ΕΣ/ΚΛ.Ζ/254/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα είκοσι (20) συμβάσεων και της οικείας διαδικασίας για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας αφορώσης στην εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών(....)Δεδομένου, περαιτέρω, ότι οι συμβάσεις αυτές υποβλήθηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 5.6.2020, ήτοι μετά τη λήξη τους, δεν διατηρούν πλέον το αντικείμενό τους, ώστε να είναι εφικτή η άσκηση προσυμβατικού ελέγχου επ’ αυτών.Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας οι δεκαεννέα (19) συναφθείσες συμβάσεις
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1892/2020.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ1α/ΓΠ.οικ. 35114/2020
Λήψη μέτρων κατά της εμφάνισης και διασποράς κρουσμάτων του κορωνοϊού COVID-19 στη δομή φιλοξενίας μεταναστών «ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ», στη θέση «ΝΕΑ ΚΑΒΑΛΑ» του Δήμου Παιονίας Κιλκίς, για το χρονικό διάστημα από 5.6.2020 έως και 19.6.2020.
Δ1α/ΓΠ.οικ. 35498/2020- ΦΕΚ: 2218/Β/2020:Κατάργηση της υπ’ αρ. Δ1α/ΓΠ.οικ.35114/5.6.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Μετανάστευσης και Ασύλου (Β’ 2190).
ΔΕΚ/C‑383 ΚΑΙ C‑384/2021
«Προδικαστική παραπομπή – Δημόσιες συμβάσεις – Οδηγία 2014/24/ΕΕ – Σύναψη δημόσιας σύμβασης χωρίς διαδικασία διαγωνισμού – Δημόσιες συμβάσεις συναφθείσες μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα – Άρθρο 12, παράγραφος 3 – Δημόσιες συμβάσεις συναφθείσες κατόπιν “in house” ανάθεσης – Έννοια του “ανάλογου ελέγχου” – Προϋποθέσεις – Εκπροσώπηση όλων των μετεχουσών αναθετουσών αρχών – Άρθρο 12, παράγραφος 4 – Σύμβαση μεταξύ αναθετουσών αρχών με την οποία επιδιώκονται κοινοί στόχοι δημοσίου συμφέροντος – Έννοια της “συνεργασίας” – Προϋποθέσεις – Παράλειψη εμπρόθεσμης μεταφοράς στην εσωτερική έννομη τάξη – Άμεσο αποτέλεσμα»
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/99/2013
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών(....)Συνακόλουθα, για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών με Α/Α 6, 7 και 8 δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο νομιμότητας σχεδίων συμβάσεων, υπό τον όρο ότι στο εισαγωγικό τους μέρος θα διορθωθεί η ημερομηνία διεξαγωγής της δημοπρασίας από «26η Σεπτεμβρίου 2009» στο ορθό «26η Σεπτεμβρίου 2012» και στο άρθρο VIII αυτών θα τεθεί ημερομηνία έναρξης ισχύος μεταγενέστερη της ημερομηνίας υπογραφής τους. Αντίθετα, για την εξυπηρέτηση της δρομολογιακής γραμμής με Α/Α9 κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης καθόσον μη νομίμως απορρίφθηκε η προσφορά της εταιρίας «… Ν.Ε».Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και της εταιρίας «… Ν.Ε» για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών με Α/Α 6, 7 και 8, που προκηρύχθηκαν με την 3327.1/56/12/30.7.2012 απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο σκεπτικό.Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμβάσεως μεταξύ του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και της εταιρίας «… Ν.Ε» για την εξυπηρέτηση της δρομολογιακής γραμμής με Α/Α 9, που προκηρύχτηκε με την 3327.1/56/12/30.7.2012 απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/3241/2013.
58305/2021
Υιοθέτηση σχεδίου δράσης για την Εθνική Στρατηγική για τις Δημόσιες Συμβάσεις περιόδου 2021 - 2025.
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ KAI ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 9331/2024-ΦΕΚ:862/Β/06.02.2024
14900/2021
Έγκριση σχεδίου Δράσης για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις.
54862/2024-ΦΕΚ:4102/Β/12.07.2024: Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημόσιων Συμβάσεων για το έτος 2024 - Τροποποίηση της υπ’ αρ. 14900/04.02.2021 (Β’ 466) κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
ΕΑΑΔΗΣΥ/1280/2021: α) Έκδοση Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις Πράσινες Δημόσιες Συμβάσεις, β)Εφαρμογή άρθρου 5 ν. 4736/2020 (Α’ 200) - Απαγόρευση προμήθειας πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης.» ΑΔΑ:ΨΜ4ΩΟΞΤΒ-7ΤΓ
81689/2023
Ορισμός αποφαινόμενου οργάνου και διατάκτη σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 13 και τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 37 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
174085/2023- ΦΕΚ: 3638/Β/1.6.2023:Από την έναρξη ισχύος της παρούσας η υπ’ αρ. 81689/ 15.03.2023 (Β’ 1573) απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, παύει να ισχύει
81689/2023-ΦΕΚ 1573/Β/2023 (...)Άρθρο 7 .1. Κάθε προγενέστερη απόφαση που αφορά στο ίδιο αντικείμενο με την παρούσα καταργείται ενώ συμβάσεις που έχουν ήδη ανατεθεί προ της έναρξης ισχύος της παρούσας εξακολουθούν να διέπονται από τα προβλεπόμενα των υπό στοιχεία ΔΝΣγ/οικ70990/Φ221/2015 (Β’ 2578) και ΔΝΣγ/οικ70989/ΦΝ394/2015 (Β’ 2578), καθώς και ΔΝΣ/γ/οικ 37834/ΦΝ466/6-4-2017 (Β’ 1980) και ΔΝΣ/γ/οικ 37835/ΦΝ466/6-4-2017 (Β’ 1980), όπως τροποποιήθηκε με την ΔΝΣΒ/οικ 39367/ΦΝ466/2019 (Β’ 2185) και 301258/27.10.2021 (Β’ 6778) αποφάσεων
124581/2023-ΦΕΚ:2585/Β/20.04.2023:Άρση αμφισβητήσεων σχετικά με την υπ’ αρ. 81689 (Β’ 1573/2023) απόφασης του Υπουργού Επικρατείας «Ορισμός αποφαινόμενου οργάνου και διατάκτη σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 13 και τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 37 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
ΕΣ/ΤΜ.6/1891/2020
Εκτέλεση δρομολογίων...ζητείται η ανάκληση της 231/2020 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι, σύμφωνα με όσα έγιναν κατά πλειοψηφία δεκτά στην σκέψη 4 ανωτέρω, οι τριάντα τρείς (33) συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τη διασφάλιση της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών που καταρτίστηκαν δυνάμει της ΠΝΠ 30.3.2020 και είχαν διάρκεια μέχρι 30.4.2020, ενόψει του ειδικού, εκτάκτου, αυτοτελούς και εξαιρετικού κανονιστικού καθεστώτος υπό το οποίο καταρτίστηκαν προκειμένου κατά τον ελάχιστο χρόνο ισχύος τους (που δεν υπερέβαινε τις οκτώ ημέρες) να εξυπηρετηθεί ο ανωτέρω σκοπός, εκφεύγουν του πεδίου εφαρμογής των διατάξεων ελέγχου νομιμότητας κατ’ άρθρο 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ακόμα δε και της διαδικασίας ελέγχου της παραγράφου 8 του ίδιου άρθρου, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για τις αναφερόμενες στην παράγραφο αυτή συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές συναπτόμενες κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001. Επομένως, ορθά, αν και με εσφαλμένη αιτιολογία, έκρινε το Ζ΄ Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη, ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του προς έλεγχο οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Κατόπιν τούτων, η προσβαλλόμενη πράξη δεν πρέπει να ανακληθεί και η προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί, οι δε ανωτέρω συναφθείσες συμβάσεις, εκ του λόγου ότι γι’ αυτές δεν υπήρχε, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, νομική υποχρέωση υποβολής τους για έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι έγκυρες και ισχυρές παράγουσες πλήρως μεταξύ των συμβαλλομένων όλα τα προβλεπόμενα έννομα αποτελέσματά τους. Κατά τη γνώμη, όμως, των Παρέδρων, ...., ο προβαλλόμενος λόγος ανάκλησης είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι ακόμα και στις εξαιρετικές περιπτώσεις των συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η άσκηση του ελέγχου νομιμότητας προϋποθέτει σύμβαση που εξακολουθεί να εκτελείται. Ως εκ τούτου, ορθά και με νόμιμη αιτιολογία το Κλιμάκιο έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του τα ανωτέρω σχέδια συμβάσεων μετά την εκτέλεσή τους. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, ορθά, αν και με διαφορετική αιτιολογία, το Κλιμάκιο έκρινε με την προσβαλλόμενη πράξη του ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις για έλεγχο νομιμότητας και η πράξη 231/2020 του Ζ΄ Κλιμακίου δεν πρέπει να ανακληθεί, η δε κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί.
ΔΝΣγ/οικ.23608/Φ.ΕΓΚΥΚΛ/2017
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με το άρθρο 86 παρ.6 του Ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ).(ΑΔΑ:ΨΘΑΕ465ΧΘΞ-ΤΗΗ) ΕΓΚ/7/2017
ΕΣ/Κλ.Τμ.7/183/2017
Καταβολή μέρους της αμοιβής για έξοδα λειτουργίας συσσιτίων.(...)Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, για τον λόγο ότι, αν και η προϋπολογισθείσα δαπάνη, που αφορούσε στην «Ανάδειξη χορηγητών προμήθειας τροφίμων για τις ανάγκες του Δήμου …... και της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Κοινωνικής Πρόνοιας και Μέριμνας Δήμου ... και φρέσκου γάλακτος για τις ανάγκες του εργατοτεχνικού προσωπικού», ανερχόταν στο ποσό των 208.915 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., οι με αρ. Πρωτ. 5767 και 5768/15.2.2017 συμβάσεις καταρτίσθηκαν χωρίς να υποβληθούν τα σχέδια, καθώς και τα λοιπά στοιχεία της διαγωνιστικής διαδικασίας, στον προσυμβατικό έλεγχο του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ως όφειλαν, η παράλειψη δε αυτή καθιστά τις συναφθείσες συμβάσεις αυτοδικαίως άκυρες, μη δυνάμενες να αναπτύξουν οποιαδήποτε ενέργεια μεταξύ των συμβαλλομένων μερών, όπως η υποχρέωση καταβολής της συμφωνηθείσας αμοιβής στις φερόμενες ως δικαιούχους των ενταλμάτων εταιρείες.
12048/2023
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΟΔΗΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ 8/ΥΠΟΜΕΤΡΑ 8.3 & 8.4 ΤΟΥ ΠΑΑ 2014-2020. ΑΔΑ:6Χ8Χ46ΨΧΞΧ-ΧΗΑ
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ: Συνημμένα έγγραφα