Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.4/46/1992

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2957/1954

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΦΩΤΟΤΥΠΙΚΩΝ:Με τα δεδομένα αυτί και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη το Τμήμα κρίνει, ότι η επίμαχη δαπάνη προμήθειας  φωτοτυπικών  μηχανήματων, ως εκ της φύσεως της είναι λειτουργική  εξυπηρετούσα τις ανάγκες του Πανεπιστημίου για την την ; εκπλήρωση των σκοπών που επιδιώκονται απ’ αυτό, και ως εκ τούτου δεν δύναται να υπαχθεί σε μία από  τις περιοριστικώς  αναφερόμενες  περιπτώσεις, στην προμνησθείσα διάταξη του άρθρου 1 παρ.1 του ν.2957/1954, δημοσίων επενδύσεων. Μετά ταύτα, ορού η υπό κρίση δαπάνη δεν μπορεί να υπαχθεί στο πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων, δεν εντέλλεται νόμιμα η  πληρωμή αυτής σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού των δημόσιων επενδύσεων, γ’ αυτό και δεν πρέπει να θεωρηθεί το  επίμαχο χρηματικό ένταλμα, Kατά  παραδοχή τρίτου λόγου διαφωνίας:, του επιτρόπου 


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Ν 893/1979

Περί της αληθούς εννοίας της παρ.4 του άρθρου 1 του Ν.Δ.2957/1954 "περί δημοσίων επενδύσεων και συμπληρώσεως των σχετικών προς ταύτας διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού".


ΝΣΚ/39/2001

Δημόσιες επενδύσεις. Απαλλαγή αμοιβών για την εκπόνηση μελετών έργων χρηματοδοτουμένων από τις πιστώσεις του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων από κράτηση υπέρ του ΕΜΠ. Δυνάμει της υπ αριθμ. 43115/5-11-1952 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Συντονισμού και Οικονομικών (ΦΕΚ Β 254), που κυρώθηκε με το άρθρο 1 παρ.4 του ΝΔ 2957/1954, απαλλάσσονται από την προβλεπομένη στις διατάξεις του άρθρου μόνου, παρ.1, περίπτ.α του Ν 546/1943 και 7 παρ.1 περ.ε του ΑΝ 2326/1940 (βλ. και άρθρο 4 παρ.1 του ΑΝ 440/1945) κράτηση υπέρ του ΕΜΠ, οι αμοιβές ιδιωτών για την εκπόνηση μελετών και την εκτέλεση και επίβλεψη έργων, χρηματοδοτουμένων εκ των ειδικών πιστώσεων του προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων, κατά τις διατάξεις του ΝΔ 2957/1954 και εκτελουμένων υπό του Δημοσίου, ν.π.δ.δ., Δημοσίων Οργανισμών και Επιχειρήσεων και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως. Η εν λόγω απαλλαγή χωρεί και μετά τη διάταξη του άρθρου 10 του Ν 915/1979, η οποία, κατ άρθρο 14 του ίδιου νόμου, δεν εφαρμόζεται επί των πόρων του ΕΜΠ.


Ν 2957/1954

Περί δημοσίων επενδύσεων και συμπληρώσεως των σχετικών προς τούτας διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/127/2018

Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης.  Με δεδομένα αυτά, το υποβληθέν χρηματικό ένταλμα δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι το ποσό του δεν υπερβαίνει το όριο των 5.000 ευρώ. Εξάλλου, επειδή η εντελλόμενη δαπάνη αποτελεί παροχή που καταβάλλεται μετά τη λύση της εργασιακής σχέσης και λόγω πλήρωσης των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης της υπαλλήλου, δεν συνιστά «μισθό» ή «πρόσθετη αμοιβή», ώστε να υπαχθεί στον έλεγχο αυτό, ανεξαρτήτως ποσού... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το υποβληθέν χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν υπόκειται σε προληπτικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο.


ΧΔ. 8735/1974

Περί καθορισμού δικαιολογητικών πληρωμής δια την υπό μορφήν επιχορηγήσεως διάθεσιν πιστώσεων εκ του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων εις Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου.ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την 2/39549/0026/2015- ΦΕΚ 1138/Β/12.6.2015 


ΕΣ/Κλ.Τμ.7/22/2017

ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ.Καταβολή επιχορήγησης, σε αθλητικό σωματείο.(....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι από καμία διάταξη νόμου δεν προβλέπεται η δυνατότητα των δημοτικών λιμενικών ταμείων να προβαίνουν σε επιχορηγήσεις αθλητικών σωματείων, η δε διάταξη του άρθρου 202 ΚΔΚ, δυνάμει της οποίας δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να παρέχουν χρηματικές επιχορηγήσεις, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις στα περιοριστικώς προβλεπόμενα νομικά πρόσωπα και κατόπιν τηρήσεως ειδικής διαδικασίας,  δεν  εφαρμόζεται  αναλογικώς  στα  δημοτικά  λιμενικά  ταμεία.  


ΕΣ/ΤΜ.4/101/1999

Δαπάνη σε βάρος μη ορθού Κ.Α.Ε. (αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων). Επειδή, κατά τον διαφωνούντα Επίτροπο οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες, αφού, κατά παράβαση της δημοσιονομικής αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων, έχουν βαρύνει τον Κ.Α.Ε. 4121 "Δαπάνες κάθε είδους για την εκπαίδευση των φοιτητών την επιστημονική έρευνα, τον εξοπλισμό και την λειτουργία των εδρών Εργαστηρίων, Σπουδαστηρίων Κλινικών και Μουσείων" αντί των ορθών Κ.Α.Ε. 7124 "προμήθεια φωτοτυπικών μηχανημάτων" και 1261 "Προμήθεια γραφικής ύλης και μικροαντικειμένων γραφείου", αντίστοιχα....Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, μη νόμιμα εντέλλονται οι υπό κρίση δαπάνες ως βαρύνουσες, κατά παράβαση της δημοσιονομικής αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων, τις πιστώσεις μη ορθού Κ.Α.Ε. (4121) ως εκ τούτου, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα, όπως βάσιμα διατείνεται ο διαφωνών Επίτροπος, δεν πρέπει, για το λόγο αυτό, να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΤΜ.4/104/2014

Νόμιμη η δαπάνη Νοσοκομείου, που αφορά στην καταβολή αμοιβής σε εταιρεία   για την  παραχώρηση της χρήσης δύο φωτοτυπικών μηχανημάτων και την παροχή υπηρεσιών συντήρησής τους, καθόσον το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα ως προς τη βασιμότητα των προβαλλόμενων λόγων διαφωνίας: 1) το φυσικό  αντικείμενο της επίμαχης διακήρυξης, όπως αυτό  εξειδικεύεται στο Παράρτημα  των Τεχνικών Προδιαγραφών, είναι απολύτως σαφές και ορισμένο, 2) Ο λόγος διαφωνίας ότι «λανθασμένα» ορίζεται στο άρθρο 3 της σύμβασης, ότι η μέση και όχι η  ανώτατη μηνιαία δαπάνη θα είναι 1.833,33 ευρώ   είναι αόριστος, διότι δεν εξειδικεύεται  σε ποιο συγκεκριμένα όρο της διακήρυξης αντίκειται τούτο. 3) Τα προσκομιζόμενα δελτία τεχνικού ελέγχου, υπογεγραμμένα από τον ανάδοχο και τον αρμόδιο υπάλληλο του Νοσοκομείου καθώς και το σχετικό πρωτόκολλο της τριμελούς επιτροπής παραλαβής, συνιστούν, μαζί με το  προσκομιζόμενο τιμολόγιο, νόμιμα και επαρκή δικαιολογητικά πληρωμής της εντελλόμενης δαπάνης.   

ΕΣ/ΤΜ.7/242/2008

Προμήθεια μελανοταινιών εκτυπωτών...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι τα ως άνω προμηθευθέντα υλικά, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, θεωρούνται όμοια ή ομοειδή αγαθά, τα οποία εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία των αγαθών (κατηγορία γένους) αναλώσιμα και ανταλλακτικά εκτυπωτικών/φωτοτυπικών μηχανημάτων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κατά συνέπεια, μη νομίμως επιμερίσθηκε ο Κ.Α.Ε. 10.6613 σε μερικότερους υποκωδικούς, ήτοι σε χωριστές πιστώσεις που ανατέθηκαν απευθείας, με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση, αντί της διενέργειας δημόσιου διαγωνισμού, καθόσον η συνολική τους ετήσια δαπάνη, όπως προκύπτει από το άθροισμα των ποσών των ως άνω επιμέρους συμβάσεων ανάθεσης των κρίσιμων προμηθειών (9.000,00 + 2.500,00 + 876,32 + 5.000,00 = 17.376,32 ευρώ), υπερβαίνει το όριο των 15.000 ευρώ, μέχρι το οποίο είναι κατά νόμο επιτρεπτή η απευθείας ανάθεσή τους. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν/Τμ.7/112/2012

Ο ν.3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημόσιων έργων» (ΦΕΚ Α΄, 116), ορίζει, στο άρθρο 17 παρ. 7, ότι: «7. Στις τιμές του προϋπολογισμού και του τιμολογίου τόσο της υπηρεσίας όσο και της προσφοράς περιλαμβάνεται κάθε σχετική δαπάνη, καθώς και τα γενικά έξοδα και όφελος της εργοληπτικής επιχείρησης. Αν γίνεται ρητή μνεία στα σχετικά τεύχη μπορεί να διαχωρίζονται οι τιμές και να προστίθεται στο τέλος ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους που ορίζεται σε δεκαοκτώ τοις εκατό (18%), για έργα που χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων ή άλλες πηγές με ανάλογες απαλλαγές και σε είκοσι οκτώ τοις εκατό (28%) για τις άλλες περιπτώσεις». Περαιτέρω, στην παρ. 1 της Κ.Υ.Α. 43115/1952 «Περί απαλλαγής παντός φόρου, κρατήσεως κλπ. υπέρ του Δημοσίου, των πάσης φύσεως προμηθειών, εφοδίων, ανασυγκροτήσεως εξωτερικού και εσωτερικού κ.λπ. (ΦΕΚ 254 Β΄), η οποία κυρώθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 1 του ν.δ/τος 2957/1954 «Περί δημοσίων επενδύσεων και συμπληρώσεως των σχετικών προς ταύτας διατάξεων του Δημοσίου Λογιστικού» (ΦΕΚ 186 Β΄), ορίζεται ότι: «1. Αι πάσης φύσεως προμήθειαι εφοδίων ανασυγκροτήσεως εκ του εξωτερικού και εκ του εσωτερικού, αι συμφωνίαι περί αναθέσεως μελετών ή εκτελέσεως εργασιών και μισθώσεις ακινήτων ως και αι συμβάσεις εκτελέσεως πάσης φύσεως έργων, εφ’ όσον ταύτα χρηματοδοτούνται εκ των ειδικών πιστώσεων του προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων, τα σχετικά προς ταύτας έγγραφα και αι βάσει των Συμβάσεων τούτων καταβολαί απαλλάσσονται παντός φόρου ή τέλους ή άλλης κρατήσεως, δικαιώματος, ή παραβόλου υπέρ του Δημοσίου ως και υπέρ παντός τρίτου εξαιρέσει των τελών χαρτοσήμου και του φόρου καθαρών προσόδων». Από τις προαναφερόμενες διατάξεις προκύπτει ότι για την εκτέλεση ενός δημοσίου έργου οι κρατήσεις που οφείλονται από τον εργολάβο προς τα διάφορα Ταμεία, καθώς και το Εργολαβικό Όφελος, που καταβάλλεται από το φορέα εκτέλεσης του έργου προς τον εργολάβο, υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο όταν το έργο αυτό χρηματοδοτείται από ιδίους πόρους ή όταν αυτό χρηματοδοτείται από λογαριασμό Δημοσίων Επενδύσεων. Καθοριστικό στοιχείο δηλαδή για τον προσδιορισμό του συνολικού κόστους ενός δημοσίου έργου είναι ο φορέας χρηματοδότησης αυτού. Στην περίπτωση δε που αυτό χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, το ποσοστό Εργολαβικού Οφέλους που δικαιούται ο εργολήπτης ανέρχεται σε ποσοστό 18%.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο Δήμος ..... μη νομίμως εντέλλεται δαπάνη που αντιστοιχεί στη διαφορά του ποσοστού 10%, οφειλόμενου στη μείωση του εργολαβικού οφέλους της αναδόχου από το 28% στο 18% και του ποσοστού 4,7% (διαφορά επί των συνολικών κρατήσεων 8,9%, όταν πρόκειται για έργο που χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Δήμου και 4,2% όταν το έργο χρηματοδοτείται από πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων). Και τούτο διότι το ποσοστό των Γενικών Εξόδων και του Εργολαβικού Οφέλους που δικαιούται η εργοληπτική επιχείρηση ανέρχεται σε 18%, λόγω της ένταξης του έργου στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 3669/2008. Επίσης η ανάδοχος εταιρεία επιβαρύνεται και με τις αντίστοιχες νόμιμες κρατήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της Κ.Υ.Α. 43115/5.11.1952, οι οποίες, λόγω της ένταξης του έργου σε ΣΑΤΑ ανέρχονται σε ποσοστό 4,2%.