ΝΣΚ/8/2022
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν: 1) Η εταιρία «... Α.Ε.», πάροχος ιατρικών υπηρεσιών και παρακλινικών εξετάσεων προς τους ασφαλισμένους του πρώην «ΙΚΑ-ΕΤΑΜ» και νυν e-ΕΦΚΑ, δικαιούται να υπαχθεί στο μηχανισμό του άρθρου 118 του ν. 4714/2020, αναρτώντας τιμολόγια για το σύνολο των απαιτήσεών της από Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (εφεξής ΕΦΚΑ), ανεξαρτήτως της ύπαρξης -στην εξεταζόμενη περίπτωση- σχετικής αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, με την οποία κρίθηκε με ισχύ δεδικασμένου ότι μέρος αυτών των απαιτήσεων, ύψους 713.254,81 ευρώ, έχει εξοφληθεί, 2) Εφόσον η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι καταφατική, πρέπει η Υπηρεσία να εκκαθαρίσει τη σχετική δαπάνη και να εξοφλήσει την εταιρεία –ύστερα από τη διενέργεια των προβλεπόμενων διασταυρώσεων των αναρτημένων στην πλατφόρμα τιμολογίων με το υφιστάμενο φυσικό αρχείο και εφόσον δεν έχουν εξοφληθεί– με βάση τη σχετική πρόβλεψη της υπ’ αριθ. 32518/10263/10.08.2020 ΚΥΑ και παρά την έκδοση της υπ’ αριθ. 5811/2017 αμετάκλητης απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.(….) 1) Ο Πάροχος μπορεί να υπαγάγει σε ρύθμιση απαιτήσεις του για τις οποίες έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση, μόνο στο μέτρο που η δικαστική αυτή απόφαση τον δικαιώνει, αναγνωρίζοντας τις σχετικές απαιτήσεις ως βάσιμες και υποχρεώνοντας το Φορέα να καταβάλει το ποσό που αντιστοιχεί σε αυτές, ενώ αντιθέτως, δεν μπορούν να υπαχθούν σε ρύθμιση, οι απαιτήσεις του Παρόχου, οι οποίες αποτέλεσαν αντικείμενο δικαστικής κρίσης και απορρίφθηκαν. Επομένως, η δικαστική απόφαση που έχει εκδοθεί αναφορικά με συγκεκριμένα τιμολόγια, έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και λαμβάνεται υπόψη, προκειμένου να κριθεί η δυνατότητα ή μη υπαγωγής των απαιτήσεων στο μηχανισμό του άρθρου 18 του ν. 4714/2020 (ομόφωνα). 2) Τα τιμολόγια του Παρόχου που αναρτήθηκαν στην πλατφόρμα με αίτημα υπαγωγής στο μηχανισμό του άρθρου 118 του ν. 4714/2020 και αφορούν απαιτήσεις του, για τις οποίες έχει κριθεί αμετακλήτως και με ισχύ δεδικασμένου διά της υπ’ αριθ. 5811/2017 αποφάσεως του 8ου Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Αθηνών ότι έχουν ήδη εξοφληθεί (κατόπιν υπαγωγής τους στην αρχική ρύθμιση, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 34 του ν. 4038/2012), πρέπει να απορριφθούν από την Υπηρεσία και να μην πληρωθούν. Τα τιμολόγια που αφορούν απαιτήσεις για τις οποίες κρίθηκε αμετακλήτως με την ανωτέρω απόφαση ότι δεν έχουν εξοφληθεί, πρέπει να υποβληθούν στην προβλεπόμενη στις διατάξεις του άρθρου 118 παράγραφοι 3 επ. του ν. 4714/2020 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθεισών ΚΥΑ διαδικασία διασταύρωσης και εκκαθάρισης και εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες στις διατάξεις αυτές προϋποθέσεις, πρέπει να εξοφληθούν (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
196050/2020
Παράταση μέχρι 18/09/2020: α) της ηλεκτρονικής υποβολής Α.Π.Δ. Ιουνίου και Ιουλίου 2020 και καταβολής των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, για εργαζόμενους επιχειρήσεων-εργοδοτών, ενταχθέντων στο Μηχανισμό ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ & εποχικούς εργαζόμενους με δικαίωμα ή μη επαναπρόσληψης.
β) της ηλεκτρονικής υποβολής Α.Π.Δ. Ιουλίου 2020 και καταβολής των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, για εργαζόμενους επιχειρήσεων- εργοδοτών, που δραστηριοποιούνται στον τριτογενή τομέα και στους κλάδους των αεροπορικών μεταφορών του άρθρου 123, παρ. 1 και 3 του Ν.4714/2020 (Φ.Ε.Κ. Α΄148) μη ενταγμένων στο Μηχανισμό ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ. ΑΔΑ: ΨΣΤΕ46ΜΑΠΣ-Ρ14
Ε. 2131/2020
Κοινοποίηση διατάξεων των άρθρων 64 και 65 του ν. 4714/2020 (ΦΕΚ 148 Α΄/31.07.2020) - Ενσωμάτωση οδηγίας (ΕΕ) αριθ. 2019/475 του Συμβουλίου για την τροποποίηση των οδηγιών 2006/112/ΕΚ και 2008/118/ΕΚ όσον αφορά τη συμπερίληψη του ιταλικού δήμου Καμπιόνε ντ' Ιτάλια και των ιταλικών υδάτων της λίμνης του Λουγκάνο στο τελωνειακό έδαφος της ΄Ενωσης και στο πεδίο εδαφικής εφαρμογής της οδηγίας 2008/118/ΕΚ ΑΔΑ:ΩΞΡΜ46ΜΠ3Ζ-Χ7Ρ
Δ.15/Δ΄/οικ. 37177/1459/2020
Καθορισμός όρων υπαγωγής και διαδικασία εφαρμογής των παρ. 3 και 4 του άρθρου 123 του ν. 4714/2020 (Α΄ 148) για τις επιχειρήσεις - εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ακτοπλοϊκών μεταφορών, αναφορικά με την κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων που ασφαλίζονται στον e-ΕΦΚΑ, πλην του πρώην ΝΑΤ.
Δ.15/Δ’/10390/402/2021
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ. 15/Δ7οικ. 37177/1459/22-9-2020 κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός όρων υπαγωγής και διαδικασία εφαρμογής των παρ. 3 και 4 του άρθρου 123 του ν. 4714/2020 (Α’ 148) για τις επιχειρήσεις εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ακτοπλοϊκών μεταφορών, αναλογικά με την κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό, των ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενων που ασφαλίζονται στον e-ΕΦΚΑ, πλην NAT» (Β’ 4111).
Δ.15/Δ’/51846/2021
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ.15/Δ’/οικ. 37177/1459/22-9-2020 κοινής υπουργικής απόφασης «Καθορισμός όρων υπαγωγής και διαδικασία εφαρμογής των παρ. 3 και 4 του άρθρου 123 του ν. 4714/2020 (Α’ 148) για τις επιχειρήσεις - εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ακτοπλοϊκών μεταφορών, αναλογικά με την κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό, των ασφαλιστικών εισφορών εργαζόμενων που ασφαλίζονται στον e-ΕΦΚΑ, πλην ΝΑΤ» (Β’ 4111), όπως αυτή ισχύει μετά την τροποποίησή της με την υπό στοιχεία Δ.15/Δ’/οικ.10390/402/ 22-4-2021 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 1787).
ΠΟΛ.1007/2016
«Κοινοποίηση του επισήμου αντιγράφου της γνωμοδότησης υπ’ αριθ. 231/2015 του Β’ τμήματος του Ν.Σ.Κ., αναφορικά με τη δυνατότητα υπαγωγής στις ευνοϊκές διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 66 του ν. 4174/2013, υποθέσεων, για τις οποίες την 26.7.2013, είχε ήδη εκδοθεί, αλλά δεν έχει επιδοθεί δικαστική απόφαση.»(ΑΔΑ:ΩΡΘ7Η-05Ν)(ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ)
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)247/2013
Πληρωμή στο φερόμενο ως δικαιούχο Υποκατάστημα του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων ......, ποσού 108.971,26 ευρώ, που αντιστοιχεί στην πρώτη δόση της συνολικής οφειλής του νομικού προσώπου προς τον ως άνω φορέα κοινωνικής ασφάλισης από καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές με βάση τη ρύθμιση του άρθρου 21 του ν. 4038/2012.(...)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας είναι αβάσιμος και η εντελλόμενη δαπάνη νόμιμη, διότι, όπως εκτίθεται ανωτέρω (σκ. ΙΙ) κατά κανένα τρόπο από τις εφαρμοζόμενες διατάξεις συνάγεται ότι από το πεδίο εφαρμογής της ως άνω ρύθμισης εξαιρούνται οφειλές, των οποίων εκκρεμεί δικαστική εκκαθάριση και διάπλαση, μετά από άσκηση ενδίκων βοηθημάτων, όπως στην προκειμένη περίπτωση κατά την οποία εκκρεμεί ενώπιον των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων η εκδίκαση προσφυγών για την εξαφάνιση κρίσιμων καταλογιστικών πράξεων του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων σε βάρος του ήδη διατάκτη της δαπάνης νομικού προσώπου. Άλλωστε, ενόψει των χρονικών περιορισμών που τίθενται για την υπαγωγή στο άρθρο 21 του ν. 4038/2012, η μετάθεση του χρόνου υποβολής αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση μέχρι την έκδοση οριστικής ή τελεσίδικης απόφασης επί των προσφυγών του νομικού προσώπου, θα συνεπαγόταν την απώλεια της ωφέλειας από τη δυνατότητα ρύθμισης των καθυστερούμενων ασφαλιστικών του εισφορών με την έκπτωση από πρόσθετες επιβαρύνσεις επ’ αυτών. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι η διαδικασία εκτέλεσης σε βάρος του νομικού προσώπου είχε ανασταλεί με οποιοδήποτε άλλο μέσο, δεδομένου δε του τεκμηρίου νομιμότητας των διοικητικών πράξεων, εξακολουθεί η υποχρέωσή του να εξοφλήσει τις οφειλές που το βαρύνουν και το αντίστοιχο δικαίωμα του φορέα κοινωνικής ασφάλισης να επιδιώξει την αναγκαστική είσπραξή τους, η δε κρίσιμη ρύθμιση περιορίζει σαφώς την υποχρέωση αυτή κατά ποσό και απομακρύνει το ενδεχόμενο αναγκαστικής εκτέλεσης, τείνοντας παράλληλα προς ικανοποίηση των απαιτήσεων και εξυπηρέτηση των συμφερόντων του ασφαλιστικού οργανισμού, χωρίς να επηρεάζει τις εκκρεμείς δίκες, το αποτέλεσμα των οποίων θα κρίνει με δύναμη δεδικασμένου τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις των μερών που αφορά η ρύθμιση. Συνεπώς, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα κρίνεται νόμιμη και ως εκ τούτου, το χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/54/2021
Ερώτημα σχετικά με την επίδραση οριστικής δικαστικής απόφασης, η οποία δέχθηκε ασκηθείσα αίτηση περί υπαγωγής οφειλών στο ν. 3869/2010, σε κατάσχεση που επέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο εις χείρας τρίτου, η οποία είχε επιβληθεί σε χρόνο προ της ολοκλήρωσης της κατάθεσης της σχετικής αίτησης.
Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
α) Η κατάσχεση του Δημοσίου απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτου που επιβλήθηκε πριν την υποβολή αίτησης υπαγωγής του οφειλέτη στις διατάξεις του ν. 3869/2010 είναι ισχυρή και έγκυρη και αναπτύσσει τις κατά το άρθρο 33 παρ. 3 του ΚΕΔΕ συνέπειες, παρά την ρύθμιση των οφειλών του καθού η κατάσχεση, σύμφωνα με το ν.3869/2010 και, επομένως, ο τρίτος οφείλει ανελλιπώς να καταβάλλει στο Δημόσιο κάθε ποσό της κατασχεθείσας απαίτησης (γεγεννημένης ή μέλλουσας), σύμφωνα με τους όρους του κατασχετηρίου (κατά πλειοψηφία). β) Τα ποσά που καταβλήθηκαν από τον τρίτο στο Δημόσιο μέχρι την έναρξη ισχύος της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη, σύμφωνα με το ν.3869/2010, και αφορούν κατασχεθείσες και γεγεννημένες, μέχρι την ημερομηνία αυτή, απαιτήσεις, ορθώς καταβλήθηκαν και η δικαστική αυτή ρύθμιση ουδεμία έννομη συνέπεια επάγεται για τις απαιτήσεις αυτές (ομόφωνα). γ) Ποσά που καταβλήθηκαν ή θα καταβληθούν από τον τρίτο στο Δημόσιο και αφορούν κατασχεθείσες μέλλουσες απαιτήσεις, οι οποίες γεννήθηκαν μετά την έναρξη ισχύος της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3869/2010, εισπράττονται και πιστώνονται από την αρμόδια υπηρεσία, σύμφωνα με τους όρους της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη και υπό την προϋπόθεση ότι στη δικαστική ρύθμιση περιλαμβάνεται η οφειλή για την οποία επιβλήθηκε η κατάσχεση (κατά πλειοψηφία). δ) Αν μετά την κατά τα παραπάνω πίστωση απομένει υπόλοιπο ποσό (πλέον της ρύθμισης), αυτό επιστρέφεται στον οφειλέτη (όχι τον τρίτο που το κατέβαλε) ως αχρεωστήτως εισπραχθέν. Το επιπλέον αυτό ποσό μπορεί να συμψηφισθεί από την αρμόδια υπηρεσία με τυχόν οφειλές του οφειλέτη που δεν έχουν αποτελέσει αντικείμενο της δικαστικής ρύθμισης (κατά πλειοψηφία). ε) Η κατάσχεση του Δημοσίου απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτου αίρεται μόνον εφόσον με τις καταβολές από τον τρίτο ή τον οφειλέτη, κατά τα παραπάνω, καλύφθηκε το ύψος της οφειλής προς το Δημόσιο, όπως αυτό διαμορφώθηκε με τη δικαστική ρύθμιση και ο οφειλέτης προσκομίσει στην αρμόδια υπηρεσία τη δικαστική πιστοποίηση του άρθρου 11 παρ. 1 του ν.3869/2010 (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Α΄ Τακτική Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 189/2019 γνωμοδότησης του Β΄ Τμήματος. Γίνεται δεκτή πλην της παρ. 31ε από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ.
ΝΣΚ/151/2017
Υπολογισμός του ύψους της σύνταξης γήρατος που λαμβάνει δικαστική λειτουργός, η οποία έχει συνταξιοδοτηθεί κατ΄ εφαρμογήν των ευεργετικών διατάξεων περί αναπηρίας καθώς και του γεγονότος ότι έχει διανύσει ασφαλιστικό χρόνο τόσο με την ιδιότητα της δικηγόρου όσο στη συνέχεια και με εκείνη της δικαστικής λειτουργού(...)Για τον υπολογισμό του ύψους της σύνταξης που δικαιούται να λάβει, η τέως δικαστική λειτουργός Α.Ε., θα πρέπει να προστεθούν πλέον του πραγματικού χρόνου ασφάλισης που έχει διανύσει και πλασματικά έτη μέχρι την συμπλήρωση 35 ετών συνολικά. Ο πλασματικός αυτός χρόνος πρέπει να κατανεμηθεί επί του χρόνου ασφάλισης και των δύο ιδιοτήτων με βάση αναφοράς τα έτη που έχουν διανυθεί με εκάστη ιδιότητα.
Δ.Εφ.Αθ/1042/2009
Περίληψη : Σε περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων χρεών, εάν δεν υπάρχει αντίθετη συμφωνία, ο οφειλέτης έχει το δικαίωμα να ορίσει κατά την καταβολή το χρέος που θέλει να εξοφληθεί. Το ίδιο δικαίωμα έχει ο οφειλέτης και αν το χρέος αποτελείται από κεφάλαιο, τόκους και έξοδα. Εάν στην περίπτωση αυτή ο οφειλέτης δεν ορίσει διαφορετικά κατά την καταβολή, η παροχή καταλογίζεται πρώτα στα έξοδα, έπειτα στους τόκους και τελευταία στο κεφάλαιο, ενώ αν ο οφειλέτης ορίσει άλλη σειρά, διαφορετική από αυτήν, ο δανειστής μπορεί να αρνηθεί την αποδοχή της παροχής, αν όμως έλαβε και κράτησε την παροχή, όπως όρισε τον καταλογισμό της ο οφειλέτης, είναι υποχρεωμένος να την καταλογίσει σύμφωνα με τη θέληση του οφειλέτη. Καταβολή εργοληπτικού ανταλλάγματος νομιμοτόκως.