ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/5/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αμοιβή ιδιώτη για την κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου δράσης.(..)η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 8 του ν. 3329/2005, η σύνταξη του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης του Νοσοκομείου ανήκει στα καθήκοντα του Διοικητή του και δεν επιτρέπεται, ενόψει της αρχής της οικονομικότητας, η ανάθεση της σύνταξής του σε τρίτους.(..)το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως ανατέθηκε η σύνταξη του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης του Νοσοκομείου στο φερόμενο ως δικαιούχο, διότι η εκπόνηση αυτού ανήκε εκ του νόμου στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Διοικητή του και συνεπώς δεν συνέτρεχε νόμιμος λόγος για την ανάθεση της εκπόνησής του σε τρίτο – ιδιώτη. Στο πλαίσιο αυτό, αλυσιτελώς προβάλλεται ότι η σύνταξή του απαιτούσε εξειδικευμένη εργασία, διότι ειδικώς ο Διοικητής επιβάλλεται από το νόμο να διαθέτει τις απαιτούμενες γνώσεις, τα αναγκαία προσόντα και την απαραίτητη εξειδίκευση και ικανότητα για να εκτελεί τις αρμοδιότητες που του έχουν ανατεθεί, στις οποίες ρητώς συμπεριλαμβάνεται η εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης του Νοσοκομείου, στην προκειμένη μάλιστα περίπτωση ο Διοικητής είναι πτυχιούχος Οικονομικών Επιστημών της Ανώτατης Βιομηχανικής Σχολής Πειραιά...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, είναι μη νόμιμη η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη και επομένως αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Κλ.4/120/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, οι επίμαχες εργασίες λογιστικής υποστήριξης του Νοσοκομείου μη νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο. Και τούτο, διότι οι εργασίες αυτές συνιστούν συνήθεις λογιστικές εργασίες, που εμπίπτουν στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Τμήματος Οικονομικού (και δη του κλάδου Λογιστικής), οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τη λογιστική υποστήριξη του Νοσοκομείου. Περαιτέρω, δεν προκύπτει έλλειψη προσωπικού του Νοσοκομείου τέτοια, που να καθιστά αδύνατη την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητάς του.(..)Κατόπιν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί..
ΕλΣυν.Κλ.4/98/2015
ΜΕΛΕΤΕΣ Ανάθεση - Διαδικασία:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Νοσοκομείο σε ιδιώτη, δυνάμει σύμβασης, για την εκπόνηση μελέτης πυροπροστασίας τριών (3) κτηρίων του Νοσοκομείου, καθόσον: α) μη νομίμως ανατέθηκε στον ανωτέρω η εκπόνηση της επίμαχης μελέτης, διότι πρόκειται για εργασία που εμπίπτει στα καθήκοντα των υπηρετούντων υπαλλήλων του κλάδου ΠΕ Μηχανικών που στελεχώνουν το Τμήμα Τεχνικού του Νοσοκομείου, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για την εκπόνηση μελετών εν γένει καθώς και για την καλή λειτουργία του συστήματος πυρασφάλειας και β) ακόμη και αν η εκπόνηση μελέτης πυροπροστασίας ήταν δυνατό να ανατεθεί σε τρίτο (ιδιώτη), στη συγκεκριμένη περίπτωση το Νοσοκομείο εφάρμοσε εσφαλμένα τη διαδικασία με διαπραγμάτευση - χωρίς δημοσίευση προκήρυξης - της περ. στ' της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 3316/2005 (ΦΕΚ Α' 42/2005), καθώς δεν προκύπτει ότι εκδόθηκε προηγούμενη γνωμοδότηση του αρμόδιου Τεχνικού Συμβουλίου, σχετικά με τη συνδρομή της επείγουσας περίπτωσης, ούτε ότι αναγγέλθηκαν τα κρίσιμα στοιχεία της σύμβασης στο Τ.Ε.Ε.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/221/2018
Δυνατότητα ή μη διορισμού ιατρού, ο οποίος διορίστηκε σε θέση Διοικητή Νοσοκομείου ως πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης σε αντίστοιχη οργανική θέση της κατηγορίας ειδικών θέσεων του ν. 3528/2007, και σε δεύτερη θέση ιατρού κλάδου Ε.Σ.Υ., δεδομένων των διατάξεων του ν. 1256/1982 – Εάν οι διατάξεις του άρθρου 3 παρ.3 του ν. 3329/2005, όπως ισχύει, εφαρμόζονται στην περίπτωση αυτή.Ο διορισθείς σε θέση Διοικητή Νοσοκομείου του Ε.Σ.Υ. δεν μπορεί να διορισθεί, κατά τη διάρκεια της θητείας του ως Διοικητής, και σε οργανική θέση του κλάδου ιατρών Ε.Σ.Υ., παρά μόνον εάν παραιτηθεί προηγουμένως από τη θέση του Διοικητή του Νοσοκομείου. Οι διατάξεις του άρθρου 3 παρ.3 του ν. 3329/2005 δεν έχουν εφαρμογή στην εν λόγω περίπτωση. (πλειοψ.)
ΕΣ/Τμ.1/63/2014
Μη νόμιμη η καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης προϊσταμένου τμήματος από Νοσοκομείο σε δικηγόρο με έμμισθη εντολή, διότι από τις καταστατικές διατάξεις του Νοσοκομείου δεν προβλέπεται νομική υπηρεσία ως οργανική μονάδα οποιουδήποτε επιπέδου, ούτε θέση προϊσταμένου σε αυτήν, ενώ ο Διοικητής του από καμία διάταξη κανόνα δικαίου δεν δικαιούται να δημιουργήσει αντίστοιχη οργανική μονάδα και θέση προϊσταμένου.
ΕΣ/Τ4/1/2007
Η παροχή πρόσθετου πρόχειρου φαγητού, κατά τις νυκτερινές ώρες της εφημερίας, αναμφισβήτητα εμπίπτει στο περιεχόμενο της υποχρέωσης του Νοσοκομείου για τη δωρεάν σίτιση των εφημερευόντων ιατρών (βλ. και την Α3γ/Φ.8/12121/εγκ.52/5.8.1986 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας), η δε ανάθεση της χορήγησης του φαγητού αυτού σε ιδιώτη ευρίσκει νόμιμο έρεισμα στη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 2 του ν. 3329/2005
ΕΣ/ΤΜ.4/3/2016
Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης του προγράμματος διπλογραφικού συστήματος: ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 195/2015 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο IV Τμήμα:Το Τμήμα, μετά από νέα έρευνα της υπόθεσης, κρίνει ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος να αποστεί από όσα δέχθηκε το Κλιμάκιο με την 195/2015 πράξη του, στις ορθές σκέψεις και λεπτομερείς αιτιολογίες της οποίας, εμμένοντας, αναφέρεται εκ νέου, προς αποφυγή περιττών επαναλήψεων. Οι λόγοι δε που επικαλείται το Νοσοκομείο στην ένδικη αίτηση, ήτοι οι αυξημένες αρμοδιότητες του Νοσοκομείου ως Νοσοκομείου έδρας μετά την ενοποίηση των Νοσοκομείων «Αλεξάνδρα» και «Έλενα Βενιζέλου», η έλλειψη υπαλλήλων ικανών να εφαρμόσουν το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο των Δημοσίων Μονάδων Υγείας (π.δ. 146/2013), η υποχρέωση κατάρτισης ετήσιων λογιστικών καταστάσεων σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, η αδυναμία του Νοσοκομείου να αξιοποιήσει ορθολογικά το προσωπικό του δεν συνιστούν περιστάσεις που δικαιολογούν την ανάθεση των επίμαχων εργασιών σε ιδιώτη, πέραν του ότι δεν γίνεται επίκληση ούτε προσκομίζονται συγκεκριμένα στοιχεία για την απόδειξη της αλήθειας των σχετικών ισχυρισμών. Άλλωστε, το Νοσοκομείο δεν προβάλλει στην υπό κρίση αίτηση ότι διερευνήθηκε η δυνατότητα πιστοποίησης των υπαλλήλων του από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, προκειμένου να αποκτήσουν άδεια λογιστή-φοροτέχνη Α΄ τάξης. Ούτε άλλωστε, προκύπτει ότι διερευνήθηκε η δυνατότητα ενίσχυσης του δυναμικού του Νοσοκομείου με ανθρώπινο δυναμικό (ήτοι υπάλληλο κάτοχο της προαναφερόμενης άδειας) από το ήδη διασυνδεδεμένο με αυτό, κατά τον κρίσιμο χρόνο της ανάθεσης Νοσοκομείο «......». Κατά τα λοιπά δε αβασίμως επκαλείται το Νοσοκομείο ότι η επιλογή της επιτροπής αξιολόγησης του εν λόγω διαγωνισμού προκύπτει από την θέση και την ιδιότητα των μελών (ex officio) και, ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η διενέργεια κληρώσεως των μελών αυτής, δεδομένου ότι, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 26 του ν. 4024/2011, για την εξαίρεση από την διαδικασία κληρώσεως θα πρέπει η συμμετοχή μέλους μετά από υπόδειξη από το αρμόδιο προς τούτο όργανο ή η συμμετοχή εκ της θέσεως ή ιδιότητας του (ex officio) να προβλέπεται ρητώς από διάταξη νόμου, περίπτωση την οποία δεν επικαλείται ούτε αποδεικνύει το Νοσοκομείο.Απορρίπτει την αίτηση.
ΕλΣυν.Κλ.4/105/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με δεδομένα αυτά, .. το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι ελεγχόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες κατά παροδοχή και των δύο λόγων διαφωνίας. Και τούτο διότι, πρώτον, ερείδονται σε μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις των επίμαχων υπηρεσιών, το μεν διότι η ετήσια δαπάνη για την κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου σε υπηρεσίες σίτισης και ασφάλειας υπερβαίνει για κάθε είδος υπηρεσίας το όριο των 20.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., μέχρι του οποίου επιτρέπεται η, άνευ ειδικών λόγων, προσφυγή στην εξαιρετική αυτή διαδικασία, το δε διότι, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η συνδρομή έκτακτων γεγονότων οφειλομένων σε απρόβλεπτες περιστάσεις για τα οποία δεν φέρει υπαιτιότητα το Νοσοκομείο τα οποία κατέστησαν αδύνατη τη διενέργεια και την ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας.(..)στην συγκεκριμένη περίπτωση, τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν κατά τον συγκεκριμένο τρόπο όχι από πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων εστάλη ταχυδρομικώς στο Νοσοκομείο, ομοίως, μετά την υπογραφή των επίμαχων συμβάσεων, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα αυτού ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων και συνεπώς τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα μπορούν, κατ’ εξαίρεση, να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕλΣυν.Κλ.4/83/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι: α) ενόψει της μη έκδοσης από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης του προβλεπόμενου από το άρθρο 25 του ν. 4025/2011 «Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας των μονάδων υγείας σε θέματα διοικητικά, διαχειριστικά και λογιστικά», μη νομίμως, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ και όπως βασίμως προβάλλει η Επίτροπος με τον πρώτο λόγο διαφωνίας της, ανατέθηκαν στον ανωτέρω ιδιώτη ανάδοχο οι επίμαχες υπηρεσίες εσωτερικού ελεγκτή του ανωτέρω Νοσοκομείου, β) αβασίμως προβάλλει η Επίτροπος ότι δεν είναι νόμιμη η καταβολή της αμοιβής του εσωτερικού ελεγκτή, σε εκτέλεση της σχετικώς συναφθείσας σύμβασης, με την αιτιολογία ότι δεν είχε συγκροτηθεί η, προβλεπόμενη από τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4025/2011, Επιτροπή Ελέγχου.(..)και γ) κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο με τον τρίτο λόγο διαφωνίας και τα προαναφερθέντα στην ΙΙΙ σκέψη της παρούσας, μη νομίμως δημοσιεύτηκε στις 9.12.2014 «περίληψη πρόσκλησης ενδιαφέροντος», καθόσον δεν είχε ακόμη προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός (η πρόσκληση ενδιαφέροντος εκδόθηκε στις 4.5.2015, ήτοι σε μεταγενέστερη ημερομηνία) και χωρίς να έχουν προηγουμένως εγκριθεί οι τεχνικές προδιαγραφές για την ανάθεση των ανωτέρω υπηρεσιών ενώ, αναρμοδίως, οι όροι του διαγωνισμού προσδιορίστηκαν με την 7906/4.5.2015 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Διοικητού του Νοσοκομείου, χωρίς να εγκριθούν από το Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου.πλην ομως..(..)το Κλιμάκιο τούτο κρίνει ότι, τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου έδρασαν σε συμμόρφωση προς σαφείς σχετικές οδηγίες που τους απηύθυνε το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δύναται, λόγω συγγνωστής πλάνης, να θεωρηθεί.(συγγνωστή πλάνη)
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)2/2016
Διαδικασία ανάθεσης - Όργανα:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία κατόπιν ανοιχτού διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης μηχανολογικών εγκαταστάσεων διότι α) δεν τηρήθηκε η υποχρέωση που τάσσεται ευθέως από το δεύτερο εδάφιο της διάταξης του άρθρου 50 παρ. 10 του ν. 3370/2005(έκδοση της απόφασης του αρμόδιου Υπουργού) και β) η επιτροπή του διαγωνισμού: αναρμοδίως συγκροτήθηκε από τον Διοικητή του Νοσοκομείου (άρθρο 7 του ν. 3329/2005 (Α΄ 81), μη νομίμως έγινε μόνο για το συγκεκριμένο διαγωνισμό (άρθρο 38 του π.δ. 118/2007) και δεν προηγήθηκε κλήρωση για τον ορισμό των μελών της επιτροπής (άρθρου 26 του ν. 4024/2011).
ΕλΣυν.Κλ.4/53/2015
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΑΓΟΡΕΣ:Ανάθεση - Διαδικασία διαγωνισμού - κατάτμηση:Νόμιμη η δαπάνη Νοσοκομείου για την προμήθεια υλικών για τις ανάγκες της τεχνικής υπηρεσίας κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ.12 αρθ.2 του ν.2286/1995, διότι η συνολική αξία των υλικών αυτών υπολείπεται του ποσού, μέχρι του οποίου ο φορέας μπορεί να προσφύγει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. (20.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.). Εξάλλου το ποσό εκάστης προμήθειας αλλά και συνολικά υπολείπεται του ποσού των 15.000 ευρώ, μέχρι του οποίου έχει αρμοδιότητα ο Διοικητής του Νοσοκομείου