ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/310/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Επιχορήγηση Αθλητικού Πολιτιστικού συλλόγου για την πραγματοποίηση εκδήλωσης:..Με δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη καθόσον η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία αποφασίστηκε η πραγματοποίησή της, έχει ακυρωθεί και ως εκ τούτου αυτή έχει χάσει το νόμιμο έρεισμά της. Συνακόλουθα, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/208/2018
Επιχορήγηση Πολιτιστικού-Περιβαλλοντικού Συλλόγου:Με τα δεδομένα αυτά, η εντελλόμενη με το χρηματικό αυτό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, καθώς η πραγματοποίηση συναυλιών στο εξωτερικό από τη χορωδία του συλλόγου περιλαμβάνεται μεταξύ των σκοπών του καταστατικού του. Εξάλλου, η σκοπούμενη πραγματοποίηση εκδηλώσεων το 2019 στον Ανεμόμυλο σε συνέχεια της συναυλίας αυτής απευθύνεται στην τοπική κοινωνία του …… και σχετίζεται με τα πολιτιστικά συμφέροντα των κατοίκων του.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/232/2019
Επιχορήγηση αθλητικού σωματείου...:Στην προκειμένη περίπτωση η αίτηση του προαναφερόμενου αθλητικού σωματείου για την επίμαχη επιχορήγηση, που εγκρίθηκε με την 180/28.12.2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ..., υποβλήθηκε στις 8.11.2018, ήτοι μετά την πραγματοποίηση της επιχορηγούμενης αθλητικής εκδήλωσης (ΚΥΠΕΛΛΟ ΑΡΜΑΤΑΣ 2018, 1 – 2 Σεπτεμβρίου 2018). Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη, για την οποία έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία ανάληψης και ανατροπής της σχετικής υποχρέωσης (319, 968/2018 και 161/2019 αποφάσεις Δημάρχου ....) είναι μη νόμιμη. Δοθέντος, όμως, ότι η ως άνω υποχρέωση για την υποβολή αίτησης πριν την πραγματοποίηση της εκάστοτε επιχορηγούμενης εκδήλωσης δεν συνάγεται ευθέως από το γράμμα του νόμου, δεν καταδεικνύεται εν προκειμένω πρόθεση καταστρατήγησης αυτού, αλλά συγγνωστή περί την έννοιά του πλάνη, που δικαιολογεί τη θεώρηση του επίμαχου χρηματικού εντάλματος.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/232/2009
Επιχορήγηση αθλητικού σωματείου...:Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη, για την οποία έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία ανάληψης και ανατροπής της σχετικής υποχρέωσης (319, 968/2018 και 161/2019 αποφάσεις Δημάρχου ...) είναι μη νόμιμη. Δοθέντος, όμως, ότι η ως άνω υποχρέωση για την υποβολή αίτησης πριν την πραγματοποίηση της εκάστοτε επιχορηγούμενης εκδήλωσης δεν συνάγεται ευθέως από το γράμμα του νόμου, δεν καταδεικνύεται εν προκειμένω πρόθεση καταστρατήγησης αυτού, αλλά συγγνωστή περί την έννοιά του πλάνη, που δικαιολογεί τη θεώρηση του επίμαχου χρηματικού εντάλματος.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/26/2020
Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Με την 214/22.4.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου .... εγκρίθηκε η επιχορήγηση του πολιτιστικού συλλόγου «...» για το έτος 2019 και για την καταβολή του ποσού αυτής (55.000 ευρώ) εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα. Όπως προκύπτει από τα συμπληρωματικά στοιχεία που υπεβλήθησαν ενώπιον του Κλιμακίου με το 19397/23.12.2019 έγγραφο του Δήμου, σε εκτέλεση των 19/20.11 2019 Πρακτικών του, έχει υποβληθεί στη Περιφερειακή Ενότητα .. (Τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης) και στο Δήμο ..., απολογισμός της επιχορήγησης που έλαβε ο άνω σύλλογος το οικονομικό έτος 2018 (απόφαση Δ.Σ. 206/2018) και ο απολογισμός του οικονομικού έτους 2018, απόφαση γενικής συνέλευσης του Συλλόγου, έκθεση εξελεγκτικής επιτροπής, έκθεση ετήσιας δραστηριότητας του συλλόγου (πρόγραμμα δράσης 2019) και ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2019. Τέλος επισυνάπτονται τα στοιχεία δημοσίευσής τους στην ιστοσελίδα του προγράμματος Διαύγεια.Κατ’ ακολουθία, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2019 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/130/2017
Επιχορήγηση σωματείων: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δε συντρέχουν, εν προκειμένω, οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του ως άνω σωματείου από τον Δήμο ...... Και τούτο, διότι δεν συγκαταλέγεται στους προβλεπόμενους στην παρ. 1 του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 φορείς που μπορούν να τύχουν επιχορήγησης, καθόσον, όπως προδήλως προκύπτει από τα προπαρατεθέντα άρθρα του καταστατικού του, οι σκοποί του δεν είναι ούτε αθλητικοί, ούτε πολιτιστικοί αλλά αμιγώς κοινωνικοί, κοινή συνισταμένη των οποίων είναι η προαγωγή των οικονομικών συμφερόντων των μελών του και η αντιμετώπιση των σχετικών με τις ιδιαίτερες συνθήκες της παλιννόστησης προβλημάτων τους. Επιπροσθέτως, από τα προσκομισθέντα στοιχεία δεν αποδεικνύεται ότι το εν λόγω σωματείο έχει στο παρελθόν συστηματικά αναπτύξει πολιτιστικού ή αθλητικού χαρακτήρα δραστηριότητες, αφού το σύνολο, σχεδόν, των δραστηριοτήτων αυτού κατά το έτος 2016 αποβλέπει στη σύσφιξη των κοινωνικών δεσμών των μελών του (τουρνουά σκάκι - πασχαλιάτικο και χριστουγεννιάτικο πάρτι για τα τέκνα μελών του συλλόγου, συμμετοχή μέλους του συλλόγου σε συνέδριο εκτός έδρας), χωρίς, περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου να αποδεικνύεται ο πολιτιστικός χαρακτήρας της ημερίδας για το αφηγηματικό έτος Ελλάδας-Ρωσίας. Εξάλλου, οι δύο από τις τρεις εκδηλώσεις, για τις οποίες ζητείται η επιχορήγηση για το έτος 2017, δηλαδή η διεξαγωγή τουρνουά ποδοσφαίρου και το πασχαλιάτικο πάρτι, αφορούν αποκλειστικά και μόνο στην ψυχαγωγία των τέκνων μελών του σωματείου, ενώ, επιπλέον, δεν αποδεικνύεται ο πολιτιστικός χαρακτήρας της τρίτης ως άνω εκδήλωσης (οργάνωση Πανθρακικής ημερίδας για τα 25 έτη από την αρχή της παλιννόστησης των Ελλήνων της πρώην ΕΣΣΔ). Περαιτέρω, ο ισχυρισμός, που προβάλλεται με το 15908/12.4.2017 έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος του Δήμου ....., ότι οι δραστηριότητες του εν λόγω σωματείου έχουν πολιτιστικό χαρακτήρα, πρέπει να απορριφθεί ως αόριστος, δοθέντος ότι από την απλή παράθεση του τίτλου των εκδηλώσεων δεν δύναται να συναχθεί ο ανωτέρω χαρακτήρας που συνιστά μία από τις προϋποθέσεις για τη νομιμότητα της επιχορήγησης. Ομοίως, ο ισχυρισμός ότι η πολιτιστικού χαρακτήρα δράση του συλλόγου αφορά σαφώς στην τοπική κοινωνία, στην οποία διαβιούν και δραστηριοποιούνται οι παλιννοστούντες Έλληνες της πρώην ΕΣΣΔ, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, αφού, όπως προαναφέρθηκε, δεν αποδεικνύεται ότι αυτός αναπτύσσει εν τοις πράγμασι σε μόνιμη βάση, πολιτιστικού ή αθλητικού χαρακτήρα δραστηριότητες, ακόμα δε κι εάν οι δράσεις έχουν πολιτιστικό χαρακτήρα, πάντως, δεν προκύπτει ότι απευθύνονται ανοικτά στην τοπική κοινωνία πέραν του στενού κύκλου των μελών, φίλων και υποστηρικτών του σωματείου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/22/2020
Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Με δεδομένα αυτά, το αντικείμενο της δράσης «Σχολικό Μουσείο Δημοτικής Εκπαίδευσης» προδήλως εντάσσεται στους σκοπούς του πολιτιστικού σωματείου, με αποτέλεσμα να είναι νόμιμη η καταβολή της επίμαχης επιχορήγησης για την κάλυψη συγκεκριμένων δαπανών που εγγυώνται την άρτια και απρόσκοπτη υλοποίησή της.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα είναι νόμιμη αλλά αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2019, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/23/2020
Επιχορήγηση αθλητικού συλλόγου....Με δεδομένα αυτά, οι δαπάνες που αφορούν την εκδρομή στην ... και τη ... για την παρακολούθηση ποδοσφαιρικών αγώνων και την προσκυνηματική εκδρομή στη ... (δαπάνες υπ’ αριθ. 7, 8 και 11), συνολικού ύψους 1.810 ευρώ, δεν σχετίζονται με τους αθλητικούς σκοπούς του συλλόγου, αλλά προεχόντως με την αναψυχή των αθλητών και των μελών του και ως εκ τούτου μη νομίμως επιχορηγούνται από τον Δήμο ... Αντίθετα, νομίμως επιχορηγούνται οι λοιπές δαπάνες, συνολικού ύψους 3.925 ευρώ, καθώς το αντικείμενό τους προδήλως σχετίζεται με τους σκοπούς του αθλητικού σωματείου.
ΕΣ/ΤΜ.7/Κ.Π.Ε/38/2013
Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου (…)Από τις παρατεθείσες στην προηγούμενη σκέψη διατάξεις του Κ.Δ.Κ. συνάγονται, μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα: Οι δήμοι μπορούν, κατόπιν σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου τους και υπό την προϋπόθεση της ύπαρξης σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό τους, η οποία δεν υπερβαίνει το 1,5% των τακτικών εσόδων τους, να παρέχουν χρηματική επιχορήγηση σε πολιτιστικούς συλλόγους, που εδρεύουν εντός των διοικητικών ορίων τους, για την πραγματοποίηση, από τους εν λόγω συλλόγους, πολιτιστικών εκδηλώσεων. Κατά συνέπεια, η ως άνω παροχή επιχορήγησης αφορά στην πραγματοποίηση συγκεκριμένης πολιτιστικής εκδήλωσης και δεν επιτρέπεται να παρέχεται για την κάλυψη, απλώς, λειτουργικών αναγκών του επιχορηγούμενου συλλόγου (βλ. Ελ.Συν., Τμ. VII πράξεις 38/2012, 284, 178/2011, 306/2010). Εξάλλου, με τις ανωτέρω διατάξεις παρέχεται, στο δημοτικό συμβούλιο, διακριτική ευχέρεια διάθεσης της ως άνω εγγεγραμμένης στον προϋπολογισμό πίστωσης, τόσο ως προς την επιλογή των νομικών προσώπων, από τα αποκλειστικώς απαριθμούμενα στις εν λόγω διατάξεις, που θα επιχορηγηθούν, όσο και ως προς το ύψος της χορηγούμενης χρηματικής ενίσχυσης, η οποία (διακριτική ευχέρεια) ελέγχεται ως προς την υπέρβαση των άκρων ορίων της που συνιστά κακή χρήση αυτής και, συνεπώς, λόγο μη νομιμότητας της σχετικής δαπάνης. Ειδικότερα, ως προς το ύψος της επιχορήγησης, τα άκρα όρια της ως άνω διακριτικής ευχέρειας καθορίζονται από την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης (βλ. άρθρο 1 ν.3871/2010), σύμφωνα με την οποία η σχετική δαπάνη δεν πρέπει να υπερβαίνει το ανάλογο (προσήκον) μέτρο, όπως αυτό διαγράφεται από την αρχή της οικονομικότητας, εκτίμηση που περιλαμβάνει αξιολόγηση, κατά τα διδάγματα της κοινή πείρας και λογικής, της προσφορότητάς της να συμβάλλει στην επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού και εάν για το δεδομένο σκοπό δαπανήθηκε το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό χρημάτων (βλ. 225/2012 πράξη του Κλιμακίου τούτου). Στο πλαίσιο αυτό, όπως έχει ήδη κριθεί (βλ. Ελ.Συν., Τμ. VII πράξη 19/2012), πριν από την έγκριση της επιχορήγησης από το δημοτικό συμβούλιο, πρέπει το ενδιαφερόμενο σωματείο να υποβάλει αίτηση, με την οποία να προσδιορίζονται οι συγκεκριμένες εκδηλώσεις, για την πραγματοποίηση των οποίων προτίθεται να διαθέσει την αιτούμενη επιχορήγηση, και στην οποία να αναγράφεται ο προϋπολογισμός εξόδων των εκδηλώσεων αυτών. (…)Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα επιχορήγηση δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν συντρέχουν όλες οι τασσόμενες, από το άρθρο 202 παρ. 1 του Κ.Δ.Κ., προϋποθέσεις για τη χορήγησή της. Συγκεκριμένα, στην προμνησθείσα από 19.3.2012 αίτηση του φερόμενου ως δικαιούχου συλλόγου δεν προσδιορίζεται ο προϋπολογισμός εξόδων της επιχορηγούμενης εκδήλωσης, ούτως ώστε να μπορεί να ελεγχθεί αν η εντελλόμενη δαπάνη δεν υπερβαίνει το ανάλογο (προσήκον) στις περιστάσεις της συγκεκριμένης εκδήλωσης μέτρο. Πολλώ δε μάλλον που εν προκειμένω, ο ως άνω σύλλογος δεν είναι ο ίδιος διοργανωτής της επιχορηγούμενης εκδήλωσης αλλά απλώς συμμετέχει σ' αυτή, η δε συμμετοχή του, όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της ημερίδας, περιορίζεται στην παρουσίαση από το χορευτικό του συγκρότημα χορών του Πόντου και, ίσως, στην προσφορά ποντιακών εδεσμάτων
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/42/2018
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣΜε τα δεδομένα αυτά, ο προς ον η ελεγχόμενη επιχορήγηση σύλλογος περιλαμβάνεται μεταξύ των δυνάμενων, βάσει του άρθρου 202 Κ.Δ.Κ., να επιχορηγηθούν φορέων. Τούτο, διότι η δράση που αναπτύσσεται από αυτόν, σύμφωνα με το καταστατικό του (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 226, 128/2016, 127/2015), κατατείνει αφενός στην κοινωνική και πολιτιστική προσαρμογή και των μελών του και των παλιννοστούντων εν γένει και στην πνευματική ανάπτυξη των μελών του και αφετέρου στη μελέτη και επίλυση γενικώς προβλημάτων της κοινωνίας της ....ς, στην ενημέρωση για τα δικαιώματα των γυναικών και στην πνευματική σύνδεση των μελών του συλλόγου με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Πρόκειται, επομένως, για σύλλογο πολιτιστικού χαρακτήρα, προορισμένο να συνεργάζεται και με άλλους παρεμφερείς συλλόγους και να οργανώνει εκδηλώσεις σχετικές με θέματα τεχνών και πολιτισμού εν γένει, συναυλίες, αγώνες, εκδρομές κ.λπ. που στοχεύουν και στην επαφή και λοιπών πολιτών με τα πολιτισμικά στοιχεία των παλιννοστούντων (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 386/2016, 75/2015). Χαρακτήρα, άλλωστε τέτοιας εκδήλωσης είχε και η εν προκειμένω χρηματοδοτηθείσα από τον ανωτέρω Δήμο, στην οποία είχαν προσκληθεί και τα παιδιά που φιλοξενούνται στο Παιδικό Χωριό SOS και επρόκειτο να συμμετάσχουν και μέλη δύο επιπλέον συλλόγων, ενώ δεν προκύπτει ότι επρόκειτο για εκδήλωση που στόχευε στην ικανοποίηση συγκεκριμένων, μη πνευματικού - πολιτιστικού χαρακτήρα, συμφερόντων των μελών του συλλόγου, που θα καθιστούσαν μη νόμιμη την υπό κρίση δαπάνη (πρβλ. Ε.Σ. VII Τμ. Απόφ. 2187/2016, Πράξεις 155/2011, 347, 293, 140/2010, 235/2008, 395, 314, 108/2006, Κ.Π.Ε.Δ. VII Τμ. 127, 75/2015, 303, 224/2014), αλλά για εορταστικού και πολιτιστικού χαρακτήρα εκδήλωση, σχετική με την ανάπτυξη θρησκευτικού συναισθήματος και τη ενίσχυση των σχέσεων των μελών του συλλόγου με τα λοιπά μέλη της κοινωνίας. Συνεπώς, ο Δήμος ....ς είχε τη δυνατότητα να προβεί νομίμως στην ελεγχόμενη επιχορήγηση.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/24/2020
Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Στην υπό κρίση υπόθεση προκύπτουν τα εξής: Το Δημοτικό Συμβούλιο ...., με την 152/23.4.2019 απόφασή του, ενέκρινε επιχορήγηση στον πολιτιστικό σύλλογο .... «...», σκοπός του οποίου είναι και α) η διατήρηση της ... παράδοσης, β) η λειτουργία χορευτικών τμημάτων για τη διδασκαλία ηπειρώτικων χορών και γ) η διοργάνωση μουσικών και εν γένει πολιτιστικών εκδηλώσεων (βλ. άρθρο 2 του Καταστατικού). Το ποσό της επιχορήγησης ανέρχεται σε 5.000 ευρώ και προορίζεται για την αγορά παραδοσιακών γυναικείων φορεσιών από την περιοχή των .... Η προμήθεια παραδοσιακών ... ενδυμασιών που θα φορεθούν από τα μέλη των χορευτικών τμημάτων κατά τη διάρκεια μουσικών εκδηλώσεων, προδήλως συνδέεται με τους προαναφερθέντες σκοπούς του συλλόγου και ως εκ τούτου είναι νόμιμη η επιχορήγηση για την κάλυψη της σχετικής δαπάνης.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα είναι νόμιμη, αλλά αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2019, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.