Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Ολομ/15/2013

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4129/2013

Με τις διατάξεις του άρθρου 82 του ν.4055/2012 φορείς (νπδδ ή νπιδ) που επιχορηγούνται ή χρηματοδοτούνται από τους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (άρθρο 1Β παρ.2 του ν.3871/2010) υποχρεούνται να υποβάλουν τόσο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, όσο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά από δίμηνο από τη λήξη του οικονομικού έτους, απολογισμό της συνολικής οικονομικής τους δραστηριότητας (της χρηματικής διαχείρισης του έτους που έληξε), καθώς και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης ή της χρηματοδότησης που έλαβαν, με την προϋπόθεση ότι αυτή ήταν μικρότερη του 100% του συνολικού ποσού που διαχειρίστηκαν για την λειτουργία τους, τους απολογισμούς δε αυτούς θα πρέπει να συνοδεύει και προϋπολογισμός του επόμενου οικονομικού έτους. Η διττή αυτή υποχρέωση των νομικών προσώπων που επιχορηγούνται απευθύνεται στην αρμόδια Διεύθυνση του ΓΛΚ στην οποία θα υποβληθούν, μέσω των εποπτευόντων Υπουργείων, όλα τα οικονομικά στοιχεία που κρίνονται απαραίτητα σύμφωνα με το ν.2166/1993 και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού Οικονομικών (ΥΑ 2014380/377/0026/27-2-1988, ΦΕΚ Β΄ 284 και ήδη ΥΑ 2/22717/0094/9-3-2011, ΦΕΚ Β΄ 474), ώστε τα επιχορηγούμενα νομικά πρόσωπα να συμπεριληφθούν σε αναρτώμενη στο διαδίκτυο κατάσταση ότι είναι ενήμεροι της υποχρέωσης τους αυτής, η οποία επέχει θέση «βεβαίωσης» για την καταβολή της επιχορήγησή τους. Περαιτέρω, όσον αφορά το Ελεγκτικό Συνέδριο, η υποβολή των απολογισμών τόσο του συνόλου της χρηματικής διαχείρισης του απερχόμενου οικονομικού έτους, όσο και της επιχορήγησης που έλαβαν κατά το έτος αυτό, αφορά στον διενεργούμενο από αυτό κατασταλτικό έλεγχο των λογαριασμών των φορέων που δέχονται επιχορήγηση ή χρηματοδότηση από τους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης και διαχειρίστηκαν εκ του λόγου τούτου «δημόσιο χρήμα». Για τον έλεγχο αυτό του μέρους της διαχείρισης των ως άνω φορέων (ήτοι της επιχορήγησης ή της χρηματοδότησης που έλαβαν) τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα θα εφαρμόσουν ενιαία, σε όλα τα νομικά πρόσωπα, την αριθμ. 8506/1976 κανονιστική απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Β΄ 687/24-5-1976) «Περί του τύπου των λογαριασμών και των επισυναπτέων σ’ αυτούς δικαιολογητικών των ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου λογοδοτούντων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου» την οποία θα προσαρμόσουν στην φύση της ελεγχόμενης χρηματικής απεικόνισης. Η σχετική έκθεση ελέγχου, που θα συνταχθεί μετά την υποβολή και τον έλεγχο των απαιτούμενων δικαιολογητικών και παραστατικών, θα αφορά στην νομιμότητα και κανονικότητα των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν σε εκτέλεση της επιχορήγησης αυτής, συνεπώς εφόσον αυτές (οι δαπάνες) δεν συνοδεύονται από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κρίνονται ως μη νομίμως καταβληθείσες, τότε το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο θα καταλογίζει σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την αρμοδιότητα του αυτή, που είναι σε κάθε περίπτωση αυτοτελής σε σχέση με την τυχόν κρίση του εποπτεύοντος φορέα για το μη επιλέξιμο των δαπανών αυτών για επιχορήγησή το επόμενο οικονομικό έτος. Εξάλλου, ο έλεγχος της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης που στοχεύει στη διασφάλιση ότι οι ελεγχόμενες επιχορηγήσεις διατέθηκαν σύμφωνα με τις αρχές της οικονομικότητας, αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας, απαιτεί σημαντικές αλλαγές στο δημοσιονομικό περιβάλλον με κατεύθυνση την μέτρηση της οικονομικότητας και της αποδοτικότητας των επιλογών του ελεγχόμενου φορέα, ήτοι, από απόψεως ορθής διαχειρίσεως, αν επελέγη πράγματι το οικονομικότερο μέσο και αν μετρήθηκε επαρκώς η σχέση κόστους – οφέλους και προϋποθέτει τη στοχοθεσία του ελεγχόμενου φορέα καθώς και την ανάλογη εκπαίδευση του ελεγκτικού προσωπικού.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Τ4(ΚΠΕ)/185/2013

Χρηματοδότηση Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης.(...)Χωρίς την υποβολή από τους επιχορηγούμενους ή χρηματοδοτούμενους φορείς των στοιχείων που προβλέπονται στην παράγραφο 3, οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης δεν επιτρέπεται να προβαίνουν σε καμία απολύτως επιχορήγηση ή και χρηματοδότηση των φο¬ρέων αυτών (…)». Οι ανωτέρω διατάξεις επιβάλλουν στους επιχορηγούμενους ή χρηματοδοτούμενους από τη Γενική Κυβέρνηση φορείς, ανεξαρτήτως της νομικής τους μορφής, να υποβάλουν στο Γ.Λ.Κ. και στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με το πέρας διμήνου από τη λήξη του οικονομικού έτους, απολογισμό της συνολικής οικονομικής τους δραστηριότητας και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης ή χρηματοδότησης που έλαβαν, εφόσον αυτή είναι μικρότερη του 100% των συνολικών ποσών που διαχειρίσθηκαν, καθώς και τον προϋπολογισμό τους για το επόμενο έτος, σύμφωνα με τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα (βλ. και αιτιολογική έκθεση ν. 4055/2012). (...) Λαμβανομένου υπόψη ότι τα συνολικά έσοδα του Ιδρύματος, όπως αυτά προκύπτουν από τον υποβληθέντα Απολογισμό – Ισολογισμό, δεν αποτελούνται μόνο από επιχορηγήσεις – χρηματοδοτήσεις από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά και από άλλα, διαφορετικής φύσεως, έσοδα (λ.χ. συνδρομές κάρτας νέων, έσοδα εστιών, τόκοι κ.ά.), έπρεπε, παράλληλα με τα ανωτέρω έγγραφα, να υποβληθεί στο Γ.Λ.Κ. και στο Ελεγκτικό Συνέδριο ξεχωριστός απολογισμός για την επιχορήγηση – χρηματοδότηση που έλαβε το Ίδρυμα κατά το οικονομικό έτος 2012, με ανάλυση του τρόπου ανάλωσής της. Επομένως, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι κατά τούτο βάσιμος.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/104/2019

Συμμετοχή σε καρναβάλικες εκδηλώσεις δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά το επιχορηγούμενο σωματείο τήρησε τα προβλεπόμενα στο άρθρο 41 του ν. 4129/2013 και υπέβαλε συνολικό απολογισμό και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε για το οικονομικό έτος 2017, ενώ ο τρόπος διάθεσης της επιχορήγησης που έλαβε   κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος δεν αποτελούν κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή επιχορήγησης για το τρέχον οικονομικό έτος (Ε.Σ. ΚΠΕΔ VII Tμ. Πρ. 264/2017). Περαιτέρω, οι επιχορηγούμενες δαπάνες για την παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων (αγορά κουστουμιών και κατασκευή σκηνικών) συναρτώνται με την πραγματοποίηση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του σωματείου, όπως αυτές περιγράφονται στο καταστατικό του και όχι με λειτουργικές δαπάνες αυτού, ενώ η παρουσίαση των ως άνω θεατρικών παραστάσεων άνευ εισιτηρίου δεν αποτελεί κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή της κρινόμενης επιχορήγησης. Ωστόσο, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι στην κρινόμενη επιχορήγηση περιλαμβάνεται δαπάνη για συμμετοχή του συλλόγου με άρμα στις καρναβαλικές εκδηλώσεις υπό την αιγίδα του Δήμου … το Φεβρουάριο του 2018, που είχε ήδη πραγματοποιηθεί κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης του σωματείου προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου …. στις 22.5.2018.Κατ’ ακολουθία αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/264/2017

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ. Επιχορήγηση σωματείου με την επωνυμία «...» με σκοπό την πραγματοποίηση εκδήλωσης στο πλαίσιο των καταστατικών σκοπών του..(..) Με τα δεδομένα αυτά η ελεγχόμενη επιχορήγηση είναι νόμιμη, καθόσον το επιχορηγούμενο σωματείο τήρησε τα προβλεπόμενα από το άρθρο 41 του ν. 4129/2013 και ήδη υπέβαλε συνολικό απολογισμό και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε για το οικονομικό έτος 2016. Περαιτέρω, ο τρόπος διάθεσης της οικονομικής επιχορήγησης που έλαβε για το περασμένο οικονομικό έτος και η εκτίμησή του από τον επιχορηγούντα Δήμο δεν αποτελούν κατά το νόμο προϋπόθεση για την παροχή επιχορήγησης για το τρέχον οικονομικό έτος. Κατά συνέπεια, η κρινόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί. 


ΕλΣυν/Κλ.7/117/2016

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ.Για  να είναι νόμιμη η επιχορήγηση φορέα από  φορείς  της  Γενικής  Κυβέρνησης, ο αιτούμενος επιχορήγησης φορέας πρέπει να έχει υποβάλει στους φορείς από τους οποίους εποπτεύεται, στους φορείς που τον έχουν επιχορηγήσει και οι οποίοι δεν ταυτίζονται με τους φορείς από τους οποίους εποπτεύεται και στο Ελεγκτικό Συνέδριο απολογισμό της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του καθώς και ξεχωριστό απολογισμό της επιχορήγησης που έλαβε κατά το προηγούμενο έτος, εφόσον αυτή είναι μικρότερη του 100% του συνολικού χρηματικού ποσού που διαχειρίστηκε κατά το έτος αυτό (πρβλ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο IV Τμ. πράξεις 54/2014, 185/2013). (…)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη νόμιμες, διότι για ουδένα από τους επιχορηγούμενους συλλόγους έχει εκπληρωθεί  το σύνολο των προβλεπόμενων από τη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 3 εδ. α΄ του ν. 4129/2013, όπως ισχύει, προϋποθέσεων που απαιτούνται για να είναι νόμιμη η επιχορήγηση.


Φ.952/2/18465/Σ.2835/2018

Καθορισμός του ύψους της εφάπαξ χρηματικής αρωγής έτους 2018 που θα καταβληθεί στους δικαιούχους σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 354/1976 (Α΄ 148) από τον Ειδικό Λογαριασμό Χρηματικής Αρωγής Οικογενειών Στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων.


54848/2022

Καθορισμός επιχορήγησης των πληγέντων από τις πλημμύρες που έλαβαν χώρα από 14 έως 25 Φεβρουαρίου 2019 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου της Περιφέρειας Κρήτης (ενίσχυση ήσσονος σημασίας). 


ΝΣΚ/84/2021

Εκτίμηση της χρηματικής αξίας αρχαίων κινητών. Αρμοδιότητα τριμελούς επιτροπής ειδικών επιστημόνων κατ’ άρθρο 73 παρ. 11 του ν. 3028/2002.(...)Η προβλεπόμενη στο άρθρο 73 παρ. 11 του ν. 3028/2002 τριμελής επιτροπή ειδικών επιστημόνων είναι αρμόδια για την εκτίμηση της χρηματικής αξίας των αρχαίων κινητών που δηλώθηκαν στην αρχαιολογική υπηρεσία και η κατοχή τους περιέρχεται στο Δημόσιο, στις περιπτώσεις που η χρηματική αξία των αρχαίων υπερβαίνει το ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ. Όταν η χρηματική αξία των αρχαίων είναι κατώτερη του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, αρμόδιος για την εκτίμηση της χρηματικής αξίας των αρχαίων, όπως και για τον προσδιορισμό του ύψους της αμοιβής σε όποιον προέβη στη δήλωσή τους, προκειμένου η κατοχή τους να περιέλθει στο Δημόσιο, είναι ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας του ΥΠΠΟΑ (ομόφωνα).


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/26/2020

Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Με την 214/22.4.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .... εγκρίθηκε η επιχορήγηση του πολιτιστικού συλλόγου «...» για το έτος 2019 και για την καταβολή του ποσού αυτής (55.000 ευρώ) εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα. Όπως προκύπτει από τα συμπληρωματικά στοιχεία που υπεβλήθησαν ενώπιον του Κλιμακίου με το 19397/23.12.2019 έγγραφο του Δήμου, σε εκτέλεση των 19/20.11 2019 Πρακτικών του, έχει υποβληθεί στη Περιφερειακή Ενότητα .. (Τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και στο Δήμο ..., απολογισμός της επιχορήγησης που έλαβε ο άνω σύλλογος το οικονομικό έτος 2018 (απόφαση Δ.Σ. 206/2018) και ο απολογισμός του οικονομικού έτους 2018, απόφαση γενικής συνέλευσης του Συλλόγου, έκθεση εξελεγκτικής επιτροπής, έκθεση ετήσιας δραστηριότητας του συλλόγου (πρόγραμμα δράσης 2019) και ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2019. Τέλος επισυνάπτονται τα στοιχεία δημοσίευσής τους στην ιστοσελίδα του προγράμματος Διαύγεια.Κατ’ ακολουθία, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2019 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/Κλ.Τμ.7/337/2016

Καταβολή επιχορήγησης στο αθλητικό σωματείο ​... (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον η από 18.7.2015 σχετική αίτηση του Διοικητικού Συμβουλίου του σωματείου προς το Δημοτικό Συμβούλιο ..... φέρει ημερομηνία προγενέστερη της απόφασης του τελευταίου  (31.7.2015) περί έγκρισης της αιτηθείσας επιχορήγησης, ενώ περαιτέρω έχει πρωτοκολληθεί και έχει λάβει τον αριθμό πρωτοκόλλου 1, η δε από 16.8.2015 μεταγενέστερη απόφαση του συλλόγου, με την οποία κατ’ ουσίαν περιγράφονται αναλυτικά και εξειδικεύονται οι ανάγκες του σωματείου που  θα καλυφθούν με το αιτούμενο ποσό της επιχορήγησης, φέρει τον αριθμό πρωτοκόλλου 5 και συνεπώς αβασίμως υποστηρίζει ο Επίτροπος ότι δεν προηγείται της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου αίτημα του αθλητικού συλλόγου. Περαιτέρω, αναφορικά με τον υπό στοιχ. ζ λόγο του διαφωνούντος Επιτρόπου, όπως  προκύπτει  από  τα  στοιχεία  του  φακέλου, αφενός οι δαπάνες για τις οποίες διατίθεται η επιχορήγηση είναι επαρκώς προσδιορισμένες, αφετέρου συναρτώνται με την πραγματοποίηση αθλητικών δραστηριοτήτων του σωματείου, όπως αυτές περιγράφονται στο καταστατικό του και όχι με λειτουργικές δαπάνες αυτού, ενώ επισυνάπτεται και αναλυτικός προσδιορισμός των εξόδων που απαιτούνται για την ετήσια συμμετοχή των ομάδων ποδοσφαίρου των παίδων και των αντρών στα αντίστοιχα πρωταθλήματα. Τέλος, απορριπτέος τυγχάνει και ο υπό στοιχείο ε) λόγος του Επιτρόπου, δεδομένου ότι στα στοιχεία του φακέλου και συγκεκριμένα στον υποβληθέντα απολογισμό της ληφθείσας επιχορήγησης για το έτος 2014 περιλαμβάνονται αναλυτικά όλα τα παραστατικά των δαπανηθέντων ποσών, προσκομίζονται δε και όλες οι αποδείξεις πληρωμής που πιστοποιούν τη διενέργεια των εκάστοτε δαπανών. Αναφορικά δε με την κρινόμενη επιχορήγηση για το έτος 2015, η μη προσκόμιση των ως άνω στοιχείων, ουδεμία ασκεί επιρροή στη νομιμότητα της δαπάνης, καθόσον με το κρινόμενο ένταλμα ελέγχεται η νομιμότητα της διαδικασίας έγκρισης της αιτούμενης επιχορήγησης, είναι δε αδιάφορο το γεγονός ότι το ποσό της επιχορήγησης θα καταβληθεί τελικά στο σωματείο σε χρονικό σημείο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των αθλητικών δραστηριοτήτων (βλ. Κλ. Ελ. Προλ. Δαπ. στο VII Τμ. 134, 142/2016).


ΕΣ/ΤΜ.7/136/2011

Επιχορήγηση δικαιούχων συλλόγων....:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι οι δύο πρώτοι σύλλογοι έχουν πολιτιστικό, κατά το καταστατικό τους, χαρακτήρα και συνεπώς αβασίμως προβάλλεται ο σχετικός λόγος διαφωνίας. Ως προς τον τρίτο όμως σύλλογο δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγησή του, διότι, αν και αναπτύσσει εκ του καταστατικού του πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, εντούτοις, δεν προηγήθηκε της απόφασης επιχορήγησης αίτηση περιλαμβάνουσα τις εκδηλώσεις στις οποίες αφορά αυτή η επιχορήγηση συνοδευόμενη με αναλυτικό προϋπολογισμό εξόδων των εκδηλώσεων αυτών, οι επικαλούμενες δε εκδηλώσεις στο από 10.6.2010 έγγραφο δραστηριοτήτων του συλλόγου, το οποίο εκδόθηκε μετά τη λήψη της κρίσιμης 159/7.6.2010 απόφασης του Δ.Σ. του Δήμου ..., έχουν προηγηθεί χρονικά της αιτούμενης επιχορήγησης, ενώ άλλωστε στο από 30.6.2010 Πρακτικό (αριθμ.πράξης 160) του Δ.Συμβουλίου του συλλόγου περί αποδοχής της επιχορήγησης αναφέρεται ότι δίδεται για την ενίσχυση αγοράς στέγης αυτού. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα χρηματικά εντάλματα 1137 και 1138, οικονομικού έτους 2010, δαπάνες είναι νόμιμες και επομένως τα εντάλματα αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2010, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκαν, ενώ η εντελλόμενη με το 962, οικονομικού έτους 2010, χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά παραδοχή του σχετικού λόγου διαφωνίας κατά το δεύτερο σκέλος αυτού και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.