ΕλΣυν/Τμ.VII/325/2010
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ- Δήμοι:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι είναι νόμιμες, ερειδόμενες στη διάταξη του άρθρου 158 παρ. 3 εδ. γ΄, οι δαπάνες α) ποσού 117,72 ευρώ, που εντέλλεται με το 220Α΄ Χ.Ε., για γεύμα 6 ατόμων που παρείχε ο Δήμος με αφορμή την επιτόπια έρευνα που πραγματοποίησαν μέλη του Πολυτεχνείου … για τη διερεύνηση των επιπτώσεων από τις φυσικές και ανθρωπογενείς δράσεις σε συγκεκριμένη περιοχή του Δήμου, διότι σχετίζεται με την παροχή ιδιαίτερων υπηρεσιών από τα πρόσωπα αυτά, οι οποίες συντελούν στην προστασία του περιβάλλοντος και επομένως στην ανάπτυξη του Δήμου και β) ποσού 218,00 ευρώ που εντέλλεται με το 221Α΄ Χ.Ε., για τη φιλοξενία του ολιγομελούς (5 άτομα) συνεργείου τηλεοπτικού σταθμού, διότι τα πρόσωπα αυτά συνετέλεσαν στην τουριστική προβολή του Δήμου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Κλ7(ΚΠΕ)/286/2007
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι υπό έλεγχο ως άνω δαπάνες βρίσκουν νόμιμο έρεισμα στο άρθρο 218 παρ. 4 του π.δ. 410/1995, καθόσον τόσο η επίσημη τελετή ορκωμοσίας της νέας Δημοτικής Αρχής με την έναρξη του νέου έτους, όσο και ο εορτασμός της υπαίθριας τελετής των Θεοφανείων, τις οποίες κάλυψε ο Δήμος με την παράθεση μπουφέ, κοπή βασιλόπιτας και κάλυψη των δαπανών για την τέλεση των εκδηλώσεων αυτών αποσκοπούσε στην προαγωγή των πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών, δεν υπερέβη δε το από τις εκάστοτε περιστάσεις επιβαλλόμενο προσήκον μέτρο. Αντίθετα, οι δαπάνες, για τις οποίες επίσης εγκρίθηκε σχετική πίστωση, με την ως άνω απόφαση του Δ.Σ. και οι οποίες αφορούσαν: α) στην προμήθεια τριάντα (30) κοσμημάτων με τη μορφή εμβλήματος του Δήμου προς τους νέους δημοτικούς συμβούλους, ποσού 675,00 ευρώ (Χ.Ε. 2348) και β) σε δαπάνες για τη λήψη φωτογραφιών και εικόνας για το αρχείο του Δήμου, τόσο κατά την τελετή ορκωμοσίας του νέου Δ.Σ., ποσού 595,00 ευρώ (Χ.Ε. 2351), όσο και κατά την τελετή εορτασμού των Θεοφανείων, ποσού 476,00 ευρώ (Χ.Ε. 2352), δεν είναι νόμιμες, διότι δε βρίσκουν έρεισμα στη ισχύουσα κατά τον κρίσιμο χρόνο διάταξη της παρ.4 του άρθρ. 218 του π.δ/τος 410/1995, ούτε σε άλλη γενική ή ειδική διάταξη νόμου, επιπλέον δε, οι ανωτέρω δαπάνες δεν δύνανται να θεωρηθούν λειτουργικές, διότι δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι συμβάλλουν στην εκπλήρωση της λειτουργικής δραστηριότητας του Δήμου, ούτε ότι η πραγματοποίησή τους συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών αυτού, ενώ, εξάλλου, ως προς τη δαπάνη των κοσμημάτων προς τα μέλη του Δ.Σ., αυτή δεν αφορά σε πρόσωπα, τα οποία συνέβαλαν στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη ή προβολή του Δήμου, ώστε να δικαιολογείται τιμητική διάκριση ή αναμνηστικά δώρα. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες δαπάνες με τα 2344, 2345, 2347, 2354, 2349, 2350, 2353 και 2535 χρηματικά εντάλματα πληρωμής είναι νόμιμες και αυτά πρέπει να θεωρηθούν, ενώ οι εντελλόμενες δαπάνες με τα 2348, 2351 και 2352 χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/215/2019
