ΝΣΚ/270/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απαλλαγή του Δημοσίου από το ειδικό τέλος για την μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων υδρεύσεως και αποχετεύσεως.Το Ελληνικό Δημόσιο απαλλάσσεται από την καταβολή του ειδικού τέλους του άρθρου 11 του Ν 1069/80 έναντι των επιχειρήσεων υδρεύσεως και αποχετεύσεως του ίδιου νόμου, διότι αφενός μεν οι θεσμοθετηθείσες έναντι των Δήμων ή των Κοινοτήτων απαλλαγές, ήτοι μη καταβολής δημοτικού ή κοινοτικού φόρου, τέλους, δικαιώματος και εισφοράς, εξακολουθούν να δεσμεύουν ομοίως και τις ανωτέρω επιχειρήσεις, καθόσον οι τελευταίες υποκαθίστανται εκ του νόμου αυτοδικαίως σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Δήμων και των Κοινοτήτων που αναφέρονται στην ύδρευση και την αποχέτευση, αφετέρου δε το άνω ειδικό τέλος, ανεξαρτήτως του εάν αποτελεί φόρο ή ανταποδοτικό τέλος, αντιδιαστέλλεται σαφώς από το τέλος υδρεύσεως, στην καταβολή του οποίου και μόνο υποχρεώνεται το Ελληνικό Δημόσιο.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν.1069/1980
Περί κινήτρων δια την ίδρυσιν Επιχειρήσεων Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως.
ΝΣΚ/138/2007
Νομικό καθεστώς των προμηθειών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρεύσεως-Αποχετεύσεως και της Δημοτικής Επιχειρήσεως Υδρεύσεως-Αποχετεύσεως Βόλου.
Ν.2744/1999
Ρυθμίσεις θεμάτων της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.ΥΔ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις.
28249/2022
Καθορισμός αριθμού θέσεων στην Εταιρεία Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (Ε.ΥΔ.Α.Π.), που πληρούνται από άτομα που προστατεύονται από τον ν. 2643/1998 και κατανομή των θέσεων αυτών.
Ν.890/1979
Περί συστάσεως δημοτικής επιχειρήσεως υδρεύσεως και αποχετεύσεως δήμων και κοινοτήτων μείζονος περιοχής Βόλου.
Ν.3852/2010,ΦΕΚ: 87/Α/2010 άρθρο 109 παρ. 8:8. Από 1.1.2011 η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Μείζονος περιοχής Βόλου (Δ.Ε.Υ.Α.Μ.Β.) διέπεται σχετικά με την εν γένει λειτουργία της από τις σχετικές διατάξεις του ν. 1069/1980 (Α΄191). Οι αντίστοιχες διατάξεις του ν. 890/1979 (Α΄80) καταργούνται. Η θητεία του παρόντος διοικητικού συμβουλίου λήγει με την εγκατάσταση του νέου, το οποίο ορίζεται κατά τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 1069/1980.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/77/2019
Προμήθεια συστήματος τηλεελέγχου...Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνάπτεται η υπό έλεγχο δανειακή σύμβαση μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. .... και του ..., δυνάμει των αρχικών αποφάσεων προσφυγής στο δανεισμό και έγκρισης των σχετικών όρων από τα αρμόδια όργανα της Δ.Ε.Υ.Α. και του .... Κατά την ειδικότερη, όμως, γνώμη της Παρέδρου Γεωργίας Κάνδυλα ο αναφερόμενος στο άρθρο 10 του σχεδίου σύμβασης όρος με τίτλο «Ασφάλεια δανείου», βάσει του οποίου η Δ.Ε.Υ.Α. .... εκχωρεί στο ... προς εξασφάλιση της πληρωμής του συνομολογηθέντος δανείου το σύνολο των εσόδων της σε περίπτωση απένταξης από το Πρόγραμμα Χρηματοδότησης, αντίκειται στο άρθρο 5 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107/31.7.2017) που τροποποίησε το άρθρο 10 του ν. 1069/1980 (Α΄ 191). Και τούτο, διότι η παράγραφος 2 του τελευταίου (δηλ. του άρθρου 10 του ν. 1069/1980), όπως ισχύει, προβλέπει ότι οι Δ.Ε.Υ.Α., στις οποίες χορηγούνται δάνεια, επιτρέπεται να εξοφλούν τις αναλογούσες τοκοχρεωλυτικές δόσεις από τα έσοδα που προέρχονται αποκλειστικά από τους πόρους του προβλεπόμενου στο άρθρο 11 του ν. 1069/1980 ειδικού τέλους, ήτοι του τέλους που επιβάλλεται και εισπράττεται με σκοπό τη μελέτη, κατασκευή, ανακατασκευή ή επέκταση των έργων ύδρευσης και αποχέτευσης. Το εν λόγω ειδικό τέλος υπολογίζεται σε ποσοστό 80% επί της αξίας του καταναλισκόμενου ύδατος και αποτελεί επιχορήγηση παγίων επενδύσεων των Δ.Ε.Υ.Α. (βλ. άρθρο 10 παρ. 1 περίπτ. α΄ και παρ. 2 του ν. 1069/1980, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4483/2017, σε συνδυασμό με το άρθρο 11 του ν. 1069/1980). Ως εκ τούτου, κατά την άποψη αυτή, νομίμως καταρχήν συνάπτεται η υπό έλεγχο δανειακή σύμβαση μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. .... και του ... υπό τον όρο ότι το υπ’ αριθμ. 10 άρθρο του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης θα τροποποιηθεί κατά τρόπον, ώστε τα εκχωρούμενα στο ... προς εξασφάλιση του δανείου έσοδα της Δ.Ε.Υ.Α. να περιοριστούν σε εκείνα που προέρχονται από το ειδικό τέλος του άρθρου 11 του ν. 1069/1980.
570/2016
Εμφάνιση εσόδου και τακτοποίησης εξόδου συνολικού ποσού € 315.000.000,00, λόγω ανάληψης από το Ελληνικό Δημόσιο των υποχρεώσεων του ΟΣΕ έναντι της Eurofima.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/32/2019
Νομιμότητα σχεδίου προγραμματικής σύμβασης:..Με τα δεδομένα αυτά, το υποβληθέν για έλεγχο οικείο σχέδιο σύμβασης, μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. … και του Συνδέσμου Ύδρευσης Δήμων …, … και Κοινοτήτων περιοχής .., έχει το ελάχιστο κατά νόμο περιεχόμενο, και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του σχεδίου αυτού, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της...Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. … και του Συνδέσμου Ύδρευσης Δήμων .., … και Κοινοτήτων περιοχής ...
ΕΣ/ΤΜ.6/978/2019
ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα προς όσα εκτέθηκαν στη σκέψη ΙΙ, το Τμήμα κρίνει ότι ο ανωτέρω όρος του άρθρου 10 της ελεγχόμενης δανειακής σύμβασης, σύμφωνα με τον οποίο η Δ.Ε.Υ.Α. ... εκχωρεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων όλα γενικά τα έσοδά της, προς εξασφάλιση της πληρωμής του δανείου, σε περίπτωση απένταξής της από το Πρόγραμμα «….» και καταγγελίας της σύμβασης, δεν αντίκειται στο άρθρο 10 του ν. 1069/1980, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4483/2017 και, συνεπώς, είναι νόμιμος. Και τούτο, διότι η ρύθμιση του άρθρου 10 παρ. 2 του ως άνω ν. 1069/1980, σύμφωνα με την οποία το ειδικό τέλος, που προβλέπεται στο άρθρο 11 του ίδιου νόμου, χρησιμοποιείται αποκλειστικά, μεταξύ άλλων, για την εξόφληση τοκοχρεωλυσίων από δάνεια, καθορίζει τους σκοπούς για τους οποίους νομίμως μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τέλος αυτό, δεν αποκλείει όμως τη χρησιμοποίηση και των λοιπών πόρων των Δ.Ε.Υ.Α., που αναφέρονται στην παρ. 1 του ίδιου άρθρου 10, για την εξασφάλιση της αποπληρωμής των δανείων που λαμβάνουν αυτές, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο δεν απαγορεύεται από καμία διάταξη νόμου.Ανακαλεί την 4/2019 Πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό
ΝΣΚ/124/2017
Χαρακτηρισμός των ποσοστών και ποσών που αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο από τα ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. ως φόρου ή τέλους ή εισφοράς - Ζητήματα που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία βεβαίωσης και στις περιπτώσεις μη αποδόσεως, ανακριβούς ή εκπρόθεσμης αποδόσεως των ως άνω ποσοστών και ποσών.Η επιβληθείσα, αρχικά με το άρθρο 39 του ν. 2963/2001 και στη συνέχεια με το άρθρο 120 του ν. 4199/2013 επιβάρυνση στα Ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο. (ΙΚΤΕΟ), αποτελεί ειδικό φόρο επί των συναλλαγών, του οποίου το υποκείμενο, η κατηγορία των βαρυνόμενων συναλλαγών και ο συντελεστής καθορίζονται από το άρθρο 39 παρ.1 του ν. 2963/2001, επομένως, η φορολογική αρχή του τόπου εγκατάστασης του ΙΚΤΕΟ, δύναται να προβεί σε φορολογικό έλεγχο αυτού. Σε περίπτωση μη απόδοσης ή ανακριβούς ή εκπρόθεσμης απόδοσης του ως άνω οικονομικού βάρους, έχουν εφαρμογή, για την επιβολή κυρώσεων, οι διατάξεις του ν. 2523/1997 (για το χρονικό διάστημα πριν και μετά την 1-1-2014) και όχι τα άρθρα του ν. 4174/2013 (Κ.Φορ.Δ/σίας). Δεν τίθεται ζήτημα αποδόσεως, ανακριβούς ή εκπρόθεσμης αποδόσεως από τα ΙΚΤΕΟ στο Ελληνικό Δημόσιο του πρόσθετου ειδικού τέλους εκπρόθεσμης προσκόμισης οχημάτων για αρχικό ή επαναληπτικό έλεγχο, καθόσον το ως άνω τέλος δεν εισπράττεται ως μέρος της αμοιβής από τα Ι.Κ.Τ.Ε.Ο., αλλά εισπράττεται είτε με διπλότυπο είσπραξης τύπου Α, είτε με ειδικά έντυπα παραβόλων σε ευρώ, τα οποία κυκλοφορούν βάσει της υπ΄αριθ. 1093246/5486/0016/2000 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, που προσκομίζουν οι υπόχρεοι ιδιοκτήτες των οχημάτων προκειμένου να διεξαχθεί ο τεχνικός έλεγχος.