ΕΣ/ΚΠΕΔ/Τμ.1/128/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ-ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ:χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Δήμου …, που αφορούν στην καταβολή συνολικού ποσού 82.086,36 ευρώ, στους αναφερόμενους δημοτικούς υπαλλήλους, ως ειδική αποζημίωση λόγω υπερωριακής απασχόλησής τους κατά την προπαρασκευή και διεξαγωγή των εκλογών της 18ης και 25ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη των αιρετών αρχών των Δήμων και των Περιφερειών, καθώς και των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.(...)Ωστόσο, ο ισχυρισμός αυτός είναι αβάσιμος, δεδομένου ότι, όπως έγινε δεκτό ανωτέρω, ο ονομαστικός προσδιορισμός των υπαλλήλων που θα απασχοληθούν αποτελεί λογικό προαπαιτούμενο της εκτέλεσης των κρίσιμων εργασιών. Εφόσον δε η εκτέλεση των εργασιών αυτών εκτείνεται, κατά τα οριζόμενα στην ΚΥΑ 15960/2014, στο διάστημα από 22.4.2014 έως 2.6.2014, οι σχετικές αποφάσεις δεν επιτρέπεται να εκδοθούν μετά το διάστημα αυτό. Εξάλλου, οι εν λόγω αποφάσεις λαμβάνουν τον ειδικό τύπο δημοσιότητας που προβλέπεται στις διατάξεις του ν. 3861/2010 (ανάρτηση στο Διαδίκτυο - πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ), μετά δε την έκδοση του ν. 4210/2013, πριν από την ανάρτησή τους, δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα. Κατά τούτο άλλωστε, οι αποφάσεις αυτές, που ως σωρευτικές ατομικές δεν έχουν αναδρομική ισχύ, σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να ανατρέξουν στο χρόνο κατά τον οποίο εκτελέστηκε η κρίσιμη υπερωριακή εργασία. Ο σχετικός, δε, ισχυρισμός του Δήμου, κατά τον οποίο η παράλειψη ανάρτησης στο Διαδίκτυο οφείλεται σε πλάνη των οργάνων του, πρέπει να απορριφθεί, πρωτίστως, διότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι η επικαλούμενη πλάνη ήταν συγγνωστή.(...)Αποφαίνεται ότι τα ... χρηματικά εντάλματα του Δήμου …, δεν πρέπει να θεωρηθούν, κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Κλ.7/317/2015
Ανάληψη υποχρεώσεων.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν σε προηγούμενη σκέψη (ΙΙ), οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν έχουν αναληφθεί νομίμως, κατά το βάσιμο λόγο διαφωνίας της Επιτρόπου, καθόσον οι αποφάσεις ανάληψης τους (δημοσιονομικές δεσμεύσεις) εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο της υπογραφής των προγραμματικών συμβάσεων.Συγνωστή πλάνη
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/162/2016
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:..Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι υπό κρίση δαπάνες είναι μη κανονικές, καθόσον οι προαναφερόμενες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, είτε εκδόθηκαν μετά την πραγματοποίηση των αντίστοιχων μετακινήσεων, ενώ έπρεπε να προηγούνται χρονικά οποιασδήποτε διοικητικής πράξης ή υλικής ενέργειας που αφορά την πραγματοποίηση των δαπανών (περιπτώσεις 1-10, 12, 14-50, όπου οι μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν από 26.3.2014 έως 27.6.2014, η δε απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε στις 30.6.2014), είτε εκδόθηκαν μεν πριν από την πραγματοποίηση των μετακινήσεων, πλην όμως αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο, στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, σε μεταγενέστερο χρόνο, από τον οποίο και κατά νόμο εκκινεί η ισχύς τους (περιπτώσεις 11, 13, 51 – 54). Αλυσιτελώς, δε, το .... προβάλλει ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην καθυστερημένη προσκόμιση των σχετικών δικαιολογητικών από τους δικαιούχους, από άγνοια των σχετικών προθεσμιών, αφού η απόφαση ανάληψης δεν εκδίδεται με βάση τα δικαιολογητικά των δαπανών, αλλά πριν από την πραγματοποίηση αυτών, με βάση τις σχετικές εγκρίσεις των μετακινήσεων. Ομοίως, η μη κανονικότητα της δαπάνης δεν εξαρτάται από την έκταση της καθυστέρησης, συνεπώς, αλυσιτελώς το ... επικαλείται τις περιπτώσεις εκείνες που η απόφαση ανάληψης εκδόθηκε λίγες μόλις ημέρες μετά την πραγματοποίηση των μετακινήσεων. Εντούτοις, όπως έχει γίνει δεκτό με τις 29 και 84/2015 Πράξεις του Ι Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που αφορούν στον ίδιο φορέα, στις περιπτώσεις που οι αποφάσεις ανάληψης της υποχρέωσης εκδόθηκαν νομίμως πριν από την πραγματοποίηση των σχετικών δαπανών, η καθυστέρηση της έγκαιρης ανάρτησης αυτών στο διαδίκτυο παρίσταται κατ’ εξαίρεση δικαιολογημένη, λόγω ειδικού τεχνικού προβλήματος που αντιμετώπισε το Περιφερειακό Υποκατάστημα Θεσσαλονίκης καθ’ όλο το χρονικό διάστημα των πρώτων μηνών του 2014, που κατέστησε αδύνατη την έγκαιρη και κατάλληλη δημοσίευση των αναρτώμενων πράξεών του. Για τον λόγο αυτόν, τα αντίστοιχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δύνανται να θεωρηθούν, λόγω συγγνωστής πλάνης.Κατόπιν τούτων, οι δαπάνες που εντέλλονται με τα 425-434, 436 και 438 – 474, οικονομικού έτους 2016, χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν είναι κανονικές, και ως εκ τούτου τα εν λόγω χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν, ενώ τα χρηματικά εντάλματα 435, 437 και 475 – 478, οικονομικού έτους 2016,δύνανται να θεωρηθούν λόγω πλάνης.
ΕλΣυν/Τμ.VII/194/2007 (Γ ΔΙΑΚΟΠΩΝ)
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, κατά τη γνώμη που επικράτησε στο Τμήμα, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες, σύμφωνα με το άρθρο 218 παρ. 4 περ. α΄ του π.δ. 410/1995, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 25 παρ. 2 του ν. 3202/2003, περαιτέρω δε, δεν υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο, ενόψει του μεγέθους και του πληθυσμού του Δήμου και της σπουδαιότητας της εορτής των Χριστουγέννων. Συνεπώς, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/284/2019
Μίσθωση μηχανημάτων:..Με τα δεδομένα αυτά οι ανωτέρω συμβάσεις μίσθωσης κατόπιν απευθείας ανάθεσης είναι νόμιμες, καθόσον συνέτρεχαν οι οριζόμενες στο άρθρο 32 παρ. 2 γ΄ του ν. 4412/2016 προϋποθέσεις. Η δε ανάρτηση στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ. των άνω συμβάσεων στις 26 και 29.10.2018, ήτοι μετά την υλοποίηση του αντικειμένου τους, δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης του νόμου, αλλά, όπως προβάλλεται με το έγγραφο επανυποβολής των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων, σε πλάνη των αρμοδίων οργάνων του Δήμου, τα οποία συγγνωστά υπέλαβαν ότι η άνω καθυ-στέρηση ήταν κατά νόμο ανεκτή, ενόψει της υποστελέχωσης της υπηρεσίας τους, του μεγάλου φόρτου εργασίας τους και της άμεσης - έγκαιρης ανάρτησης στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ. (10.10.2018) της απόφασης ανάθεσης των συμβάσεων αυτών. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη κανονικές, πλην τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/133/2018
Αποζημίωση υπερωριών και εξαιρέσιμων ημερών. Στην εν λόγω απόφαση, η οποία αναρτήθηκε στο διαδίκτυο στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 30.3.2018, δεν περιλαμβάνονται οι φερόμενοι ως δικαιούχοι υπάλληλοι … και …, η πληρωμή των υπερωριών και εξαιρέσιμων ημερών των οποίων εντέλλεται με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής. Κατόπιν δε κοινοποίησης στη Δ.Ε.Υ.Α. της 56/4.5.2018 πράξης της Επιτρόπου, αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 8.5.2018, η, φέρουσα τον ίδιο Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης (Α.Δ.Α.), «ορθή επανάληψη» της ως άνω απόφασης του Δ.Σ. περί έγκρισης της συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης της Δ.Ε.Υ.Α., στην οποία συμπεριλαμβάνονται τα ονόματα των ανωτέρω φερόμενων ως δικαιούχων…. Σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, η νεότερη αυτή πράξη, έστω και αν εκδόθηκε υπό τον τίτλο και τη μορφή της «ορθής επανάληψης» της αρχικής 37/29.3.2018 απόφασης του Δ.Σ. της Επιχείρησης, αποτελεί πράγματι νέα αυτοτελή πράξη, με την οποία τροποποιείται η αρχική, δεδομένου ότι δεν περιορίσθηκε σε απλή διόρθωση ή απάλειψη γραφικών ή λογιστικών σφαλμάτων της, αλλά επέφερε ουσιώδη μεταβολή στο περιεχόμενό της (πρβλ. ΣτΕ 3891/2000), αφού με αυτήν κατ’ ουσία διαμορφώνεται εκ νέου το περιεχόμενο του εγκριθέντος πίνακα συγκρότησης του συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης της εν λόγω Δ.Ε.Υ.Α., με την προσθήκη των στοιχείων των ανωτέρω δύο υπαλλήλων. Ως εκ τούτου, ως προς τους συγκεκριμένους υπαλλήλους δεν υπάρχει κατά τον κρίσιμο χρόνο, πριν δηλαδή την πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, απόφαση του οργάνου διοίκησης της Επιχείρησης περί συγκρότησης του συνεργείου της απασχόλησης, η οποία να έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 2, 3 και 4 του ν. 3861/2010. Ακολούθως, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη και τα χρηματικά αυτά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/101/2018
Αποζημίωση πρόσθετων εφημεριών.Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει της νομικής σκέψης που προηγήθηκε, η εντελλόμενη με τα υπό έλεγχο χρηματικά εντάλματα δαπάνη παρίσταται μη κανονική, κατά τον βασίμως προβαλλόμενο λόγο διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου, δοθέντος ότι η ανάληψη υποχρέωσης συντελέστηκε στις 2.2.2017, με την ανάρτηση της 107/2.1.2017 σχετικής απόφασης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», δηλαδή μετά την πραγματοποίηση των πρόσθετων υπερωριών μηνός Ιανουαρίου. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά το μήνα Ιανουάριο υπάρχει πράγματι πρόσθετη επιβάρυνση των αρμοδίων υπηρεσιών, λόγω των ενεργειών που επιβάλλονται κατά την έναρξη του οικονομικού έτους για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, και ότι, όπως συνομολογείται από τους επιφορτισμένους με την ανάρτηση των πράξεων στο διαδίκτυο υπαλλήλους του Νοσοκομείου, η επίμαχη απόφαση είχε εγκαίρως εκδοθεί από τη Διοικήτρια – διατάκτη και διαβιβαστεί σε αυτούς στις 2.1.2017, δηλαδή κατά την πρώτη εργάσιμη ημέρα του οικονομικού αυτού έτους, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, υπό τις συγκεκριμένες περιστάσεις, τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι οι αποζημιώσεις για τις πρόσθετες εφημερίες που πραγματοποίησαν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι στα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής ιατροί, κατά το μήνα Ιανουάριο 2017, μπορούσαν να καταβληθούν κανονικά..(συγγνωστή πλάνη)
Ελ.Συν/Τμ.7/40/2006
Προμήθεια κρασιών ως εορταστικών δώρων Χριστουγέννων για τους υπάλληλους του Δήμου,προμήθεια ποτών για τη δεξίωση της Πρωτοχρονιάς,προμήθεια αναψυκτικών και ποτών για διάφορες εκδηλώσεις του Δήμου προμήθεια ροδιών για την Πρωτοχρονιά και την προμήθεια αναμνηστικών (γουριών) για τη γιορτή της Πρωτοχρονιάς :(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, κατά τη γνώμη που επικράτησε στο Τμήμα, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες, σύμφωνα με το άρ. 218 παρ. 4 περ. α΄ του π.δ. 410/95, όπως αντικαταστάθηκε από το άρ. 25 παρ. 2 του ν. 3202/03, περαιτέρω δε, δεν υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο, ενόψει του μεγέθους και του πληθυσμού του Δήμου και της σπουδαιότητας της εορτής της Πρωτοχρονιάς. Συνεπώς, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα θα έπρεπε να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος εντός του οποίου αυτά είχαν εκδοθεί. Κατά τη γνώμη όμως της Συμβούλου …., οι εντελλόμενες με τα 1194, 1197 και 1205/2005 χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, ούτε συμβάλλουν στην εκπλήρωση των σκοπών του ως άνω Δήμου, καθόσον δεν αφορούν τη διοργάνωση και πραγματοποίηση των αναγκαίων εκδηλώσεων για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αλλά αφορούν την προμήθεια κρασιών, ροδιών και γουριών αντίστοιχα, που θα προσφέρονταν ως δώρα στους υπάλληλους του Δήμου, ενώ η εντελλόμενη με το 1207/2005 χρηματικό ένταλμα δαπάνη που αφορά την προμήθεια αναψυκτικών και ποτών για διάφορες εκδηλώσεις του Δήμου δεν είναι νόμιμη, αφού δεν εξειδικεύεται σε τι συνίστανται οι εν λόγω εκδηλώσεις, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η διαπίστωση ως υπαγωγής τους σε κάποια από τις αναφερόμενες στο άρθρο 218 παρ. 4 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα περιπτώσεις.
ΕλΣυν.Τμ.7/68/2006
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΔΩΡΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εντελλόμενες με τα ανωτέρω χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες και δε δύναται να θεωρηθούν λειτουργικές, αφού δε συμβάλλουν στην εκπλήρωση της λειτουργικής δραστηριότητας του Δήμου, ούτε η πραγματοποίησή τους συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του. Όμως, παρά τα ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η πραγματοποίηση των ως άνω δαπανών δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, αλλά σε συγγνωστή πλάνη των αρμοδίων οργάνων ως προς την έννοια του άρ. 218 παρ. 4 του π.δ. 410/95, όπως αντικαταστάθηκε από το άρ. 25 του ν. 3202/03, λόγω της οποίας πεπλανημένα θεώρησαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν στην ανάληψη και εκκαθάριση των σχετικών δαπανών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα θα έπρεπε να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος εντός του οποίου αυτά είχαν εκδοθεί.
ΕΣ/ΚΠΕΔ/Τμ.1/7/2015
ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ-ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ:χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Δήμου …, που αφορούν στην καταβολή ποσών 362,34 και 3.928,32 ευρώ, αντίστοιχα, σε υπαλλήλους του ως άνω Δήμου, ως αποζημίωση λόγω υπερωριακής απασχόλησης κατά τις ημερομηνίες 3, 4, 10, 16, 17, 18, 23, 24 και 25 Μαΐου 2014 για την προπαρασκευή, διεξαγωγή, συγκέντρωση, μετάδοση και έκδοση αποτελεσμάτων των εκλογών της 18ης και 25ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη των αιρετών αρχών των δήμων και περιφερειών, καθώς και των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.(...)Ενόψει δε όλων των ανωτέρω και δεδομένου ότι ο Δήμος … είχε τη δυνατότητα να απασχολήσει στα ειδικά εκλογικά συνεργεία αυτού για τις ανάγκες της συγκεκριμένης εκλογικής περιόδου, μέχρι 347 υπαλλήλους αυτού, οι ως άνω υπάλληλοι δεν δύναται να αποζημιωθούν για την υπερωριακή τους απασχόληση(...)Αποφαίνεται ότι τα ...χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Δήμου …, δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/206/2019
Αμοιβή εξωτερικών συνεργατών (....)Με δεδομένα αυτά, οι ως άνω συμβάσεις μίσθωσης έργου απέκτησαν νόμιμη υπόσταση στις 3.6.2019, ήτοι από την ημερομηνία ανάρτησής τους στο Πρόγραμμα Διαύγεια (άρθρο 4 του ν. 3861/2010). Επομένως, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες, οι οποίες αφορούν σε υπηρεσίες προγενέστερες του χρόνου ανάρτησης των εν λόγω συμβάσεων στο πρόγραμμα Διαύγεια, είναι μη νόμιμες. Περαιτέρω, όμως, το ενόψει του ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ....... κατά τη διαδικασία πρόσληψης των εν λόγω εξωτερικών συνεργατών έχουν αναρτήσει στο Πρόγραμμα Διαύγεια την 445/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με την έγκριση πρόσληψής τους, την σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το πρακτικό αξιολόγησης των αιτήσεων και τις αποφάσεις πρόσληψης, από συγγνωστή πλάνη παρέλειψαν και την έγκαιρη ανάρτηση των σχετικών συμβάσεων.