Καταβολή αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:1. Νομίμως εντέλλεται η καταβολή αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απαχόλησης στους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας (Χ.Ε. 274 και 275/2019), της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας (Χ.Ε. 277 και 278/2019), της Διεύθυνσης Κτηνιατρικής της Περιφέρειας ... και του Τμήματος Κτηνιατρικής της ΠΕ ... (Χ.Ε. 296, 298, 300 και 302/2019), δεδομένου ότι από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (έκτακτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που κατέστησαν αναγκαία την πραγματοποίηση των επίμαχων υπερωριών από τους προαναφερθέντες υπαλλήλους.(...)Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη 1) όσον αφορά τους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Οικονομικού της Περιφέρειας ..., που απασχολήθηκαν υπερωριακά κατά τους μήνες Μάρτιο έως Ιούνιο του έτους 2018 (Χ.Ε. 2/2019) α) ότι με το Δ.Δ.2068/23.3.2018 έγγραφο της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Διοίκησης της Περιφέρειας, ζητήθηκε η διεκπεραίωση από τους προαναφερθέντες υπαλλήλους των αναφερόμενων στο έγγραφο αυτό ενεργειών μέχρι τις 26.5.2018, μέσω της αναζήτησης στοιχείων από το φυσικό αρχείο της υπηρεσίας, δεδομένου ότι, για το διάστημα 2002-2011, δεν υφίστατο ηλεκτρονικό αρχείο, και β) την επικείμενη διενέργεια οικονομικού ελέγχου στην υπηρεσία από το Υπουργείο Οικονομικών, και 2) όσον αφορά τους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΕ ... (Χ.Ε. 279/2019), ότι από τις καταστάσεις που προσκομίστηκαν μετά την πραγματοποίηση των επίμαχων υπερωριών, προκύπτει ότι η υπερωριακή απασχόληση των αναφερόμενων σε αυτές υπαλλήλων αφορούσε σε εργασίες αποχιονισμού του οδικού δικτύου αρμοδιότητας της ΠΕ ..., λόγω έκτακτων καιρικών φαινομένων, και σε εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης βλαβών του οδικού δικτύου ... και του οδικού δικτύου ..., λόγω καταπτώσεων από έντονες βροχοπτώσεις, κρίνει ότι τα όργανα της Περιφέρειας χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προχωρήσουν στην ανάθεση πρόσθετης υπερωριακής εργασίας στους ανωτέρω υπαλλήλους. Ως εκ τούτου, τα Χ.Ε. 2 και 279/2019 θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/21/2019
Έκτακτες αποκαταστάσεις επικίνδυνων καθιζήσεων οδοστρωμάτων ..Με δεδομένα αυτά, εφόσον η εκτιμώμενη αξία της επίμαχης σύμβασης δεν υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., νομίμως ο Δήμος προέβη στην απευθείας ανάθεσή της. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το 134Α, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου …, είναι νόμιμη και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕλΣυν.Τμ.7/70/2006
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες, διότι βρίσκουν έρεισμα στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 218 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, καθόσον προκύπτει ότι αφορούν στη διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων, καθώς και στην απονομή τιμητικών διακρίσεων σε φυσικά πρόσωπα, τα οποία συμβάλλουν στην κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη και προβολή του Δήμου. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΤΜ.7/83/2010
Προμήθεια ανταλλακτικών και εκτέλεση εργασιών επισκευής σε διάφορα οχήματα Δήμου.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι, ανεξαρτήτως των αλλοιώσεων που έχουν συντελεστεί στις ημερομηνίες όλων ανεξαιρέτως των αποφάσεων έγκρισης των προμηθειών και ανάθεσης των επισκευαστικών εργασιών – αλλοιώσεις που από τον ίδιο το Δήμο ομολογείται ότι έγιναν με τα από 10.12.2009 και 18.12.2009 έγγραφα του Δημάρχου- η εντελλόμενη με τα ανωτέρω χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι η ανάθεση της προμήθειας των ανταλλακτικών και των εργασιών επισκευής των οχημάτων με αριθμό κυκλοφορίας ΜΕ 60963, ΚΗΟ ......., ΚΗΥ ......., ΚΗΟ....... και του εκσκαφέα του Δήμου δεν έγινε από την Επιτροπή συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων οχημάτων του Δήμου, μόνη κατά νόμο αρμόδια για την ανάθεση των ανωτέρω εργασιών και μάλιστα ανεξαρτήτως του ύψους της απαιτούμενης κατά περίπτωση δαπάνης. Συγκεκριμένα, η ανάθεση της προμήθειας ανταλλακτικών και των εργασιών επισκευής των με αριθμό κυκλοφορίας ΜΕ 60963, ΚΗΟ ....... και ΚΗΥ ....... οχημάτων του Δήμου (Χ.Ε. 626, 628 και 629/2009), αλλά και των με αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΥ…, ΚΗΟ....... και ΜΕ 60963 οχημάτων και του εκσκαφέα του Δήμου (Χ.Ε. 627 και 630/2009) έγινε από αναρμόδια όργανα, ήτοι από τη Δημαρχιακή Επιτροπή (απόφαση 117/20.7.2009) και το Δήμαρχο ....... (αποφάσεις 165/Α/11.9.2009, 11/Β και 12/Β/30.9.2009 και 13/Β/1.10.2009), η δε εκ των υστέρων έγκριση των εν λόγω εργασιών και προμηθειών από την Επιτροπή συντήρησης και επισκευής και δη μετά την υπογραφή και εκτέλεση των οικείων συμβάσεων δεν μπορεί να καταστήσει τη δαπάνη αυτή νόμιμη.
ΕλΣυν.Κλ7(ΚΠΕ)/334/2016
Αμοιβή Συμβολαιογράφου:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, μη νομίμως η συμβολαιογράφος κατέβαλε εξ ιδίων τα δικαιώματα μεταγραφής για λογαριασμό του Δήμου, με αποτέλεσμα το περιλαμβανόμενο στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα ποσό για τη μεταγραφή στο Υποθηκοφυλακείο …..του αγοραπωλητηρίου συμβολαίου ακινήτου με συμβαλλόμενο αγοραστή τον Δήμο ......, ήτοι Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, να υπερβαίνει το κατά τα προεκτεθέντα ανώτατο όριο των 127,66 ευρώ. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, με το οποίο εντέλλεται η καταβολή εν μέρει μη νόμιμης δαπάνης, δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΕλΣυν.Κλ.7/373/2015
ΔΑΠΑΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΗ.Πρόσβαση στην παροχή τηλεοπτικών υπηρεσιών:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Δήμο σε ιδιωτική εταιρεία για την εκτέλεση μέρους εργασιών, δυνάμει σύμβασης, με αντικείμενο την επισκευή και συντήρηση αναμεταδοτών τηλεοπτικού σήματος, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ενώ περαιτέρω δεν είναι λειτουργική, διότι η λειτουργία της ραδιοτηλεόρασης, η οποία, όπως προκύπτει από το ισχύον συνταγματικό και νομοθετικό πλαίσιο, αποτελεί αντικείμενο έντονου κρατικού ενδιαφέροντος, αναγόμενο σε θέμα γενικότερου δημοσίου συμφέροντος, δεν εντάσσεται στον κύκλο των θεσμοθετηθέντων από το Σύνταγμα και το νόμο τοπικών υποθέσεων ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής του Δήμου.
ΕλΣυν/Κλ.1 (ΚΠΕ)/133/2016
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι δαπάνες μετακίνησης στην τοπική κοινότητα … του Δήμου Κεντρικών …. του … στις 21.4.2015 και 4.6.2015 και του …. στις 21.4.2015, νομίμως βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου …., καθόσον οι ως άνω μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν για το χαρακτηρισμό εδαφών του έργου «Κατασκευή φράγματος μετά προφράγματος στη θέση … χειμάρρου ….Δ.Δ. ….», κατ’ εντολή της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου …., που ήταν η Διευθύνουσα Υπηρεσία του εν λόγω έργου. Επίσης, νομίμως βαρύνεται ο προϋπολογισμός του Δήμου …., ως φορέα υλοποίησης του έργου «Βελτίωση – Ασφαλτόστρωση δρόμου …. – ….», με τις δαπάνες που αφορούν τις μετακινήσεις του …στις 8.7.2015 και 10.7.2015, στο …. – …. του Δήμου ……, για την αποτύπωση – έλεγχο υψομέτρων του ανωτέρω αναφερόμενου έργου. Αντίθετα, μη νομίμως βαρύνεται ο προϋπολογισμός του Δήμου …. με τις δαπάνες, που αφορούν τις μετακινήσεις: α) του ….….: i) στις 4.3.2015, στην τοπική κοινότητα … του Δήμου Κεντρικών …., για την οριστική παραλαβή του έργου «Βελτίωση βατότητας οδών Τ.Κ. ….», ii) στις 12.11.2015, στη … του Δήμου Κεντρικών …. για την οριστική παραλαβή του έργου «Βελτίωση βατότητας οδών Τ.Κ. …» και iii) στις 26.2.2015 στις τοπικές κοινότητες …., Κλειδιού, ….. και …. του Δήμου …., για την προσωρινή παραλαβή του έργου «Αποκατάσταση ζημιών από θεομηνίες στο Δήμο Γ. …» και β) του …. στις 17.4.2015 στο …., … …., …., … του Δήμου …, για την οριστική παραλαβή του έργου «…», καθόσον οι δαπάνες για τις μετακινήσεις αυτές που πραγματοποίησαν οι εν λόγω υπάλληλοι του Δήμου …, ως μέλη των Επιτροπών παραλαβής των σχετικών έργων, βαρύνουν, σύμφωνα με το άρθρο 61 παρ.5 του ν.4257/2014 την Αναθέτουσα Αρχή των έργων αυτών, δηλαδή τους Δήμους Κεντρικών …. (μετακινήσεις στο …. και τη ….) και …. (μετακινήσεις στις τοπικές κοινότητες …., Κλειδιού, …. και …., καθώς επίσης στο …., Άνω …, ….και …).
ΕλΣυν.Τμ.VII/199/2009
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-Εορταστικές εκδηλώσεις Δήμων:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες, διότι δεν προβλέπονται από ρητή διάταξη νόμου, ούτε υπάγονται σε κάποια από τις υποπεριπτώσεις του προπαρατεθέντος άρθρου 158 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθόσον, η ως άνω εκδήλωση διενεργήθηκε για την εορτή των Τριών Ιεραρχών, η οποία είναι σχολική εορτή και δεν σχετίζεται με την εδαφική περιφέρεια του συγκεκριμένου Δήμου, ούτε αποδεικνύεται ότι αφορά σε πρόσωπα τα οποία συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη ή προβολή του Δήμου, ώστε να δικαιολογείται η προσφορά αναμνηστικών δώρων.(..) Πλην όμως το Τμήμα κρίνει ότι τα όργανα του Δήμου πεπλανημένως πλην συγγνωστώς και άνευ πρόθεσης καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων του νόμου, υπέλαβαν ότι η διενέργεια των κρινόμενων δαπανών συντελεί στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του..(συγγνωστή πλάνη)
Ν.4487/2017
Ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, τροποποίηση του ν. 3548/2007, σύσταση μητρώου περιφερειακού και τοπικού Τύπου, ειδική σήμανση γραμμωτού κώδικα στις έντυπες εκδόσεις, δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις.