Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/145/2012

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3801/2009, 3801/2009, 2362/1995, 2362/1995

Αμοιβή για την περιοδική έκδοση ενημερωτικού εντύπου. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο περιεχόμενο των ανωτέρω εντύπων, το οποίο εξαντλείται στην παρουσίαση του έργου της δημοτικής αρχής στους διάφορους τομείς δράσεις της (τουρισμός, πολιτισμός, παιδεία, περιβάλλον, αθλητισμός, καθώς και στην εκτέλεση έργων υποδομής) κατά το πρώτο χρόνο ανάληψης των καθηκόντων της, κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηρισθεί ως λειτουργική (βλ. Πράξη 7/2012 VII Τμήματος Ελ.Συν., 76/2012 Κλιμακίου VII Τμ.), δοθέντος ότι δεν αποσκοπεί στην ενημέρωση των δημοτών, αλλά στην προβολή των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής κατά το πρώτο χρόνο της τρέχουσας δημοτικής περιόδου και προσωπικώς του Δημάρχου, με την παράθεση φωτογραφικού υλικού από ομιλίες του στο πλαίσιο των πραγματοποιηθεισών εκδηλώσεων και από συναντήσεις του με σημαίνοντα πρόσωπα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. Άλλωστε, από τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται συγκεκριμένος και πρόσφορος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής, καθώς οι δημότες μπορούν να πληροφορηθούν τα πεπραγμένα της μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν.3463/2006, το οποίο, μάλιστα, προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν και των συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, εξασφαλίζοντας έτσι την ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και, κατ’ επέκταση, την επαρκέστερη ενημέρωσή τους. Ως εκ τούτου, πρέπει να απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του Δήμου ..., ότι, δηλαδή, μέσω κυρίως αυτού του έντυπου υλικού μπορούσαν να ενημερωθούν πληρέστερα οι δημότες για τις δραστηριότητες και τα προγράμματα που υλοποιούντο σε τοπικό επίπεδο. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/76/2012

Προμήθεια εντύπων. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο περιεχόμενο των ανωτέρω εντύπων, το οποίο εξαντλείται στην παρουσίαση του έργου της δημοτικής αρχής στους τομείς του τουρισμού, του πολιτισμού, της παιδείας και του αθλητισμού, καθώς και στην εκτέλεση έργων υποδομής κατά τα έτη 2007 μέχρι και 2009, κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηρισθεί ως λειτουργική (πρβλ. Πράξη 7/2012 VII Τμήματος Ελ.Συν.), δοθέντος ότι δεν αποσκοπεί στην ενημέρωση των δημοτών, αλλά στην προβολή των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο και προσωπικώς του τότε Δημάρχου, με την παράθεση φωτογραφικού υλικού από ομιλίες του στο πλαίσιο των πραγματοποιηθεισών εκδηλώσεων και από συναντήσεις του με σημαίνοντα πρόσωπα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. Άλλωστε, από τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται συγκεκριμένος και πρόσφορος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής, καθώς οι δημότες μπορούν να πληροφορηθούν τα πεπραγμένα της μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν.3463/2006, το οποίο, μάλιστα, προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν και των συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, εξασφαλίζοντας έτσι την ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και, κατ’ επέκταση, την επαρκέστερη ενημέρωσή τους. .... Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν.Τμ.7/184/2011

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο περιεχόμενο του ανωτέρω περιοδικού, το οποίο αναλώνεται στην παρουσίαση του έργου της δημοτικής αρχής στους διάφορους τομείς δράσης της, αλλά και στην ενημέρωση των δημοτών σε σχέση με προγράμματα της κεντρικής διοίκησης που δεν σχετίζονται με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου και, ως εκ τούτου, δεν συνιστούν τοπική υπόθεση, άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηριστεί ως λειτουργική. Περαιτέρω, ως προς την προβολή του έργου της δημοτικής αρχής, από τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ν.3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114) προβλέπεται συγκεκριμένος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών.(..)Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Δήμος ... αποτελείται από οικισμούς ορεινούς και απομακρυσμένους από την έδρα του, το Τμήμα κρίνει ότι πεπλανημένως πλην συγγνωστώς, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, τα όργανα της δημοτικής αρχής θεώρησαν ότι μόνο μέσω του περιοδικού αυτού ήταν δυνατή η ενημέρωση των δημοτών τους για τις δραστηριότητες και τα προγράμματα που υλοποιούνταν σε τοπικό επίπεδο.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/238/2014

Εκδοση δημοτικής εφημερίδας:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο  περιεχόμενο    των ανωτέρω εντύπων, το οποίο εξαντλείται στην παρουσίαση των προγραμμάτων, των δραστηριοτήτων και των έργων του Δήμου καθώς και στην καταχώρηση συνέντευξης του Δημάρχου και άρθρων αυτού και των Αντιδημάρχων, κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηρισθεί ως λειτουργική (βλ. Πράξη 7/2012       VII Τμήματος Ελ.Συν., 76, 145/2012 Κλιμακίου VII Τμ.), δοθέντος ότι η εκδοθείσα εφημερίδα στην οποία αφορά δεν αποσκοπεί προεχόντως στην ενημέρωση των δημοτών σε θέματα Περιβάλλοντος Ποιότητας Ζωής - Ανακύκλωσης και Οικολογίας (βλ. την 861/2013 Τεχνική Έκθεση), αλλά        στην προβολή των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής ένα εξάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών, χωρίς να προάγει τα κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά και οικονομικά συμφέροντά τους, ή να  συμβάλλει στην ενεργό συμμετοχή τους για την προαγωγή των τοπικών υποθέσεων. Άλλωστε, από τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται συγκεκριμένος και πρόσφορος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής, καθώς οι δημότες μπορούν να πληροφορηθούν τα πεπραγμένα της μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν. 3463/2006,       το οποίο, μάλιστα, προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν και των συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, εξασφαλίζοντας έτσι την ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και, κατ’ επέκταση, την επαρκέστερη ενημέρωσή τους. Σε κάθε περίπτωση η σύμβαση που υπογράφτηκε το Δεκέμβριο του      έτους 2013 δεν δύναται να καλύψει τη δαπάνη για την έκδοση του φύλλου μηνός Νοεμβρίου 2013, δοθέντος ότι δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ.          Ως εκ τούτου, πρέπει να απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί            του Δήμου ....-....., περί της αναγκαιότητας ενημέρωσης  των δημοτών, δι’ αυτού και μόνον του μέσου, για τις υλοποιούμενες σε       τοπικό επίπεδο προαναφερθείσες δραστηριότητες. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.4/7/2015


ΕΣ/ΤΜ.7/59/2011

Εκτύπωση  εντύπων. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του Δήμου ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής του. Εξάλλου, από τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 3463/2006) προβλέπεται συγκεκριμένος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής. Ειδικότερα, οι δημότες μπορούν: α) να ενημερωθούν για τα θέματα που απασχόλησαν το δημοτικό συμβούλιο και για το περιεχόμενο των ληφθεισών αποφάσεων είτε από το σχετικό πίνακα που αναρτάται στο δημοτικό κατάστημα είτε μέσω της τυχόν υπάρχουσας ιστοσελίδας του Δήμου, μπορούν δε επιπροσθέτως να ζητήσουν και επικυρωμένο αντίγραφο των πρακτικών και αποφάσεων (άρθρο 97 παρ. 6, 7 και 8), β) να παρακολουθήσουν τις δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου (άρθρο 96 παρ. 1), γ) να καταθέσουν ατομικά ή συλλογικά στο Δήμο αναφορές και ερωτήσεις για την ενημέρωση τους επί αποφάσεων που τους ενδιαφέρουν (άρθρο 215 παρ. 2) και δ) να ενημερωθούν για τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του Κώδικα, το οποίο ειδικά για Δήμους πρωτευουσών νομών ή Δήμους άνω των 50.000 κατοίκων προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν θεσμοθετημένων συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, που αποσκοπεί στην ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και στην ως εκ τούτου επαρκέστερη ενημέρωσή τους. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/52/2012

Αμοιβή για δημιουργία διαφόρων πληροφοριακών εντύπων.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι νομίμως ανατέθηκαν στην ως άνω αντισυμβαλλόμενη γραφίστρια ... οι προαναφερθείσες εργασίες, καθόσον αυτές εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες του Δήμου και συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών αυτού, αφού στοχεύουν, με την έκδοση ενημερωτικών εντύπων, στην ενημέρωση των δημοτών και γενικά του κοινού για τις δραστηριότητες της Δημοτικής Αρχής και το επιτελούμενο έργο της. Περαιτέρω, αφορούν σε αντικείμενο που εμπίπτει μεν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του προσωπικού του Γραφείου Τύπου, Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου, πλην όμως, όπως προκύπτει από την 54157/15.11.2011 βεβαίωση του Αντιδημάρχου του Δήμου ..., στο ανωτέρω Γραφείο υπηρετεί μόνο ένας υπάλληλος κλάδου ΔΕ Προσωπικού Η/Υ και ειδικότερα Χειριστών Η/Υ, με βαθμό Α΄, ο οποίος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των εξειδικευμένων εργασιών, που ανέλαβε η αντισυμβαλλόμενη του Δήμου ..., γραφίστρια .... Τέλος η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, δεδομένου ότι η συνολική συμφωνηθείσα αμοιβή των 18.000,00 ευρώ, για τις παρεχόμενες εργασίες, αφορά συνεχείς δημιουργίες ενημερωτικών εντύπων και προωθητικού υλικού, για μεγάλο χρονικό διάστημα (από 4.8.2011 έως 31.5.2012). Συνεπώς, νομίμως ανατέθηκε η εκτέλεση των εργασιών αυτών στην ανωτέρω δικαιούχο του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, και, ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη είναι νόμιμη, πλην όμως αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2011, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΤΜ.7/406/2009

Προμήθεια προσκλήσεων γενικής εισόδου στην 74η Δ.Ε.Θ.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη για την προμήθεια προσκλήσεων είναι λειτουργική κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, καθόσον επιβάλλεται από τους κανόνες της σύγχρονης εθιμοτυπίας, σχετίζεται δε με τη συμμετοχή του Δήμου στη Δ.Ε.Θ., δραστηριότητα η οποία προάγει τα κοινωνικά και οικονομικά συμφέροντα των δημοτών, αφού η διοργάνωση της εν λόγω Έκθεσης αποτελεί γεγονός διεθνούς εμβέλειας, στο πλαίσιο του οποίου συναντώνται εκπρόσωποι οικονομικών και άλλων φορέων από όλο τον κόσμο. Περαιτέρω, ενόψει του αυξημένου αριθμού των εκπροσώπων των αρχών που έχει ένας μεγάλος Δήμος, όπως είναι ο Δήμος ..., το ύψος της επίμαχης δαπάνης δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβαίνει το προσήκον μέτρο...Κατ’ ακολουθίαv των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/Τ7/74/2007

Καταχώρηση χριστουγεννιάτικων ευχών του Δήμου προς τους δημότες σε τοπικά έντυπα καθώς και η μετάδοση ευχών σε τοπικά ηλεκτρονικά μέσα.Μη νόμιμες καθόσον η έκφραση ευχών προς τους δημότες δε δύναται να θεωρηθεί ότι προάγει τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα αυτών, πέραν του ότι ερείδεται σε εθιμοτυπικούς κανόνες, οι οποίοι δεν συνιστούν πηγή δικαίου, η δε προμήθεια συγκεκριμένου αριθμού προσωπικών προσκλήσεων και η φωτογράφηση - βιντεοσκόπηση πολιτιστικών εκδηλώσεων, δε μπορούν να θεωρηθούν ως άμεσα συναρτώμενες με την επιτυχή διοργάνωση αυτών, οι οποίες (εκδηλώσεις) οφείλουν να απευθύνονται στο σύνολο των δημοτών.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/134/2018

Προμήθεια τριμηνιαίου εντύπου. Με δεδομένα αυτά, η υπό κρίση δαπάνη δεν είναι λειτουργική, καθώς το περιεχόμενο του εντύπου στο οποίο αφορά δεν παρουσιάζει την απαιτούμενη συνάφεια με τις δραστηριότητες και τους σκοπούς του δημοτικού νομικού προσώπου που το εκδίδει και δεν αρκεί για να καταστήσει νόμιμη τη δαπάνη   η πρόβλεψη, στη συστατική πράξη του, της έκδοσης του περιοδικού. Άλλωστε, η ενημέρωση των δημοτών σχετικά με τις δράσεις του δήμου μπορεί να πραγματοποιηθεί και με άλλους οικονομικότερους τρόπους, όπως λ.χ. μέσω της υπάρχουσας επίσημης ιστοσελίδας του (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. στο VII Τμήμ. 131/2016). Περαιτέρω, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και επειδή ούτε από το κείμενο της σύμβασης ούτε από τη συνοδεύουσα αυτή Τεχνική Περιγραφή προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού της προϋπολογισθείσας δαπάνης και, συγκεκριμένα, ο προσδιορισμός των απαιτούμενων τευχών καθώς και της τιμής μονάδας, ώστε να τεκμηριώνεται ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης δαπάνης στο ποσό των 5.500 ευρώ. .. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕλΣυν/Τμ.7/7/2012

Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο περιεχόμενο της ανωτέρω δημοσίευσης, το οποίο αναλώνεται στην παρουσίαση του έργου της δημοτικής αρχής στους διάφορους τομείς δράσης της, σύμφωνα με τις προεκλογικές της εξαγγελίες, αλλά και στην ενημέρωση των δημοτών σε σχέση με το πρόγραμμα εξυγίανσης του Δήμου, άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηριστεί ως λειτουργική. Περαιτέρω, ως προς την προβολή του έργου της δημοτικής αρχής, από τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ν.3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114) προβλέπεται συγκεκριμένος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών. Ειδικότερα, οι δημότες μπορούν: α) να ενημερωθούν για τα θέματα που απασχόλησαν το δημοτικό συμβούλιο και για το περιεχόμενο των ληφθεισών αποφάσεων είτε από το σχετικό πίνακα που αναρτάται στο δημοτικό κατάστημα είτε μέσω της τυχόν υπάρχουσας ιστοσελίδας του Δήμου, ενώ μπορούν επιπροσθέτως να ζητήσουν και επικυρωμένο αντίγραφο των πρακτικών και αποφάσεων (άρθρα 97 παρ. 6, 7 και 8 του ν.3463/2006), β) να παρακολουθήσουν τις δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου (άρθρο 96 παρ. 1 του ν.3463/2006), γ) να καταθέσουν ατομικά ή συλλογικά στο Δήμο αναφορές και ερωτήσεις για την ενημέρωσή τους επί αποφάσεων που τους ενδιαφέρουν (άρθρο 215 παρ. 2 του ν.3463/2006) και δ) να ενημερωθούν για τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν.3463/2006.


ΕΣ/ΤΜ.7/142/2010

Προμήθεια  εντύπων (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών και της αποστολής του. Εξάλλου, από τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ν.3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114) προβλέπεται ο τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής. Συγκεκριμένα, οι δημότες μπορούν: α) να ενημερωθούν για τα θέματα που απασχόλησαν το δημοτικό συμβούλιο και για το περιεχόμενο των ληφθεισών αποφάσεων είτε από το σχετικό πίνακα που αναρτάται στο δημοτικό κατάστημα είτε μέσω της τυχόν υπάρχουσας ιστοσελίδας του Δήμου, μπορούν δε επιπροσθέτως να ζητήσουν και επικυρωμένο αντίγραφο των πρακτικών και αποφάσεων (άρθρα 97 παρ. 6, 7 και 8 του ν.3463/2006), β) να παρακολουθήσουν τις δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου (άρθρο 96 παρ.1 του ν.3463/2006), γ) να καταθέσουν ατομικά ή συλλογικά στο Δήμο αναφορές και ερωτήσεις για την ενημέρωση τους επί αποφάσεων που τους ενδιαφέρουν (άρθρο 215 παρ.2 του ν.3463/2006) και δ) να ενημερωθούν για τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν.3463/2006, το οποίο ειδικά για Δήμους πρωτευουσών νομών ή νομών άνω των 50.000 κατοίκων προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν θεσμοθετημένων συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, που αποσκοπεί στην ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και στην ως εκ τούτου επαρκέστερη ενημέρωσή τους. Ως εκ τούτου πρέπει να απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του Δήμου, ενώ, τέλος και ο ισχυρισμός ότι ο Δήμος πλανήθηκε εκλαμβάνοντας ότι η δαπάνη για την έκδοση και διανομή στους κατοίκους και δημότες πληροφοριακού εντύπου είναι νόμιμη, διότι διενεργείτο και από άλλους Δήμους, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, διότι η πλάνη αυτή δεν είναι δικαιολογημένη για τους ίδιους λόγους που αναπτύχθηκαν ανωτέρω. Κατ’ ακολουθίαν, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.