1788/268020/2024
Τύπος: Αποφάσεις
Καθορισμός των κατηγοριών προσωπικού του ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ που μπορούν να λάβουν αποζημίωση επιβίβασης, παραμονής και εργασίας σε πλωτά μέσα, αποζημίωση υποβρύχιων εργασιών ή αποζημίωση επιστημονικών καταδύσεων και καθορισμός του ύψους των αποζημιώσεων αυτών.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
19177/2018
Καθορισμός των κατηγοριών προσωπικού που μπορούν να λάβουν αποζημίωση επιβίβασης, παραμονής και εργασίας σε πλωτά μέσα, αποζημίωση υποβρύχιων εργασιών ή αποζημίωση επιστημονικών καταδύσεων και το ύψος αυτών.
2242/134250/2014
Επιχορήγηση του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού «ΔΗΜΗΤΡΑ» (ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ) για την υλοποίηση τηςΠράξης «Εκπόνηση σχεδίων Ερευνητικών και Τεχνολογικών Αναπτυξιακών έργων Καινοτομίας» (ΑγροΕΤΑΚ), συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης εννέα εκατομμυρίων ευρώ (9.000.000,00 €) στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΠΑΝΑΔ) ΕΣΠΑ 2007-2013, του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και καθορισμός των όρων, του τρόπου καταβολής, των δικαιολογητικών και των διαδικασιών πληρωμής και ελέγχου της επιχορήγησης.
Γ4α/οικ.46490/2024
Καθορισμός των προβληματικών και άγονων περιοχών της περ. Ε της παρ. 11 του άρθρου 54 του ν. 4999/2022 (Α’ 225) και των κατηγοριών τους για τη χορήγηση οικονομικού κινήτρου προσέλκυσης και παραμονής σε αυτές ειδικευμένων ιατρών και οδοντιάτρων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), του ύψους, των επιμέρους δικαιούχων, καθώς και των προϋποθέσεων χορήγησής του.
ΔΒ3Η/οικ.40204/2019
Τροποποίηση των αποφάσεων: 40025 «Καθορισμός τιμών αποζημίωσης αναλώσιμου υγειονομικού υλικού» (ΦΕΚ 3491/τ. Β705-10-2017), ΔΒ3Η/ οικ. 41195 «Προσθήκη προϊόντων ιατροτεχνολογικού και υγειονομικού υλικού προς αποζημίωση, καθορισμός τιμών αποζημίωσης και τιμών κατηγορίας, τροποποίηση κατηγορίας και τιμής προϊόντων ιατροτεχνολογικού και υγειονομικού υλικού» (ΦΕΚ 4888/τ. Β'/01-11-2018), ΔΒ4Γ/ οικ. 5599 «Καθορισμός τιμών αποζημίωσης στα εγκεκριμένα από τον ΕΟΠΥΥ σκευάσματα ειδικής διατροφής και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού» (ΦΕΚ 532/τ. Β'/16-02-2018), οικ. 45786 «Καθορισμός τιμών αποζημίωσης στα εγκεκριμένα από τον ΕΟΠΥΥ σκευάσματα ειδικής διατροφής και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού» (ΦΕΚ 4045/τ. Β717-11-2017) και ένταξη στην αποζημίωση νέων προϊόντων των κατηγοριών «Υγειονομικό Υλικό» και «Πρόσθετη Περίθαλψη» του Μητρώου Αποζημιούμενων Προϊόντων του ΕΟΠΥΥ.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/26/2020
Καταβολή αποζημίωσης στον Διοικητή, Υποδιοικητή και μέλη ΔΣ γα συμμετοχή σε συνεδριάσεις ...Σύμφωνα, όμως, με όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, οι φερόμενοι ως δικαιούχοι δεν δικαιούνται να λάβουν την αποζημίωση αυτή, καθόσον η συμμετοχή τους στο όργανο αυτό συνιστά ενάσκηση των κύριων καθηκόντων τους, για την οποία λαμβάνουν μηνιαίες αποδοχές. Εξάλλου, η Κ.Υ.Α. Φ.ΕΦΚΑ/οικ.5579/245/21.3.2017 κατά το μέρος που εντάσσει το Διοικητή καθώς και τους Υποδιοικητές του Ε.Φ.Κ.Α. μεταξύ των προσώπων που δικαιούνται την επίμαχη αποζημίωση, είναι ανίσχυρη ως εκδοθείσα καθ’ υπέρβαση της παρεχόμενης από τη το άρθρου 57 παρ.14 του ν. 4387/2016 εξουσιοδότησης. Τέλος, το γεγονός ότι οι συνεδριάσεις του Δ.Σ. του Ε.Φ.Κ.Α. πραγματοποιούνται εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας δεν δικαιολογεί την καταβολή της επίμαχης αποζημίωσης, αφού σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή του Διοικητή και των Υποδιοικητών στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. του Ταμείου συνιστά ενάσκηση των κύριων καθηκόντων τους, για την οποία δεν καθιερώνεται από το νόμο ωράριο εργασίας ούτε η δυνατότητα λήψης αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απασχόλησης. Σε αντάλλαγμα επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια της κανονιστικής διοίκησης ο καθορισμός των μηνιαίων αποδοχών τους με μόνο όριο το ύψος των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 παρ. 1 και 2του ν. 4354/2015.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)76/2017
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν πρέπει να γίνουν δεκτά τα ακόλουθα: Α) Η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά στην καταβολή αποζημίωσης για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ως άνω Επιχείρησης, τα έτη 2014 και 2015, στους ......., Γενικό Δ/ντή αυτής και ......., υπαλλήλου αορίστου χρόνου της ......., που ορίστηκε Γραμματέας του Δ.Σ. αυτής, είναι μη νόμιμη. Τούτο δε διότι, η συμμετοχή των προσώπων αυτών στις ως άνω συνεδριάσεις του Δ.Σ. της Επιχείρησης, συνιστά εκπλήρωση των κύριων καθηκόντων τους, για τα οποία αμείβονται από αυτήν. Περαιτέρω, όμως, εφόσον, κατά τα προεκτεθέντα, η εν λόγω συμμετοχή τους έλαβε χώρα, εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας, μπορούν να λάβουν υπερωριακή αποζημίωση, υπολογιζόμενη βάσει των γενικής εφαρμογής μισθολογικών διατάξεων του ν. 4024/2011. Β) Ως προς την τηρητέα από την ....... διαδικασία ενταλματοποίησης των επίμαχων δαπανών, εφαρμοστέες είναι οι σχετικές διατάξεις του β.δ. 17.5./15.6.1959, καθόσον, ούτε από τα στοιχεία του φακέλου, ούτε από τα 4051/21.7.2016 και 258/18.1.2017 σε Ορθή Επανάληψη έγγραφά της, προκύπτει ότι υφίστανται ειδικές διατάξεις στον Κανονισμό Διοίκησης και Διαχείρισης αυτής, σχετικά με τη διαδικασία πραγματοποίησης των δαπανών της, απορριπτομένου ως αβασίμου του προβαλλόμενου από αυτήν ισχυρισμού περί μη εφαρμογής των εν λόγω διατάξεων (Πράξεις VII Τμήματος 27/2015, 34/2014, 31/2012, κ.ά.). Συνεπώς, εφόσον η πραγματοποίηση των ελεγχόμενων δαπανών έλαβε χώρα κατά τα έτη 2014 και 2015, έπρεπε αυτές να εκκαθαριστούν και να ενταλματοποιηθούν στον ΚΑΕ 82005000 «δαπάνες προηγούμενων χρήσεων» και όχι στον ΚΑΕ 61010000 (Αμοιβές μελών ΔΣ) του προϋπολογισμού του έτους 2016 της ......., κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Εντούτοις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση τα αρμόδια όργανα της ....... δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων δημοσιολογιστικών διατάξεων, αλλά λαμβάνοντας υπόψη την νομολογία του Κλιμακίου τούτου (ενδεικτικά, Πράξεις 322, 133/2014 αυτού) ότι δηλ. με την κατάργηση, από 1.1.2013, των αποζημιώσεων των μελών των δημοτικών συμβουλίων για την συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις τους, επέρχεται, ως αυτόθροη συνέπεια, και η κατάργηση των αντίστοιχων αποζημιώσεων του προέδρου, των μελών, του εισηγητή και του γραμματέα του Δ.Σ. των Δ.Ε.Υ.Α.., δεν προέβησαν στη χορήγηση της εν λόγω αποζημίωσης για τα έτη 2014 και 2015. Ακολούθως όμως, κατόπιν της αλλαγής της νομολογίας του Δικαστηρίου για την καταβολή της επίμαχης αποζημίωσης (με την 15/2015 Πράξη του VII Τμήματος), τα εν λόγω όργανα, πεπλανημένως πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι ενεργούσαν νόμιμα όταν αναλάμβαναν τις οικείες δαπάνες και δέσμευσαν τις σχετικές πιστώσεις μεταγενέστερα (το 2016), με μεταφορά πιστώσεων, λόγω διαθεσίμου υπολοίπου, από τον ΚΑΕ 82005000 «δαπάνες προηγούμενων χρήσεων» στον ΚΑΕ 61010000 (Αμοιβές μελών ΔΣ) του προϋπολογισμού του έτους 2016 (βλ. και Πράξη 197/2016 του Κλιμακίου τούτου).
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/209/2019
Καταβολή αποζημιώσεων:Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, η οποία αφορά σε αποζημιώσεις δημοτικών συμβούλων για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου που πραγματοποιήθηκαν εντός του έτους 2017, είναι μη κανονική, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο. Και τούτο διότι σύμφωνα με την αρχή του ενιαυσίου, που διέπει την κατάρτιση και εκτέλεση του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, για τη νόμιμη πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης σε βάρος των πιστώσεων του τελευταίου απαιτείται προηγουμένως να έχει αναληφθεί νόμιμα η σχετική υποχρέωση σε βάρος των εγγεγραμμένων πιστώσεων του οικείου Κ.Α.Ε., και τούτο σε βάρος του προϋπολογισμού του έτους, στο οποίο ανάγεται η δαπάνη. Στην περίπτωση δε που η σχετική δαπάνη, για την οποία αναλήφθηκε η σχετική υποχρέωση και δι’ αυτής δεσμεύθηκε η οικεία πίστωση, δεν πραγματοποιηθεί εν όλω ή εν μέρει εντός του έτους, κατά το οποίο το πρώτον αναλήφθηκε, ο διατάκτης οφείλει να ανακαλέσει τη δέσμευση της οικείας πίστωσης και να εγγράψει στον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους τις αναγκαίες για την εξόφληση του εναπομείναντος μέρους της δαπάνης πιστώσεις, οφείλει δε να προβεί στη δέσμευση αυτών κατά προτεραιότητα. Πλην όμως, στην υπό κρίση περίπτωση η απόφαση ανάληψης της σχετική υποχρέωσης καθώς και το χρηματικό ένταλμα πληρωμής για την καταβολή των αποζημιώσεων αυτών εκδόθηκαν το πρώτον εντός του οικονομικού έτους 2018 και όχι εντός του έτους 2017, ώστε στη συνέχεια να ανατραπούν/ακυρωθούν και η σχετική υποχρέωση να αναληφθεί εκ νέου -καθ’ όλον ή εν μέρει – σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του επόμενου οικονομικού έτους (2018). Ο ισχυρισμός δε που προβάλλεται από το Δήμο στο 7156/25.9.2018 έγγραφο επανυποβολής του χρηματικού εντάλματος πληρωμής ότι η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί εντός του οικονομικού έτους 2017, δηλ. κατά το χρόνο πραγματοποίησης των προαναφερθεισών συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου, καθόσον δεν είχε εκδοθεί ακόμη η ΚΥΑ 11836/17.4.2018, με την οποία καθορίστηκαν αναδρομικά οι λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου 33 παρ. 3 του ν. 4483/2017, η δε ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης κατέστη δυνατή αμέσως μετά την έκδοση αυτής, τυγχάνει απορριπτέος ως αβάσιμος. Και τούτο διότι οι ουσιαστικές ρυθμίσεις του άρθρου 33 παρ. 3 του ν. 4483/2017 ήταν πλήρεις και σαφείς κατά περιεχόμενο, τόσο ως προς τα κριτήρια προσδιορισμού των δικαιούμενων να λάβουν την αποζημίωση καθώς και ως προς το ύψος αυτής και τις προϋποθέσεις καταβολής της, ήταν δε ως εκ τούτου δυνατόν να εφαρμοστούν άμεσα, τα δε θέματα που ρυθμίστηκαν με την ως άνω ΚΥΑ ήταν δευτερεύουσας σημασίας και πάντως δεν ήταν κρίσιμα για την εφαρμογή των ως άνω νομοθετικών διατάξεων. Σε κάθε περίπτωση, η πλημμέλεια αυτή που πλήττει την κανονικότητα της εντελλόμενης με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνης δεν δύναται να θεραπευτεί ούτε μετά την έκδοση της ΚΥΑ 11836/17.4.2018, αφού, όπως ήδη εκτέθηκε, η τελευταία καθ’ υπέρβαση της νόμιμη εξουσιοδοτήσεως ανέδραμε στο χρόνο έναρξης ισχύος των εξουσιοδοτικών της διατάξεων και επομένως, τα έννομα αποτελέσματά της δύνανται να εκκινήσουν μόνο από το χρόνο της εκδόσεώς της και εντεύθεν. Ωστόσο, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ενόψει των συγκεκριμένων περιστάσεων και ιδίως ενόψει του δυσερμήνευτου των εφαρμοστέων στην υπόθεση διατάξεων, τα αρμόδια όργανα του Δήμου ..... συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν εν προκειμένω να πραγματοποιήσουν την εν λόγω δαπάνη το πρώτον σε βάρος του προϋπολογισμού του έτους 2018. Συνεπώς, το χρηματικό ένταλμα πληρωμής θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν συνέτρεχε άλλος λόγος μη νομιμότητας της δαπάνης. Πλην όμως, η ελεγχόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη κατά το μέρος που εντέλλεται η καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους δημοτικούς συμβούλους για τη συμμετοχή τους στις υπ’ αριθμ. 24/14.11.2017 και 27/21.12.2017 συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, οι οποίες απείχαν χρονικά από τις αυθημερόν πραγματοποιηθείσες υπ’ αριθμ. 23 και 26 συνεδριάσεις κατά 1:30 και 1:00 ώρα αντίστοιχα. Η μικρή αυτή χρονική απόκλιση μεταξύ των ως άνω συνεδριάσεων, ανεξαρτήτως του δικαιολογητικού λόγου της πραγματοποίησης των χρονικώς πρότερων ως αυτοτελών, ήτοι του ειδικού τους χαρακτήρα που επέβαλε την ψήφιση προϋπολογισμού και απολογισμού ως αποκλειστικών θεμάτων δυνάμενων να συζητηθούν κατά τη διάρκειά τους, αποδεικνύει ότι για τη συμμετοχή των δημοτικών συμβούλων στις 24/14.11.2017 και 27/21.12.2017 συνεδριάσεις δεν απαιτήθηκε ιδιαίτερη μετακίνησή τους εντός της ίδιας ημέρας, και επομένως δεν δύναται να καταβληθεί γι’ αυτές ξεχωριστή αποζημίωση, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο.