Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ελ.συν. τμ.6-2231-2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Σχέδιο σύμβασης, με αντικείμενο την ανάθεση της σίτισης των ασθενών και των εφημερευόντων ιατρών του Γενικού Νοσοκομείου (...) Με την αίτηση αυτή ζητείται η ανάκληση της 2/2015 πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό …..          (...)   VII. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν στις προηγούμενες νομικές σκέψεις το Τμήμα κρίνει τα εξής:1) Η αναγραφή της προϋπολογιζόμενης δαπάνης της ελεγχόμενης σύμβασης στην περίληψη της διακήρυξης που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνιστά ουσιώδες στοιχείο δημοσιότητάς της. Πλην όμως, κατά την κρίση του Τμήματος, η έλλειψη του στοιχείου αυτού, δεν απετέλεσε, εν προκειμένω, ενόψει πάντως ότι συντελέστηκε δημοσίευση του επίμαχου διαγωνισμού σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν εξεδήλωσε ενδιαφέρον αλλοδαπή επιχείρηση, πρόσφορη αιτία παραβίασης των αρχών του ανταγωνισμού, της ελεύθερης πρόσβασης στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και της διαφάνειας       2) Είναι μη νόμιμη η συγκρότηση ad hoc επιτροπής αποκλειστικά για τη διενέργεια του συγκεκριμένου διαγωνισμού, το αντικείμενο του οποίου δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι εξειδικευμένο ή ότι παρουσιάζει ιδιομορφίες για το αιτούν νοσοκομείο. Πλην όμως, η διαπιστωθείσα ως άνω πλημμέλεια, εξαιτίας του τυπικού της χαρακτήρα και συνεκτιμωμένων και των ειδικότερων περιστάσεων της εξέλιξης της συγκεκριμένης διαγωνιστικής διαδικασίας, δεν παρίσταται εν προκειμένω ουσιώδης.     3) Μη νομίμως καταρχήν, με την 1583/30.9.2014 απόφαση του Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου ....., αποφασίσθηκε η δέσμευση της αναγκαίας για τη διενέργεια του διαγωνισμού πίστωσης από τον προϋπολογισμό του έτους 2015, δοθέντος ότι η διακήρυξη του διαγωνισμού δημοσιεύθηκε κατά το έτος 2014. Κατά συνέπεια, η σχετική απόφαση δέσμευσης πίστωσης έπρεπε να αφορά τον προϋπολογισμό του έτους δημοσίευσης της διακήρυξης. Πλην όμως, συνεκτιμώντας: α) τον προβαλλόμενο με την υπό κρίση αίτηση πραγματικό ισχυρισμό, σύμφωνα με τον οποίο δεδομένου ότι η δημοσίευση της διακήρυξης του διαγωνισμού έλαβε χώρα στις 30.9.2014 ο Διοικητής του Νοσοκομείου ευλόγως θεώρησε ότι δεν ήταν δυνατή η ολοκλήρωσή του κατά το έτος 2014, οπότε δεν θα ανέκυπτε ανάγκη διενέργειας πληρωμών το έτος αυτό και κατά συνέπεια αρκούσε η δέσμευση πίστωσης στον προϋπολογισμό έτους 2015             VIΙΙ. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλομένη 2/2015 πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό …. και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης με αντικείμενο την ανάθεση της σίτισης των ασθενών και των εφημερευόντων ιατρών του Γενικού Νοσοκομείου ....., για ένα έτος, με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη ένα έτος.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/174/2019

Μ.Α.Π.:Με δεδομένα αυτά και ενόψει του ότι για το έτος 2012 είχε εγγραφεί στο σχετικό Κ.Α. του προϋπολογισμού του ΟΠΑΝΔΑ πίστωση ποσού μόνο 1.000 ευρώ, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι δεν πληρούται η απαιτούμενη από το άρθρο 97 του ν. 4483/2017 προϋπόθεση της ύπαρξης αντίστοιχης πίστωσης κατά το έτος στο οποίο αφορά η καταβολή (ΕΣ ΚΠΕΔ VII Τμ. 56 και 76/2019), δηλαδή εν προκειμένω στο έτος 2012. Ο ισχυρισμός του ΟΠΑΝΔΑ, ότι η ύπαρξη πίστωσης αφορά στο έτος 2018, είναι αβάσιμος, προεχόντως διότι η ύπαρξη πίστωσης κατά το χρόνο εφαρμογής του ως άνω άρθρου 97 του ν. 4483/2017 εξυπακούεται από τις γενικές διατάξεις περί λογιστικού των ο.τ.α και ν.π.δ.δ. αυτών και συνεπώς δεν απαιτείτο να τεθεί ως περαιτέρω προϋπόθεση για την εφαρμογή του. Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, και στην ως άνω απόφαση του Δ.Σ. του ΟΠΑΝΔΑ γίνεται αναφορά στον προϋπολογισμό του έτους 2012 και στις σχετικές πιστώσεις που είχαν εγγραφεί σε αυτόν. Αντίθετα, ενόψει του ότι κατά το κρίσιμο έτος ο ΟΠΑΝΔΑ δεν είχε προβεί στη διενέργεια διαγωνισμού, νομίμως για τον υπολογισμό της τιμής αποτίμησης του γάλακτος έλαβε υπόψη του την τιμή ανά κυτίο γάλακτος εβαπορέ διαγωνισμού που προκήρυξε ο Δήμος ..... σε αντίστοιχο έτος (ΕΣ Πρ. ΚΠΕΔ στο VIIΤμ. 189/2018).


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/39/2018

Αποζημιωση μελων Διοικητικού Συμβουλίου.(..)Με τα δεδομένα αυτά, η ελεγχόμενη δαπάνη, όπως βασίμως διαλαμβάνει και η έκθεση διαφωνίας, δεν είναι κανονική, καθόσον οι εν λόγω συνεδριάσεις του έτους 2016 πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Γενικού Νοσοκομείου ... και ακολούθως ανατραπεί, προκειμένου να αναληφθεί η αντίστοιχη υποχρέωση κατά το έτος 2017, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 και 4 του π.δ/τος 113/2010, δοθέντος ότι η σχετική 412/20.7.2017 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης είναι μεταγενέστερη των συνεδριάσεων αυτών...Ωστόσο,...το Κλιμάκιο κρίνει ότι η παράλειψη έγκαιρης δέσμευσης της σχετικής πίστωσης δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του νοσοκομείου, αλλά, κατ’ εκτίμηση του σχετικού λόγου, σε συγγνωστή πλάνη αυτών


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/84/2017

Παροχή υπηρεσιών συντήρησης και υποστήριξη εξυπηρετητών Η/Υ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά το οικονομικό έτος 2015, δεν ανελήφθη νομίμως. Και τούτο διότι, αν και στην 5478/11.12.2015 (ΑΔΑ:7ΚΣΒ469064-ΧΚΒ/15.12.2015) απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου αναγράφεται το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης που θα προκαλούνταν στον προϋπολογισμό του από την εκτέλεση της επίμαχης σύμβασης (12.300 ευρώ) και αναφέρονται τα επιμέρους ποσά της δαπάνης που κατανέμονται στα οικονομικά έτη 2015 (0,00 ευρώ) και 2016 (12.300 ευρώ), ωστόσο, κατά παράβαση των διατάξεων που παρατέθηκαν ανωτέρω, δεν εγκρίθηκε η δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης για την πληρωμή της δαπάνης που θα βάρυνε τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2015, καθόσον, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω (σκέψη ΙΙΙ), η ανάδοχος εταιρεία υποχρεούνταν να παρέχει τις επίμαχες υπηρεσίες συντήρησης στο Νοσοκομείο από 17.12.2015 και δικαιούνταν να λαμβάνει αμοιβή για την παροχή των υπηρεσιών αυτών από την ίδια ημερομηνία. Συνεπώς, εφόσον από την εκτέλεση της σύμβασης θα προκαλούνταν δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου ήδη από το οικονομικό έτος 2015, μη νομίμως εγκρίθηκε η δέσμευση μηδενικής πίστωσης για το οικονομικό αυτό έτος, χωρίς να ασκεί επιρροή το γεγονός ότι το σχετικό τιμολόγιο θα εκδιδόταν εντός του οικονομικού έτους 2016. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τους ισχυρισμούς του Νοσοκομείου και τις συγκεκριμένες περιστάσεις, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν προκύπτει πρόθεση καταστρατήγησης των εφαρμοστέων διατάξεων από τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου, αλλά συγγνωστή πλάνη αυτών ως προς τη διαδικασία που όφειλαν να τηρήσουν.(συγγνωαστή πλάνη)


ΕΣ/Τμ4(ΚΠΕ)119/2015

ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ – ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ - ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ:Μη νόμιμη η εξόφληση τιμήματος σύμβασης, η οποία συνήφθη μεταξύ Νοσοκομείου και ιδιωτικής εταιρείας, με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών διασύνδεσης της μηχανογράφησης των εργαστηρίων του Νοσοκομείου με το διαχειριστικό σύστημά του, καθόσον η αρχική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε μετά από τη σύναψη της σύμβασης το έτος 2011, χωρίς να ακολουθήσει ανατροπή της αναληφθείσας πίστωσης με την έκδοση σχετικής ανακλητικής απόφασης και στη συνέχεια επαναδέσμευσή της και εκ νέου ανατροπή αυτής κατά τα έτη 2012 και 2013.ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/85/2017

Μεταφορά ραδιενεργών αποβλήτων:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκέψη ΙΙ), το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν ανελήφθη νομίμως, διότι πριν από την υπογραφή της από 15.7.2014 σύμβασης δεν εγκρίθηκε η δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης, η οποία εγκρίθηκε το πρώτον με την 2786/23.6.2015 (ΑΔΑ: 7ΖΞΣ469064-ΙΥ6) απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τους ανωτέρω ισχυρισμούς του Νοσοκομείου και τις συγκεκριμένες περιστάσεις, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν προκύπτει πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων από τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου, αλλά συγγνωστή πλάνη αυτών ως προς τη διαδικασία που όφειλαν να τηρήσουν.(συγγνωστή πλάνη)


ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)186/2015

ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.Δικαιολογητικά :Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών  συντήρησης Η/Μ εξοπλισμού του Νοσοκομείου, καθόσον: α) κατά παράβαση του άρθρου 4 του π.δ/τος 118/2007, η προκήρυξη  του διαγωνισμού δεν δημοσιεύθηκε σε δύο ημερήσιες οικονομικές εφημερίδες και β) η  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (αρχική και συμπληρωματική) που εκδόθηκε το τέλος του έτους 2014 είναι μη νόμιμη,  διότι σε αυτήν  δεν αναγράφεται το συνολικό ποσό της επιβάρυνσης  του  Νοσοκομείου καθώς και η κατανομή της κατ' έτος (π.δ. 113/2010, ΦΕΚ Α΄ 194/2010).  


ΕλΣυν.Τμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/1982/2012

Προμήθεια αντιδραστηρίων ανοσολογικών εξετάσεων:..ζητείται η αναθεώρηση της 1133/2012 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου...οι προβαλλόμενοι με την κρινόμενη αίτηση αναθεωρήσεως ισχυρισμοί του Νοσοκομείου ότι δεν ασκήθηκαν πέραν των περιλαμβανομένων στον υποβληθέντα φάκελο του διαγωνισμού άλλα ένδικα βοηθήματα, ότι οι προηγούμενες συμβάσεις έχουν λήξει προ πολλού, με συνέπεια να γίνεται προμήθεια των αναγκαίων για τη λειτουργία του νοσοκομείου αντιδραστηρίων με διαπραγμάτευση, και ότι η μη υπογραφή των νέων συμβάσεων θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία ορισμένων Τμημάτων του Νοσοκομείου αλυσιτελώς προβάλλονται, καθόσον δεν πλήττουν την κρίση του VI Τμήματος, με την οποία απερρίφθη η αίτηση ανακλήσεως του Νοσοκομείου. Ειδικότερα δε οι δύο τελευταίοι ισχυρισμοί επιβεβαιώνουν απλώς την –μη αμφισβητηθείσα, πάντως- ανάγκη διενέργειας του επίμαχου διαγωνισμού, τον οποίο, όμως, δεν έφεραν νομίμως εις πέρας τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το παρόν Τμήμα μείζονος – επταμελούς σύνθεσης αποφαίνεται κατά πλειοψηφία ότι η υπό κρίση αίτηση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «…» περί αναθεώρησης της 1133/2012 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου πρέπει να απορριφθεί... Απορρίπτει την αίτηση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «…», για αναθεώρηση της 1133/2012 απόφασης του VI Τμήματος                       


ΕλΣυν/Κλ.4(ΚΠΕ)108/2015

ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ – ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ - ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ :Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης (αποκομιδή –μεταφορά –αποστείρωση) των μολυσματικών αποβλήτων του Νοσοκομείου, καθόσον: α) η οικονομική προσφορά της εν λόγω εταιρείας υπερέβαινε τον προϋπολογισμό του διαγωνισμού και β) η ανάληψη της υποχρέωσης (δέσμευση πίστωσης) για την υπό έλεγχο δαπάνη πραγματοποιήθηκε μετά από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και την έκδοση του τιμολογίου της δαπάνης αυτής.(ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ)


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/244/2017

Αμοιβες μελών Δ.Σ. (..) αποζημίωση των φερόμενων  ως δικαιούχων, ... και ……,  ιδιώτες - μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του,  για τη συμμετοχή τους σε δώδεκα συνεδριάσεις αυτού,  κατά το έτος 2016, και  σε τρεις συνεδριάσεις, κατά το έτος 2017. Ως αιτιολογία της άρνησης θεώρησης ο Αναπληρωτής Επίτροπος προέβαλε ότι η εντελλόμενη με το 34Β χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι εν μέρει μη κανονική, διότι η οικεία απόφαση ανάληψης υποχρέωσης είναι μεταγενέστερη της πραγματοποίησης των δέκα από τις δώδεκα συνεδριάσεις,.. Με τα δεδομένα αυτά, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική, καθόσον τόσο οι συνεδριάσεις που προαναφέρθηκαν του έτους 2016, όσο και εκείνες του έτους 2017 πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει δεσμευθεί σχετική πίστωση στον προϋπολογισμό του Γ.Ν. ..., κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014, 2 του π.δ/τος 113/2010 και 2 του π.δ/τος 80/2016, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η παράλειψη έγκαιρης δέσμευσης της σχετικής πίστωσης δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του νοσοκομείου, αλλά σε συγγνωστή πλάνη αυτών.


ΕΣ/Τ4/1/2007

Η παροχή πρόσθετου πρόχειρου φαγητού, κατά τις νυκτερινές ώρες της εφημερίας, αναμφισβήτητα εμπίπτει στο περιεχόμενο της υποχρέωσης του Νοσοκομείου για τη δωρεάν σίτιση των εφημερευόντων ιατρών (βλ. και την Α3γ/Φ.8/12121/εγκ.52/5.8.1986 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας), η δε ανάθεση της χορήγησης του φαγητού αυτού σε ιδιώτη ευρίσκει νόμιμο έρεισμα στη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 2 του ν. 3329/2005