Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/71/2021

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3528/2007, 590/1977

α) Εάν είναι επιτρεπτή από το νόμο η τέλεση ιερατικών καθηκόντων, κατόπιν χειροτονίας κατά τις αρχές της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος και κάλυψης σχετικής οργανικής θέσης, μισθοδοτούμενης από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θέσης, παράλληλα με την κατοχή οργανικής θέσης δημοσίου, και ειδικότερα τελωνειακού, υπαλλήλου και β) εάν η κατά τα άνω τέλεση ιερατικών καθηκόντων θεωρείται επάγγελμα και, σε καταφατική περίπτωση, εάν απαιτείται χορήγηση άδειας στον υπάλληλο για την άσκησή τους, κατόπιν γνωμοδότησης από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο.(...)α) Δεν απαγορεύεται από το Σύνταγμα και το νόμο η χειροτονία και τέλεση από δημόσιο υπάλληλο ιερατικών καθηκόντων, κατά τις αρχές της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος, με κάλυψη οργανικής (εφημεριακής) θέσης, μισθοδοτούμενης από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, παράλληλα με την κατοχή της οργανικής του θέσης στο Δημόσιο, με την έννοια ότι η παραπάνω παράλληλη απασχόληση δεν εμπίπτει στην έννοια της κατοχής δεύτερης θέσης στον δημόσιο τομέα (ομόφωνα). β) Δεν υφίσταται, από της πλευράς του Κράτους, ασυμβίβαστο και άρα επιτρέπεται η άσκηση ιερατικών καθηκόντων από τον τελωνειακό, ειδικότερα, υπάλληλο, κατόπιν της χειροτονίας του και της κάλυψης σχετικής οργανικής θέσης, το τυχόν δε, από της πλευράς της Εκκλησίας, ασυμβίβαστο της ιδιότητας του κληρικού με την ιδιότητα του τελωνειακού υπαλλήλου δεν αναιρεί την κατά το Σύνταγμα και τους νόμους υποχρέωση εκτέλεσης από τον τελευταίο του συνόλου των καθηκόντων που συνάπτονται με τη θέση του, ακόμη και εκείνων που κρίνονται από την Εκκλησία ασυμβίβαστα προς την ιδιότητα του κληρικού (κατά πλειοψηφία). γ) Η κατά τα άνω τέλεση ιερατικών καθηκόντων δεν θεωρείται επάγγελμα, για την άσκηση του οποίου θα απαιτείτο η παροχή στον υπάλληλο άδειας κατόπιν σύμφωνης γνωμοδότησης από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο (κατά πλειοψηφία).

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/51/2019

Καταβολή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας :Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, καθόσον δεν αποδεικνύεται στη συγκεκριμένη περίπτωση η ανάθεση στο φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο, ο οποίος κατέχει οργανική θέση Εργάτη Επιμέλειας Κήπων, πρόσθετων καθηκόντων, δηλαδή καθηκόντων που του ανετέθησαν επιπροσθέτως ή ακόμα και καθ’ υποκατάσταση εκείνων της οργανικής του θέσης. Και τούτο διότι δεν προσκομίζεται, μεταξύ των δικαιολογητικών του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, απόφαση του Δημάρχου περί ανάθεσης σε αυτόν πρόσθετων κατ’ είδος καθηκόντων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 35 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, ή περί μετακίνησης αυτού σε άλλη υπηρεσία του Δήμου. Η δε 21618/1.6.2018 κοινή βεβαίωση δεν δύναται να υποκαταστήσει την έλλειψη της προϋπόθεσης αυτής, η οποία είναι θεμελιωτική του δικαιώματος λήψης του επιδόματος, καθόσον δεν δικαιολογείται εν προκειμένω κατά νόμο η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση του ενδιαφερόμενου σε καθήκοντα διαφορετικά από εκείνα της οργανικής του θέσης, στα οποία καταρχήν δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή και συντήρηση των δικτύων άρδευσης, όπως προκύπτει από το άρθρο 13 περίπτωση β) της 16713/15443/7.5.2012 (Β’ 1629) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, με την οποία εγκρίθηκε ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/115/2014

Μη νόμιμη η καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης σε δημοτική υπάλληλο, κατηγορίας ΤΕ,  λόγω άσκησης καθηκόντων αναπλήρωσης Προϊσταμένου Τμήματος, καθόσον  η τοποθέτησή της αντίκειται στις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 3584/2007, διότι έγινε κατά παράλειψη τριών υπαλλήλων οι οποίοι υπηρετούν στο ίδιο Τμήμα, που, αφενός μεν, φέρουν ανώτερο βαθμό (Β΄) από αυτή, αφετέρου δε, ανήκουν σε Κλάδο (ΔΕ 1) του οποίου οι υπάλληλοι δύνανται, σύμφωνα με το άρθρο 29 του οικείου Ο.Ε.Υ., να προΐστανται της εν λόγω οργανικής μονάδας. Το επίδομα θέσης ευθύνης καταβάλλεται σε όποιον ασκεί εν τοις πράγμασι καθήκοντα προισταμένου, εφόσον όμως διορίζεται για το σκοπό αυτό με πράξη του αρμοδίου οργάνου και έχοντας τα νόμιμα προς τούτο προσόντα. 

ΕΣ/τμ1(ΚΠΕ)268/2014

Μη νόμιμη η καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης σε δημοτικό υπάλληλο, λόγω άσκησης καθηκόντων αναπληρωτή Προϊσταμένου Τμήματος, καθόσον στο ίδιο Τμήμα υπηρετούν υπάλληλοι, οι οποίοι, αφενός, έχουν βαθμό ανώτερο από τον φερόμενο ως δικαιούχο (Β΄ και Γ΄) και, αφετέρου, ανήκουν σε κλάδο (ΔΕ29), του οποίου οι υπάλληλοι δύνανται να προΐστανται της εν λόγω οργανικής μονάδας (άρθρο 100 του ν. 3584/2007, ΦΕΚ Α΄ 143/2007).

ΝΣΚ/466/2008

Υπάλληλοι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, που έχουν εκλεγεί Δήμαρχοι. Λήψη ειδικής άδειας, για όλο το διάστημα της αιρετής θητείας τους. Συνέπειες για την υπηρεσιακή τους κατάσταση.(...)Προκειμένου για υπάλληλο Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως, ο οποίος έχει εκλεγεί Δήμαρχος και έτυχε ειδικής άδειας, κατ άρθρο 139 Κ.Δ.Κ. για όλο το διάστημα της θητείας του: α) Δεν συντρέχει κώλυμα μονιμοποίησης εκ της μη ασκήσεως των καθηκόντων της οργανικής θέσης και εντεύθεν μη παροχής δυνατότητας προς αξιολόγηση της απόδοσης του υπαλλήλου. Το υπηρεσιακό συμβούλιο της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως θα διερευνήσει το στοιχείο χορήγησης ειδικής άδειας (κατ άρθρο 139 Κ.Δ.Κ.), καθώς και την παρέλευση διετούς χρονικού διαστήματος από του διορισμού του (πλειοψ.), β) ο προειρημένος υπάλληλος είναι δυνατόν να περιληφθεί στους πίνακες προακτέων, καίτοι δεν συντρέχει επιτυχής ολοκλήρωση της εισαγωγικής εκπαίδευσης, κατ άρθρο 47 παρ.2 του Υπαλληλικού Κώδικα (πλειοψ.), γ) προϋπόθεση προς μετάταξή του είναι η παρέλευση διετίας από το διορισμό του, σύμφωνα με το άρθρο 73 παρ.1 του Υπαλληλικού Κώδικα. (ομοφ.)


ΝΣΚ/251/2016

Αν η δημιουργία και πώληση γλυπτών έργων από δόκιμο δημόσιο υπάλληλο, εκτός ωραρίου εργασίας του, α) συνιστά άσκηση εμπορίας, β) συμβιβάζεται με τα καθήκοντα της θέσης του ως διευθυντού επαγγελματικής Σχολής Καλών Τεχνών, γ) παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του. (..)Η δημιουργία από δόκιμο υπάλληλο γλυπτών έργων προς πώληση δεν συνιστά άσκηση εμπορίας κατά τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 3 Ν. 3528/2007. Ανήκει στην ουσιαστική κρίση της Διοίκησης, κατά την έκδοση σχετικής άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή, η διαπίστωση αν η δραστηριότητα αυτή του υπαλλήλου συνάδει και συμβιβάζεται προς τα καθήκοντα της θέσης του ή αν παρεμποδίζει την ομαλή εκτέλεση της υπηρεσίας του (ομοφ.).


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)120/2015

ΜΕΤΑΤΑΞΗ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥ:Μη νόμιμη η καταβολή διαφοράς αποδοχών σε υπάλληλο Δήμου με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.), λόγω της μετάταξής της από τον κλάδο Δ.Ε. Διοικητικού στον κλάδο Π.Ε. Διοικητικού με μεταφορά της προσωποπαγούς θέσης που κατείχε, καθόσον κατά παράβαση του άρθρου 33 του ν. 4305/2014 (ΦΕΚ Α΄ 237/2014) η μετάταξη της ανωτέρω υπαλλήλου διενεργήθηκε με μεταφορά της προσωποπαγούς θέσης που κατείχε, διότι μετά τη θέση σε ισχύ της εν λόγω διάταξης, απαγορεύεται η μετάταξη, ως οιονεί διορισμός, χωρίς την ύπαρξη κενής οργανικής θέσης.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/74/2017

Καταβολή επιδοματος θέσης ευθύνης.(..) Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, η καταβολή του επίμαχου επιδόματος θέσης ευθύνης στην φερόμενη ως δικαιούχο του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος είναι μη νόμιμη.(..).... το επίδομα θέσης ευθύνης καταβάλλεται νομίμως σε εκείνον που ασκεί εν τοις πράγμασι καθήκοντα προϊσταμένου εφόσον, όμως, έχοντας τα νόμιμα προς τούτο προσόντα, διορίζεται προηγουμένως για το σκοπό αυτό με πράξη του αρμόδιου οργάνου, ανεξαρτήτως της αιτίας στην οποία οφείλεται η απουσία Προϊσταμένου, δηλαδή ακόμα και στην περίπτωση, όπως εν προκειμένω, που η απουσία αυτή οφείλεται σε συνταξιοδότηση του υπηρετούντος Προϊσταμένου, οι δε ανωτέρω ισχυρισμοί δεν δύνανται να καταστήσουν νόμιμη την άσκηση από δημόσιο υπάλληλο καθηκόντων αναπλήρωσης Προϊσταμένου οργανικής μονάδας χωρίς προηγούμενη απόφαση του αρμόδιου οργάνου που να τον διορίζει ως αναπληρωτή...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΝΣΚ/8/2017

Επιστροφή αποδοχών αργίας που καταβλήθηκαν μη νόμιμα σε δημόσιο υπάλληλο:(..)Η υπηρεσία νομίμως αναζητά από δημόσιο υπάλληλο την επιστροφή, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, των χρηματικών ποσών που αυτός έλαβε μη νόμιμα κατά το χρονικό διάστημα που τελούσε σε κατάσταση αργίας, λόγω πειθαρχικής καταδίκης σε πρώτο βαθμό για το παράπτωμα της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των καθηκόντων του και επιβολής στον ίδιο της ποινής της οριστικής παύσης, έστω και αν ο εν λόγω υπάλληλος καταδικάστηκε μεταγενέστερα, με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την ποινή της προσωρινής παύσης, η επιβολή της οποίας, βάσει των σχετικών διατάξεων που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης του ως άνω δικαστηρίου δικαιολογούσε την καταβολή αποδοχών αργίας (ομοφ).


ΕλΣυνΚλ.Τμ.1/108/2016

Καταβολή διαφοράς μισθοδοσίας: Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι νομίμως εκκίνησε η διαδικασία της μετάταξης του ως άνω υπαλλήλου κατόπιν αίτησής του και χωρίς την προηγούμενη σχετική ανακοίνωση- πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το Δήμο ..., καθόσον στην προκειμένη περίπτωση η μετάταξη έγινε με μεταφορά της οργανικής θέσης του υπαλλήλου κατ’ εφαρμογή της διάταξης που προβλέπεται στο άρθρο 35 παρ. 5 του ν. 4024/2011, και, συνεπώς, δεν επρόκειτο για κάλυψη κενής οργανικής θέσης άλλου κλάδου την οποία, εφόσον επιθυμούσε να καλύψει ο Δήμος, όφειλε να ανακοινώσει, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 2 και 71 παρ. 1 του ν. 3528/2007..Περαιτέρω, και επειδή με την ως άνω διαδικασία εισάγεται εξαιρετική διαδικασία μετάταξης των υπαλλήλων σε κλάδο, που δεν υφίσταται κενή οργανική θέση, με ταυτόχρονη μεταφορά της θέσης που κατέχει ο υπάλληλος και, συνεπώς, την αντίστοιχη κατάργηση της οργανικής θέσης του κλάδου, από τον οποίο μετατάσσεται, θα πρέπει, όπως ήδη αναφέρθηκε και παραπάνω, για λόγους διαφάνειας να αιτιολογείται τόσο η ύπαρξη ανάγκης που καθιστά απαραίτητη την αύξηση των υπαλλήλων συγκεκριμένου κλάδου και κατ’ επέκταση των σχετικών οργανικών θέσεων, όσο και η δυνατότητα του φορέα να λειτουργήσει με επάρκεια μετά την κατάργηση της «μεταφερόμενης» οργανικής θέσης. Στην προκειμένη περίπτωση ρητή αιτιολόγηση της μετάταξης αυτής δεν υφίσταται, καθόσον ουδέν διαλαμβάνεται στη σχετική απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Εντούτοις, τόσο η ύπαρξη ανάγκης που καθιστά απαραίτητη την αύξηση των υπαλλήλων του κλάδου ΔΕ29 Οδηγών Αυτοκινήτων, όσο και η δυνατότητα του Δήμου να λειτουργήσει με επάρκεια μετά την κατάργηση μίας θέσης ΥΕ Εργάτη Καθαριότητας αιτιολογείται πλήρως από το πραγματικό γεγονός ότι ο ως άνω υπάλληλος από την ημερομηνία του διορισμού του τον Νοέμβριο του έτους 2009 και εντεύθεν εργαζόταν διαρκώς ως οδηγός στην Υπηρεσία Καθαριότητας, όπως αυτό βεβαιώνεται στην 7388/14.3.2014 βεβαίωση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Καθαριότητας, Ανακύκλωσης & Πρασίνου του Δήμου .... Κατά συνέπεια, αυτός ουδέποτε άσκησε τα καθήκοντα της οργανικής του θέσης, ως Εργάτη Καθαριότητας, αλλά αυτά του Οδηγού, γεγονός που αποδεικνύει τόσο την ύπαρξη ανάγκης για αύξηση των οργανικών θέσεων των υπαλλήλων του κλάδου ΔΕ 29 Οδηγών Αυτοκινήτων, όσο και τη δυνατότητα του Δήμου να λειτουργήσει με επάρκεια μετά και την κατάργηση της «μεταφερόμενης» οργανικής θέσης του υπαλλήλου αυτού. Τέλος, από την προαναφερόμενη βεβαίωση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Καθαριότητας, Ανακύκλωσης & Πρασίνου του Δήμου ..., προκύπτει και η κατά κύρια απασχόληση υπερδιετής εμπειρία του φερόμενου ως δικαιούχου του επίμαχου χρηματικού εντάλματος στην άσκηση των καθηκόντων της θέσης, στην οποία ζητείται η μετάταξη. Και τούτο, διότι κατά τα οριζόμενα ανωτέρω, επιρροή στην εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 77 και 217 του Κ.Κ.Δ.Κ.Υ. ασκεί το πραγματικό γεγονός της κύριας απασχόλησης στα επίμαχα καθήκοντα του Οδηγού Αυτοκινήτων και όχι η τήρηση ή μη της νομιμότητας της διαδικασίας για την ανάθεση των καθηκόντων αυτών και την απόκτηση της σχετικής εμπειρίας.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το 28, οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου ... είναι νόμιμη και αυτό πρέπει να θεωρηθεί.


ΝΣΚ/398/2014

Υπάλληλοι ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Θέσεις ευθύνης – Κατάθεση δύο υπεύθυνων δηλώσεων από υπάλληλο – Κωλύματα – Ενέργειες του Προϊσταμένου Διεύθυνσης. Νόμιμα ο Διευθυντής του Τοπικού Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Αριδαίας, έλαβε υπόψη του την πρώτη υπεύθυνη δήλωση της υπαλλήλου Χ.Π., με την οποία δήλωσε αδυναμία εκτέλεσης καθηκόντων θέσης ευθύνης Προϊσταμένης Τμήματος και δεν υποχρεούται να λάβει υπόψη του την δεύτερη υπεύθυνη δήλωσή της. (ομοφ.)