ΕλΣυν/ΚλΖ/58/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Τούτων δοθέντων και με την επισήμανση ότι στα κατωτέρω αναφερόμενα σχέδια συμβάσεων θα πρέπει να επέλθουν οι ακόλουθες τροποποιήσεις/διορθώσεις: 1) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα», στο φύλλο 8 αυτού, υπό στοιχείο δ. «…ότι για την κατάρτιση της σύμβασης αυτής δεν μεσολάβησε μεσίτης», στο φύλλο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 9 υπό στοιχείο η. αυτού «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου». 2) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα τελούσα υπό αναβλητική αίρεση», στο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 12 αυτού, υπό στοιχείο η. «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου», το Κλιμάκιο δεν διαπιστώνει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στα ελεγχόμενα σχέδια σύμβασης και στην προηγηθείσα αυτών διαδικασία με αντικείμενο την πώληση των κάτωθι ακινήτων: α) ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 6.457,85 τ.μ. στο ..... ....., στη συμβολή της οδού Ηρακλείτου με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 13 (ΧΕΥ 9 -ΑΒΚ 181), β) ενός οικοπέδου 528,95 τ.μ. με τρία επιμέρους κτήρια 850,62 τ.μ., εκ των οποίων δύο διατηρητέα, στην …στην οδό Αριστομένους αρ. 11-13 (ΑΒΚ 637), και τη μακροχρόνια μίσθωση ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 4.195,94 τ.μ. στο ..... ..... (ΧΕΥ 8-ΑΒΚ 180), που βρίσκεται στο τετράγωνο 3Α του ..., στη συμβολή της Λ. Πεντέλης με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 12. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων με το 29744/22.2.2017 έγγραφο του Διευθύνοντος Συμβούλου του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. αντίστοιχων σχεδίων συμβάσεων, τα οποία τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου αυτού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΔΜΕΟ/ε/0/568/2004
α)Χαρακτηρισμός της Εγνατίας Οδού στο σύνολό της, πλην του τμήματος από Ανισόπεδο Κόμβο Μέστης μέχρι Ανισόπεδο Κόμβο Μάκρης, ως αυτοκινητόδρομου, β) Χαρακτηρισμός του οδικού τμήματος της Εγνατίας Οδού από Ανισόπεδο Κόμβο Μέστης μέχρι Ανισόπεδο Κόμβο Μάκρης ως οδού ταχείας κυκλοφορίας.
ΕΣ/Τ4/69/2007
Σύμβαση αγοράς του οικοπέδου των 5.353 τ.μ. μη νόμιμα συνήφθη, όπως ορθά έκρινε και η υπό ανάκληση πράξη, διότι η κατακυρωτική απόφαση του Δ.Σ. (16/27.4.2006), η οποία έπρεπε να αποτελεί το νόμιμο έρεισμα αυτής, εξουσιοδοτούσε τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Ο.Ε.Κ. για την αγορά του αρχικώς προσφερθέντος οικοπέδου.
ΝΣΚ/127/1997
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Κατάργηση κοινωνικού πόρου, υπό στοιχείο ιε παρ.1 άρθρου 7 ΑΝ 2326/1940, με το άρθρο 29 Ν.1473/1984.Με τη διάταξη του άρθρου 29 αριθ.29 του Ν.1473/1984 δεν καταργήθηκε στο σύνολό της η διάταξη του άρθρου μόνου παρ.1α του Ν.546/1943 και οι ενσωματωμένες σ αυτή διατάξεις, του άρθρου 7 παρ.1 του Α.Ν.2326/1940, αλλά καταργήθηκε μόνο η παραπεμπομένη διάταξη υπό στοιχείο ιε της παρ.1 του άρθρου 7 του νόμου αυτού.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/368/2011
Κατασκευή φράγματος και αγωγού μεταφοράς...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη II της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν είναι δυνατή η υπογραφή της υποβληθείσας προς έλεγχο συμπληρωματικής σύμβασης, καθόσον δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις σύναψής της. Ειδικότερα:α) Οι υπό στοιχείο α΄ εργασίες «για την εξυγίανση του εδάφους τμημάτων της περιμετρικής οδού του φράγματος», η αναγκαιότητα εκτέλεσης των οποίων ανέκυψε, κατά την αιτιολογική έκθεση, από την εντατικοποίηση της καλλιέργειας της γης μετά τη δημοπράτηση του έργου, δεν αποδεικνύεται από κανένα στοιχείο του φακέλου, ότι κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων, κατά την τεχνική εκτέλεση του έργου, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα. Και τούτο διότι δεν προσκομίζονται στοιχεία από την αναθέτουσα αρχή, από τα οποία να προκύπτει ότι το επίμαχο τμήμα του έργου -στο οποίο προβλεπόταν η κατασκευή της εν λόγω περιμετρικής οδού - δεν καλλιεργείτο πριν από τη δημοπράτηση του έργου και ότι η καλλιέργεια προέκυψε αιφνιδίως, για τους λόγους, που εκθέτει η αναθέτουσα αρχή, μετά τη δημοπράτηση αυτού. Αντιθέτως από την προσκομιζόμενη 2156/13.9.2004 (ορθή επανάληψη) Πράξη του Δασαρχείου .... προκύπτει ότι το μεγαλύτερο τμήμα της ευρύτερης έκτασης, που απαλλοτριώθηκε για την εκτέλεση του έργου ήταν μη δασικού χαρακτήρα και είχε τη μορφή χέρσων αγρών, καλλιεργούμενων αγρών και αμπελιών.(...)Ενόψει των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή της υποβληθείσας προς έλεγχο συμπληρωματικής σύμβασης.
ΕΣ.ΚΠΕ.ΤΜ.7/59/2019
ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:Με δεδομένα αυτά, η από 4.12.2017 Έκθεση Εκτίμησης Αγοραίας Αξίας του ακινήτου από τον Πιστοποιημένο Ορκωτό Εκτιμητή είναι νόμιμα αιτιολογημένη, καθόσον περιλαμβάνει, κατά τα ανωτέρω, διαφορετικές, συνδυαστικά εφαρμοζόμενες μεθόδους εκτίμησης της αγοραίας αξίας του, με αναλυτικά επιμέρους στοιχεία και αναφορές εντός του ισχύοντος πλαισίου προγραμματικών και οικονομικών συνθηκών κτηματαγοράς. Επιπλέον, η πιστοποιημένη εκτίμηση της αξίας (2.785 ευρώ/τ.μ.) είναι κατά πολύ χαμηλότερη από την απόφαση προσδιορισμού οριστικής τιμής μονάδας αποζημίωσης για απαλλοτρίωση λόγω ρυμοτομίας που είχε ορισθεί σε 4.000 ευρώ/τ.μ. με την 4917/2013 απόφαση του Εφετείου Αθηνών. Ως εκ τούτου, ο Δήμος ..... αιτιολογημένα ενέκρινε την απευθείας αγορά του ακινήτου, σταθμίζοντας τόσο την αντικειμενική αξία του στο 1.335.579,28 ευρώ (ήτοι 1.770,59 ανά τ.μ.) και την από πιστοποιημένο εκτιμητή αξία του στα 2.100.000 ευρώ (ήτοι 2.785 ευρώ ανά τ.μ.) όσο και τη δικαστικώς ορισθείσα τιμή μονάδας αποζημίωσης για αυτό ανερχόμενη στα 3.017.240 ευρώ (ήτοι 4.000 ευρώ ανά τ.μ.) και συνεκτιμώντας ότι η αξία αυτή συναρτάται με το γεγονός ότι το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο προς αγορά στη συγκεκριμένη περιοχή για την εξυπηρέτηση των παιδιών του γειτονικού δημοτικού παιδικού σταθμού. Συνεπώς στοιχειοθέτησε επαρκώς τον συμφέροντα χαρακτήρα του τελικώς επιτευχθέντος τιμήματος. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, επομένως, τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου αυτά βαρύνουν.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/119/2014
Πώληση ακινήτων δημοσίου...Τέλος, συντάχθηκαν τα ελεγχόμενα σχέδια συμβάσεων μεταξύ του Ταμείου και των ως άνω πλειοδοτών, που περιλαμβάνουν τους προαναφερόμενους υπό στοιχείο γ) όρους της επιστολής διαδικασίας περί ολοκλήρωσης της πωλήσεων, εκ των οποίων οι πλειοδότες έχουν ήδη εκπληρώσει τον όρο περί κατάθεσης «προκαταβολής συναλλαγής» (από 7.3.2014 αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού των 75.220,00 ευρώ σε τραπεζικό λογαριασμό του .... από την εταιρία «....» και τραπεζική επιταγή πληρωμής του ποσού των 800.000,00 ευρώ στο .... από την ένωση εταιριών «...»). Σύμφωνα δε με το 14002/1.4.2014 έγγραφο του Προέδρου του ΔΣ του ...., κατά της ως άνω διαδικασίας δεν εκκρεμούν ενστάσεις ούτε ένδικα βοηθήματα.Με δεδομένα αυτά, δεν συντρέχει λόγος που να κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων
ΝΣΚ/107/2020
1.α) Αν ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί σε τέκνα ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Σε περίπτωση θετικής απάντησης, βάσει ποιών διατάξεων θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. 2.α) Με τίνος απόφαση θα πραγματοποιηθεί η πώληση αυτή. β) Στη συνέχεια με ποιά ειδικότερη διαδικασία θα πραγματοποιηθεί η πώληση (συμβολαιογραφική πράξη, ορκωτοί εκτιμητές κλπ).1.α) Το ποσοστό 9% επί διαμερίσματος που ανήκει στην κυριότητα του Υπουργείου Εργασίας ως περιελθόν, κατά σειρά διαδοχών βάσει διατάξεων νόμων, από την περιουσία του τέως ΠΙΚΠΑ, μπορεί να πωληθεί στα τέκνα αιτούντος ιδιώτη, τα οποία είναι κύριοι του υπολοίπου 91% αυτού. β) Η πώληση θα γίνει βάσει των ειδικών διατάξεων του τρίτου εδαφίου της περ. β΄ της παρ. 29 του άρθρου 9 του ν. 4052/2012, όπως ισχύει σήμερα μετά την αντικατάστασή του από την παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 4554/2018 (ομόφωνα). 2.α) Η πώληση θα πραγματοποιηθεί, κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας μετά από πρόταση του Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης. β) Η απόφαση του Υπουργού Εργασίας, η οποία χαρακτηρίζεται ως πωλητήριο ή παραχωρητήριο και θα μεταγραφεί στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, θα εκδοθεί κατόπιν έκθεσης εκτίμησης από πιστοποιημένο εκτιμητή, ο οποίος περιλαμβάνεται στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών (ομόφωνα). Δεν απαιτείται υποχρεωτικά εκ του νόμου προηγούμενη της απόφασης παραχώρησης έκδοση κανονιστικής απόφασης από τον Υπουργό Εργασίας και τον κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό, αλλά τυχόν ανάγκη έκδοσής της εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης (κατά πλειοψηφία).
ΕλΣυν.Τμ.7/71/2005
Προμήθεια λουλουδιών:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δε βρίσκει έρεισμα στις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 218 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, καθόσον από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει η ταυτότητα των τιμώμενων προσώπων και η επικαλούμενη συμβολή αυτών με οποιονδήποτε τρόπο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη και προβολή του Δήμου, ενώ δε δύναται να θεωρηθεί λειτουργική, διότι δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι συμβάλλει στην εκπλήρωση της λειτουργικής δραστηριότητας του Δήμου ούτε ότι η πραγματοποίησή της συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των, κατ΄άρ.24 του π.δ/τος 410/1995, σκοπών αυτού.
ΕΑΔΗΣΥ/1734/2022
Με την εξεταζόμενη προσφυγή επιδιώκεται να ακυρωθεί το προσβαλλόμενο Απόσπασμα Πρακτικών υπ' αρίθμ. 33 της από 16.09.2022 Τακτικής Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του … ... ..., καθ' ο μέρος εγκρίνει το από 02.09.2022 πρακτικό της επιτροπής ελέγχου δικαιολογητικών κατακύρωσης του διαγωνισμού για την προμήθεια «…» και αποφασίζει την κατακύρωση του διαγωνισμού, στο μέτρο που έγινε δεκτή η προσφορά της εταιρείας «... ... … για τις προμήθειες υπό Α/Α 1, Α/Α 4 , Α/Α 11 στοιχείο 11.α και στοιχείο 11.β, Α/Α 12 υποπερίπτωση πρώτη, και Α/Α 22 στοιχείο 22.γ και στοιχείο 22.δ. για την προμήθεια «... ... … ...» και απορρίφθηκε η υποβληθείσα με αριθμ. πρωτοκόλλου 7582/24.05.2022 προσφορά της προσφεύγουσας για τις ως άνω κρίσιμες προμήθειες, να ακυρωθεί, άλλως ανακληθεί η εισήγηση υπ' αριθμ. 15091/06.10.2022 της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού, στο μέτρο που προτείνεται όπως γίνει δεκτή η προσφορά της εταιρείας «... ... … για την προμήθεια υπό Α/Α 11 στοιχείο 11.β υποπερίπτωση δεύτερη και απορρίπτεται η υποβληθείσα με αριθμ. πρωτοκόλλου 7582/24.05.2022 προσφορά για την προμήθεια αυτή, να απορριφθεί η προσφορά της εταιρείας με την επωνυμία «... ... ...», ως προς τις προμήθειες υπό Α/Α 1, Α/Α 4 , Α/Α 11 στοιχείο 11.α και στοιχείο 11.β, Α/Α 12 υποπερίπτωση πρώτη, και Α/Α 22 στοιχείο 22.γ και στοιχείο 22.δ. τμήματα της Διακήρυξης και να κατακυρωθούν τα υπό Α/Α 1, Α/Α 4 , Α/Α 11 στοιχείο 11.α και στοιχείο 11.β, Α/Α 12 υποπερίπτωση πρώτη, και Α/Α 22 στοιχείο 22.γ και στοιχείο 22.δ. τμήματα της Διακήρυξης στην προσφεύγουσα.
ΝΣΚ/104/2023
Εάν επί παραχώρησης δημοσίου κτήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949, με τον όρο της απαγόρευσης της εκποίησης αυτού και με αποκλειστικό σκοπό την ανέγερση οικοδομής προς στέγαση των Διοικητικών - Υγειονομικών Υπηρεσιών του τ. ΙΚΑ, δύναται νομίμως o e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ, να προβεί σε παραχώρηση της χρήσης αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, προς τον Δήμο Πειραιά, με ή άνευ ανταλλάγματος, για δέκα (10) έτη, με σκοπό τη χρήση του ως χώρο πρασίνου και υπό τον όρο της άμεσης απόδοσης του οικοπέδου, όταν αποφασιστεί η αξιοποίησή του από τον e-ΕΦΚΑ.(...)Ο e-ΕΦΚΑ δεν δύναται, σε εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση προς τον Δήμο Πειραιά, με αντάλλαγμα ή χωρίς, της χρήσης του αναφερόμενου οικοπέδου ιδιοκτησίας του, διότι η ενέργεια αυτή δεν εξυπηρετεί την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έλαβε χώρα η παραχώρηση από το Δημόσιο, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του α.ν. 1331/1949 και τους όρους του Πωλητηρίου Συμβολαίου, και θα έχει ως αποτέλεσμα την πλήρωση της τεθείσας διαλυτικής αίρεσης και κατά συνέπεια την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας του παραχωρηθέντος ακινήτου στο Δημόσιο (ομόφωνα).