Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Τ4/33/2007

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 496/1974

Η πληρωμή ασφαλίστρων για την ασφαλιστική κάλυψη έναντι πυρός των ιδιόκτητων κτιρίων, καθώς και του περιεχομένου αυτών και των μισθωμένων κτιρίων, είναι νόμιμη.Πληρωμή ασφαλίστρων για την ασφαλιστική κάλυψη των δεκατριών πινάκων ζωγραφικής είναι μη νόμιμη.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν/Τμ.7/419/2006

Καταβολή στην ασφαλιστική εταιρεία … ασφαλίστρων για την ασφάλιση των εκατόν είκοσι έξι (126) παιδιών που συμμετείχαν στην  «…» που οργάνωσε ο  Οργανισμός Αθλήσεως Δήμου ....κατά τη διάρκεια του θέρους.(....) η αστική ευθύνη ενός ν.π.δ.δ., δηλαδή η υποχρέωσή του να αποζημιώσει κάποιον τρίτο, η οποία είναι δυνατόν να ασφαλιστεί σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία έναντι πιθανών κινδύνων που τυχόν θα την ενεργοποιήσουν, γεννάται, αποκλειστικώς, είτε εκ του νόμου, είτε από δικαιοπραξία, εφόσον, βεβαίως, η ανάληψη τέτοιας υποχρεώσεως προβλέπεται από διάταξη νόμου ή συντελεί στην καλύτερη εκπλήρωση του σκοπού του, είτε από αδικοπραξία των οργάνων του.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η υπό κρίση δαπάνη δεν είναι νόμιμη στο μέτρο που αφορά στην ασφάλιση των συμμετεχόντων σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων του…..., για τις οποίες ο εν λόγω Οργανισμός δεν ευθύνεται αστικώς εφόσον κατά το καταστατικό του ανεπιτρέπτως ανέλαβε τη διοργάνωσή τους. Επομένως, η υπό κρίση δαπάνη δεν είναι νόμιμη.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/124/2019

Πληρωμή ανεξόφλητων εργασιών ηλεκτρομηχανολογικής και αρχιτεκτονικής μελέτης: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, ανεξαρτήτως της βασιμότητας του προβαλλόμενου από την αναπληρώτρια Επίτροπο λόγου μη θεώρησης των ελεγχόμενων τίτλων πληρωμής, οι εντελλόμενες με αυτούς δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα ανωτέρω χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ενεργός απαίτηση των ανωτέρω μελετητών έναντι του Νοσοκομείου, αφού η αξίωσή τους έχει αποσβεστεί με την καταβολή του χρέους, δυνάμει των επιβληθεισών ως άνω κατασχέσεων σε βάρος του τραπεζικού λογαριασμού του Νοσοκομείου, εκ του λόγου δε τούτου τα πρόσωπα αυτά δεν είναι πλέον πιστωτές του Νοσοκομείου.


ΕΣ/Τμ.4/281/2014

Εργα – Εργασίες Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Νοσοκομείο σε ιδιώτη για την προμήθεια και τοποθέτηση δύο θωρακισμένων θυρών ακτινοπροστασίας Αφενός μεν, νομίμως  η ως εν λόγω δαπάνη βάρυνε τον Κ.Α.Ε. «συντήρηση και επισκευή κτιρίων», σε βάρος του οποίου τελικά ενταλματοποιήθηκε και όχι τον Κ.Α.Ε. «προμήθειες ειδών συντήρησης κτιρίων», αφού η ανωτέρω εργασία συνιστά δημόσιο τεχνικό έργο συντήρησης – επισκευής του αντίστοιχου χώρου του Νοσοκομείου και όχι απλή εκτέλεση εργασιών, δεδομένου ότι οι εν λόγω θωρακισμένες θύρες, που αποσκοπούν ιδίως στην αποτροπή της διαρροής της ραδιενεργού ακτινοβολίας, αποτελούν συστατικά του κτιρίου του Νοσοκομείου, κατά την έννοια των άρθρων 953 και 954 του Α.Κ.,  για την ασφαλή δε τοποθέτησή τους απαιτείται η χρήση ειδικών τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και η χρησιμοποίηση εξειδικευμένου επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, αφετέρου δε, η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του Διοικητή του Νοσοκομείου, είναι μη νόμιμη, διότι με αυτή δεσμεύθηκαν οι πιστώσεις εσφαλμένου Κ.Α.Ε., («προμήθειες ειδών συντήρησης κτιρίων», αντί του ορθού ως άνω Κ.Α.Ε.,κατά παράβαση της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων (άρθρα 3 και 9 παρ. 1 του ν.δ. 496/1974, ΦΕΚ Α΄ 204/1974, άρθρο 28 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013, ΦΕΚ Α΄ 52/2013 και π.δ. 113/2010, ΦΕΚ Α΄ 194/2010).(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/ΤΜ.1/99/2000

Αποζημίωση υπερωριακής εργασίας σε βάρος των πιστώσεων του π/υ του επομένου έτους.(..) Σύμφωνα όμως με τις σκέψεις που προηγήθηκαν η δαπάνη που εντέλλεται με τα εντάλματα αυτά δεν είναι νόμιμη, γιατί δεν επιτρέπεται η μεταφορά των αδιάθετων υπολοίπων του προηγούμενου οικονομικού έτους, στον αντίστοιχο Κ.Α.Ε. του επόμενου, με σκοπό την πληρωμή πραγματοποιηθείσης υπερωριακής εργασίας και η επιβάρυνση των πιστώσεων που προϋπολογίσθηκαν για την πραγματοποίηση υπερωριακής εργασίας επομένου έτους με τη δαπάνη για εργασία που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο οικονομικό έτος.


ΕλΣυν/Τμ/4/1/2011

Ασφάλιστρα αυτοκινήτων.Τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου οφείλουν να ασφαλίζουν τα οχήματά τους, εφόσον δεν έχουν εξαιρεθεί της υποχρεωτικής ασφαλίσεως με προεδρικό διάταγμα, πλην όμως υποχρεούνται να καλύπτουν μόνον τους κινδύνους που ρητά προβλέπονται από τις ως άνω διατάξεις. Πιο συγκεκριμένα, η ασφαλιστική κάλυψη αφορά αποκλειστικά την αστική ευθύνη του κυρίου, κατόχου και κάθε οδηγού αυτών έναντι τρίτων για τους κινδύνους της θανάτωσης, της σωματικής βλάβης και των ζημιών σε πράγματα, περιλαμβάνεται δε σε αυτήν και η χρηματική ικανοποίηση για ψυχική οδύνη ή ηθική βλάβη. Δαπάνη για την κάλυψη άλλων ασφαλιστικών κινδύνων δεν προβλέπεται και επομένως δεν μπορεί να διενεργηθεί διότι αντίκειται στην αρχή της νομιμότητας που διέπει τη δράση της δημόσιας διοίκησης, σύμφωνα με την οποία αυτή οφείλει ή μπορεί να ενεργεί μόνον ότι ρητώς ορίζεται στο Νόμο (βλ. πράξεις IV Τμ. 217/2009, 63/2009, 75/2010).


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/173/2019

Καταβολή αμοιβής σε ασφαλιστική εταιρεία για την παροχή ασφάλειας αστικής ευθύνης σύμφωνα με τα άρθρα 657, 658 και 932 του Α.Κ. αστική ευθύνη του ασφαλιζόμενου/εργοδότη έναντι του έμμισθου προσωπικού, το οποίο απασχολείται στην επιχείρησή του συνεπεία εργατικού ατυχήματος κατά την εκτέλεση ή με αφορμή την εργασία του στην επιχείρηση και το οποίο ατύχημα οφείλεται στην αμέλεια του ασφαλιζόμενου ή των προσώπων που είναι ή θα είναι στην υπηρεσία του. .:Με τα δεδομένα αυτά η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι αφενός δεν προβλέπεται στο νόμο και αφετέρου δεν αποδείχθηκε ότι είναι λειτουργική, ότι, δηλαδή, συμβάλλει με κάποιο τρόπο άμεσο ή έμμεσο στην υλοποίηση των σκοπών που επιδιώκει η Δ.Ε.Υ.Α. ...... 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/73/2017

Απωλεια πρωτοτύπων δικαιολογητικών(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα φωτοαντίγραφα των απωλεσθέντων υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες πρωτοτύπων του 2/6.7.2009 δελτίου αποστολής και του 101/21.6.2011 τιμολογίου της φερομένης ως δικαιούχου εταιρείας δεν αποτελούν νόμιμα δικαιολογητικά εκκαθαρίσεως και πληρωμής της εντελλόμενης με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνης. Εξάλλου, στην προκειμένη περίπτωση δεν συντρέχουν οι αναφερόμενες στην προηγούμενη νομική σκέψη προϋποθέσεις για την κατ’ εξαίρεση εκκαθάριση και πληρωμή δαπάνης σε περίπτωση απώλειας των πρωτοτύπων δικαιολογητικών. Ειδικότερα, δεν προκύπτει ότι έχει διενεργηθεί Ε.Δ.Ε. από τα προβλεπόμενα από τις οικείες διατάξεις όργανα, από το Πόρισμα της οποίας να προκύπτει ότι τα εν λόγω δικαιολογητικά έχουν απωλεσθεί με υπαιτιότητα των οργάνων του Νοσοκομείου, επιπλέον, δε, δεν προσκομίζονται αντίγραφα των απωλεσθέντων πρωτοτύπων δικαιολογητικών, θεωρημένα από δημόσια αρχή, συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση της φερομένης ως δικαιούχου για την ακρίβεια του περιεχομένου τους... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/50/2018

Κάλυψη εξόδων μετάβασης και διαμονής-διατροφής συνοδού ασφαλισμένου:..Με τα δεδομένα αυτά, μη νομίμως ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ προέβη στην έκδοση τακτικού χρηματικού εντάλματος πληρωμής για την προκαταβολή της εντελλόμενης δαπάνης, καθόσον, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η έκδοση τακτικού χρηματικού εντάλματος πληρωμής προϋποθέτει απαίτηση εκκαθαρισμένη, ήτοι απαίτηση αποδεικνυόμενη, ως προς την ύπαρξη και την έκτασή της, από πλήρη και νόμιμα παραστατικά στοιχεία. Εν προκειμένω, κατά το χρόνο έκδοσης του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, η σχετική απαίτηση του φερόμενου ως δικαιούχου δεν ήταν εκκαθαρισμένη, κατά την προεκτεθείσα έννοια, και, επομένως, δεν υπήρχε εκ του νόμου δυνατότητα να εκδοθεί τακτικό χρηματικό ένταλμα πληρωμής, θα μπορούσε δε ο προαναφερθείς Οργανισμός, επιτρεπτώς, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 18 του ν.δ/τος 496/1974, να προβεί στην προκαταβολή της επίμαχης δαπάνης, με την έκδοση χρηματικού εντάλματος προπληρωμής, στο όνομα του ως άνω φερόμενου ως δικαιούχου-ασφαλισμένου του (πρβλ. Ε.Σ. Ι Τμ. πρ. 98/2010, VII Τμ. πρ. 98/2010, 27, 373/2009).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο τακτικό χρηματικό ένταλμα πληρωμής -ήτοι βάσει μη νόμιμου τίτλου πληρωμής- δαπάνη, είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/219/2018

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ:Με το άρθρο 8 παρ. 3 του ν. 4210/2013 (ΦΕΚ Α΄254) παρέχεται η δυνατότητα στους οικείους φορείς να προσλαμβάνουν το προσωπικό που περιλαμβάνεται στους σχετικούς προσωρινούς πίνακες διοριστέων του Α.Σ.Ε.Π., με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου διάρκειας μέχρι οκτώ μηνών, με μόνη τη συνδρομή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών και ανεξαρτήτως της νομιμότητας των άνω προσωρινών πινάκων.ΙΙΙ. Στην προκειμένη περίπτωση, οι φερόμενοι ως δικαιούχοι, …. του …, …. του … και …. του …., περιλαμβάνονται στους προσωρινούς πίνακες διοριστέων της 3Κ/2018 διακήρυξης του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ τεύχος ΑΣΕΠ 4/2018). Συνεπώς, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν, ανεξαρτήτως της νομιμότητας των άνω προσωρινών πινάκων, οι ανωτέρω νομίμως προσλήφθηκαν από τη Δ.Ε.Υ.Α. Χερσονήσου, με τις από 30.4.2018 συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου οκτάμηνης διάρκειας, για την κάλυψη επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών, η συνδρομή των οποίων δεν αμφισβητείται από τον Επίτροπο. ΙV. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΛ.Ε/325/2023

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι,κατά παράβαση του άρθρου 22.Γ της οικείας διακήρυξης, έγινε αποδεκτή η συμμετοχή στον διαγωνισμό του αναδόχου οικονομικού φορέα «…..» και κρίθηκε ότι πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής στον διαγωνισμό, δεδομένου ότι αυτός, όπως ορθά υποστηρίχθηκε με την 21357/2.11.2022 γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας του Δήμου Αριστοτέλη και του μειοψηφούντος μέλους της Επιτροπής Διαγωνισμού, κατά την ημέρα υποβολής της προσφοράς (26.7.2022) δεν διέθετε σε ισχύ ασφαλιστήριο συμβόλαιο, το οποίο να παρέχει «ασφαλιστική κάλυψη έναντι επαγγελματικού κινδύνου με ελάχιστα όρια ευθύνης 750.000€ ανά αξίωση και 1.000.000€ αθροιστικά για όλη την ασφαλιστική περίοδο». Και τούτο, διότι αφενός μεν το προσκομισθέν από τον ανάδοχο Νο111971 ασφαλιστικό συμβόλαιο (περίοδος κάλυψης 29.4.2022-29.4.2023) ρητά εξαιρεί από την ασφάλιση και δεν καλύπτει, μεταξύ άλλων, εργασίες κατά την περίοδο κατασκευής του έργου, καθώς και οποιαδήποτε σύμβαση ο ασφαλισμένος ενεργεί ως εργολάβος ή κατασκευαστής, με συνέπεια να εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του η ελεγχόμενη σύμβαση, αφετέρου δε η Νο108598 πρόσθετη πράξη στο Νο111971 ασφαλιστικό συμβόλαιο και το Νο12145892 ασφαλιστικό συμβόλαιο, ανεξαρτήτως του περιεχομένου τους, έχουν έναρξη ισχύος ασφάλισης μεταγενέστερη της 26.7.2022. Η πλημμέλεια δε αυτή είναι ουσιώδης και κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, δεδομένου ότι εμφιλοχώρησε κατά παράβαση όρου της διακήρυξης που έχει τεθεί με ποινή αποκλεισμού (άρθρο 22.Γ σε συνδυασμό με άρθρο 4.2 δ΄) και κατά παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων.