Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.4/83/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4412/2016/Α.45, 4412/2016/Α.53

Παροχή υπηρεσιών λογιστικής υπστήριξης:..Με τα ανωτέρω δεδομένα, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, οι επίμαχες υπηρεσίες έχουν ανατεθεί κατά παραβίαση της αρχής οικονομικότητας. Και τούτο, διότι το ..., το οποίο προέκυψε μετά από συγχώνευση σε αυτό ήδη υφιστάμενων από το 2003 ν.π.δ.δ., δεν προκύπτει να έχει προβεί στις δέουσες ενέργειες (κατάρτιση Οργανισμού, προσλήψεις, εκπαίδευση υπαλλήλων κ.α.), ώστε να εξασφαλίσει τη στελέχωσή του με προσωπικό κατέχον τα απαραίτητα προσόντα για την εκπλήρωση της θεσπισθείσας -και ισχύουσας ήδη από το 2000- για όλα τα ν.π.δ.δ. υποχρέωσης εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου (π.δ. 205/1998). Περαιτέρω, βάσιμος είναι και ο δεύτερος λόγος της Επιτρόπου, καθότι, από τα στοιχεία του φακέλου, δεν προκύπτει τεκμηρίωση του κόστους των υπηρεσιών, καθότι η διακήρυξη του συνοπτικού διαγωνισμού περιορίζεται στην ανάλυση των προς ανάθεση υπηρεσιών και στη συνολική αποτίμηση της δαπάνης τους (ανά ομάδες), χωρίς να παρατίθεται σαφής ποσοτικός προσδιορισμός ανά επιμέρους υπηρεσία ή ανά ομάδα υπηρεσιών και κατά προσέγγιση, έστω, εκτίμηση του κόστους αυτών με αναφορά σε ορισμένη μονάδα μέτρησης (π.χ. ανθρωποώρα, ανθρωπομήνα ή συγκριτικά οικονομικά στοιχεία από την αγορά), στο πλαίσιο δε αυτό, είναι  απορριπτέα, ως αορίστως προβαλλόμενα, τα περί εκτίμησης του κόστους των υπηρεσιών βάσει της ιδιαιτερότητάς τους και του μεγέθους του φορέα. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, εκτιμώντας τις περιστάσεις της υπόθεσης, ιδίως δε ότι το ..., το οποίο έχει παραρτήματα σε όλη την ..., θα καταρτίσει το πρώτον στο πλαίσιο της επίμαχης σύμβασης απογραφή και ισολογισμό έναρξης της 1.1.2017, κρίνει ότι τα όργανά του έδρασαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης της κείμενης νομοθεσίας.(συγγνωστή πλάνη)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/43/2018

Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης και λειτουργίας διπλογραφικού λογιστικού συστήματος. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει τα εξής: α) οι επίμαχες εργασίες λογιστικής υποστήριξης του Γ.Ν. - Κ.Υ. ... «...» μη νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο, καθότι συνιστούν συνήθεις λογιστικές εργασίες, που εμπίπτουν στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Τμήματος Οικονομικού της Διοικητικής Οικονομικής Υπηρεσίας (..)Περαιτέρω, δεν προέκυψε έλλειψη προσωπικού σε τέτοια έκταση, ώστε να καθίσταται αδύνατη η εκτέλεση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας από το προσωπικό (..)Επιπλέον, τα αναφερόμενα σχετικά με ελλείψεις στο προσωπικό της συγκεκριμένης νοσοκομειακής μονάδας, και συγκεκριμένα λογιστή - φοροτέχνη οποιασδήποτε Τάξης, οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν διότι αφενός η πρόσληψη νέων έμπειρων υπαλλήλων ή η σύσταση νέων οργανικών θέσεων είναι εξαιρετικά χρονοβόρα αφετέρου υφίστανται περιορισμοί προσλήψεων από την κείμενη νομοθεσία, είναι απορριπτέα ως αλυσιτελή, καθότι, όπως καταδείχτηκε ανωτέρω, υπήρχε ήδη επαρκές προσωπικό, το οποίο μπορούσε να έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση(..)Βασίμως προβάλλει ο αναπληρωτής Επίτροπος ότι από τα επισυναπτόμενα στο χρηματικό ένταλμα δικαιολογητικά δεν προκύπτει σαφής προσδιορισμός και καθορισμός της ποσότητας των επίμαχων υπηρεσιών με αναφορά, και στοιχειώδη, έστω, εκτίμηση του προϋπολογισθέντος κόστους (π.χ. με αναφορά σε συγκεκριμένες εργατοώρες). ..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/388/2019

Υπηρεσίες ναυαγοσωστικής κάλυψης παραλιών...Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι εφόσον από το π.δ 31/2018 που εφαρμόζεται εν προκειμένω προβλέπεται ότι οι ναυαγοσώστες απασχολούνται για 7 ώρες ημερησίως και ειδικότερα από 10:30 πμ ως 17:30μμ, χωρίς περαιτέρω να προβλέπεται κάτι διαφορετικό από οποιοδήποτε στοιχείο του φακέλου, εσφαλμένως υπολογίστηκε με την 124/2018 μελέτη η τιμή μονάδας ανά ανθρωπομήνα λαμβάνοντας υπόψη απασχόληση 8 ωρών και επηρεάζοντας κατά αυτό τον τρόπο τον προϋπολογισμό του διαγωνισμού. Περαιτέρω, δεν αιτιολογείται α) ο τρόπος υπολογισμού του μηνιαίου κόστους εποπτείας, το οποίο ορίζεται στο ποσό των 1.800,00 ευρώ ανά επόπτη, χωρίς αναλυτική τεκμηρίωση, β) ο υπολογισμός του ημερομισθίου του χειριστή του ναυαγοσωστικού σκάφους 5,5 μέτρων και του οδηγού του ναυαγοσωστικού αυτοκινήτου 4Χ4, βάσει του ημερομισθίου του ναυαγοσώστη, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για διαφορετικές ειδικότητες, γ) ο τρόπος υπολογισμού του κόστους εργατικών των τριών ατόμων που θα απασχοληθούν με την υπηρεσία της οργάνωσης και διαχείρισης του προγράμματος Γαλάζιας Σημαίας, καθώς ορίζεται μόνο ως κόστος εργασίας ανά ώρα του εργάτη, του οδηγού και του επόπτη τα ποσά των 8,1 ευρώ, 8,6 ευρώ και 10,00 ευρώ αντίστοιχα, χωρίς περαιτέρω τεκμηρίωση της εν λόγω βάσης υπολογισμού. Τέλος, δεν τεκμηριώνεται ο τρόπος προσδιορισμού της – αναγραφόμενης στον πίνακα ενδεικτικού προϋπολογισμού της …. μελέτης – ποσότητας των επιμέρους υπηρεσιών που ανατίθεται στην ανάδοχο, και συγκεκριμένα για τη ναυαγοσωστική κάλυψη παραλίας, με μονάδα μέτρησης τον «πύργο ανά μήνα κολυμβητικής περιόδου», αναγράφεται ποσότητα 144, παρά το γεγονός ότι αναφέρεται η λειτουργία 10 πύργων Χ 12 μήνες [4 μήνες για τρεις κολυμβητικές περιόδους] = 120 πύργοι, και για την οργάνωση – διαχείριση προγράμματος Γαλάζιας Σημαίας, με μονάδα μέτρησης την «ακτή ανά κολυμβητική περίοδο», αναγράφεται ποσότητα 84, παρά το γεγονός ότι αναφέρεται η κάλυψη 24 ακτών Χ 3 κολυμβητικές περιόδους = 72 ακτές, απόλυτες τιμές που διαμορφώνουν την τελική προϋπολογισθείσα δαπάνη. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι δεν παρατίθεται σαφής τρόπος εξαγωγής της εκτιμώμενης αξίας του κάθε τμήματος του διαγωνισμού και κατ’ επέκταση της συνολικά προϋπολογιζόμενης δαπάνης αυτού, γεγονός που, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της διαδικασίας αυτού, λαμβανομένου μάλιστα υπόψη και του μηδενικού ποσοστού έκπτωσης της οικονομικής προσφοράς της αναδειχθείσας αναδόχου εταιρείας.


ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/85/2019

Παροχή υπηρεσιών διατροφής και διαμονής:..Με αυτά τα δεδομένα, ο προϋπολογισμός της υπό κρίση σύμβασης παρίσταται ορισμένος, καθόσον το ημερήσιο κόστος διαμονής και διατροφής εκάστου των 67 μελών της Ορχήστρας προκύπτει ευχερώς ως ο λόγος της σχετικής δαπάνης, προς το γινόμενο του αριθμού των μελών της Ορχήστρας επί τις ημέρες παροχής των υπηρεσιών [διαμονή: 11.000,00 / (67 Χ 3) = 54,7 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, διατροφή: 10.200,00 / (67 Χ 4) = 38,05 ευρώ την ημέρα ανά άτομο], ενώ προβλέπεται και ξεχωριστό κονδύλι για τις αμοιβές προσωπικού τριών ατόμων της εταιρείας και έξοδα διοργάνωσης και προβολής της καλλιτε-χνικής εκδήλωσης. Περαιτέρω, η παροχή υπηρεσιών διαμονής και διατροφής των μελών της Ορχήστρας προφανώς αποτελεί μέρος της διοργάνωσης και υλοποίησης της συναυλίας, ενώ δεν ασκεί επιρροή η επικαλούμενη ανάθεση της διοργάνωσης σε άλλη εταιρεία, καθόσον δεν αφορά σε ίδιο αντικείμενο με αυτό της υπό κρίση σύμβασης. Εξάλλου, η τμηματική καταβολή του συμβατικού ανταλλάγματος προβάλλεται αλυσιτελώς διότι δεν ασκεί επιρροή στη νομιμό-τητα της δαπάνης. Τέλος οι λόγοι α) περί αναγκαιότητας συνάφειας της προγραμματισμένης εκδήλωσης με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου και την προαγωγή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των κατοίκων αυτού, β) περί του ότι η προβλεπόμενη τακτική επιχορήγηση από το Δήμο ... προς το ν.π.δ.δ. υπολείπονταν πλέον του 50% της απορρόφησής της και ως εκ τούτου δεν έπρεπε να του δοθεί έκτακτη επιχορήγηση, γ) ότι η έκτακτη επιχορήγηση δεν προβλέπεται ως πόρος στη συστατική πράξη του ν.π.δ.δ. και   δ) ότι η συναυλία δεν αποτελεί έκτακτο γεγονός και δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί με έκτακτη επιχορήγηση, πρέπει να απορριφθούν διότι αφορούν τη νομιμότητα της έκτακτης επιχορήγησης από το Δήμο στο ν.π.δ.δ. και όχι την υπό κρίση δαπάνη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/208/2019

Παροχή λογιστικών υπηρεσιών...Με δεδομένα τα ανωτέρω, μη νομίμως το ελεγχόμενο Ν.Π.Δ.Δ. ανέθεσε μέρος των ως άνω υπηρεσιών (εξαγωγή αρχείων πληρωµών του προσωπικού µέσω Ενιαίας Αρχής …, υποβολής ηλεκτρονικών αρχείων πληρωµής κατόπιν εντολής του φορέα και Εκπροσώπηση του Ν.Π.∆.∆. σε όλους τους ελεγκτικούς µηχανισµούς) καθόσον δεν είναι εξειδικευμένες αλλά εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Γραφείου Οικονομικών Υπηρεσιών και στα καθήκοντα των εκεί υπηρετούντων υπαλλήλων. Ειδικότερα, στοιχεία στην … μπορούν να αποσταλούν μόνο από εντεταλμένους και πιστοποιημένους υπαλλήλους του άνω Ν.Π.Δ.Δ., ενώ και η εκπροσώπησή του σε όλους τους ελεγκτικούς µηχανισµούς ανήκει στις αρμοδιότητες του ίδιου Γραφείου, το οποίο είναι αρμόδιο και για την παροχή κάθε είδους στοιχείων που ζητούνται από Δημόσιες/Ελεγκτικές Υπηρεσίες. Εξάλλου, αλυσιτελώς προβάλλεται ότι την επίσημη εκπροσώπηση του ανωτέρω Ν.Π.Δ.Δ. έχουν οι αρμόδιοι υπάλληλοι της υπηρεσίας και ότι την ευθύνη υποβολή ς αρχείων στην … έχει υπάλληλός του, καθώς δεν αναιρείται το γεγονός ότι οι υπηρεσίες αυτές ανατέθηκαν σε ιδιώτη. Τέλος, όσον αφορά την εργασία «Παροχή λογιστικών συµβουλών προς τις Οικονοµικές Υπηρεσίες του Ν.Π. για τυχόν θέµατα οικονοµικών συναλλαγών της χρήσης», στο Ενδεικτικό Τιμολόγιο που προσκο-μίζεται, η δαπάνη αυτής προσδιορίζεται σε 1.250 ευρώ (στο ίδιο ακριβώς ποσό δαπάνης προσδιορίζονται και οι υπόλοιπες 9 επιμέρους εργασίες), ενώ δεν περιγράφεται ειδικότερα η εργασία, με αποτέλεσμα να μην δύναται να διεξαχθεί ο έλεγχος του τρόπου υπολογισμού της προϋπολογιζόμενης δαπάνης. Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι στο Ε.Τ. αναφέρεται ότι η τιμή διαμορφώθηκε ύστερα από έρευνα που έκανε το άνω Ν.Π.Δ.Δ. στις τρέχουσες τιμές, ωστόσο δεν προσκομίζονται στοιχεία που να αποδεικνύουν τούτο, αλλά και από το ότι όλες οι επιμέρους δαπάνες της σύμβασης κοστολογήθηκαν στο ίδιο ποσό (1.250 ευρώ). Κατ’ ακολουθία, η εντελλόμενη δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/39/2018

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ: Με δεδομένα όσα εκτέθηκαν γίνονται δεκτά τα ακόλουθα: Όπως προκύπτει από τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου …, η διενέργεια δράσεων προς τον σκοπό αξιοποίησης της δημοτικής περιουσίας συμπεριλαμβάνεται στις αρμοδιότητες μελετών και έρευνας του Γραφείου Προγραμματισμού, Ανάπτυξης και Οργάνωσης του Δήμου. Δοθέντος, όμως, ότι οι παρασχεθείσες από τον ανάδοχο υπηρεσίες συμβούλου αποσκοπούσαν στη σύνταξη φακέλου για την υποβολή και αξιολόγησή του ως "στρατηγικής επένδυσης" υπό τον ν. 3894/2010, ο οποίος θέτει συγκεκριμένες προϋποθέσεις σε σχέση με το μέγεθος της υποβαλλόμενης πρότασης και την προστιθέμενη αξία αυτής αναφορικά με τις αναπτυξιακές, εν γένει, συνέπειές της, κρίνεται ότι για την παροχή των υπηρεσιών αυτών απαιτούνταν εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, την οποία δεν διαθέτει το επιστημονικό προσωπικό που απασχολείται στο αρμόδιο γραφείο του Δήμου. Το τελευταίο, άλλωστε, δεν έχει στελεχωθεί ούτε από υπάλληλο ειδικότητας ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού, όπως προβλέπεται στον Ο.Ε.Υ., η συνδρομή του οποίου εν προκειμένω θα ήταν καίρια. Περαιτέρω, από τα προσκομιζόμενα στοιχεία, ήτοι το πινάκιο αμοιβής σύμφωνα με τον Κανονισμό Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετητών (ανεξάρτητα αν αυτός τυγχάνει εφαρμογής επί εκπόνησης μελετών και συναφών με αυτές τεχνικών υπηρεσιών), καθώς επίσης τα συγκριτικά στοιχεία από συμβάσεις συναφούς αντικειμένου που συνήψαν άλλοι δήμοι, προκύπτει η τεκμηρίωση του προϋπολογισμού της δαπάνης της συγκεκριμένης υπηρεσίας στο ως άνω ποσό, δοθέντος ότι ως εκ του αντικειμένου της (υποβολή πρότασης κατόπιν αξιολόγησης ως αξιοποιήσιμων των ακινήτων, για τα οποία υποβλήθηκαν στοιχεία) δεν παρίστατο ευχερής ο προσδιορισμός του κόστους ανά δαπάνη εργασίας. Τέλος, όπως προκύπτει από το 13126/19.7.2017 έγγραφο, τα παραδοτέα της σύμβασης υποβλήθηκαν εμπρόθεσμα από τον ανάδοχο, καθόσον η διάρκεια της σύμβασης έληγε στις 19.7.2017, ανεξάρτητα από την ημερομηνία βεβαίωσης της καλής εκτέλεσης αυτής, η οποία ήταν μεταγενέστερη. Κατ’ ακολουθία όσων ανωτέρω εκτέθηκαν, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/251/2017

Παροχή υπηρεσιών για την ανάπτυξη και υλοποίηση καινοτόμων εναλλακτικών μορφών τουρισμού.(..)Με τα δεδομένα αυτά οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες, διότι ούτε από το κείμενο των συμβάσεων ούτε από τα τεύχη των μελετών, βάσει των οποίων ανατέθηκαν οι επίμαχες υπηρεσίες, προκύπτει με ακρίβεια το είδος και η ποσότητα των ανατεθεισών υπηρεσιών και η τιμή μονάδας ανά υπηρεσία, ώστε να τεκμηριώνονται οι προϋπολογισμοί των επίμαχων αναθέσεων και να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος τήρησης της αρχής της οικονομικότητας. Πλην όμως, τα αρμόδια όργανα του ελεγχόμενου νομικού προσώπου συγγνωστώς υπέλαβαν ότι οι επίμαχες υπηρεσίες μπορούσαν να ανατεθούν κατά την ανωτέρω διαδικασία, καθόσον κατά το παρελθόν (ήδη κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος 2016) είχαν ανατεθεί αντίστοιχες υπηρεσίες με όμοια διαδικασία... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, τα κρινόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής πρέπει να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.4/24/2018

Σύμβασης παροχής υπηρεσιών κατάρτισης ισολογισμού έτους 2016 , ανάπτυξης και εφαρμογής λογιστικού σχεδίου γενικής λογιστικής αναλυτικής λογιστικής.(...)  Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο δε, διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα και από την Επίτροπο, από τα επισυναπτόμενα στο χρηματικό ένταλμα δικαιολογητικά δεν προκύπτει ότι της επίμαχης ανάθεσης προηγήθηκε μελέτη της αρμόδιας υπηρεσίας, με την οποία να τεκμηριώνεται κατά τρόπο διαφανή και ορισμένο η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των υπό ανάθεση υπηρεσιών στο ποσό των 60.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.) και να είναι δυνατή η επαλήθευση του τρόπου κοστολόγησης αυτών κατά την ενταλματοποίηση της σχετικής δαπάνης για την εξόφληση του οικείου τιμολογίου. 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/257/2017

Αμοιβή έναντι παροχής υπηρεσιών συλλογής στοιχείων και καταχώρισης δεδομένων ακίνητης περιουσίας(..).Με τα δεδομένα αυτά οι επίμαχες υπηρεσίες ανατέθηκαν στην ανάδοχο της σύμβασης κατά  παράβαση  της  αρχής  της  οικονομικότητας  διότι το αντικείμενό τους δεν είναι εξειδικευμένο, αλλά εμπίπτει στις συνήθεις αρμοδιότητες των Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών (Τμήμα Προϋπολογισμού και Λογιστηρίου), Εσόδων και Περιουσίας (Τμήμα Ταμειακής Υπηρεσίας και Τμήμα Εσόδων, Περιουσίας και Κληροδοτημάτων) και Πολεοδομίας (Τμήμα Πολεοδομικών Εφαρμογών), από τις οποίες και θα αντληθούν τα προς συλλογή και καταχώρηση στοιχεία...Εξάλλου, ο Δήμος όλως αορίστως επικαλείται την έλλειψη λογισμικών προγραμμάτων για την εκπόνηση της υπηρεσίας, ενώ ο τυχόν μεγάλος όγκος των προς επεξεργασία δεδομένων δεν απαλλάσσει το προσωπικό του από την εκτέλεση των οργανικών του καθηκόντων, τα οποία θα μπορούσαν να διεκπεραιωθούν με έγκαιρο προγραμματισμό και ορθή κατανομή των εργασιών. Ειδικώς, η υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης για την ακίνητη περιουσία του Δήμου ήταν γνωστή από το 2010, οπότε και θεσπίστηκε η σχετική υποχρέωση (βλ. άρθρο 33 του ν. 3842/2010), ενώ από τον Μάιο του 2016 που του απεστάλη η σχετική πρόσκληση, ο Δήμος είχε το χρονικό περιθώριο να προγραμματίσει τη σταδιακή εκτέλεση αυτής της εργασίας από τους συνολικά εννέα (9) υπαλλήλους του που, όπως ακριβώς και η ανάδοχος, διαθέτουν λογιστικές και οικονομικές γνώσεις...Επιπρόσθετα, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη επειδή, κατά παράβαση της αρχής της διαφάνειας, τόσο στον φάκελο της σύμβασης όσο και στο έγγραφο επανυποβολής του δήμου, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη έχει υπολογιστεί αυθαίρετα, καθιστώντας ανέφικτο και τον έλεγχο της τήρησης της αρχής της οικονομικότητας. Συγκεκριμένα, δεν προσδιορίζονται οι απαιτούμενες ώρες ανά είδος εργασίας και η τιμή μονάδος της κάθε ανθρωποώρας, ούτε αναφέρεται η δαπάνη μισθοδοσίας των, επιφορτισμένων με τις εν λόγω εργασίες, υπαλλήλων του Δήμου, που θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση υπολογισμού του κόστους αυτών...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/13/2023

Επιδιώκεται η ανάκληση της 29/2022 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ ΙΙΙ στον Δήμο Αθηναίων,με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του προσφεύγοντος ν.π.δ.δ. και της αναδόχου εταιρείας με την επωνυμία «…ΟΕ» για την ανάθεση υπηρεσιών «Απεντόμωσης – Μυοκτονίας – Οφιοαπώθησης – Απολύμανσης των Κεντρικών Χώρων, όλων των εργοταξιακών χώρων και των οχημάτων (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις 6 και 7 της παρούσας, το Δικαστήριο κρίνει ότι η διακήρυξη του ελεγχόμενου διαγωνισμού και τα λοιπά τεύχη που τη συνοδεύουν, ιδίως η 11/2022 μελέτη, είναι αόριστη ως προς την τεκμηρίωση του προϋπολογισθέντος οικονομικού αντικειμένου της υπό έλεγχο σύμβασης. Ειδικότερα, στη διακήρυξη προβλέπεται μόνο η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανά εργασία, με μόνη επιπλέον ένδειξη τη συχνότητα των εφαρμογών των εργασιών, χωρίς να διαλαμβάνεται οποιαδήποτε, έστω στοιχειώδης, τεκμηρίωση της εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής οικονομικής αποτίμησης των ζητούμενων εργασιών. Επίσης, στην μελέτη αυτή δεν περιλαμβάνεται αναφορά στην τιμή μονάδας των εργασιών αυτών, ούτε περαιτέρω αναφορά σε στοιχεία (π.χ. ακριβές εμβαδόν και καταγραφή των κτηρίων που θα απολυμανθούν, κόστος υλικών – φαρμάκων που θα εφαρμοστούν, κόστος εργασίας, έστω κατά προσέγγιση) που συνυπολογιζόμενα θα ήταν ικανά να δικαιολογήσουν το ύψος εκάστης δαπάνης ανά ομάδα εργασιών. (...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω πρέπει η κρινόμενη προσφυγή να απορριφθεί.Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει την από 13.12.2022 (ΑΒΔ 8040/2022) προσφυγή ανάκλησης.Δεν ανακαλεί την 29/2022 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ ΙΙΙ στον Δήμο Αθηναίων.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/85/2018

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο δε διότι από τα επισυναπτόμενα στο χρηματικό ένταλμα δικαιολογητικά δεν προκύπτει ότι πριν από την προκήρυξη του διαγωνισμού προηγήθηκε μελέτη της αρμόδιας υπηρεσίας, με την οποία να τεκμηριώνεται κατά τρόπο διαφανή και ορισμένο η διαμόρφωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης των υπό ανάθεση υπηρεσιών στο ύψος των 56.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ειδικότερα, αν και στη διακήρυξη του διαγωνισμού υπάρχει πλήρης ανάλυση των υπηρεσιών που πρόκειται να ανατεθούν και η συνολική διάρκεια εκτέλεσης αυτών, ωστόσο ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης σύμβασης περιορίζεται απλώς στη συνολική αποτίμηση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης, χωρίς να προκύπτουν κατά τρόπο ειδικό και ορισμένο τα στοιχεία από τα οποία τεκμηριώνεται το μέγεθος αυτής (έρευνα αγοράς, συγκριτικά στοιχεία άλλων διαγωνισμών με συναφές αντικείμενο). Η αοριστία αυτή στην τεκμηρίωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης καταδεικνύεται και από το ότι η μηνιαία αμοιβή που είχε καθοριστεί με την προηγούμενη (14/3.1.2017) σύμβαση, ετήσιας διάρκειας, που είχε υπογραφεί με τον ίδιο ανάδοχο για την παροχή παρόμοιων υπηρεσιών, με απασχόληση κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες με φυσική παρουσία μέσα στο εύρος των ωρών λειτουργίας της .... (από 8.00 π.μ. έως 21.00) και στα δύο κτίρια της, ήταν πολύ μικρότερη, ήτοι 1.600 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) έναντι των 2.320 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) της επίμαχης σύμβασης. Η επαύξηση δε του οικονομικού αντικειμένου της επίμαχης σύμβασης σε σχέση με το οικονομικό αντικείμενο της 14/3.1.2017 προηγούμενης σύμβασης δεν αποδεικνύεται από τα προβαλλόμενα στα ανωτέρω έγγραφα της ...Ούτε άλλωστε η αόριστη επίκληση των ισχυουσών φορολογικών διατάξεων που καθιστούν, κατά τους ισχυρισμούς της ...., ασύμφορη την παροχή των υπηρεσιών με τίμημα αυτό που είχε συμφωνηθεί με την 14/3.1.2017 σύμβαση, δικαιολογεί την αυθαίρετη και χωρίς προηγούμενη μελέτη σύνταξη του προϋπολογισμού των υπηρεσιών αυτών.... Κατ’ ακολουθίαν όσων προαναφέρθηκαν, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ  ΕΣ/ΤΜ.4/22/2018.