ΕλΣυν.Κλ.1/205/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ.Γενικά:Μη νόμιμες, οι δαπάνες ΤΕΙ που αφορούν στην καταβολή δαπανών μετακίνησης (οδοιπορικών εξόδων και ημερησίας αποζημίωσης) σε καθηγητή του Ιδρύματος και Αναπληρωτή Προέδρου στο ανωτέρω Τ.Ε.Ι., λόγω μετακίνησης του από Λάρισα στην Αθήνα, προκειμένου να συμμετάσχει σε συνεδρίαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Τ.Ε.), καθώς και σε καθηγήτρια και Πρόεδρο Τμήματος άλλου Τ.Ε.Ι., για την μετακίνησή της από τη Λάρισα στα Τρίκαλα, προκειμένου να ασκήσει καθήκοντα Προέδρου του ως άνω Τμήματος του Ιδρύματος, καθόσον: α) μη νομίμως υπολογίστηκε στον πρώτο αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης (56 ευρώ) έναντι της γενικώς προβλεπόμενης (29,35 ευρώ), για τη συμμετοχή του στη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Σ.Α.Τ.Ε., μολονότι αυτός είναι διπλωματούχος μηχανικός, διότι η μετακίνηση του εν προκειμένω δεν συνδέεται με την άσκηση υπηρεσιακών καθηκόντων μηχανικού, αλλά με την άσκηση των καθηκόντων του ως (αναπληρωτή) Προέδρου του Τ.Ε.Ι. ιδιότητα με την οποία συμμετέχει στη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Σ.Α.Τ.Ε. και, ως εκ τούτου, δεν υφίσταται ειδικός λόγος, που να δικαιολογεί την καταβολή σε αυτόν αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης σε σχέση με τους Προέδρους άλλων Τ.Ε.Ι., που συμμετέχουν επίσης στη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Σ.Α.Τ.Ε. και β) μη νομίμως εκκαθαρίζεται η αυξημένη ημερήσια αποζημίωση (56 ευρώ) για τις αυθημερόν μετακινήσεις της δεύτερης, από τη Λάρισα στα Τρίκαλα (62,7 χιλιόμετρα) και όχι η γενικώς προβλεπόμενη (9,78 ευρώ) από τις διατάξεις του ν.2685/1999 για τις αυθημερόν μετακινήσεις σε απόσταση άνω των σαράντα χιλιομέτρων, μολονότι αυτή είναι διπλωματούχος μηχανικός, διότι η μετακίνησή της εν προκειμένω δεν συνδέεται με την άσκηση υπηρεσιακών καθηκόντων μηχανικού, αλλά με την άσκηση των καθηκόντων της ως Προέδρου του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και ως εκ τούτου, δεν υφίσταται ειδικός λόγος, που να δικαιολογεί την καταβολή σε αυτήν αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης σε σχέση με τους Προέδρους των λοιπών Τμημάτων, που μετακινούνται εκτός έδρας για την άσκηση των διοικητικών τους καθηκόντων
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Κλ.1/94/2016
ΔΑΠΑΝΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως εντέλλεται με τον ελεγχόμενο τίτλο πληρωμής αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης (56,00 ευρώ) έναντι της γενικώς προβλεπόμενης (9,78 ευρώ), διότι οι μετακινήσεις του φερόμενου ως δικαιούχου συνδέονται με την άσκηση των υπηρεσιακών του καθηκόντων ως επιβλέποντος Μηχανικού των ανωτέρω αναφερόμενων έργων και μελετών, και, ως εκ τούτου, υφίσταται ειδικός λόγος, που δικαιολογεί την καταβολή σε αυτόν αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης, απορριπτομένου του σχετικού λόγου της Επιτρόπου.
2/71589/0022/2007
«Καθορισμός ημερήσιας εκτός έδρας αποζημίωσης και λοιπών συναφών δαπανών των διπλωματούχων μηχανικών του Ε.Μ.Π. και των μηχανικών πτυχιούχων Τ.Ε.Ι., καθώς και των ισότιμων με αυτά σχολών».
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/256/2016
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ:..Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο δικαιούχος των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων είναι Μηχανικός που δικαιούται την αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, όταν μετακινείται για την εκτέλεση υπηρεσίας, καθόσον κατέχει θέση για την οποία προσόν διορισμού στον εισαγωγικό βαθμό ορίζεται η κτήση πτυχίου Μηχανικού Η/Υ και οι κύριες αρμοδιότητές του, όπως αυτές περιγράφονται στα Φ9/1385/15.3.2016 και Φ9/1358/15.3.2016 έγγραφα του Προέδρου του Τ.Ε.Ι. ..., συνδέονται με την εφαρμογή των ειδικών επιστημονικών γνώσεών του ως διπλωματούχου Μηχανικού Η/Υ. Τούτο, δε, για τον επιπρόσθετο λόγο ότι οι κρίσιμες ως άνω μετακινήσεις του αφορούν σε εκτέλεση των καθηκόντων του ως Μηχανικού Η/Υ, συνεπώς, ορθά η ημερήσια αποζημίωσή του υπολογίστηκε με βάση τις ειδικές διατάξεις για τους Μηχανικούς. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι: α) παρά την ανάθεση των σχετικών υπηρεσιών στην ανάδοχο εταιρεία, το Τ.Ε.Ι. ... διατήρησε, δυνάμει ρητής πρόβλεψης της 27/7.9.2015 συμβάσεως, το δικαίωμα πρόσβασης, παρέμβασης και τροποποίησης των χαρακτηριστικών του τηλεφωνικού του δικτύου και το αποκλειστικό δικαίωμα αλλαγής των κωδικών πρόσβασης σε αυτό, β) μεταξύ των υποχρεώσεων που ανέλαβε, βάσει της ανωτέρω σύμβασης, η ανάδοχος εταιρεία ήταν και η διερεύνηση των ανακυπτόντων προβλημάτων, σε συνεργασία, ωστόσο, με τους Μηχανικούς του Τ.Ε.Ι. ..., γ) όπως διαβεβαιώνει ο φερόμενος ως δικαιούχος, οι μετακινήσεις του προς τα ανωτέρω Παραρτήματα δεν αφορούσαν τη λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου, αλλά την επίβλεψη, λειτουργία, συντήρηση και διαχείριση του υποστηρικτικού του κέντρου υλικού και λογισμικού, δ) την εξειδίκευση που αυτός διέθετε επί των εν λόγω αντικειμένων, όπως αυτή προκύπτει από το σύνολο των προσκομισθέντων πιστοποιητικών εκπαίδευσης και βεβαιώσεων παρακολούθησης σεμιναρίων και ε) όπως προκύπτει από τις οικείες τεχνικές εκθέσεις μετακινήσεων, τη συνδρομή Μηχανικού του Τ.Ε.Ι. ζήτησε, σε αρκετές περιπτώσεις, η ίδια εταιρεία διαχείρισης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι παρασχεθείσες από τον εν λόγω υπάλληλο υπηρεσίες, στο πλαίσιο των ανωτέρω μετακινήσεων, δεν ταυτίζονται με αυτές που ανατέθηκαν στην ανάδοχο εταιρεία, δυνάμει της προαναφερθείσας (27/7.9.2015) σύμβασης, ανεξαρτήτως της συνάφειας αυτών. Εξάλλου, το γεγονός ότι στο Παράρτημα ... υπηρετεί και άλλος υπάλληλος, της ίδιας κατηγορίας και κλάδου με τον φερόμενο ως δικαιούχο, δεν ασκεί εν προκειμένω επιρροή, καθώς, όπως προκύπτει από τη Φ9/1358/15.3.2016 βεβαίωση του Προέδρου του Τ.Ε.Ι. ..., τα εν λόγω καθήκοντα, για την άσκηση των οποίων και μετακινήθηκε, είχαν ανατεθεί αποκλειστικά στον τελευταίο. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον δεν στοιχειοθετείται εν προκειμένω περίπτωση αδικαιολόγητης επιβάρυνσης των οικονομικών του Τ.Ε.Ι. ..., απορριπτομένου ως αβασίμου του περί αντιθέτου λόγου διαφωνίας. Τέλος, στο έγγραφο επανυποβολής των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων επισυνάπτεται και αντίγραφο του βασικού τίτλου σπουδών του ως άνω υπαλλήλου.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι νόμιμες και, κατά συνέπεια, αυτά πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/Τμ.1/102/2015
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ, ημερήσια αποζημίωση: Α) Μη νόμιμη η καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης, ποσού 56 ευρώ ημερησίως σε υπαλλήλους της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολεοδομίας Δήμου, για τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικό σεμινάριο, καθόσον οι ανωτέρω υπάλληλοι δεν δικαιούνται την αυξημένη ημερήσια αποζημίωση, διότι η μετακίνησή τους δεν έγινε με σκοπό την άσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων μηχανικού, αλλά την επιμόρφωσή τους επ’ αυτών, και ως εκ τούτου, διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 2685/1999 (ΦΕΚ Α΄ 35/1999) που ειδικώς αφορούν αυτού του είδους τις μετακινήσεις. Β) Μη νόμιμη εν μέρει η καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης, η οποία αφορά στις μετακινήσεις δύο ημερών, καθόσον στην περίπτωση αυτή οι ανωτέρω υπάλληλοι δικαιούνται το ένα τρίτο (1/3) της προβλεπόμενης, δηλ. 9,78 ευρώ, καθώς δεν διανυκτέρευσαν, αλλά μετακινήθηκαν σε απόσταση άνω των σαράντα (40) χλμ. (157 χλμ.) και επέστρεψαν αυθημερόν στην έδρα της υπηρεσίας τους.
ΕλΣυν.Κλ.1/299/2015
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ.Γενικά:Μη νόμιμη η καταβολή οδοιπορικών εξόδων σε μόνιμο εκπαιδευτικό -Ηλεκτρολόγο Μηχανικό και Μηχανικό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθόσον μη νομίμως υπολογίστηκε στον ανωτέρω εκπαιδευτικό αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης (56 ευρώ) έναντι της γενικώς προβλεπόμενης (29,35 ευρώ), για τις μετακινήσεις του, διότι αυτός ως μόνιμος εκπαιδευτικός, κατέχει μεν οργανική θέση Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, πλην όμως, έχει τοποθετηθεί μετά από επιλογή και απόσπασή του στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων αυτής, για την άσκηση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων της οποίας, επιλέγονται, σύμφωνα με απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, μόνιμοι εκπαιδευτικοί απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όλων των κλάδων. Επομένως, για την εκτέλεση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων του Υπεύθυνου Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν απαιτείται η ιδιότητα του μηχανικού, αλλά μόνο αυτή του μόνιμου εκπαιδευτικού ανεξαρτήτως κλάδου και, ως εκ τούτου, δεν υφίσταται ειδικός λόγος, που να δικαιολογεί την καταβολή στο φερόμενο ως δικαιούχο της αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης σε σχέση με τους λοιπούς μόνιμους εκπαιδευτικούς που ασκούν τα ίδια ακριβώς καθήκοντα με αυτόν (2/33481/0022/2011 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών, ΦΕΚ Β' 1069/2011 και ν. 2685/1999).
ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)25/2014
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ: Μη νόμιμη. (...) Με τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως υπολογίστηκε στους ως άνω σχολικούς συμβούλους αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης για την επίσκεψή τους σε επαγγελματικά λύκεια, μολονότι αυτοί φέρουν την ιδιότητα του μηχανικού, όπως βασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο. Τούτο διότι η μετακίνησή τους δεν συνδέεται με την άσκηση υπηρεσιακών καθηκόντων μηχανικού, αλλά με την άσκηση του λειτουργήματός τους ως σχολικών συμβούλων και, επομένως, η καταβολή αυξημένων εξόδων μετακίνησης εκφεύγει εν προκειμένω του σκοπού του νόμου, ο οποίος συνίσταται στην προνομιακή μεταχείριση των μηχανικών, οι οποίοι λόγω της άσκησης των υπηρεσιακών τους καθηκόντων υποχρεούνται σε συχνές εκτός έδρας μετακινήσεις. Εξάλλου, ο προβαλλόμενος, κατ’ εκτίμηση του εγγράφου επανυποβολής, ισχυρισμός της Υ.Δ.Ε. στο Νομό ………, ότι δηλαδή με την 107/2009 Πράξη του Ι Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου καθώς και με τα Πρακτικά της 3ης Συν./3.2.2009 του Ι Τμήματος κρίθηκε νόμιμη η εκκαθάριση αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης για ανάλογες μετακινήσεις μηχανικών για υπηρεσιακούς λόγους, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι με την ως άνω Πράξη καθώς και με τα ανωτέρω Πρακτικά κρίθηκε νόμιμη η καταβολή αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης για μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν από υπαλλήλους με την ιδιότητα των μηχανικών και όχι με την ιδιότητα των σχολικών συμβούλων. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός ότι η αρχική διατύπωση των 2/52971/0022/31.8.2007 και 2/52970/0022/31.8.2007 υπουργικών αποφάσεων διορθώθηκε στη συνέχεια, με αποτέλεσμα η καταβολή αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης σε μηχανικούς, που μετακινούνται με αυτήν τους την ιδιότητα για υπηρεσιακούς λόγους, να μην συνδέεται ειδικώς με τη διαδικασία ανάθεσης και κατασκευής συγκεκριμένων δημόσιων έργων, προβάλλεται αλυσιτελώς, διότι πάντως η μετακίνηση των ανωτέρω φερομένων ως δικαιούχων έγινε με την ιδιότητα των σχολικών συμβούλων και όχι των μηχανικών. Τέλος, ο ισχυρισμός ότι δημιουργήθηκε στην υπηρεσία η βάσιμη πεποίθηση ότι οι σχολικοί σύμβουλοι μηχανικοί του δημοσίου δικαιούνται την αυξημένη ημερήσια αποζημίωση είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, προεχόντως διότι με την επικαλούμενη από τον ίδιο το διατάκτη 96/2009 Πράξη του Ι Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκε το ίδιο ακριβώς ζήτημα, ότι δηλαδή δεν είναι νόμιμη η καταβολή αυξημένης ημερήσιας αποζημίωσης σε μηχανικούς που μετακινήθηκαν με την ιδιότητα των σχολικών συμβούλων, κρίση η οποία αποτυπώνει την προεκτεθείσα στη μείζονα σκέψη της παρούσας πάγια νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως προς την ερμηνεία των κρίσιμων διατάξεων (Ε.Σ. Ι Τμ. 197, 145/2012).
ΕλΣυν/Κλ.1/296/2015
Οδοιπορικά μηχανικών:Μη νομίμως υπολογίστηκε στους φερόμενους ως δικαιούχους δημοτικούς υπαλλήλους και διπλωματούχους μηχανικούς αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης Η ειδική και εξαιρετική αυτή μεταχείριση δικαιολογείται από το γεγονός ότι οι μηχανικοί ασκούν, λόγω της ιδιότητάς τους, ιδιαίτερα υπηρεσιακά καθήκοντα (αυτοψίες, επιτόπιοι έλεγχοι, επίβλεψη εκτέλεσης τεχνικών έργων κ.λπ.), στο πλαίσιο εκτέλεσης των οποίων καθίσταται αναγκαία η συχνή εκτός έδρας μετακίνησή τους, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένα έξοδα για αυτούς, τα οποία δεν καλύπτονται από τις γενικώς προβλεπόμενες στο ν. 2685/1999 δαπάνες μετακίνησης. Κατά συνέπεια, για την καταβολή αυξημένης δαπάνης ημερήσιας αποζημίωσης δεν αρκεί η ιδιότητα του μετακινούμενου ως μηχανικού, αλλά απαιτείται να κατέχει οργανική θέση μηχανικού και να μετακινείται για την άσκηση υπηρεσιακών καθηκόντων, που συνδέονται αποκλειστικά με την ιδιότητά του αυτή (Ε.Σ. Κλ.Πρ.Ελ.Δαπ. στο Ι Τμ. 102, 203, 205/2015, 25, 196, 215/2014, 56,155/2013, Ι Τμ. 238/2010, 96/2009, 232/2008).
ΕλΣυν.Κλ.1/73/2016
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ:Nόμιμη η καταβολή οδοιπορικών εξόδων σε υπάλληλο Εφορείας Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθόσον νομίμως υπολογίστηκε στην ανωτέρω υπάλληλο αυξημένη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης (56 ευρώ) για τη μετακίνησή της, αφού αυτή μετακινήθηκε για υπηρεσιακούς λόγους που συνδέονται με την ιδιότητά της ως Αρχιτέκτονα Μηχανικού, χωρίς να επιδρά στη νομιμότητα της δαπάνης το γεγονός ότι η μετακίνηση συνδέεται με την άσκηση των συνήθων καθηκόντων της και όχι με έκτακτα ή ειδικά επιπρόσθετα καθήκοντα (άρθρο 9 του ν. 2685/1999, ΦΕΚ Α΄ 35/1999, ΚΥΑ 2/52971/0022/31.8.2007, ΦΕΚ 1781 Β΄/5.9.2007, και 2/33481/0022/2011, ΦΕΚ Β΄ 1069/2011, απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/240/2013
Εξοδα κίνησης.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη που προηγήθηκε, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η καταβολή των εξόδων κίνησης στους προέδρους των τοπικών συμβουλίων επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση που συμμετέχουν σε συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για θέματα της ημερήσιας διάταξης που αφορούν στα αντίστοιχα τοπικά διαμερίσματα και όχι για την άσκηση των καθηκόντων τους γενικά. Συνεπώς, είναι αβάσιμα τα περί του αντιθέτου υποστηριζόμενα με το 19141/23.8.2013 έγγραφο του Προϊσταμένου του Οικονομικού Τμήματος του Δήμου ....
ΕλΣυν/Τμ.1/144/2015
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ:Εν μέρει μη νόμιμη η δαπάνη ποσού 274,00 για την καταβολή εξόδων μετακίνησης (οδοιπορικά έξοδα και ημερήσια αποζημίωση) σε υπάλληλο του Δήμου, διπλωματούχο μηχανικό, για τη συμμετοχή του σε επιμορφωτικό πρόγραμμα, καθόσον αυτός δεν δικαιούτο την αυξημένη ημερήσια αποζημίωση των 56 ευρώ, διότι, ακόμη και εάν, το αντικείμενο του επίμαχου σεμιναρίου συνδέεται με τα καθήκοντα εκπόνησης μελετών και σύνταξης τεχνικών προδιαγραφών που αυτός ασκεί ως διπλωματούχος μηχανικός στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολεοδομίας του Δήμου, η μετακίνησή του δεν έγινε με σκοπό την άσκηση αυτών των υπηρεσιακών καθηκόντων αλλά την επιμόρφωσή του επ’ αυτών, και ως εκ τούτου, διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 2685/1999 που ειδικώς αφορούν αυτού του είδους τις μετακινήσεις. Συνεπώς, αυτός δικαιούται το 1/3 της αποζημίωσης των 29,35 ευρώ, δηλ. 9,78 ευρώ για κάθε ημέρα μετακίνησης, αφού δεν διανυκτέρευσε, αλλά μετακινήθηκε σε απόσταση άνω των σαράντα (40) χλμ. (82 χλμ.) και επέστρεφε αυθημερόν στην έδρα της υπηρεσίας του.