ΕλΣυν/Τμ.7/193/2011
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Με το νέο δημοσιονομικό νόμο (3871/2010), ο οποίος εφαρμόζεται και στους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, ως φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, επιδιώκεται μέσω της δημοσιονομικής εξυγίανσης, του εξορθολογισμού, της στοχευμένης ανακατανομής και του ελέγχου των δημοσίων δαπανών, η συγκράτηση των δαπανών των ως άνω φορέων, καθώς και η ορθολογικότερη κατανομή τους (βλ. την αιτιολογική έκθεση του ν. 3871/2010Στο πλαίσιο αυτό επαναπροσδιορίζεται η ανάληψη υποχρέωσης σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα στη δημοσιονομική διαχείριση. Ειδικότερα, κάθε απόφαση δημοσιονομικής δέσμευσης, καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων και των ποσοστών διάθεσης του προϋπολογισμού του φορέα, είναι άκυρη και ο διατάκτης του φορέα ευθύνεται ατομικά για τη ζημία του φορέα. Με την καταχώρηση δε της πράξης ανάληψης στα οικεία λογιστικά βιβλία δεσμεύεται ισόποση πίστωση. Επιπλέον, πριν την ανάληψη οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης, με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους, μεταφέρονται στα λογιστικά βιβλία του φορέα και δεσμεύονται πιστώσεις ισόποσες με το ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων υποχρεώσεων του προηγούμενου έτους και του ύψους των εγκρίσεων αναλήψεων υποχρεώσεων σε βάρος του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους που παρασχέθηκαν τα προηγούμενα έτη, οι δε νέες υποχρεώσεις αναλαμβάνονται σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου. Περαιτέρω, από τις διατάξεις του -εκδοθέντος κατ΄ εξουσιοδότηση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 22Α του ν. 2362/1995 - π.δ/τος 113/2010, το οποίο εφαρμόζεται και στους Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού, συνάγεται σαφώς η βούληση του νομοθέτη να θεσπίσει για όλους τους φορείς του Δημοσίου την υποχρέωση να δεσμεύουν κατά χρονική προτεραιότητα τις οφειλές τους και να μην αναλαμβάνουν νέες υποχρεώσεις, σε χρόνο κατά τον οποίο εκκρεμούν και δεν έχουν τακτοποιηθεί οι παλαιότερες (βλ. και εγκ. Υπ. Οικ.2/91118/0026/2010 και 30/2011), έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σώρευσης υποχρεώσεων από παρελθόντα οικονομικά έτη και της μετακύλισής τους στα επόμενα έτη.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
2811.2/14037/2017
Διαδικασία υποβολής αιτημάτων αναλήψεων υποχρεώσεων και ανακλήσεων πιστώσεων και λοιπά θέματα στο πλαίσιο της εκτέλεσης τακτικού προϋπολογισμού ΥΝΑΝΠ.(ΑΔΑ:7ΣΠ54653ΠΩ-Χ3Μ)
311/82513/2022
Οριστικοποίηση της κατανομής των γεωργικών εκμεταλλεύσεων της χώρας του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Δίκτυο Γεωργικής Λογιστικής Πληροφόρησης (ΔΙΓΕΛΠ)» στα λογιστικά έτη 2019 και 2020.
ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)46/2014
ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ: Μη νόμιμη ανάθεση των ως άνω υπηρεσιών, καθόσον οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομική δέσμευση) ανέγραφαν, κατά παράβαση των οριζομένων στο άρθρο 3 περ. γ΄ του π.δ. 113/2010, μόνον το ποσό που επρόκειτο να βαρύνει τον προϋπολογισμό του έτους 2013, χωρίς να αναφέρεται στις αποφάσεις αυτές το συνολικό ύψος της επιβάρυνσης που επρόκειτο να προκληθεί στον προϋπολογισμό του Νοσοκομείου και χωρίς να αναφέρονται τα επιμέρους ποσά της προϋπολογιζόμενης δαπάνης που επρόκειτο να βαρύνουν το οικονομικό έτος 2014, ενώ επιπλέον αυτές εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο όχι μόνο της απόφασης ανάθεσης των σχετικών υπηρεσιών αλλά και της εκτέλεσης των αντιστοίχων συμβάσεων. Πλην όμως, ενόψει των περιορισμένων διαθέσιμων πιστώσεων και της καθυστέρησης έγκρισης του προϋπολογισμού του 2014 και λαμβανομένου υπόψη του ότι η παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών (καθαριότητας) ήταν απολύτως αναγκαίες για την απρόσκοπτη λειτουργία των νοσηλευτικών τμημάτων του Νοσοκομείου και των Κέντρων Υγείας που υπάγονται σε αυτό, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι τα όργανα του Νοσοκομείου, στην συγκεκριμένη περίπτωση, δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων, αλλά υπέλαβαν συγγνωστώς ότι μπορούσαν να ενεργήσουν όπως ενήργησαν, δηλαδή να προβούν στη λήψη αποφάσεων αναλήψεων υποχρεώσεων ξεχωριστά για κάθε οικονομικό έτος, με αποκλειστικό γνώμονα την προάσπιση του αγαθού της δημόσιας υγείας.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/216/2018
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ:..Ενόψει τούτου, δεν πλήττεται, κατά τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η νομιμότητα των εντελλόμενων δαπανών από μόνη την πάροδο άπρακτης της μηνιαίας προθεσμίας απόδοσης των άνω πιστώσεων στις προαναφερόμενες σχολικές επιτροπές. Περαιτέρω, η μη απόδοση τμήματος (26.620 ευρώ) της άνω συνολικής πίστωσης (113.420 ευρώ), δεν καθιστά μη νόμιμη την καταβολή του υπολοίπου αυτής (86.800 ευρώ), το οποίο εντέλλεται με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα. Ακολούθως, όπως προβάλλεται από το Δήμο και δεν αμφισβητείται από την Επίτροπο, η τήρηση της διαδικασίας ανάληψης και ανατροπής των σχετικών υποχρεώσεων κατά τα έτη 2015 και 2016 δεν ήταν εφικτή, διότι κατά τα έτη αυτά δεν είχαν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις στους προϋπολογισμούς του Δήμου. Τέλος, η 229/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ..... για την τροποποίηση του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2017, στον οποίο εγγράφηκαν οι εντελλόμενες δαπάνες, κρίθηκε νόμιμη με την 3147/215945/19.12.2017 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης ..κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες και, ως εκ τούτου, τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν.
109904/2023
Καθορισμός των στοιχείων που τηρούνται στο Μητρώο Ενώσεων Καταναλωτών (Μ.Ε.Κ.), των υποχρεώσεων των ενώσεων καταναλωτών για τα τηρούμενα βιβλία, των στοιχείων που απαιτούνται για την εγγραφή τους στο Μητρώο, των υποχρεώσεων επικαιροποίησης των στοιχείων και τη διαγραφή τους από το Μητρώο σε εφαρμογή των άρθρων 10γ, 10δ και 10ζ του ν. 2251/1994.
Α.1293/2019
Πρόγραμμα ελέγχου προσώπων που τηρούν απλογραφικά βιβλία, για φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά
ΕλΣυν.Τμ.6/1545/2013
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:..Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 2/2013 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο …Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι ορθώς έκρινε η Επίτροπος με την προσβαλλομένη ότι η παράλειψη δέσμευσης πίστωσης για το σύνολο της προϋπολογιζόμενης για το έτος 2012 δαπάνης (150.000,00 ευρώ) και όχι μόνο για τμήμα αυτής (60.000,00 ευρώ) συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της ελεγχόμενης σύμβασης, καθ' όσον, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη IΙ, η έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης με την οποία δεσμεύεται η αναγκαία πίστωση και βεβαιώνεται η δέσμευση στα οικεία λογιστικά βιβλία αποτελεί προϋπόθεση για την εκτέλεση οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που προκαλεί δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού Ο.Τ.Α..(..)Πλην όμως, για την οικονομία της όλης διαδικασίας του ελέγχου, το Τμήμα κρίνει, περαιτέρω, ότι πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, υπό τον όρο ότι, πριν από την υπογραφή της οικείας σύμβασης, θα δεσμευθεί πίστωση για το σύνολο της προϋπολογιζόμενης δαπάνης για το έτος 2012, με την έκδοση από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου ... της οικείας απόφασης ανάληψης δαπάνης (έγκρισης δέσμευσης πίστωσης) ποσού 150.000,00 ευρώ.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη πράξη της Επιτρόπου και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης, μετά την τήρηση του προαναφερόμενου όρου..Ανακαλεί τη 2/2013 πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Αριθμ. 6312/2024
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 109904/2023 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης «Καθορισμός των στοιχείων που τηρούνται στο Μητρώο Ενώσεων Καταναλωτών (Μ.Ε.Κ.), των υποχρεώσεων των ενώσεων καταναλωτών για τα τηρούμενα βιβλία, των στοιχείων που απαιτούνται για την εγγραφή τους στο Μητρώο, των υποχρεώσεων επικαιροποίησης των στοιχείων και τη διαγραφή τους από το Μητρώο σε εφαρμογή των άρθρων 10γ, 10δ και 10ζ του ν. 2251/1994 (Β’ 6822)».
ΠΟΛ.1036/2017
Πρόγραμμα ελέγχου επιχειρήσεων, που τηρούν διπλογραφικά βιβλία του ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄ 251), για φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1ης Ιανουαρίου 2014.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/129/2013
Προμήθεια και ανανέωση των συνδρομών των επιστημονικών περιοδικών (..)Με τα δεδομένα αυτά, η δαπάνη που εντέλλεται με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν είναι νόμιμη, καθόσον κατά το χρόνο που το Ίδρυμα ξεκίνησε τις διαδικασίες για την υλοποίηση του έργου της προμήθειας και ανανέωσης των συνδρομών των επιστημονικών περιοδικών της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου για το έτος 2012, εγκρίνοντας τη διάθεση της απαιτούμενης πίστωσης, την οποία το ίδιο εκτίμησε στο ποσό των 345.000 ευρώ (βλ. την 744/2.2.2012 απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου), εκδοχή που επαληθεύθηκε στη συνέχεια, αφού ως προϋπολογισθείσα δαπάνη του σχετικού διαγωνισμού ορίστηκε το ίδιο ποσό (βλ. την 748/15.3.2012 όμοια απόφαση), δεν προέβη, ως όφειλε, στη δέσμευση ισόποσης πίστωσης (διότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή), αλλά μόνο στη δέσμευση μέρους αυτής, ήτοι 105.000 ευρώ (βλ. την 143/3.2.2012 απόφαση ανάληψης δαπάνης), κατά παράβαση των διατάξεων που αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, οι οποίες επιβάλλουν τη δέσμευση του συνόλου του ποσού που απαιτείται για τη διενέργεια της δαπάνης στα οικεία λογιστικά βιβλία. Πλην όμως, λαμβανομένου υπόψη α) ότι η πλημμέλεια που εμφιλοχώρησε οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην καθυστερημένη έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, του τακτικού προϋπολογισμού του Ιδρύματος για το έτος 2012 (που έλαβε χώρα στις 13.8.2012) και β) ότι έστω εκ των υστέρων εκδόθηκαν οι απαιτούμενες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης για το υπολειπόμενο ποσό (αποφάσεις 886/7.9.2012 και 1106/25.10.2012), το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Πανεπιστημίου ..... δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστά, ότι μπορούσαν να ξεκινήσουν τις σχετικές διαδικασίες για την ανάθεση του παραπάνω έργου, ενόψει του ότι αυτό κάλυπτε, εξ αντικειμένου, επείγουσες και επιτακτικές ανάγκες του Ιδρύματος. Κατά συνέπεια, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.