N 999/1979
Τύπος: Νόμοι και Διατάγματα
Περί συντονισμού των προγραμμάτων και εργασιών κατασκευής οδών και έργων κοινής ωφελείας εις την περιοχήν Μείζονος Πρωτευούσης και ετέρας περιοχάς της Χώρας και άλλων τινών διατάξεων.(Α' 293).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν.867/1979
Περί κυρώσεως τροποποιήσεως και συμπληρώσεως της από 28.7.78 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας "περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχήν Βορείου Ελλάδος κ.λ.π. και ρυθμίσεως ετέρων τινών συναφών θεμάτων".
ΕλΣυν/Κλ.7/23/2014
Τουριστική προβολή (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι εφόσον η δημιουργία της διαδικτυακής πύλης στοχεύει στην υλοποίηση προγράμματος τουριστικής προβολής της περιοχής του Δήμου ..., αυτή επιβάλλεται να εναρμονίζεται προς τον τουριστικό σχεδιασμό της χώρας και για το σκοπό αυτό απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Γραμματείας Τουρισμού, η οποία, διατυπώθηκε τελικώς με το …../29.10.2013 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Τουρισμού, η οποία συνίσταται στην έγκριση της κατασκευής του εν λόγω διαδικτυακού τόπου, υπό την προϋπόθεση της προσθήκης του νέου λογοτύπου τουριστικής προβολής της Ελλάδος θεραπεύοντας κατά τον τρόπο αυτό τη πλημμέλεια της μη έγκαιρης υποβολής των τεχνικών προδιαγραφών του υπό κατασκευή ιστοτόπου από το Δήμο ... προς το υπουργείο Τουρισμού. Οι δε σχετικές επισημάνσεις του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Τουρισμού περί συντονισμού των σχετικών ενεργειών τουριστικής προβολής και της βελτίωσης της εικόνας της περιοχής του Δήμου ..., ως τουριστικού προορισμού, σύμφωνα προς τη σχετικώς εκδοθείσα εγκύκλιο του Υπουργείου, είναι δυνατόν να ληφθούν υπόψη κατά τη διαμόρφωση του περιεχομένου της ιστοσελίδας, η οποία έπεται της κρίσιμης φάσης υλοποίησης των εργασιών διαμόρφωσης της πλατφόρμας προβολής των πληροφοριών. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν και έγιναν δεκτά, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2013, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/455/2016
Κατασκευή-αναάθμιση οδικού άξονα...Mε τη 275/2012 Πράξη του παρόντος Κλιμακίου κρίθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, μεταξύ του Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Κατασκευής Οδών και Γεφυρών (Δ1β) της Διεύθυνσης Οδικών Έργων (Δ1) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (νυν «Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών», βλ. άρθρο 4 παρ. 2 του π.δ. 123/2016, ΦΕΚ Α΄ 208), και της κοινοπραξίας εργοληπτικών επιχειρήσεων με την επωνυμία «…», για την εκτέλεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ/ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ …», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 39.515.400,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Το έργο, που είχε αρχικώς ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας», έχει ήδη ενταχθεί ως Υποέργο 1 της Πράξης «Κατασκευή – αναβάθμιση του οδικού άξονα ...» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (εφεξής «ΕΤΠΑ» - βλ. την οικ.7603/29.6.2016 απόφαση της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΤΠΑ και του Ταμείου Συνοχής, με την οποία ορίσθηκε η επιλέξιμη δημόσια δαπάνη για τον υπολογισμό της κοινοτικής συνδρομής σε 37.409.525,46 ευρώ). Στις 10.9.2012 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση, έναντι συνολικού ανταλλάγματος 38.004.088,80 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Ήδη, με το ΚΓ/ΦΚΑΘ75.00/ΟΔ/οικ.8414/2.11.2015 έγγραφο του Προϊσταμένου της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υποβλήθηκε ενώπιον του Κλιμακίου τούτου σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για το ως άνω έργο, συνολικής δαπάνης 12.850.