ΕλΣυν.Τμ.Μείζ-Επταμελούς Σύνθεσης/1923/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΟΦΟΡΩΝ:Αίτησης ανάκλησης της 1644/2016 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...). Ενόψει των ανωτέρω, η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, με την οποία, παρά την αντίθετη εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισμού, απορρίφθηκε η ένσταση της «... Α.Ε.», δεν αιτιολογείται ειδικώς, όπως επιβάλλεται από την αποδίδουσα γενική αρχή του διοικητικού δικαίου και εφαρμοστέα στο διενεργηθέντα από το Δήμο ... διαγωνισμό διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 20 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας. Αβασίμως δε η αιτούσα, επαναφέροντας τους προβληθέντες στη διαδικασία της ανάκλησης ισχυρισμούς της, υποστηρίζει ότι, εφόσον αμφισβητούντο οι τεχνικές προδιαγραφές των υπό προμήθεια ειδών, με σκοπό να προσαρμοστούν στις ικανότητες της ενιστάμενης, χωρίς να γίνεται επίκληση τεχνικών λόγων, ούτε να κατονομάζεται η φερόμενη ως ευνοούμενη εταιρεία, η εν λόγω ένσταση ήταν απορριπτέα ως απαράδεκτη, λόγω αοριστίας, και ότι, επομένως, δεν έχρηζε επί της ουσίας απάντησης. (…Όσον αφορά, τέλος, τον ισχυρισμό, που προβάλλεται με το από 26.7.2016 σημείωμα του παρεμβαίνοντος Δήμου, ότι, δηλαδή, λόγω συγγνωστής πλάνης, η Οικονομική Επιτροπή δεν αιτιολόγησε ειδικώς την απόκλισή της από τη γνώμη της Επιτροπής Διαγωνισμού, καθόσον, εξαιτίας της μεταστροφής της θέσης του συντάξαντος τις τεχνικές προδιαγραφές υπαλλήλου, δημιουργήθηκε η εύλογη πεποίθηση ότι δεν απαιτείται η παράθεση πρόσθετης αιτιολογίας, ανεξαρτήτως του εάν αυτός παραδεκτώς προβάλλεται με το ως άνω σημείωμα (βλ. Ε.Σ. Τμήμα Μείζ. - Επτ. Συνθέσεως 2824/2011), πρέπει, κατά τη γνώμη που ίσχυσε στο Δικαστήριο, να απορριφθεί ως αβάσιμος, διότι η αιφνίδια μεταβολή άποψης, για την οποία ούτε ζητήθηκε, ούτε δόθηκε από τον υπάλληλο εξήγηση, ώστε να υποτεθεί ότι το αρμόδιο να αποφανθεί επί της ένστασης όργανο παραπλανήθηκε από αυτόν, είναι που, κατά μείζονα λόγο, καταλείπει αμφιβολίες ως προς την ορθότητα της διαφορετικής, σε σχέση με την εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισμού, κρίσης της Οικονομικής Επιτροπής, με αποτέλεσμα να καθίσταται ελαττωματική η αιτιολογία της απορριπτικής απόφασής της.(…) Κατ’ ακολουθίαν, πρέπει η ένδικη αίτηση και η έχουσα παρακολουθηματικό χαρακτήρα προς αυτήν παρέμβαση να απορριφθούν και να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος από την αιτούσα παραβόλου υπέρ του Δημοσίου (άρθρο 73 παρ. 4 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο - ν. 4129/2013, Α΄ 52).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/203/2020
Συντήρηση πρασίνου Δήμου...Επειδή, η προσφεύγουσα προβάλλει παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, επί τη βάσει ισχυρισμών που αφορούν στην ημερομηνία του αριθμού πρωτοκόλλου του υπ’ αριθμ. πρωτ. 2/51993/30-9- 2019 Πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού, την οποία η προσφεύγουσα θεωρεί ως ημερομηνία έκδοσης του Πρακτικού αυτού. Από την υπ’ αριθμ. 2/52894/03.10.2019 πρόσκληση για την 33η Συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου … (η οποία είναι αναρτημένη στον ιστότοπο της αναθέτουσας αρχής - …), προκύπτει ότι πράγματι περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη το θέμα «55. Έγκριση πρακτικών (δικαιολογητικά κατακύρωσης) για την υπηρεσία “Συντήρηση πρασίνου στη Δ.Ε. … του δήμου …” (Εισήγηση Τμήματος Προμηθειών της Δ/νσης Οικονομικών με αριθμ.πρωτ. 2/51993/30-9-2019)». Εξάλλου, η αναθέτουσα αρχή, με τις απόψεις της, ουδόλως αμφισβητεί τον ως άνω ισχυρισμό της προσφεύγουσας, αντίθετα εμμέσως τον αποδέχεται, αναφέροντος ότι «Σημειώνεται εξ άλλου το αυτονόητο ότι δηλαδή η εγγραφή ενός θέματος στην ημερήσια διάταξη δεν συνεπάγεται εξ' ορισμού έγκριση του αλλά μπορεί να αποφασιστεί και η μη έγκρισή του ή άλλο αποφασιστικό μέρος που προκύπτει από τη συνεδρίαση». Εκ των ως άνω προκύπτει ότι στις 03.10.2019 είχε συνταχθεί εισήγηση με αριθμ. πρωτ. 2/51993/30.09.2019. Ωστόσο, σύμφωνα με τα ως άνω στη σκ. 21 διαλαμβανόμενα, ημερομηνία έκδοσης της πράξης είναι η ημερομηνία της υπογραφής της από τον εκδότη της και όχι η ημερομηνία της πρωτοκόλλησης. Όπως, δε, προαναφέρθηκε, η με αριθμ. πρωτ. 2/51993/30.09.2019 κατατεθείσα στο φάκελο της υπόθεσης εισήγηση φέρει ημερομηνία έκδοσης 05.11.2019. Συνακόλουθα, η εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισμού περί της ματαίωσης φέρει βέβαιη χρονολογία έκδοσης, 05.11.2019, προγενέστερη της Αριθμός Απόφασης: 203 /2020 38 προσβαλλόμενης. Συνεπώς, οι ισχυρισμοί της προσφεύγουσας περί παράβασης ουσιώδους τύπου της διαδικασίας είναι αβάσιμοι και απορριπτέοι.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/507/2017
Ελεγχος νομιμοτητας σχεδιου σύμβασης.(..)Κατά της ως άνω απόφασης άσκησε ένταση η εταιρία «.... Α.Ε.», με την οποία ζήτησε από την αναθέτουσα αρχή όπως καλέσει την ως άνω προσωρινή μειοδότρια να αιτιολογήσει την προσφορά της, κρίνοντας ότι η προσφερόμενη έκπτωση της τάξης του 74,10% καθιστά αυτή ασυνήθιστα χαμηλή. Η ως άνω ένσταση νομίμως απορρίφθηκε με την 2182/29.8.2017 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, ύστερα από σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής του Διαγωνισμού, για τυπικούς λόγους διότι σύμφωνα με το άρθρο 360 του ν. 4412/2016, κατά της ως άνω απόφασης δεν προβλέπεται η άσκηση έντασης αλλά προδικαστικής προσφυγής. Σε κάθε περίπτωση δε η ένσταση αυτή δεν συνοδευόταν από ηλεκτρονικό παράβολο, όπως τούτο απαιτείται από το άρθρο 127 του ως άνω νόμου, για τις περιπτώσεις που είναι επιτρεπτή η άσκηση ένστασης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 313 του ίδιου ως άνω νόμου και ενόψει της μη εισέτι έκδοσης της υπουργικής απόφασης περί του τι συνιστά ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά, η σχετική κρίση ανήκει κάθε φορά στην αναθέτουσα αρχή του δημοπρατούμενου έργου, η οποία μόνον εάν θεωρεί ότι μία προσφορά είναι ασυνήθιστά χαμηλή απαιτεί από τους οικονομικούς φορείς να εξηγήσουν, εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών, την τιμή ή το κόστος που προτείνουν στην προσφορά (πρβλΠρ. Ε'Κλιμ. Ελ,Συν. 383/2017).(..) Με δεδομένα αυτά και ενόψει του ότι με το 244040/5799/22.11.2017 έγγραφο του Διευθυντή Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας ... βεβαιώνεται ότι δεν έχουν ασκηθεί άλλα ενδικοφανή ή ένδικα βοηθήματα κατά των πράξεων του διαγωνισμού, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής, υπό τον όρο να εξακριβωθεί, πριν από την υπογραφή της σύμβασης, ότι στο πρόσωπο της αναδόχου εταιρίας συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. 3669/2008.
ΕΑΔΗΣΥ/1121/2022
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί η με αρ. 62/2022 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αναθέτοντος Φορέα, κατά το μέρος ως προς το οποίο με την απόφαση αυτή, αφού εγκρίθηκε το με αρ. 14/2022 Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού και το οικείο με αρ. ΔΔ/2571/01.04.2022 Υπηρεσιακό Σημείωμα, απορρίφθηκε, ως τυπικά και τεχνικά απαράδεκτη, η προσφορά της και, ελλείψει παραδεκτής προσφοράς, ματαιώθηκε ο Διαγωνισμός
ΕΑΔΗΣΥ/1618/2022
Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί η με αρ. 143/2022 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του αναθέτοντος φορέα, κατά το μέρος ως προς το οποίο για το είδος α/α 1 του διαγωνισμού, αφού εγκρίθηκε το με αρ. 36/12.09.2022 πρακτικό της επιτροπής του διαγωνισμού και το οικείο με αρ. ΔΔ/216238/29.07.2022 υπηρεσιακό σημείωμα, απορρίφθηκε, ως τεχνικά απαράδεκτη, η προσφορά της και έγινε αποδεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας.
ΕΑΔΗΣΥ/515/2023
Με την Προδικαστική Προσφυγή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αναθέτοντος Φορέα με αριθμό 106/2022, κατά το μέρος αυτής με το οποίο, αφού εγκρίθηκε Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού με αριθμό 24/11.07.2022 και το Υπηρεσιακό Σημείωμα με αριθμό, απορρίφθηκε, ως τεχνικά απαράδεκτη, η προσφορά της και ανακηρύχθηκαν προσωρινοί ανάδοχοι για την προμήθεια μονοπολικών και τριπολικών αποζευκτών 20KV αντίστοιχα οι εταιρείες «…» και «…».
ΕΑΔΗΣΥ/2/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί α) η εισήγηση της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού, β) η από 22/9/2022 απόφαση της Διεύθυνσης Προμηθειών και Συμβάσεων ..., σχετικά με την αποδοχή και έγκριση της εισήγησης, γ) η από 21/10/2022 απόφαση αποδοχής και κατακύρωσης στην εταιρία «...» να γίνει δε δεκτή η προσφορά της.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)402/2015
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑ-ΠΟΙΝΙΚΗ ΡΗΤΡΑ:Μη νόμιμη η επιστροφή ποσού από Δήμο σε ιδιωτική εταιρεία, το οποίο είχε επιβληθεί σε αυτήν ως ποινική ρήτρα λόγω υπέρβασης της προθεσμίας εκτέλεσης του έργου «Ανάπλαση εισόδου πόλης …» και είχε παρακρατηθεί με την εξόφληση του 2ου λογαριασμού του έργου, καθόσον η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έκανε δεκτή την ένσταση της εταιρείας είναι πλημμελώς αιτιολογημένη διότι: α) διαλαμβάνει κρίση ως προς την έλλειψη υπαιτιότητας της αναδόχου μόνο για τις εργασίες φύτευσης, παρότι η απόφαση επιβολής ποινικής ρήτρας αναφέρεται στην υπέρβαση της προθεσμίας εκτέλεσης του έργου για το σύνολο αυτού και όχι μόνο για τις εργασίες φύτευσης, ενώ και η εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών αναφέρεται και σε άλλες εργασίες, πλην της φύτευσης, τις οποίες η ανάδοχος δεν έχει ολοκληρώσει και β) δεν διαλαμβάνει κρίση ως προς το ότι έχει παρέλθει η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, χωρίς η ανάδοχος να έχει ζητήσει νέα παράταση αυτής (άρθρο 49 του ν. 3669/2008, ΦΕΚ Α΄ 116/2008).
ΕΑΔΗΣΥ/1386/2022
Με την υπό κρίση Προδικαστική Προσφυγή της, η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη υπ’ αριθμ. 106/2022 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Αναθέτοντος Φορέα, κατά το μέρος αυτής με το οποίο με το οποίο αφού εγκρίθηκε υπ’ αριθμ. 24/11.07.2022 Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού και το υπ’ αριθμ. ΔΔ/129198/03.06.2022 Υπηρεσιακό Σημείωμα, απορρίφθηκε, ως τεχνικά απαράδεκτη, η προσφορά της και ανακηρύχθηκαν προσωρινοί ανάδοχοι για την προμήθεια μονοπολικών και τριπολικών αποζευκτών 20KV αντίστοιχα οι εταιρείες «...» και «…».
ΕΑΔΗΣΥ/1463/2023
Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση 1. της υπ’ αρ. … απόφασης του Διοικητή της Αναθέτουσας Αρχής, δυνάμει της οποίας εγκρίθηκαν τα από 25.05.2023 Πρακτικά Ελέγχου των Τεχνικών και Οικονομικών προσφορών και η εισήγηση της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού καθ’ ο μέρος αποφασίστηκε η ανάδειξη της εταιρίας «Μ… & ΣΙΑ Ε.Ε.» ως προσωρινής αναδόχου για τα είδη με α/α 18, 19, 20 και 21, 2. της υπ’ αρ. …06.07.2023 [ΑΔΑ: …] απόφασης του ίδιου ως άνω οργάνου, με την οποία εγκρίθηκε το από 04.07.2023 Πρακτικό αποσφράγισης Δικαιολογητικών Κατακύρωσης, καθώς και η Εισήγηση της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού και αναδείχθηκε η ως άνω εταιρία οριστική ανάδοχος για τα παραπάνω είδη και 3. κάθε άλλης προγενέστερης ή μεταγενέστερης συναφούς με τις ανωτέρω πράξεις της Διοίκησης που αφορούν τον επίδικο διαγωνισμό.
ΑΕΠΠ/1600/2020
Διευθέτηση πλημμυρικών ροών....Επειδή, ως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου και δεν αμφισβητείται, ο προσφεύγων υπέβαλε εμπροθέσμως τα δικαιολογητικά κατακύρωσης, μεταξύ των οποίων και τα υπ’ αριθμ. … και … Πιστοποιητικά του Πρωτοδικείου ... στα οποία βεβαιώνεται ότι μέχρι την έκδοση τους δεν έχει εκδοθεί απόφαση δικαστηρίου ούτε έχει κατατεθεί αίτηση περί κήρυξης του προσφεύγοντος σε κατάσταση πτώχευσης. Περαιτέρω, στα εν λόγω πιστοποιητικά αναφέρεται ότι «Πιστοποιητικό πτωχευτικού συμβιβασμού δεν εκδίδεται διότι προυποθέτει πτώχευση». Η ως άνω μνεία στο σώμα των πιστοποιητικών προδήλως έχει την έννοια ότι το δικαστήριο δεν δύναται, εν προκειμένω, να εκδώσει πιστοποιητικό περί μη υπαγωγής του προσφεύγοντος σε πτωχευτικό συμβιβασμό διότι η υπαγωγή στη διαδικασία αυτή και άρα η έκδοση του σχετικού πιστοποιητικού απαιτεί προηγουμένως να έχει κηρυχθεί ο προσφεύγων σε πτώχευση, προϋπόθεση που δεν συντρέχει, ως βεβαιώνεται από τα ίδια πιστοποιητικά. Ουδόλως δε προκύπτει εκ των ανωτέρω εγγράφων ότι γενικώς δεν εκδίδεται από το δικαστήριο πιστοποιητικό μη υπαγωγής σε πτωχευτικό συμβιβασμό αλλά ότι αυτό εκδίδεται όταν το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται τελεί σε πτώχευση. Επομένως, με τα υπ’ αριθμ. … και … Πιστοποιητικά του Πρωτοδικείου ... αποδεικνύεται συγχρόνως η μη συνδρομή των λόγων αποκλεισμού περί μη πτώχευσης και πτωχευτικού συμβιβασμού του όρου 22.Α4 (β) της διακήρυξης τόσο κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς όσο και κατά το στάδιο των δικαιολογητικών κατακύρωσης. Σημειωτέον ότι τα ανωτέρω επιβεβαιώνονται και από το προσκομισθέν με την προσφυγή με αριθμ. πρωτ. … έγγραφο του Τμήματος Πτωχεύσεων του Πρωτοδικείου ... στο οποίο αναφέρεται ότι « [...] ο πτωχευτικός συμβιβασμός, ως μια διαδικασία που συνεπάγεται την περάτωση των εργασιών της πτώχευσης και τη λήξη της πτωχευτικής διαδικασίας προυποθέτει ύπαρξη κατάστασης πτώχευσης. Στην περίπτωσή σας, από έρευνα στο σχετικό αρχείο του Πρωτοδικείου, προκύπτει ότι δεν υπάρχει πτώχευση και δεν έχει κατατεθεί αίτηση για πτώχευση. [...] Οπότε συνακόλουθα δεν μπορεί η εταιρεία σας να υπαχθεί σε διαδικασία πτωχευτικού συμβιβασμού. Για το λόγο αυτό, το Πρωτοδικείου ... εκδίδει πιστοποιητικό στο οποίο αναφέρεται ρητώς ότι Πιστοποιητικό πτωχευτικού συμβιβασμού δεν εκδίδεται διότι προυποθέτει πτώχευση». Αλυσιτελώς δε η αναθέτουσα αρχή ισχυρίζεται στις απόψεις της ότι αποδέχτηκε την εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισμού, διότι το Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού συνιστά απλή γνώμη (βλ. ενδεικτικά ΣτΕ 698/2017) και η αναθέτουσα αρχή δύναται πάντοτε να ενεργήσει κατά τρόπον διαφορετικό από αυτόν που της υποδεικνύεται με τη γνωμοδότηση, εφόσον αιτιολογεί ειδικώς την επιλογή της, Αριθμός απόφασης: 1600/2020 15 πολλώ δε μάλλον όταν η εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισμού έρχεται σε προφανή αντίθεση με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο του διαγωνισμού. Ως εκ τούτου, και σύμφωνα με τα εκτεθέντα υπό σκέψεις 19-23, η αναθέτουσα αρχή όφειλε, κατά δεσμία αρμοδιότητα, να δεχτεί την προσφορά του προσφεύγοντος και ο μόνος λόγος της προσφυγής πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος.