ης Ιουλίου έως την 15η Σεπτεμβρίου κάθε έτους, οι οποίες εφαρμόζονται, σύμφωνα με το άρθρο 22 παρ.4 του Ν. 1868/1989 (ΦΕΚ Α 230), στις λοιπές υποθέσεις αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι η αποκλειστική προθεσμία των δεκαπέντε ημερών που χορηγείται για την άσκηση της αιτήσεως ανακλήσεως, δεν τηρήθηκε εν προκειμένω και η κρινόμενη αίτηση ανακλήσεως, η οποία ασκήθηκε μετά την πάροδο αυτής χωρίς να προβάλλονται λόγοι ανωτέρας βίας, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/4561/2013
Προγραμματική σύμβαση-αίτηση αναθεώρησης-απαράδεκτο:Ήδη με την κρινόμενη αίτηση ο Δήμος … ισχυρίζεται ότι έκτακτα πραγματικά περιστατικά και λόγοι ανωτέρας βίας τον παρεμπόδισαν να προβεί στην κατάθεση της αιτήσεως ανακλήσεως εντός της δεκαπενθήμερης προθεσμίας, παρά την καταβολή εκ μέρους του της οφειλόμενης προσοχής και επιμέλειας, δεδομένου ότι ο αρμόδιος για την κατάθεση της αιτήσεως αυτής υπάλληλος του Δήμου ασθένησε αιφνιδίως κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, όπως αποδεικνύεται από τα προσκομιζόμενα ενώπιον του Δικαστηρίου στοιχεία (βλ. σχετικά: α) το από 30.10.2013 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Κτηριακών Έργων της Γενικής Διεύθυνσης Ποιότητας Ζωής του Δήμου …, στο οποίο αναφέρεται ότι επιφορτισμένος με την κατάθεση της αιτήσεως ανακλήσεως υπάλληλος ήταν ο μηχανικός της Διεύθυνσης Κτηριακών Έργων …., β) την από 31.10.2013 βεβαίωση του Διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού του Δήμου περί απουσίας του εν λόγω υπαλλήλου από την υπηρεσία με αναρρωτική άδεια κατά το διάστημα από 20.8.2013 έως 21.8.2013 και γ) το σχετικό από 20.8.2013 ιατρικό πιστοποιητικό του χειρούργου οδοντιάτρου ….). Ο ως άνω ισχυρισμός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, καθόσον δεν έλαβε χώρα στην εν λόγω Υπηρεσία ασυνήθιστο και απρόβλεπτο γεγονός που είχε ως συνέπεια να καταστήσει αδύνατη τη λειτουργία της κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, η απουσία δε υπαλλήλου, λόγω ασθένειας, από την Υπηρεσία, γεγονός πολύ σύνηθες, δε δικαιολογεί την επίκληση εκ μέρους της συνδρομής λόγου ανωτέρας βίας που παρακωλύει την εμπρόθεσμη άσκηση ενδίκων βοηθημάτων και μέσων ενώπιον των αρμόδιων δικαστηρίων. Τούτο, διότι σε κάθε περίπτωση η Υπηρεσία υπέχει υποχρέωση προς αναπλήρωση των μη δυνάμεων να ασκήσουν, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και για οιονδήποτε λόγο απουσίας ή κωλύματος, τα καθήκοντά τους υπαλλήλων, στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας της και προς αποτροπή των επερχομένων εις βάρος της δυσμενών δικονομικών αποτελεσμάτων. Ως εκ τούτου, ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι η αίτηση ανακλήσεως ήταν απορριπτέα ως εκπροθέσμως ασκηθείσα, ενώ αβασίμως προβάλλεται ενώπιον του παρόντος Τμήματος ο πρόσθετος ισχυρισμός ότι η αίτηση αυτή κατατέθηκε εντός των νομίμων προθεσμιών, λόγω αναστολής των προθεσμιών άσκησης των πάσης φύσεως ενδίκων μέσων και βοηθημάτων ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών, συνεπώς, έπρεπε να εξετασθεί από το VI Τμήμα ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, καθόσον, σύμφωνα με όσα έχουν προεκτεθεί, η αναστολή αυτή δεν ισχύει για την προθεσμία άσκησης του ενδίκου μέσου της αιτήσεως ανακλήσεως κατά πράξεων του Κλιμακίου ενώπιον του αρμοδίου για τον προσυμβατικό έλεγχο VI Τμήματος. Κατόπιν τούτων, οι αιτήσεις αναθεωρήσεως α) του Δήμου … και β) της ανώνυμης αναπτυξιακής εταιρείας με την επωνυμία «…» πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμες. Ακολούθως, πρέπει να διαταχθεί η κατάπτωση του καταβληθέντος από την «…» παραβόλου υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.6/294/2018
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Στην προκειμένη περίπτωση η προσβαλλόμενη πράξη κοινοποιήθηκε στον φορέα με τηλεομοιοτυπία (φάξ) στις 20.11.2017 ημέρα Δευτέρα (βλ. σχετικά την από 20.11.2017 βεβαίωση παραλαβής της Μαρίνας Πέτρου Γραμματέα του Ζ΄ Κλιμακίου αριθμ. πρωτ. ΤΑΙΠΕΔ 33194/20.11.2017). Ως εκ τούτου, η δεκαπενθήμερη προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ανακλήσεως άρχισε στις 21.11.2017 ημέρα Τρίτη και συμπληρώθηκε στις 5.12.2017, ημέρα Τρίτη εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Επομένως, η υπό κρίση αίτηση για την ανάκληση της ως άνω Πράξεως, που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 13.12.2017, ήτοι μετά από την πάροδο της δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία, κατά τα ανωτέρω, άρχισε από την επομένη της κοινοποίησης της προσβαλλόμενης πράξης στον φορέα έχει ασκηθεί εκπροθέσμως.
ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1562/2019
Αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης...ζητείται η αναθεώρηση της 1295/2019 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ...Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση, η κατά δύο μόλις ημέρες εκπρόθεσμη άσκηση της αίτησης ανάκλησης οφείλεται, όπως βάσιμα προβάλλεται με την ένδικη αίτηση αναθεώρησης, σε συγγνωστή πλάνη των οργάνων του αιτούντος Δήμου ως προς την έννοια των διατάξεων που διέπουν την προθεσμία άσκησή της, καθόσον πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι η δεκαπενθήμερη προθεσμία αναφέρεται σε εργάσιμες ημέρες. Συνεπώς, το VI Τμήμα, που έκρινε αντιθέτως, υπέπεσε στην πλημμέλεια της πλάνης περί τα πράγματα και κατέστησε αναθεωρητέα την απόφασή του (πρβλ. Ε.Σ. Αποφ. Τμ. Μείζ. - Επταμ. Σύνθ. 1032/2019, 1836, 747/2018). Κατά την μειοψηφούσα όμως γνώμη του Συμβούλου Γεωργίου Βοΐλη, κατά πάγια και κοινώς αποδεκτή από όλα τα δικαστήρια γενική αρχή του δικαίου, εκπρόθεσμη άσκηση οποιουδήποτε ενδίκου μέσου ή βοηθήματος, όπως εν προκειμένω της ως άνω αιτήσεως ανακλήσεως, δικαιολογείται και παραδεκτώς γίνεται δεκτό για το λόγο αυτό μόνον αν συνέτρεξαν λόγοι ανωτέρας βίας οι οποίοι κατέστησαν αδύνατη την εμπρόθεσμη άσκησή του. Στην κρινόμενη υπόθεση δεν γίνεται επίκληση ούτε απόδειξη τέτοιων λόγων που να εμπόδισαν την εμπρόθεσμη άσκηση της επίμαχης αιτήσεως ανακλήσεως και κατά συνέπεια το Τμήμα με την προσβαλλόμενη πράξη του ορθώς έκρινε απορρίπτοντας ως απαράδεκτη την εν λόγω αίτηση ανακλήσεως αφού αυτή ασκήθηκε, κατά τα προαναφερόμενα, μετά την παρέλευση της νόμιμης δεκαπενθήμερης προθεσμίας. Η γνώμη όμως αυτή δεν κράτησε.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση αναθεώρησης του Δήμου ... πρέπει να γίνει δεκτή, να αναθεωρηθεί η 1295/2019 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να αναπεμφθεί στο ως άνω Τμήμα προς ουσιαστική κρίση επ’ αυτής. Αναθεωρεί την 1295/2019 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΤΜ.6/10/2019
Βελτίωση και ασφαλτόστρωση δρόμου...Ως εκ τούτου, η δεκαπενθήμερη προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ανακλήσεως άρχισε στις 20.9.2018 ημέρα Πέμπτη και συμπληρώθηκε στις 4.10.2018, ημέρα Πέμπτη εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Επομένως, η υπό κρίση αίτηση για την ανάκληση της ως άνω Πράξεως, που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 29.10.2018, ήτοι μετά από την πάροδο της δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία, κατά τα ανωτέρω, άρχισε από την επομένη της κοινοποίησης της προσβαλλόμενης πράξης στον φορέα έχει ασκηθεί εκπροθέσμως, ο δε επικαλούμενος με το ανωτέρω υπόμνημα ισχυρισμός του αιτούντος περί συνδρομής λόγου ανωτέρας βίας, λόγω προβλημάτων υγείας του δικηγόρου Αθηνών ... ,ο οποίος δεν κατέθεσε το δικόγραφο της αίτησης ανάκλησης και δεν ενημέρωσε σχετικά, προβάλλεται αορίστως και αναποδείκτως και ως εκ τούτου πρέπει να απορριφθεί.Κατά συνέπεια, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν δεκτά, η κρινόμενη αίτηση, που ασκήθηκε εκπροθέσμως, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη.
ΕΣ/Τ6/174/2007
Η 15νθήμερη προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ανακλήσεως κατά πράξεως του Κλιμακίου που διενήργησε προσυμβατικό έλεγχο σε πρώτο βαθμό, είναι αποκλειστική, άρχεται δε για όλους τους νομιμοποιούμενους, ως έχοντες σπουδαίο έννομο συμφέρον, στην άσκηση αυτής, πλήν του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας, από την κοινοποίηση της σχετικής πράξεως στον οικείο φορέα (Αναθέτουσα Αρχή).
ΕΣ/ΤΜ.6/594/2019
Επιδιώκεται η ανάκληση της 9/2019 Πράξης του Αναπληρωτή Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο νομό .....:Στην προκειμένη περίπτωση κατατέθηκε στη Γραμματεία του Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 632/4.3.2019 έγγραφο του Δημάρχου .... με το ακόλουθο περιεχόμενο: « ΘΕΜΑ: Εμπρόθεσμη υποβολή αίτησης ανάκλησης κατά της πράξης 9/2019 της υπηρεσίας Επιτρόπου νομού Δωδεκανήσου. Σας διαβιβάζουμε την απόφαση 35/2019 με ΑΔΑ 6ΧΝ7ΩΗΠ-ΖΕ6 περί εμπρόθεσμης αίτησης ανάκλησης στο VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά της πράξης 9/2019 της υπηρεσίας Επιτρόπου στο νομό Δωδεκανήσου». Η κατά τα ανωτέρω διαβιβαζόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου περιέχει λόγους ανάκλησης της προσβαλλομένης πράξης. Η προσβαλλόμενη πράξη κοινοποιήθηκε αρμοδίως στον φορέα (Δήμος ....) στις 15.2.2019 (βλ. σχετικά το 477/19.2.2019 αποδεικτικό επίδοσης πράξης του υπαλλήλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Μιχαήλ Δρακιού). Ως εκ τούτου, η δεκαπενθήμερη προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ανακλήσεως άρχισε την επομένη στις 16.2.2019 ημέρα Σάββατο και συμπληρώθηκε στις 2.3.2019 και επειδή ήταν ημέρα Σάββατο, μετατέθηκε η συμπλήρωσή της για την 4.3.2019 ημέρα Δευτέρα, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Επομένως, το κρινόμενο έγγραφο καθ΄ ερμηνεία του συνιστά δικόγραφο αίτησης ανάκλησης, δεδομένου ότι κατατέθηκε στη Γραμματεία του Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 6.3.2019, ήτοι μετά από την πάροδο της δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία, κατά τα ανωτέρω, άρχισε από την επομένη της κοινοποίησης της προσβαλλόμενης πράξης στον φορέα, έχει ασκηθεί εκπροθέσμως και πρέπει να απορριφθεί . Απορρίπτει την κατά το σκεπτικό αίτηση ανάκλησης του Δήμου…….ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1032/2019
ΕΣ/ΤΜ.7/55/2013
Εξόφληση του 4ου λογαριασμού της κύριας σύμβασης, καθώς και της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Βελτίωση αθλητικών εγκαταστάσεων γηπέδου Δ.Δ. ......».(...)Ο ν. 4129/2013 (ΦΕΚ Α΄, 52), ορίζει στο άρθρο 32 ότι: «1. …6. Αιτήσεις ανάκλησης των πράξεων ή πρακτικών των Κλιμακίων σε περίπτωση πλάνης περί τα πράγματα ή το νόμο υποβάλλονται στη γραμματεία του αρμόδιου Τμήματος από αυτόν που έχει έννομο συμφέρον μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κοινοποίηση της πράξης ή του πρακτικού του Κλιμακίου στον οικείο φορέα. Τις αιτήσεις ανάκλησης εξετάζει το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αποφαινόμενο σε συμβούλιο. Δεύτερη αίτηση ανάκλησης κατά της ίδιας πράξης δεν επιτρέπεται.». Με τις διατάξεις αυτές θεσπίζεται ειδική και ταχεία διαδικασία ανακλήσεως των πράξεων που εκδίδονται κατά τη διαδικασία της παραγράφου 1 του ίδιου άρθρου, από τα αρμόδια Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο πλαίσιο άσκησης του προληπτικού ελέγχου των δαπανών. Ειδικότερα, η προθεσμία για την υποβολή της αιτήσεως ανακλήσεως ρυθμίζεται αποκλειστικώς από τις ως άνω ειδικές διατάξεις και, ως εκ τούτου, δεν είναι εφαρμοστέα επί της προθεσμίας αυτής η γενική διάταξη του άρθρου 11 του Κώδικα περί δικών του Δημοσίου (κωδ. δ/γμα από 26.6. – 10.7. 1944, ΦΕΚ Α΄ 139, όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 12 του ν. 3514/2006, ΦΕΚ Α΄ 266), περί αναστολής των προθεσμιών άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών, ήτοι από 1ης Ιουλίου έως 15ης Σεπτεμβρίου κάθε έτους, η οποία εφαρμόζεται, κατά το άρθρο 22 παρ. 4 του ν. 1868/1989 (φ. Α΄ 230), στις λοιπές υποθέσεις δικαιοδοτικής αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τούτο συνάγεται από τη γραμματική ερμηνεία της προεκτεθείσας διατάξεως της παρ. 6 του άρθρου 32 του ν. 4129/2013 και συνάδει με τον επιδιωκόμενο από το νομοθέτη σκοπό (όπως συνάγεται και από την εισηγητική έκθεση του νόμου) της ταχείας ολοκλήρωσης του προληπτικού ελέγχου, ούτως ώστε να μην παρεμποδίζεται η δημοσιονομική δραστηριότητα των διοικητικών οργάνων (Ολ. Πρακτ. της 4ης Γεν. Συν. της 20.2.2013, πρβλ και 3433, 3432, 2762/2011 απόφ. Τμ. Μείζονος – Επταμελούς Σύνθεσης). Επομένως, αίτηση ανακλήσεως που ασκείται, από οποιονδήποτε έχει σπουδαίο έννομο συμφέρον, μετά την πάροδο της αποκλειστικής, κατά τα παραπάνω, προθεσμίας των τριάντα ημερών από την κοινοποίηση της πράξης του Κλιμακίου στον οικείο φορέα, είναι εκπρόθεσμη και για το λόγο αυτό, που ερευνάται αυτεπαγγέλτως από το Τμήμα, απορριπτέα ως απαράδεκτη.
ΕλΣυν.Τμ.μειζ-Επταμ.Συνθ/3433/2011
Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού-αίτηση αναθεώρησης-εκπρόθεσμο:Αιτημα για αναθεώρηση της 2755/2011 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(...) Στην υπό κρίση υπόθεση από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η 195/2011 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κοινοποιήθηκε στο αιτούν Νοσοκομείο με τηλεομοιοτυπία (fax) στις 8 Αυγούστου 2011 (βλ. το από 8.8.2011 αποδεικτικό επιτυχούς αποστολής – παραλαβής fax, που τηρείται στο αρχείο της Γραμματείας του Τμήματος) και έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου εισερχομένων του Νοσοκομείου 30806/8.8.2011. Το αιτούν Νοσοκομείο κατέθεσε αίτηση ανακλήσεως κατά της πράξης αυτής στη γραμματεία του VI Τμήματος στις 14.9.2011 (Α.Β.Δ. 214/2011), ήτοι μετά από την πάροδο της αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία, στην προκειμένη περίπτωση, άρχισε την επομένη της κοινοποίησης της εν λόγω πράξης στην αναθέτουσα αρχή, ήτοι στις 9.8.2011 και συμπληρώθηκε δεκαπέντε (15) ημέρες μετά, ήτοι στις 23.8.2011, ημέρα Τρίτη. Επομένως, ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι η αίτηση ανακλήσεως ήταν απορριπτέα ως εκπροθέσμως ασκηθείσα, ενώ αβασίμως, προβάλλεται ενώπιον του παρόντος Τμήματος ο ισχυρισμός ότι η αίτηση αυτή κατατέθηκε εντός των νομίμων προθεσμιών λόγω αναστολής των προθεσμιών άσκησης των πάσης φύσεως ενδίκων μέσων και βοηθημάτων ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών και συνεπώς έπρεπε να εξετασθεί από το VI Τμήμα ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, καθόσον, σύμφωνα με όσα έχουν προεκτεθεί, η αναστολή αυτή δεν ισχύει για την προθεσμία άσκησης του ενδίκου μέσου της αιτήσεως ανακλήσεως κατά πράξεων του Κλιμακίου ενώπιον του αρμοδίου για τον προσυμβατικό έλεγχο VI Τμήματος. Κατόπιν τούτων, η αίτηση αναθεωρήσεως του Γενικού Νοσοκομείου … «…» ως και η υπέρ αυτού ασκηθείσα παρέμβαση της εταιρείας «.....» πρέπει να απορριφθούν.
ΕΣ/ΤΜ.6/299/2018
Προμήθεια κάδων απορριμμάτων. ζητείται η ανάκληση της 9/2017 Πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό ..., με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης για την «Προμήθεια κάδων απορριμμάτων»(..) Ως εκ τούτου, η δεκαπενθήμερη προθεσμία για την άσκηση αιτήσεως ανακλήσεως κατά της πράξης αυτής άρχισε την επόμενη της ως άνω ημερομηνίας, ήτοι την 2.12.2017, ημέρα Σάββατο και συμπληρώθηκε στις 18.12.2017, ημέρα Δευτέρα, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Επομένως, η υπό κρίση αίτηση, που περιήλθε στη Γραμματεία του Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (αρμοδίου Γραφείου για την παραλαβή δικογράφων) στις 29.12.2017 και έλαβε αριθμό βιβλίου δικογράφων 3560/2017, ήτοι μετά από την πάροδο της δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία, κατά τα ανωτέρω, άρχισε από την επομένη της κοινοποίησης της προσβαλλόμενης Πράξης στο Δήμο ..., έχει ασκηθεί εκπροθέσμως. Τούτο δε ισχύει, ανεξαρτήτως του ότι η εν λόγω αίτηση κατατέθηκε στο Πρωτόκολλο Εισερχομένων Εγγράφων του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 18.12.2017 (Α.Π. 80596), καθόσον, όπως έγινε δεκτό στην προηγούμενη σκέψη, για να είναι νομότυπη και εμπρόθεσμη η άσκηση της αιτήσεως ανακλήσεως ενώπιον του VI Τμήματος απαιτείται να υποβληθεί και να περιέλθει στη Γραμματεία του Τμήματος αυτού εντός της οριζόμενης στο νόμο δεκαπενθήμερης προθεσμίας.(..)Κατά συνέπεια, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν δεκτά, η κρινόμενη αίτηση, που ασκήθηκε εκπροθέσμως, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη.
Αναθεωρήθηκε με την ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/747/2018, (..) λαμβανομένου υπόψη ότι, ...., η ως άνω αίτηση δεν διαβιβάστηκε από το τελευταίο αμελλητί στη Γραμματεία τού ...αρμοδίου Γραφείου Καταθέσεων και Πρωτοκόλλου, αλλά μετά παρέλευση ένδεκα (11) ημερών, το παρόν Τμήμα κρίνει ότι, υπό τις προεκτεθείσες περιστάσεις, αυτή ασκήθηκε εμπροθέσμως και νομοτύπως.
ΕλΣυν.Τμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/1539/2014
Αίτηση αναθεώρησης της 20/2014 αποφάσεως του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Η ανακηρυχθείσα ανάδοχος του ως άνω έργου εταιρεία «... Ε.Ε.» κατέθεσε αίτηση ανακλήσεως κατά της εν λόγω πράξεως στη Γραμματεία του VI Τμήματος στις 2.12.2013, ημέρα Δευτέρα, ήτοι μετά την πάροδο της τασσόμενης από το νόμο αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας, η οποία άρχισε από την επομένη της κοινοποίησης της προσβαλλομένης στην αναθέτουσα αρχή, ήτοι στις 14.11.2013, ημέρα Πέμπτη, και συμπληρώθηκε στις 28.11.2013, ημέρα Πέμπτη, εργάσιμη και μη εξαιρετέα εκ του νόμου. Εξ άλλου, η αιτούσα δεν επικαλείται έκτακτα πραγματικά περιστατικά, τα οποία τυχόν παρακώλυσαν την εμπρόθεσμη κατάθεση της αιτήσεως ανακλήσεως, εντός του δεκαπενθημέρου από την κοινοποίηση της πράξεως του Επιτρόπου στο Δήμο ..., ούτε προσκομίζει έγγραφα και λοιπά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτουν αυτά. Αντιθέτως, με την κρινόμενη αίτησή της δεν αμφισβητεί ότι η 20/2013 πράξη του Επιτρόπου πράγματι παρελήφθη από το Δήμο ... στις 13.11.2013. Ενόψει δε του ότι ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο διενεργείται σε ένα αυστηρά προκαθορισμένο πλαίσιο, το οποίο διέπεται από σύντομες προθεσμίες, όφειλε η ίδια η αιτούσα εταιρεία να επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια και το εύλογο από τις περιστάσεις ενδιαφέρον, προκειμένου να λάβει εγκαίρως γνώση της 20/2013 πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Για το λόγο αυτό, άλλωστε και δεδομένης της κατά τα ανωτέρω παρεχομένης εκ του νόμου δυνατότητας για κοινοποίηση της πράξεως του Κλιμακίου, συνεπώς και του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στον οικείο φορέα με κάθε πρόσφορο μέσο (βλ. άρθρο 35 παρ. 2 του ν. 4129/2013), και μη απαιτουμένης από το νόμο επιδόσεως αυτής κατά τις διατάξεις της δικονομίας, είναι απορριπτέος ως νόμω αβάσιμος ο ισχυρισμός αυτής περί παραβάσεως, εν προκειμένω, των διατάξεων των άρθρων 122 επ. του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και 47 επ. του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, σε συνδυασμό με εκείνες των άρθρων 86 και 87 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114), με τις οποίες ρυθμίζονται οι όροι για τη νομότυπη επίδοση εγγράφων προς τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού. Επομένως, ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση ότι η αίτηση ανακλήσεως ήταν απορριπτέα ως εκπροθέσμως ασκηθείσα...η αίτηση της ετερόρρυθμης εταιρείας με την επωνυμία «... Ε.Ε.», για αναθεώρηση της 20/2014 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη ..