ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)222/2014
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Νόμιμη η ανάθεση από Δήμο σε δικηγόρο για την παροχή συμβουλευτικών νομικών υπηρεσιών, προκειμένου να προσδιορισθεί η έκταση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του Δήμου από τις κληρονομίες ή τα κληροδοτήματα που καταλείφθηκαν σε παλαιούς Δήμους, των οποίων αποτελεί καθολικό διάδοχο (άρθρα 96, 97, 101, 102 και 104 του α.ν. 2039/1939, ΦΕΚ Α΄ 455/19393), καθόσον οι εν λόγω υπηρεσίες είναι προπαρασκευαστικές πράξεις και νομίμως ανατέθηκαν από το Δήμο, ανεξαρτήτως του ότι διαπιστώθηκε από την έρευνα, ότι για ορισμένα εξ αυτών είτε δεν έχει αρμοδιότητα ο Δήμος είτε δεν υπάρχει πλέον αντικείμενο και νομίμως τον προϋπολογισμό του Δήμου, αφού εξυπηρετούν καταρχήν τον ίδιο το Δήμο και όχι τα κληροδοτήματα. Περαιτέρω, οι ως άνω υπηρεσίες αφορούν σε νομικές υπηρεσίες, και επομένως, δεν εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα της Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου και δεν εμπίπτουν στα καθήκοντα των ειδικών συνεργατών του Δημάρχου, έστω και αν συμπτωματικά στη θέση αυτή έχει προσληφθεί νομικός επιστήμων, διότι η πρόσληψη ειδικού συνεργάτη αντίστοιχης ειδικότητας δεν τίθεται κατά το άρθρο 72 παρ. 1 περ. ιε΄ του ν. 3852/2010 ως αρνητική προϋπόθεση για την ανάθεση νομικών υπηρεσιών σε εξωτερικό δικηγόρο, δεδομένου ότι οι συμβουλευτικές αρμοδιότητες που ανατίθενται στον ειδικό συνεργάτη (άρθρο 163 παρ.6 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, ν. 3584/2007, ΦΕΚ Α΄ 143) δεν υποκαθιστούν τις νομικές υπηρεσίες ενός δικηγόρου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ6/ΠΡΑΚΤΙΚΑ/9,13/2008
Υπηρεσίες καθαριότητας κοινοχρήστων χώρων παρανόμως ανατέθηκαν στη φερόμενη ως δικαιούχο του επίμαχου χρηματικού εντάλματος εταιρεία, δεδομένου ότι εμπίπτουν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του υπηρετούντος προσωπικού του Δήμου, ενώ δεν προκύπτουν λόγοι ιδιαίτερης σοβαρότητας ή ειδικής φύσης που να επιβάλλουν τη διεκπεραίωση αυτών αποκλειστικά και μόνο από άλλο, εξειδικευμένο προσωπικό αντί του υπηρετούντος στο Δήμο προσωπικού, δεδομένης μάλιστα και της σαφούς ανεπάρκειας της αναδόχου για τη διεκπεραίωση του ανατεθέντος έργου,
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/10/2020
Παροχή υπηρεσιών:..Με τα δεδομένα αυτά, η δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι οι επίμαχες υπηρεσίες, που αφορούν στην τήρηση φακέλου πράξης, στη σύνταξη διαφόρων αναφορών και στην εν γένει υλοποίηση του προαναφερόμενου έργου δεν είναι εξειδικευμένης φύσης και εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού του Δήμου .... που υπηρετεί στα αυτοτελή Τμήματα Προγραμματισμού, Οργάνωσης, Πληροφορικής και Διαφάνειας και Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ωστόσο λαμβανομένου υπόψη α) ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου είναι υποστελεχωμένες, καθόσον υπηρετούν τρεις διοικητικοί υπάλληλοι, εκ των οποίων μόνον ο ένας κατηγορίας ΠΕ, επιφορτισμένοι με τα πολλαπλά καθήκοντα που περιγράφονται αναλυτικά στο 42351/13.11.2019 έγγραφο του Αντιδημάρχου ..., β) του επείγοντος χαρακτήρα των υπηρεσιών που ανατέθηκαν στο πλαίσιο του αυστηρού χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της επίμαχης πράξης και γ) του κινδύνου απώλειας της χρηματοδότησης σε περίπτωση μη εκτέλεσης των σχετικών ενεργειών, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα όργανα του Δήμου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων αλλά συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να αναθέσουν τις ως άνω υπηρεσίες σε εξωτερικό συνεργάτη και ως εκ τούτου το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, εάν δεν είχε λήξει το έτος τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/Τ1/116/2007
Σε περίπτωση, που έχουν συσταθεί με τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας ορισμένου δήμου θέσεις δικηγόρων με πάγια αντιμισθία, λόγω ύπαρξης παγίων και διαρκών αναγκών σε νομικές υπηρεσίες, τότε οι ανάγκες του δήμου αυτού πρέπει να καλύπτονται από τους προσλαμβανόμενους με πάγια αντιμισθία και κατά την προβλεπόμενη νόμιμη διαδικασία δικηγόρους. Κατ’ ακολουθία, δεν είναι νόμιμη η παροχή εντολής σε δικηγόρο για το χειρισμό «όλων» γενικά των νομικών υποθέσεων ορισμένου δήμου για «αόριστο» χρονικό διάστημα, εφόσον υφίστανται θέσεις δικηγόρων με πάγια αντιμισθία, παρά μόνο η ανάθεση σ’ αυτόν συγκεκριμένων υποθέσεων μέχρι την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας πρόσληψης δικηγόρων με πάγια αντιμισθία (βλ. σχετ. Πράξεις Ι Τμήματος Ελ. Συν. 122/2005 και 204/2005).Περαιτέρω οι γνωμοδοτήσεις που ανατίθενται σε δικηγόρους πρέπει αφορούν σε θέματα «ιδιάζουσας φύσης» που δεν υπάγονται στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων .
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)35/2016
Υπηρεσίες – εργασίες καθαρισμού:Μη νόμιμη η καταβολή μέρους αμοιβής από Δήμο σε ιδιωτική τεχνική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών καθαρισμού αυτοφυούς βλάστησης κοιμητηρίων και παιδικών χαρών του Δήμου, καθόσον: α) δεν προηγήθηκε της ανάθεσης των ανωτέρω υπηρεσιών καθαρισμού, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 3979/2011 (ΦΕΚ Α΄ 138/2011), αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία να τεκμηριώνεται η αδυναμία εκτέλεσης των ως άνω υπηρεσιών με ίδια μέσα του Δήμου και β) οι ανωτέρω εργασίες εμπίπτουν στα καθήκοντα του προσωπικού καθαριότητας της Διεύθυνσης Καθαριότητας-Ανακύκλωσης και Πρασίνου του Δήμου, το οποίο σε συνδυασμό με το προσωπικό που προσλήφθηκε με αποφάσεις του Δημάρχου κρίνεται επαρκές για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Δήμου.
ΕΣ/Κλ.Τμ.7/72/2017
Καταβολή μέρους της αμοιβής της για την παροχή υπηρεσιών «επιστημονικής υποστήριξης στην εξειδίκευση της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Συνοχής σε τοπικό επίπεδο, για την εξεύρεση χρηματοδοτήσεων μέσω διαρθρωτικών ταμείων(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που παρατέθηκαν, πρέπει να γίνουν δεκτά τα εξής: Οι ανατεθείσες στη φερόμενη ως δικαιούχο του χρηματικού εντάλματος εταιρεία εργασίες ανάγονται στις αρμοδιότητες αφενός του αυτοτελούς Τμήματος Προγραμματισμού, Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, αφετέρου των τμημάτων Αποτελεσματικότητας - Ποιότητας - Οργάνωσης - Διαφάνειας και Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, που εντάσσονται στη Διεύθυνση Αποτελεσματικότητας, Οργάνωσης Πληροφορικής και Διαφάνειας, εμπίπτουν δε στα καθήκοντα του προσωπικού του Δήμου σύμφωνα με τον Ο.Ε.Υ. του. Περαιτέρω, δεν τεκμηριώνεται το εξειδικευμένο αντικείμενο των εργασιών, το οποίο σε αντιστοίχιση με τα αναλυτικώς παρατιθέμενα καθήκοντα του υπηρετούντος στο Δήμο προσωπικού, θα μπορούσε να υποστηρίξει την αόριστη αναφορά στην ….απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ότι οι υπηρεσίες είναι ειδικής φύσης και εκφεύγουν των συνήθων καθηκόντων του προσωπικού του Δήμου. Ο δε ισχυρισμός περί ελλιπούς προσωπικού του Δήμου, καθώς στο αρμόδιο Τμήμα Προγραμματισμού, Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων υπηρετούν τρεις υπάλληλοι Π.Ε. - Τ.Ε., στο τμήμα Αποτελεσματικότητας - Ποιότητας - Οργάνωσης - Διαφάνειας ένας μόνον υπάλληλος και στο τμήμα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών τέσσερις υπάλληλοι, πρέπει να απορριφθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/38/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:Α. Ως προς τα 39 και 40, οικονομικού έτους 2015, χρηματικά εντάλματα: Οι δαπάνες που εντέλλονται με τα 39 και 40, οικονομικού έτους 2015, χρηματικά εντάλματα είναι μη νόμιμες, διότι, ανεξαρτήτως εάν οι παρασχεθείσες υπηρεσίες, όπως αυτές αναφέρονται στα οικεία τιμολόγια, προς εξόφληση των οποίων εκδόθηκαν τα εν λόγω εντάλματα («αξιολόγηση αιτήσεων κοινωνικού τιμολογίου πελατών Δ.Ε.Υ.Α.Λ.» και «στατιστική ανάλυση στοιχείων κοινωνικού τιμολογίου πελατών Δ.Ε.Υ.Α.Λ», αντιστοίχως) εμπίπτουν ή όχι στο συμβατικό αντικείμενο των ανατεθεισών υπηρεσιών (βλ. προηγούμενη σκέψη), η παροχή των επίμαχων υπηρεσιών «Υπευθύνου Διαφάνειας» και «Υπευθύνου Παραπόνων και Υποστήριξης του Καταναλωτή», μη νομίμως ανατέθηκε στους φερόμενους ως δικαιούχους των ενταλμάτων αυτών. Και τούτο διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Αναπληρώτρια Επίτροπο, οι εν λόγω υπηρεσίες εμπίπτουν στα καθήκοντα του προσωπικού της Δ.Ε.Υ.Α.Λ., όπως αυτά περιγράφονται στις προπαρατεθείσες οργανικές διατάξεις ..., η δε διεκπεραίωσή τους δεν απαιτεί, όπως προκύπτει από το αντικείμενο των σχετικών συμβάσεων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία.(..)Β. Ως προς το 41, οικονομικού έτους 2015, χρηματικό ένταλμα: Η εντελλόμενη με το εν λόγω ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς οι επίμαχες υπηρεσίες «Υπεύθυνης Δημοσίων Σχέσεων» μη νομίμως ανατέθηκαν στη φερόμενη ως δικαιούχο του εντάλματος. Και τούτο, διότι μέρος των ανατεθεισών στην ανάδοχο εργασιών και, συγκεκριμένα, η ανατεθείσα υποχρέωση συνεργασίας και ενημέρωσης για τις δραστηριότητες και για τα θέματα των οργανισμών ύδρευσης - αποχέτευσης άλλων χωρών, καθώς και η υποχρέωση συνεργασίας με φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για την προαγωγή της διαπεριφερειακής και διασυνοριακής συνεργασίας, τη συμμετοχή της Δ.Ε.Υ.Α.Λ. σε δίκτυα για το νερό και για την αξιοποίηση των προσφερόμενων δυνατοτήτων, εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα του Διευθυντή της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 12 του Ο.Ε.Υ.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)273/2014
Μη νόμιμη η καταβολή μηνιαίων αποδοχών σε ειδικό συνεργάτη και σε ειδική σύμβουλο Δημάρχου, καθόσον μη νόμιμα παρείχαν τις υπηρεσίες τους στον Δήμο κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι οι σχετικές αποφάσεις του Δημάρχου, με τις οποίες διατηρήθηκαν αυτοί στις θέσεις τους και ανανεώθηκαν οι οικείες συμβάσεις εργασίας, δεν δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ως εκ τούτου δεν έλαβαν νόμιμη υπόσταση.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/89/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, οι «υπηρεσίες αποτύπωσης του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του Δ. ... με στόχο την αξιοποίηση των χρηματοδοτήσεων της νέας προγραμματικής περιόδου» μη νομίμως ανατέθηκαν στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία. Και τούτο, διότι οι ανατεθείσες εργασίες, όπως το αντικείμενό τους προκύπτει από την προαναφερόμενη υπ’ αριθμ. πρωτ. 6634/27.2.2015 σύμβαση (αποτύπωση των οργανωτικών δυνατοτήτων του Δήμου, των Υπηρεσιών του και των νομικών του προσώπων, ομαδοποίηση των αναγκών του Δήμου, σύμφωνα με τους Θεματικούς Στόχους στους οποίους έχει εξειδικευθεί, σε εθνικό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το 2020, σύνταξη σχεδίου δράσεων για την αξιοποίηση των χρηματοδοτήσεων της επόμενης Χρηματοδοτικής Περιόδου στους τομείς της Κοινωνικής Πολιτικής, της Αγροτικής Πολιτικής και της Έξυπνης Εξειδίκευσης κλπ.) εμπίπτουν στα καθήκοντα του προσωπικού του Δήμου και, συγκεκριμένα, ανάγονται στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής, όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 11 του Οργανισμού
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ Ελσυν/Τμ7/26/2016
ΕλΣυν.Κλ.7/165/2015
ΕΡΓΑΣΙΕΣ - ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Γενικά:Μη νόμιμη η δαπάνη από Δήμο που αφορά στην 1 η πληρωμή σύμβασης σε ιδιώτη ηλεκτρολόγο για την παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής εξωτερικού φωτισμού Δημοτικής Ενότητας, καθόσον: α) η εκτέλεση των παραπάνω εργασιών μη νομίμως ανατέθηκε σε ιδιώτη, διότι αυτές εμπίπτουν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του προσωπικού του ανωτέρω Δήμου, καθότι το αντικείμενο της παρούσας σύμβασης δεν απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, αλλά πρόκειται, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, για συνήθεις και απλές ηλεκτρολογικές εργασίες και επιπλέον δεν προκύπτει ότι η Υπηρεσία δεν διέθετε τον απαιτούμενο ειδικό εξοπλισμό για την υλοποίηση των εν λόγω εργασιών και β) στο πλαίσιο της αρχής της αποτελεσματικότητας που πρέπει να διέπει τη δράση των οργάνων των Ο.Τ. Α., και δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες εργασίες δεν ανέκυψαν αιφνιδίως, θα μπορούσαν να έχουν ενταχθεί σε προγραμματισμό, έτσι ώστε να επιτευχθεί η εκτέλεσή τους, ακόμα και σταδιακά, από το υπηρετούν προσωπικό, στα καθήκοντα και στις αρμοδιότητες του οποίου εμπίπτουν.
ΕΣ/Τ7/263/2008
Μη νομίμως ανατέθηκαν σε τρίτο πρόσωπο εργασίες τοπογραφικής αποτύπωσης , καθόσον αφενός, όπως προκύπτει από τη διάρθρωση των Υπηρεσιών του Δήμου, αυτές ανάγονται στα καθήκοντα και στις αρμοδιότητες του ήδη υπηρετούντος στο Δήμο προσωπικού και, συγκεκριμένα στο προσωπικό των γραφείων τεχνικών έργων και πολεοδομίας και πολεοδομικών εφαρμογών των Τεχνικών Υπηρεσιών και Περιβάλλοντος του Δήμου, αφετέρου οι ανατεθείσες υπηρεσίες δεν απαιτούν ειδικότερες γνώσεις και εμπειρία από αυτές που κατέχει ήδη το υπηρετούν προσωπικό και ως εκ τούτου δεν δικαιολογείται η ανάθεση τους σε τρίτους και η διενέργεια πρόσθετων δαπανών.