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας, συνοδευόμενο από τον 2ο ΑΠΕ της 1ης αυτής συμπληρωματικής σύμβασης, το 2ο ΠΚΤΜΝΕ, την οικεία Αιτιολογική Έκθεση και την από 4.8.2016 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων (Τμήμα Κατασκευών). Πλην όμως, στα στοιχεία του φακέλου δεν περιλαμβάνεται απόφαση έγκρισης της υποβληθείσας για έλεγχο συμπληρωματικής σύμβασης, καθώς και των συνοδευόντων αυτή ΑΠΕ και ΠΚΤΜΝΕ, από την Προϊσταμένη Αρχή (αλλά σχέδιο της απόφασης αυτής). Ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις Ι και ΙΙ, στην προκειμένη περίπτωση δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία που προηγείται της σύναψης της εν λόγω σύμβασης, ήτοι δεν στοιχειοθετείται ούτε επιμέρους φάση της ελεγχόμενης από το Ελεγκτικό Συνέδριο διαδικασίας. Συνεπώς, το Κλιμάκιο στερείται της αρμοδιότητας να αποφανθεί για τη νομιμότητα του σχεδίου της συμπληρωματικής αυτής σύμβασης, το οποίο εισήχθη απαραδέκτως για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/165/2018
Εκτέλεση του συγχρηματοδοτούμενου, από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, έργου "Καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και εισφοροαποφυγής στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ" (ήδη Ε.Φ.Κ.Α.), Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το αντικείμενο του ελεγχόμενου διαγωνισμού φέρει εξειδικευμένο χαρακτήρα και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που δικαιολογούν την αναλογική εφαρμογή της παρ. 4 του άρ. 38 του π.δ. 118/2007 και καθιστούν επιτρεπτή τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής διεξαγωγής αυτού. Ειδικότερα, το αντικείμενο των ζητούμενων υπηρεσιών πληροφορικής, όπως αυτό προκύπτει από την απόφαση ένταξης της σχετικής Πράξης στο συγχρηματοδοτούμενο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, τη διακήρυξη, τις τεθείσες τεχνικές προδιαγραφές (πίνακας συμμόρφωσης C.4.5.1.), τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής των υποψηφίων φορέων (άρθρο Β.2.6.), τα κριτήρια τεχνικής αξιολόγησης και βαθμολόγησης των τεχνικών προσφορών των διαγωνιζομένων (άρθρο Β4.1.4.), τις γενικές απαιτήσεις του νέου πληροφοριακού συστήματος, των ενοτήτων αυτού (άρθρα Α3.3.4. και Α3.3.5.) και τη μεθοδολογία υλοποίησης του έργου (άρθρο Α4), απαιτεί (το αντικείμενο των ζητούμενων υπηρεσιών) συναφή εμπειρία και ειδική γνώση των δεδομένων του προκηρυχθέντος έργου, το οποίο είναι σύγχρονο ως προς την αρχιτεκτονική του, το δε ζητούμενο τεχνολογικό και λειτουργικό μοντέλο είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένο. Τούτο διότι, χαρακτηρίζεται από μεγάλο εύρος τόσο σε ποιοτικό επίπεδο, λόγω της ανάγκης εξαγωγής πληροφοριών και από άλλους, εκτός ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη Ε.Φ.Κ.Α.), φορείς, που χρήζουν ανάλυσης με ειδικά εργαλεία, μορφοποίησης και συντονισμού για τους χρήστες, όσο και σε ποσοτικό επίπεδο, λόγω του μεγάλου εύρους των πληροφοριών, των ζητούμενων ελέγχων και των εκτεταμένων διασταυρώσεων, ενώ χαρακτηρίζεται και από ιδιαίτερη βαρύτητα ως προς τους στόχους του, αφού αποβλέπει στη δραστική μείωση της εισφοροδιαφυγής και εισφοροαποφυγής και την αύξηση των εσόδων του Φορέα μέσω των αποτελεσματικών ελέγχων σε ασφαλισμένους και εργοδότες. Περαιτέρω, τόσο από τις δοθείσες διευκρινίσεις προς τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν φορείς, όσο και από συνταχθέντα πρακτικά αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών, αλλά και τις εισηγήσεις αναφορικά με τις ασκηθείσες προδικαστικές προσφυγές των υποψηφίων, προκύπτει ότι μόνο μία εξειδικευμένη σε θέματα πληροφορικής επιτροπή θα μπορούσε να φέρει με επιτυχία εις πέρας τη διαγωνιστική διαδικασία. Επομένως, τα ιδιαίτερα αυτά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον επίμαχο διαγωνισμό δικαιολογούν τη συγκρότηση της Έκτακτης Ειδικής Επιτροπής διεξαγωγής του, αποτελούμενης από μέλη που προέρχονται από το χώρο της πληροφορικής και έχουν αποδεδειγμένα ειδικές γνώσεις και εγνωσμένη εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο (βλ. σχετικά βιογραφικά), προκειμένου να διασφαλιστεί η βέλτιστη επιλογή αναδόχου και η αποτελεσματική υλοποίηση του εν λόγω κρίσιμου για την οικονομία της χώρας έργου. Συνεπώς, κατά τον κρίσιμο χρόνο συγκρότησης της ως άνω Επιτροπής συνέτρεχαν, κατά την κρίση του Κλιμακίου, οι εκ του νόμου απαιτούμενες ουσιαστικές προϋποθέσεις για τη συγκρότησή της, αποτελούμενης από στελέχη εξειδικευμένα και επιλεγμένα βάσει των ειδικών απαιτήσεων του συγκεκριμένου έργου, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα. Ως εκ τούτου, η οικεία απόφαση συγκρότησης της ορισθείσας επιτροπής αξιολόγησης παρίσταται αιτιολογημένη και ο σχετικός λόγος διαφωνίας είναι αβάσιμος και απορριπτέος. Περαιτέρω όμως, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η συγκρότηση της ως άνω Επιτροπής πάσχει, εκ του λόγου ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, δεν προηγήθηκε της σχετικής απόφασης του Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ΑΠ Ο24/5/19.6.2014) η απαιτούμενη από τις κρίσιμες ως άνω διατάξεις (σκέψη ΙΙ) έγκριση του τότε εποπτεύοντος Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, γεγονός άλλωστε που συνομολογεί και ο Ε.Φ.Κ.Α.. Όμως το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τις περιστάσεις της υπόθεσης και ιδίως ότι α) η αρμόδια Διεύθυνση Γραμματείας του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ πριν τη συγκρότηση της Επιτροπής αυτής ζήτησε εγκαίρως με έγγραφό της την έγκριση του αρμόδιου Υπουργού τονίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα της έκδοσής της λόγω της ορισθείσας ημερομηνίας διενέργειας του διαγωνισμού, β) η ίδια ως άνω Διεύθυνση κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του διαγωνισμού επανήλθε δύο φορές με έγγραφά της αιτουμένη και πάλι την έκδοση της σχετικής έγκρισης, χωρίς όμως τούτο να καταστεί εφικτό και γ) ο εν λόγω διαγωνισμός ήταν, εν πάση περιπτώσει, σε γνώση του αρμόδιου Υπουργείου, δοθέντος του ότι οι υπηρεσίες του μερίμνησαν για την ένταξη της Πράξης στο επιχειρησιακό πρόγραμμα της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση τα αρμόδια όργανα του Ε.Φ.Κ.Α., αφού εξήντλησον τις επιβαλλόμενες διοικητικές ενέργειες για τη λήψη της επίμαχης έγκρισης συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν να ακολουθήσουν τη διαδικασία της συγκρότησης του ως άνω συλλογικού οργάνου χωρίς την προηγούμενη έγκριση του αρμοδίου Υπουργού.